میرنیوز

از «شهر موش‌ها» با سینما آشنا شدم/ توصیه‌ای به علاقمندان بازیگری

از «شهر موش‌ها» با سینما آشنا شدم/ توصیه‌ای به علاقمندان بازیگری 2021-10-29T16:09:04+03:30

به گزارش خبرگزار مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما، تئاتر، تلویزیون بخش‌هایی از گفتگو با این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

فاطمه معتمد آریا با بیان اینکه دوران کودکی درخشانی داشته و در شمیران به دنیا آمده است، گفت: کودکی درخشانی با پدر و مادر استثنایی داشتم پدرم به آقای ارحام صدر علاقمند بود و بیشتر از زمینه تئاتر به سینما علاقه پیدا کرد و کمدی‌های سعید افشار را خیلی تماشا می‌کرد. عمویم هم نمایش‌های خیمه شب بازی اجرا می‌کرد به همین دلیل من هم از کودکی با این فضا آشنا بودم.

وی با بیان اینکه منعی برای فعالیت ما در عرصه فرهنگ و هنر وجود نداشت و تشویق خاصی هم نبود، افزود: پدرم به دلیل اینکه خودش در سینما فعالیت داشت خیلی دوست نداشت تا بچه‌هایش به سمت سینما بروند.

معتمدآریا اظهار کرد: از هشت سالگی به درخواست مادرم از صبح تا ظهر در کانون به کلاس‌های موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، مقاله خوانی و … می‌رفتیم و تا ۱۳ سالگی، تابستان‌ها هر روز و در پائیز هفته‌ای یک‌بار به کتابخانه می‌رفتیم و کتاب می‌خواندیم.

وی با بیان اینکه در کودکی برای دیدن فیلم به سینما زیاد می رفته است، بیان کرد: پدر و مادرم به سینما علاقمند بودند و یکی از تفریحات ما رفتن به سینما بود درواقع علاقه من به هنر از همان دوران کودکی شروع شد. البته به تئاتر هم علاقمند بودم و به تماشای تئاترهای مخصوص کودکان و نوجوانان می‌رفتم اما تئاترهای حرفه‌ای را از سال ۵۴ به بعد دیدم.

معتمدآریا درباره علاقه به حرفه بازیگری نیز گفت: یادم می‌آید تیرماه سال ۵۴ تصمیم گرفتم بازیگر شوم؛ همان اندازه برایم مهم و جدی بود که امروز درباره آن صحبت می‌کنم. از همان روز اول می‌دانستم که در حرفه بازیگری جدی هستم و از سال ۵۴ تا به امروز یک لحظه هم برای انتخابم تردید نکردم.

وی درباره حضورش به عرصه سینما بیان کرد: با سینما از «شهر موش‌ها» آشنا شدم که جای نارنجی و خواهر عینکی صحبت می‌کردم اما اولین بازی‌ام در فیلم «جدال» ساخته مهدی فخیم‌زاده بود.

معتمدآریا با اشاره به حضورش در دو فیلم «ریحانه» و «همسر» عنوان کرد: در تاریخ سینمای آن دهه فیلم «ریحانه» شروع کننده فیلم‌های عاشقانه با محوریت زن بود و فیلم «همسر» مربوط به دوره تاریخی است که زن در سینمای ما در فعالیت‌های اجتماعی زیاد دیده نمی‌شد و در حد منشی دفتر یا رفت و آمدهای جزئی بود. موضوع فیلم «همسر» مربوط به زنی بود که در شرکتی کار می‌کند و بعد از مدتی رئیس همسر خود می‌شود. یادم می‌آید زمانی که با مخاطبان فیلم را در سینما می‌دیدیم، مردم برای دیالوگ‌هایی که نقش زن به همسرش می‌گفت، دست می‌زدند و از اینکه یک زن در کارش قدرت داشت احساس غرور می‌کردند.

وی با بیان اینکه کار با فیلم اولی‌ها برایش اهمیت دارد، گفت: تصور می‌کنم کارگردان‌هایی که می‌خواهند همه عمر کار کنند بیشتر انرژی شان را برای اولین فیلمشان گذاشته‌اند و معمولاً با این کارگردان‌ها کار کرده‌ام.

معتمدآریا درباره همکاری خود با علیرضا رئیسیان نیز گفت: «سفر» فیلمنامه خوبی داشت و طرح اصلی آن برای زنده یاد عباس کیارستمی بود که یکی دوبار با خود او درباره این طرح صحبت کرده بودیم و موضوع آن را دوست داشتم اما فیلم در زمان اکران به خوبی دیده نشد. بعد از مدتی در جشنواره‌های زیادی شرکت کرد و به دلیل اینکه در فیلم یک آرامش و شاعرانگی وجود داشت مورد استقبال قرار گرفت.

وی درباره همکاری خود با محمدرضا هنرمند در فیلم «مرد عوضی» نیز توضیح داد: آقای هنرمند از نظر شناخت بازیگر یک کارگردان خاص است و به دلیل اینکه خودش هم به بازیگری علاقمند است این حرفه را خوب می‌شناسد. تجربه کار در فیلم «مرد عوضی» را با او داشتم و در این فیلم با خصوصیات اخلاقی هم آشنا شدیم. من فقط سر صحنه زمان فیلمبرداری جدی هستم و قبل و بعد از آن با همکاران به گفتگو می‌نشینم و شوخی می‌کنم. در ابتدا آقای هنرمند با این کار من موافق نبود اما بعد متوجه شد که این کار به من انرژی می‌دهد و هر روز درمورد صحنه‌های کمدی فیلم باهم گفتگو و تمرین می‌کردیم.

معتمدآریا بیان کرد: آقای کیمیایی بعد از فیلم «سرب» هر فیلمی را که می‌خواست بسازند درباره حضورم در فیلمش با من مشورت می‌کرد که یا سرکار بودم و یا فیلمنامه را دوست نداشتم و خود ایشان هم همیشه می‌گوید «آخر نشد باهم کار کنیم». با داریوش مهرجویی هم دو، سه بار درباره حضور در فیلم‌هایش صحبت کردیم و همیشه به من می‌گفتند «زمانیکه می‌خواهم فیلم بسازم برای فیلمم خیلی جوان و یا خیلی پیر هستی».

وی درباره افرادی که علاقمند به بازیگری هستند نیز بیان کرد: اولین چیزی که به علاقمندان این عرصه می‌گویم این است که درس بخوانند زیرا هرچقدر دانش خود را بیشتر کنند متوجه انتخابشان برای پذیرفتن این حرفه می‌شوند و پیشنهاد می‌کنم حتماً کلاس‌های بازیگری را بگذرانند.

این گفتگو بیش از سه ساعت به طول انجامید که بخش اصلی آن جهت ثبت در تاریخ در موزه سینمای ایران آرشیو می‌شود.

موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور

واکنش رییس صداوسیما به انتقادها از مصاحبه با رییس‌جمهور
2021-12-07T19:17:41+03:30
رییس صداوسیما در واکنش به سوالی درباره مصاحبه با رییس‌جمهور که با انتقادهایی همراه بود، از گفتگوهای منصفانه و سازنده در آینده خبر داد.

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان

برنامه معاون هنری جدید ارشاد برای شفافیت مالی و معیشت هنرمندان
2021-12-07T17:44:21+03:30
محمود سالاری معاون جدید امور هنری وزیر ارشاد توجه به شفافیت مالی و معیشت هنرمندان را جزو اولویت‌های اصلی خود در این سمت عنوان کرد.

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!

انتقادات تند دانشجویان و پاسخ‌های صریح جبلی/ گفتند چرا شلوغش کردی!
2021-12-07T17:04:21+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ جبلی: با مردم صادق خواهیم بود
2021-12-07T16:51:01+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت

افتتاح نمایشگاه «همین دست افشانی حروف»/ ۱۳اثر در یک ساعت فروش رفت
2021-12-07T15:57:41+03:30
سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در افتتاحیه نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» از برپایی مجازی این نمایشگاه و همچنین فروش تعدادی از ...

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم

حراج آثار هنری راه‌اندازی می‌شود/ برخلاف نظر رهبری عمل نمی‌کنیم
2021-12-07T15:17:42+03:30
محمود شالویی بیان کرد موانع داخلی راه‌اندازی اکسپوهای داخلی در هیچ دوره‌ای نداشتیم و در این ارتباط حتی بخش خصوصی نیز با نظارت دفتر هنرهای تجسمی ارشاد می‌توان...

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟

صداوسیما زیر تیغ نقد دانشجویان/ تغییر یک مجری «تحول» است؟
2021-12-07T15:17:41+03:30
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما به طرح انتقادات صریح خود درباره عملکرد این سازمان پرداختند.

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد شد
2021-12-07T14:37:42+03:30
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، محمود سالاری را به‌عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه منصوب کرد.

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد

«بر سر خاک» به خبرنگاران فقید محیط زیست تقدیم شد/ خاک خواهد مُرد
2021-12-07T14:24:21+03:30
مستند «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان جهانی با تقدیم به خبرنگاران محیط زیست و مهشاد کریمی، ریحانه یاسینی دو خبرنگار از دست رفته در سانحه واژگونی اتوبوس ارو...

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم

شیوه مدیریت اکسپو اصلاح شود/ متناسب با شأن ایران شرکت نکردیم
2021-12-07T14:11:01+03:30
مهدی افضلی معتقد است جدی گرفتن اکسپو سبب می‌شود موضوع و شعار اکسپو متناسب با جایگاه کشورمان مطرح شود چراکه تاکنون در شأن و قواره فرهنگی در این این رویدادها ح...

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند

سالار عقیلی «خواجوی کرمانی» شد/ حامیان کرمانی بدقولی کردند
2021-12-07T12:51:01+03:30
بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای «همای همایون» با اشاره به ضبط موسیقی این اپرا با آهنگسازی بهزاد عبدی و حضور سالار عقیلی، اعلام کرد ادامه ساخت این اپرا نیازمند ...

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند

اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش آثار غیرسینمایی حکم گرفتند
2021-12-07T11:57:41+03:30
طی احکام جداگانه‌ای از سوی رئیس سازمان سینمایی، اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش آثار غیر سینمایی منصوب شدند.

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال

بازیگر «منصور» شخص بانفوذ «موج اول» است/ چالش سخت کرونا در سریال
2021-12-07T11:57:41+03:30
کارگردان سریال «موج اول» همزمان با آغاز پخش آن از شبکه سوم سیما از سختی‌های ساخت این سریال که محور اصلی آن کروناست سخن گفت.

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟

اولین کنسرت پسا کرونایی در تهران را چه کسی برگزار می‌کند؟
2021-12-07T09:19:09+03:30
سرانجام بعد از هفته‌ها بلاتکلیفی در عرصه برگزاری کنسرت‌های پایتخت، گویا قرار است یک کنسرت خنده با حضور حسن ریوندی، اولین اجرای زنده دوران پساکرونایی در تهران...

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج

زنده‌یاد علی سلیمانی به تئاتر بازمی‌گردد/ «خاموشان» در سنگلج
2021-12-07T07:59:09+03:30
نمایش «خاموشان» به نویسندگی سبا سلیمانی و کارگردانی علی سلیمانی و سهیلا جوادی در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند

نمایشنامه‌خوانی‌های مولوی از نیمه دی برگزار می‌شود/ پایان در اسفند
2021-12-06T14:05:50+03:30
مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد ششمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی از نیمه اول دی‌ماه سال جاری، روزهای چهارشنبه هر هفته در این مرکز برگزار می‌شود.

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار

بخش «آوینی» به «سینماحقیقت» سنجاق نشده است/ دلیل افت کمی آثار
2021-12-06T11:25:50+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

افت آماری مستندهای حاضر در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
2021-12-06T11:12:30+03:30
نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد آغاز شد.

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک

تام هالند جا پای فرد آستر می‌گذارد/ مرد عنکبوتی در دنیای کلاسیک
2021-12-06T09:39:10+03:30
تام هالند تایید کرد که در نقش فرد آستر در فیلم زندگینامه‌ای از این بازیگر مطرح دوران کلاسیک ظاهر می‌شود.

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی

راز قتل «هر کی باش خان» فاش می‌شود؟/ ضعف در آموزش نمایش ایرانی
2021-12-06T08:19:10+03:30
کارگردان «اگر شبی از شب‌های تهران مسافری» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی حضور دارد از ضعف آموزش در حوزه نمایش‌های ایران...

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده

قربانی در آلمان و سوئیس کنسرت می‌دهد/ توضیحات آقای خواننده
2021-12-06T08:19:10+03:30
علیرضا قربانی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده در قالب پروژه «با من بخوان» مجموعه کنسرت‌هایی را در کشورهای آلمان و سوئیس برگزار می‌کند.

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد

قهرمان «بی‌نشان» عافیت‌طلبی ندارد/ حرف‌هایی که در جامعه کمرنگ شد
2021-12-06T06:19:10+03:30
راما قویدل درباره قصه و قهرمان سریال «بی‌نشان» که این روزها درگیر ساخت آن است بیان کرد که قصه درباره قهرمان است که اهل عافیت طلبی نیست وسختی ها را به جان می ...

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم
2021-12-05T15:12:31+03:30
امیر خوراکیان بیان کرد هیچوقت مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها صفر نیست زیرا محتوای مجرمانه مشخص است اما محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع ...

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
2021-12-05T15:12:30+03:30
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد.

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!
2021-12-05T13:39:10+03:30
فیلم کوتاه «نخ دندان» به کارگردانی سعید صادقی و فرشاد هاشمی به جشنواره «سدیچیکورتو» ایتالیا راه پیدا کرد.

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت
2021-12-05T10:52:30+03:30
این هفته برای باکس آفیس آمریکا خوب نبود، اما ۲ فیلم بزرگ دیگر تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسند.

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد
2021-12-05T09:32:29+03:30
بهداد بابایی و نوید افقه از نوازندگان صاحب سبک و شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده از تازه‌ترین آلبوم موسیقایی خود به نام «راه جنون» رونمایی می‌کنند.

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟
2021-12-05T07:59:10+03:30
تهیه‌کننده برنامه‌های مرتبط با حوزه روان‌شناسی در رادیو سلامت از چالش دعوت روان‌شناسان دوره دیده و باتجربه سخن گفت.

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی
2021-12-05T07:59:09+03:30
رضا علوی از اجرای نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استادمحمد در تماشاخانه محراب خبر داد.

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما
2021-12-04T14:25:50+03:30
مهران ملکوتی صدابردار فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ادامه تصویربرداری این پروژه در شمال خبر داد.
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)