میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در آیین اختتامیه سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران که امشب یکشنبه ۲ آبانماه در مجموعه ایرانمال برگزار شد، در سخنانی ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) گفت: جشنواره فیلم کوتاه دستاورد ارزشمندی است که حاصل تلاش عزیزان بسیاری در سالهای متمادی گذشته است. از این رو، وظیفه خودم میدانم از همه آنانی که در رشد و بالندگی نهال سینمای جوان دستی بر آتش داشتهاند قدردانی نمایم. همچنین از مسئولان و دستاندرکاران این دوره جشنواره سپاسگزاری میکنم. همچنین از سفرا، رایزنان فرهنگی و فیلمسازان کشورهای مختلف که در این رویداد سینمایی حضور یافتهاند متشکرم.
وی افزود: از هیاتهای انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر میکنم. چه آنهایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل شاخصهای جشنواره و سلایق گروههای انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سالهای دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب و جوش و شور و هیجان خاصی برگزار میشده و همچنان هم، ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراضها و مطالبهها باعث میشود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنوارهها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر میکند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم میخورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز «هنر - صنعت سینما» را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر، باید نسلهای جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربههای نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.
هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم
وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلمهای کوتاه ایرانی» در جشنوارههای جهانی افتخاراتی را کسب کردهاند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها میشنویم. این اتفاق خوبی است. ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشمانداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی میکنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهشهای گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم.
خزاعی بیان کرد: متاسفانه بهرغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم و.... ما از طریق تصاویر و فیلمهایمان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بودهایم. نتوانستهایم این همه غنای فرهنگی، ارزشهای اخلاقی، اسطورهها و قهرمانان ملیمان را به جهان معرفی کنیم. سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعیتر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راهمان این باشد که در سینما علاوه بر «تکنیک» به «محتوا» بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفاً، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای «اندیشهورزی» است.
وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیباییها، اسطورهها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمینمان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام میکنم. برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیتهای نوظهور و انقلابی نیاز داریم. و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.
رییس سازمان سینمایی در پایان عنوان کرد: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیتهای آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشهها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاقتر است به شرط آنکه مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.
گزارش مشروح آیین اختتامیه سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را اینجا بخوانید.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان