میرنیوز

خاطره سید جواد هاشمی از آغاز بازیگری علی صادقی/ آثار کودک مرور شد

خاطره سید جواد هاشمی از آغاز بازیگری علی صادقی/ آثار کودک مرور شد 2021-11-05T16:09:05+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، شامگاه سیزدهم آبان ۱۴۰۰ مهمان بخش پرونده «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود. بخشی که به بهانه روز دانش‌آموز به موضوع «سریال‌های دانش آموزی» اختصاص داشت.

سیدجواد هاشمی در ابتدای برنامه ضمن گرامیداشت سالروز ۱۳ آبان و مناسبت‌های تاریخی آن گفت: در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ من هم یک دانش‌آموز بودم که درگیر وقایع انقلاب شدم. در آن روز، دانش‌آموزان در کنار دانشجویان در دانشگاه تهران علیه رژیم شاهد تظاهرات کردند و از بین دانش آموزان هم ۶۳ شهید داشتیم. روز دانش‌آموز روز مهمی است که نباید به سادگی از آن گذشت و باید هم خانواده‌ها و هم آموزش و پرورش بیشتر به این روز بپردازند.

وی اظهار کرد: من بازنشسته آموزش و پرورش هستم و سال‌ها به عنوان معلم امور تربیتی با بچه‌ها در ارتباط بودم. برخلاف اسم «دانش‌آموز» قرار نیست بچه‌های ما در مدرسه فقط «دانش» بیاموزند بلکه باید در عرصه‌های مختلف «پرورش» هم پیدا بکنند و فیلم و سریال یکی از ابزارهای اصلی در این فرایند است. من از سال ۱۳۸۰ در کنار بازیگری، کارگردانی فیلم و سریال را هم دنبال کردم و دو سه سریال هم با محوریت فضای مدرسه ساختم که شاید مهم‌ترین آنها «دیدار» بود که سال ۸۷ روی آنتن شبکه سه رفت و خیلی دوستش داشتم. البته در اغلب کارهایم چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون دانش آموزان و نوجوانان محوریت داشته و دارند.

هاشمی افزود: جالب است که سریال‌های مدرسه‌ای تلویزیون با یک سریال عروسکی در دهه شصت به صورت جدی آغاز می‌شود یعنی «مدرسه موش‌ها». این مجموعه به کارگردانی مرضیه برومند در ابتدا آیتم‌های کوتاه بود، بعد به برنامه کودک راه پیدا کرد و در نهایت هم محمدعلی طالبی به همراه خانم برومند فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» را بر اساس شخصیت‌های آن ساخت.

وی گفت: «مدرسه موش‌ها» یک کار جانانه و پرخاطره است، به نظر من یک انقلاب در کارهای عروسکی تلویزیون بود و ماندگار شد و مردم هم با آن ارتباط برقرار کردند؛ به گونه‌ای که عروسک شخصیت‌های آن را در سر چهارراه می‌فروختند و فیلمش هم پرفروش شد.

هاشمی عنوان کرد: در آن موقع سینمای کودک ما آن قدر اهمیت داشت و پرمخاطب بود که ما سینماهایی مختص فیلم‌های کودک داشتیم و همیشه جلوی آن صف بود. بعد از «مدرسه موش‌ها»، باید به مجموعه «باز مدرسه‌ام دیر شد» اشاره کنم؛ با این سریال اکبر عبدی برای مخاطبان شناخته شد و شخصیت شیرین و دوست داشتنی داشت که البته شیطنت‌هایش بار منفی و بدآموزی هم نداشت. زنده‌یادان اسماعیل داورفر و مهین شهابی هم نقش پدر و مادر او را داشتند.

وی افزود: کیومرث پوراحمد در ابتدای دهه هفتاد سریال «قصه‌های مجید» را بر اساس کتابی به همین نام از هوشنگ مرادی کرمانی ساخت که واقعاً یک شاهکار بود. با وجود سادگی و روانی خاصی که داشت، مخاطبان زیادی را جلب کرد. بازی مهدی باقربیگی و پروین‌دخت یزدانیان و جهانبخش سلطانی هم در این سریال ماندگار شد. من قبلاً با جهانبخش سلطانی در چند فیلم جنگی همبازی بودم و در «قصه‌های مجید» اولین بار بود که با صدای خودش و لهجه اصفهانی نقشی را بازی می‌کرد.

هاشمی گفت: «قصه‌های مجید» نمونه موفق یک اقتباس در تولید سریال‌های تلویزیونی بود. امیدوارم تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های ما ترس استفاده از اقتباس را کنار بگذارند و سراغ داستان‌های قدیمی و فولکلوریک هم بروند.

این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: «ق مثل قلقلک» به کارگردانی زنده‌یاد حسین محب‌اهری هم در سال‌های پایانی دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد روی آنتن رفت و با اینکه یک کار ساده و آیتمی بود خیلی مخاطبان زیادی داشت. آقای محب‌اهری هنوز هم با تکیه‌کلام‌های این سریال نزد مردم محبوب و شناخته‌شده هستند. یادم هست عبارت «درس شیرین ریاضی» خیلی بین مردم و دانش آموزان و معلمان رواج پیدا کرد. من هنوز هم با آقای محمد کدخدایی بازیگر نقش «مبصر پنج‌ساله کلاس» و برادرانش در ارتباط هستم و البته چند سال است که بسیار کم‌کار شده‌اند.

هاشمی افزود: سریال «دبیرستان خضراء» در سال ۱۳۷۶ روی آنتن رفت. در این سریال خانم آزیتا حاجیان نقش یک معلم امور تربیتی در یک دبیرستان دخترانه را بازی می‌کرد؛ من چون خودم معلم امور تربیتی و پرورشی بودم این سریال را پیگیری می‌کردم و طرفدارش بودم.

وی ادامه داد: «بچه‌های مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی و «بهترین تابستان من» ساخته علی بهادر هم در اواسط دهه هفتاد روی آنتن رفتند که در آنها هم دانش آموزان و مدرسه محوریت داشت. علی صادقی که در «بهترین تابستان من» نقش یک دانش‌آموز یزدی را ایفا می‌کرد وقتی کلاس پنجم بود، برای اولین بار در نمایشی با عنوان «تنبلک» بازی کرد که من کارگردان آن بودم و در مدارس تهران اجرا می‌شد. من در «بهترین تابستان من» گریم و نقش متفاوتی داشتم که برای خودم هم جالب بود.

هاشمی اظهار کرد: در ادامه باید به سریال «دردسر والدین» به کارگردانی فرشید نوابی اشاره کنم که در آن ارتباط دو نوجوان و اختلاف‌ها و دوستی‌های که در مدرسه داشتند خیلی جذاب از کار درآمده بود. مهران مدیری و فاطمه گودرزی هم بازی‌های خوبی در این سریال داشتند. سریال «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری هم که در چند فصل ساخته شده از جمله کارهای مدرسه‌ای است که واقعاً مخاطبان زیادی داشت و شاید ویژگی مهم آن، ریتم خوبش بود که آن را به یکی از مجموعه‌های دوست‌داشتنی تبدیل کرده بود.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

رایان رینولدز مهم‌ترین جایزه کشورش را برد/ تجلیل کانادا از بازیگر

رایان رینولدز مهم‌ترین جایزه کشورش را برد/ تجلیل کانادا از بازیگر
2021-11-28T14:32:31+03:30
بازیگر فیلم‌های پرفروش هالیوودی مهم‌ترین جایزه کشورش کانادا را دریافت کرد.

گلایه کارگردان «دست فرمون» از بازرگانی سیما/ بین‌المللی می‌شویم

گلایه کارگردان «دست فرمون» از بازرگانی سیما/ بین‌المللی می‌شویم
2021-11-28T14:05:51+03:30
تهیه‌کننده «دست فرمون» با اشاره به رویکرد برنامه در فصل‌های بعد بیان کرد که هدفمان این است که به صورت بین‌المللی مسابقه را برگزار کنیم.

تالار هنر از ۱۰ آذر آغاز به کار می‌کند/ بازسازی ماشینری و پرده‌ها

تالار هنر از ۱۰ آذر آغاز به کار می‌کند/ بازسازی ماشینری و پرده‌ها
2021-11-28T13:39:11+03:30
مدیر تالار هنر با اشاره به اینکه مرحله دوم بازسازی تالار هنر به پایان رسید، اعلام کرد این سالن تئاتری از روز چهارشنبه ۱۰ آذر با میزبانی از نمایش «هدیه سحرآمی...

کف رقم فروش آثار سینمایی به تلویزیون معین شد/ ۱۰۰ میلیون برای ۳ سال

کف رقم فروش آثار سینمایی به تلویزیون معین شد/ ۱۰۰ میلیون برای ۳ سال
2021-11-28T10:59:11+03:30
حداقل قیمت فیلم‌های سینمای ایران برای فروش به تلویزیون و سامانه‌های نمایش آنلاین تعیین شد.

سرمایه‌دارها تعیین می‌کنند/ نیمی از ثروت دنیا در دست ۸ نفر!

سرمایه‌دارها تعیین می‌کنند/ نیمی از ثروت دنیا در دست ۸ نفر!
2021-11-28T09:39:11+03:30
استلان اسکاشگورد بازیگر سوئدی فیلم‌های هالیوودی استودیوهای بزرگ و سرمایه‌دارها را مانعی برای دیده شدن فیلم‌های مستقل خواند.

