میرنیوز

ساخت «گذشته» یک چالش بزرگ بود/ مواجهه با ترس‌ها و مشکلات

ساخت «گذشته» یک چالش بزرگ بود/ مواجهه با ترس‌ها و مشکلات 2021-10-17T07:55:52+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، حمید محمدی، انیماتور حرفه‌ای تکنیک استاپ‌موشن است که نزدیک به ۱۸ سال در این حرفه فعالیت داشته است. اما بعد از سال‌ها احساس می‌کند که دیگر انیمیت برایش چالشی ندارد و تصمیم می‌گیرد که اولین انیمیشن کوتاه خود را بسازد. «گذشته» انیمیشن کوتاه هفت دقیقه‌ایست که حاصل ۵ سال زحمت محمدی است. انیمیشنی که حتی روایت آن هم برداشتی از شخصیت خود کارگردان است. این انیمیشن که ساخت آن به تازگی به اتمام رسیده است، در اولین حضور جشنواره‌ای خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در دومین حضور خود به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است.

وی درباره فعالیت خود در حوزه انیمیشن توضیح داد: از سال ۱۳۷۶ در مرکز پویانمایی صبا استخدام شدم و تا سال ۱۳۷۹ به‌عنوان دستیار تصویربردار و فیلمبردار به صورت حرفه‌ای کار خود را ادامه دادم. در طول این ۲ سال با کارگردان‌هایی مانند مهدی خرمیان، حسین مرادی‌زاده کار کردم که باعث آشنایی من با انیمیت استاپ موشن شد. به انیمیت علاقه‌مند شدم و حتی صبح‌ها قبل از همه به استودیو می‌رفتم تا تست انیمیت بزنم و بعد کارگردان می‌آمد و ایرادهایم را می‌گرفت.

محمدی بیان کرد: در آن دوران رسم نبود که کسی دیگر انیمیت انیمیشن کارگردان دیگری را انجام دهد. چون هم آن را کار تخصصی می‌دانستند و هم از دستمزدشان کم می‌شد. تا اینکه برای اولین بار آقای خرمیان با انیمیت کردن من در پروژه «برکه دوستی» موافقت کرد. از سال ۱۳۸۰ به این طرف به شکل تخصصی به انیمیت استاپ موشن پرداختم. گاهی با تکنیک‌های کات اوت زیر دوربین یا دیجیتال هم کار کرده‌ام و افتخار همکاری با کارگردانان بسیاری را داشته‌ام که هرکدام چیزی به من یاد دادند. تا سال ۱۳۹۵ که تصمیم گرفتم اولین انیمیشن استاپ موشن خودم را کارگردانی کنم.

این کارگردان انیمیشن توضیح داد: سال‌ها کار کردن به‌عنوان یک انیماتور و تجربه کار با کارگردان‌های مختلف مرا به این مرحله رسانده بود که دیگر هیچ کاری برایم چالشی نداشت و کار کردن یکنواخت شده بود. احساس می‌کردم نیاز به یک چالش بزرگ‌تر و حتی جدی‌تر دارم تا بتوانم از تمام تجربیاتم در آن استفاده کنم. در همه سال‌های کاری‌ام به ساخت فیلمی با روایت خودم فکر کرده بودم ولی تا سال ۱۳۹۱ احساس می‌کردم زمان آن نرسیده است. بیشتر وقت خود را روی فراگیری کارگردانی گذاشته بودم. تا اینکه شرایطی فراهم شد و تصمیم گرفتم اولین انیمیشن خود را با نگاهی به خودم بسازم، مواجه من با ترس‌ها و مشکلات بزرگ که توسط آقای حضرت‌پور نوشته شد.

وی درباره پروسه ساخت انیمیشن «گذشته» بیان کرد: ساخت انیمیشن «گذشته» به‌دلایل زیادی به کندی پیش رفت. اول اینکه تعداد لوکیشن‌های پروژه زیاد بود و دوم بحث مالی مطرح بود که به خاطر کم بودن بودجه مجبور بودم بخش بیشتری از کار را خودم انجام بدهم که کمتر مجبور به پرداخت دستمزد باشم. از طرفی هم، چون تمرکزم روی پروژه خودم بود دیگر نمی‌توانستم کار دیگری را قبول کنم، چرا که کار کاملاً متوقف می‌شد و من را از فضای کار خارج می‌کرد. به همین دلیل بود که ساخت انیمیشن کوتاه «گذشته» پنج سال طول کشید.

محمدی گفت: ساخت «گذشته» کاملاً برای من چالش بود، به جرات می‌توانم بگویم تجربه‌ای که در طول این ۵ سال کسب کردم به اندازه ۲۰ سالی بود که در پروژه‌های متعددی انیمیت کرده بودم. چون در پروژه‌های دیگر من فقط نظر می‌دادم و اگر نظرم را قبول می‌کردند مسئولیتش با کارگردان بود ولی خوب و بد شدنش به من ارتباطی نداشت. اما در این پروژه خودم باید تصمیم می‌گرفتم و مسئولیت خوب و بد آن را برعهده می‌گرفتم. یکی از مهم‌ترین چالش‌های من با توجه به تجربیاتی که داشتم این بود که از سختی کار فرار نکنم. چون وقتی خودت هم کارگردان و هم انیماتور هستی، سعی می‌کنی هر جا پلان سختی وجود دارد، ساده‌اش کنی. به همین دلیل بیشتر اوقات زمانم را روی دکوپاژ می‌گذاشتم. بعد از آن ساخت خیابان لاله‌زار از اصلی‌ترین سختی‌های کار این پروژه بود، چون تلفیق فضای CG با استاپ موشن در این قسمت شکل می‌گرفت.

وی بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتال در سال‌های اخیر و روی آوردن فیلمسازان به انیمیشن‌های کامپیوتری ساخت انیمیشن آسان‌تر شده است و در سراسر دنیا انیمیشن‌های زیادی با تکنیک دیجیتال ساخته می‌شوند. ولی از آنجایی که ساخت انیمیشن‌های دستی و سنتی، به خصوص استاپ موشن کم شده است، همواره این نوع انیمیشن‌ها در جشنواره‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

محمدی در پایان گفت: فیلم‌ها و انیمیشن‌های کوتاه از این دست، صرفاً برای نمایش و حضور در جشنواره‌ها ساخته می‌شوند و جشنواره‌ها بستر مناسبی برای نمایش و دیده شدن این گونه از فیلم‌ها هستند. در حال حاضر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «گذشته» است پخش بین‌المللی کار را برعهده دارد. در کنار تیم آن‌ها، خودم هم برنامه‌هایی دارم که امیدوارم اجرایی شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

ناگفته‌های آهنگران از حاج قاسم/ وعده وزیر ارشاد برای موسیقی انقلاب

ناگفته‌های آهنگران از حاج قاسم/ وعده وزیر ارشاد برای موسیقی انقلاب
2021-11-27T06:12:32+03:30
همزمان با گرامیداشت هفته بسیج یادواره «سازهای خاکی» روز جمعه پنجم آذرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مدیران فرهنگی هنری در تالار وحدت برگزا...

حادثه رانندگی برای «جواد عزتی» در عمارلو رودبار

حادثه رانندگی برای «جواد عزتی» در عمارلو رودبار
2021-11-26T21:09:07+03:30
رشت- رئیس پلیس راه گیلان با اشاره به انحراف خودروی «جواد عزتی» بازیگر سینما و تلویزیون در عمارلوی رودبار گفت: با تلاش مردم محلی خودروی وی به جاده اصلی انتقال...

رئیس صداوسیما از «شهید باکری» بازدید کرد/سریالی به سختی ۷ سینمایی

رئیس صداوسیما از «شهید باکری» بازدید کرد/سریالی به سختی ۷ سینمایی
2021-11-26T14:55:47+03:30
پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با حضور در پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «شهید باکری» که به روایت فرازهایی از زندگی شهید مهدی باکری می پردازد در جریان روند تولید...

خاطراتی از زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور/ دینم را به سینما ادا نکردم

خاطراتی از زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور/ دینم را به سینما ادا نکردم
2021-11-26T14:15:48+03:30
موزه سینمای ایران گفتگویی در سال ۹۶ با زنده‌یاد رحیم رحیمی‌پور داشت که در سالروز چهلمین روز درگذشت او بخش‌هایی از آن را منتشر کرد.

همه چیز درباره بازیگران «منصور»/ افسوس از نقش حذف‌شده «رفسنجانی»

همه چیز درباره بازیگران «منصور»/ افسوس از نقش حذف‌شده «رفسنجانی»
2021-11-26T14:02:27+03:30
بازیگردان فیلم سینمایی «منصور» ضمن اشاره به فرآیند انتخاب بازیگران این فیلم سینمایی تأکید کرد که اولویت در انتخاب بازیگران توانایی در اجرای نقش‌ها بوده است.

لزوم توجه به مشکلات معیشتی مستندسازان/ بودجه ناکافی است

لزوم توجه به مشکلات معیشتی مستندسازان/ بودجه ناکافی است
2021-11-26T13:09:07+03:30
هیات مدیره و کارگروه رفاه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در دیداری با مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اهم دغدغه‌ها و مسائل خود را مطرح کردند.

تصاویر دیده نشده از «حماسه‌ ملبورن»/ مستندی که خوراک فوتبالی‌هاست!

تصاویر دیده نشده از «حماسه‌ ملبورن»/ مستندی که خوراک فوتبالی‌هاست!
2021-11-26T11:09:07+03:30
جواد خیابانی از تولید و پخش مستند «حماسه ملبورن» خبر داد که حاوی تصاویری دیده نشده از بازی تاریخی ایران و استرالیاست.

چگونگی خروج اوضاع از دست مظفرالدین شاه/ تئاتر اتوبوس بی‌آرتی شده!

چگونگی خروج اوضاع از دست مظفرالدین شاه/ تئاتر اتوبوس بی‌آرتی شده!
2021-11-26T10:55:47+03:30
وحید نفر قصد دارد از ۱۰ آذر نمایش «تصویر مصور مظفری» را که به بخشی از زندگی مظفرالدین شاه و خارج شدن اوضاع مملکت از دست او می‌پردازد، در تماشاخانه ایرانشهر ر...