«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» طراحان خود را شناخت

«فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» طراحان خود را شناخت
2021-11-28T07:52:31+03:30
طراحان نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» به کارگردانی کوروش سلیمانی معرفی شدند.

طرح چند نکته درباره برخی کم‌توجهی‌ها به جشنواره موسیقی جوان

طرح چند نکته درباره برخی کم‌توجهی‌ها به جشنواره موسیقی جوان
2021-11-28T07:52:31+03:30
یکی از نوازندگان و مدرسان پیشکسوت موسیقی ایرانی با اشاره به برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان به طرح نکات مهمی درباره کیفیت برگزاری این رویداد موسیقایی پ...

محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» می‌رود/ صدور ۲ مجوز دیگر

محمدحسین مهدویان سراغ «مرد بازنده» می‌رود/ صدور ۲ مجوز دیگر
2021-11-27T18:12:29+03:30
پروانه ساخت سه فیلمنامه صادر شد که قرار است محمدحسین مهدویان فیلم سینمایی «مرد بازنده» را بسازد.

«نیلگون» به اکران ۱۴۰۰ نمی‌رسد/ گره به کار سینما افتاده است

«نیلگون» به اکران ۱۴۰۰ نمی‌رسد/ گره به کار سینما افتاده است
2021-11-27T13:59:09+03:30
ایرج محمدی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نیلگون» بیان کرد با توجه به شرایط اکران این فیلم امسال به نمایش درنمی‌آید.

«فرصت خدمت» روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست

«فرصت خدمت» روی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) نقش بست
2021-11-27T13:45:49+03:30
جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با موضوع خدمت مسئولان به مردم، رونمایی شد.

یک سریال امنیتی دیگر کلید خورد/ بازی حسام منظور در «ضد»

یک سریال امنیتی دیگر کلید خورد/ بازی حسام منظور در «ضد»
2021-11-27T12:52:29+03:30
سریال امنیتی «ضد» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی مدتی است که کلید خورده است.

حضور ۲ داور ایرانی در جشنواره «سینمای کودکان» هند

حضور ۲ داور ایرانی در جشنواره «سینمای کودکان» هند
2021-11-27T11:05:50+03:30
۲ فیلمساز ایرانی در بخش های مختلف جشنواره «سینمای کودکان» در هند به عنوان داور حضور دارند.

استیون سوندهایم مشهورترین آهنگساز تئاتر درگذشت

استیون سوندهایم مشهورترین آهنگساز تئاتر درگذشت
2021-11-27T08:52:29+03:30
آهنگسازی که برنده ۸ جایزه تونی بود و به عنوان تاثیرگذارترین آهنگساز در عرصه تئاتر موزیکال شناخته می‌شد در ۹۱ سالگی درگذشت.

آثار بخش «شبیه‌خوانی» با توجه به کیفیت اجراها انتخاب شدند

آثار بخش «شبیه‌خوانی» با توجه به کیفیت اجراها انتخاب شدند
2021-11-27T07:59:09+03:30
عضو هیات انتخاب بخش شبیه‌خوانی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عنوان کرد هیات انتخاب نه براساس سابقه یا رزومه افراد که بر مبنای کیفیت اجرا، گروه‌ها را...

ناگفته‌های آهنگران از حاج قاسم/ وعده وزیر ارشاد برای موسیقی انقلاب

ناگفته‌های آهنگران از حاج قاسم/ وعده وزیر ارشاد برای موسیقی انقلاب
2021-11-27T06:12:32+03:30
همزمان با گرامیداشت هفته بسیج یادواره «سازهای خاکی» روز جمعه پنجم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران فرهنگی هنری در تالار وحدت برگزا...

حادثه رانندگی برای «جواد عزتی» در عمارلو رودبار

حادثه رانندگی برای «جواد عزتی» در عمارلو رودبار
2021-11-26T21:09:07+03:30
رشت- رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به انحراف خودروی «جواد عزتی» بازیگر سینما و تلویزیون در عمارلوی رودبار گفت: با تلاش مردم محلی خودروی وی به جاده اصلی انتقال...

رئیس صداوسیما از «شهید باکری» بازدید کرد/سریالی به سختی ۷ سینمایی

رئیس صداوسیما از «شهید باکری» بازدید کرد/سریالی به سختی ۷ سینمایی
2021-11-26T14:55:47+03:30
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با حضور در پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «شهید باکری» که به روایت فرازهایی از زندگی شهید مهدی باکری می پردازد در جریان روند تولید...

خاطراتی از زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور/ دینم را به سینما ادا نکردم

خاطراتی از زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور/ دینم را به سینما ادا نکردم
2021-11-26T14:15:48+03:30
موزه سینمای ایران گفتگویی در سال ۹۶ با زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور داشت که در سالروز چهلمین روز درگذشت او بخش‌هایی از آن را منتشر کرد.

همه چیز درباره بازیگران «منصور»/ افسوس از نقش حذف‌شده «رفسنجانی»

همه چیز درباره بازیگران «منصور»/ افسوس از نقش حذف‌شده «رفسنجانی»
2021-11-26T14:02:27+03:30
بازیگردان فیلم سینمایی «منصور» ضمن اشاره به فرآیند انتخاب بازیگران این فیلم سینمایی تأکید کرد که اولویت در انتخاب بازیگران توانایی در اجرای نقش‌ها بوده است.

لزوم توجه به مشکلات معیشتی مستندسازان/ بودجه ناکافی است

لزوم توجه به مشکلات معیشتی مستندسازان/ بودجه ناکافی است
2021-11-26T13:09:07+03:30
هیات مدیره و کارگروه رفاه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در دیداری با مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اهم دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کردند.

تصاویر دیده نشده از «حماسه‌ ملبورن»/ مستندی که خوراک فوتبالی‌هاست!

تصاویر دیده نشده از «حماسه‌ ملبورن»/ مستندی که خوراک فوتبالی‌هاست!
2021-11-26T11:09:07+03:30
جواد خیابانی از تولید و پخش مستند «حماسه ملبورن» خبر داد که حاوی تصاویری دیده نشده از بازی تاریخی ایران و استرالیاست.

چگونگی خروج اوضاع از دست مظفرالدین شاه/ تئاتر اتوبوس بی‌آرتی شده!

چگونگی خروج اوضاع از دست مظفرالدین شاه/ تئاتر اتوبوس بی‌آرتی شده!
2021-11-26T10:55:47+03:30
وحید نفر قصد دارد از ۱۰ آذر نمایش «تصویر مصور مظفری» را که به بخشی از زندگی مظفرالدین شاه و خارج شدن اوضاع مملکت از دست او می‌پردازد، در تماشاخانه ایرانشهر ر...

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی
2021-11-26T10:42:27+03:30
اولیور استون کارگردان آمریکایی با ساخت یک مستند جدید درباره ترور جان اف کندی، بار دیگر بر لزوم منتشر کردن اسناد این ترور اصرار کرد.

مادر علی انصاریان: این اولین بار است که بدون علی به سینما آمده‌ام

مادر علی انصاریان: این اولین بار است که بدون علی به سینما آمده‌ام
2021-11-25T13:15:47+03:30
مراسم گرامیداشت یاد علی انصاریان بازیگر فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» همزمان با آغاز اکران این فیلم در سینما فرهنگ برگزار شد.

مولفه‌های اعتماد علما و مراجع به رسانه ملی کدامند؟

مولفه‌های اعتماد علما و مراجع به رسانه ملی کدامند؟
2021-11-25T13:02:29+03:30
رئیس سازمان صدا و سیما در دومین ماه انتصاب خود در مدیریت رسانه ملی، صبح روز چهارشنبه سوم آذر به شهر مقدس قم به عنوان پایگاه مرجعیت و خاستگاه انقلاب رفت و با ...

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم
2021-11-25T12:09:06+03:30
ویژه‌برنامه «شب داریوش فرهنگ» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران شامگاه چهارشنبه سوم آذرماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.

نامزدهای دریافت جایزه جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند

نامزدهای دریافت جایزه جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند
2021-11-25T11:15:46+03:30
نامزدهای نهایی دریافت جایزه در بخش «فیلم»، «عکس» و «مستندنگاری» پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند.

خیال و حذف پرسپکتیو ایده‌های من با الهام از نگارگری است

خیال و حذف پرسپکتیو ایده‌های من با الهام از نگارگری است
2021-11-25T10:22:26+03:30
محمدهادی فدوی هنرمند حاضر در نمایشگاه «یاد استاد» خانه هنرمندان ایران عنوان کرد خیال و حذف پرسپکتیو و عمق در آثارش ویژگی‌هایی است که از نگارگری برداشت کرده و...

پروژه بعدی خالق «خانه پوشالی» معلوم شد/بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ

پروژه بعدی خالق «خانه پوشالی» معلوم شد/بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ
2021-11-25T09:15:47+03:30
دو کمپانی با هم متحد شده‌اند تا سریالی درباره فساد ۵ میلیارد دلاری در مالزی که با اقتباس از یک کتاب پرفروش ساخته می‌شود را به تلویزیون ببرند.

«سازهای خاکی» در تالار وحدت جان می‌گیرند/ تجلیل از نوازندگان جنگی

«سازهای خاکی» در تالار وحدت جان می‌گیرند/ تجلیل از نوازندگان جنگی
2021-11-25T09:15:47+03:30
همزمان با گرامیداشت هفته بسیج یادواره «سازهای خاکی» روز جمعه پنجم آذرماه با حضور تعدادی از مدیران عرصه های فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار می‌شود.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)