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی

انتقاد اولیور استون از بایدن به خاطر فاش نکردن اسناد ترور کندی
2021-11-26T10:42:27+03:30
اولیور استون کارگردان آمریکایی با ساخت یک مستند جدید درباره ترور جان اف کندی، بار دیگر بر لزوم منتشر کردن اسناد این ترور اصرار کرد.

مادر علی انصاریان: این اولین بار است که بدون علی به سینما آمده‌ام

مادر علی انصاریان: این اولین بار است که بدون علی به سینما آمده‌ام
2021-11-25T13:15:47+03:30
مراسم گرامیداشت یاد علی انصاریان بازیگر فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» همزمان با آغاز اکران این فیلم در سینما فرهنگ برگزار شد.

مولفه‌های اعتماد علما و مراجع به رسانه ملی کدامند؟

مولفه‌های اعتماد علما و مراجع به رسانه ملی کدامند؟
2021-11-25T13:02:29+03:30
رئیس سازمان صدا و سیما در دومین ماه انتصاب خود در مدیریت رسانه ملی، صبح روز چهارشنبه سوم آذر به شهر مقدس قم به عنوان پایگاه مرجعیت و خاستگاه انقلاب رفت و با ...

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم

تجلیل از چهره خشن خستگی‌ناپذیر/ منتظر کارگردانی آقای بازیگر هستیم
2021-11-25T12:09:06+03:30
ویژه‌برنامه «شب داریوش فرهنگ» به همت کانون کارگردانان سینمای ایران شامگاه چهارشنبه سوم آذرماه در موزه سینمای ایران برگزار شد.

نامزدهای دریافت جایزه جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند

نامزدهای دریافت جایزه جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند
2021-11-25T11:15:46+03:30
نامزدهای نهایی دریافت جایزه در بخش «فیلم»، «عکس» و «مستندنگاری» پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند.

خیال و حذف پرسپکتیو ایده‌های من با الهام از نگارگری است

خیال و حذف پرسپکتیو ایده‌های من با الهام از نگارگری است
2021-11-25T10:22:26+03:30
محمدهادی فدوی هنرمند حاضر در نمایشگاه «یاد استاد» خانه هنرمندان ایران عنوان کرد خیال و حذف پرسپکتیو و عمق در آثارش ویژگی‌هایی است که از نگارگری برداشت کرده و...

پروژه بعدی خالق «خانه پوشالی» معلوم شد/بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ

پروژه بعدی خالق «خانه پوشالی» معلوم شد/بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ
2021-11-25T09:15:47+03:30
دو کمپانی با هم متحد شده‌اند تا سریالی درباره فساد ۵ میلیارد دلاری در مالزی که با اقتباس از یک کتاب پرفروش ساخته می‌شود را به تلویزیون ببرند.

«سازهای خاکی» در تالار وحدت جان می‌گیرند/ تجلیل از نوازندگان جنگی

«سازهای خاکی» در تالار وحدت جان می‌گیرند/ تجلیل از نوازندگان جنگی
2021-11-25T09:15:47+03:30
همزمان با گرامیداشت هفته بسیج یادواره «سازهای خاکی» روز جمعه پنجم آذرماه با حضور تعدادی از مدیران عرصه های فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

«هام» از ۸ آذر به تالار حافظ می‌رود/ انتشار پوستر در آستانه اجرا

«هام» از ۸ آذر به تالار حافظ می‌رود/ انتشار پوستر در آستانه اجرا
2021-11-25T09:02:26+03:30
نمایش «هام» به کارگردانی حسام شریفی از ۸ آذر ماه اجرای خود را در تالار حافظ آغاز خواهد کرد.

«منصور» میلیاردی شد/ ۲۰۰ میلیون سهم شهرهای فاقد سینما

«منصور» میلیاردی شد/ ۲۰۰ میلیون سهم شهرهای فاقد سینما
2021-11-24T14:42:27+03:30
فیلم سینمایی «منصور» در آستانه پایان دومین هفته نمایش خود به فروش یک میلیارد تومانی رسید.

«پلیس» نهایت همکاری را با سینمای ایران دارد/ جزییاتی از یک دیدار

«پلیس» نهایت همکاری را با سینمای ایران دارد/ جزییاتی از یک دیدار
2021-11-24T13:49:06+03:30
هیات مدیره و برخی از اعضای شاخص اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مشکلات صنفی مرتبط با آن نیرو را در میان گذاشتند.

«سه‌گانه پاریسی» به ایرانشهر می‌رود/ خطر آماتوری شدن تئاتر ایران

«سه‌گانه پاریسی» به ایرانشهر می‌رود/ خطر آماتوری شدن تئاتر ایران
2021-11-24T12:55:46+03:30
ایوب آقاخانی از اجرای نمایش «سه‌گانه پاریسی» در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد و از آماتوری شدن تئاتر ایران به واسطه کنار کشیدن هنرمندان حرفه‌ای از تئاتر ابراز ن...

نقاشی‌های مسعود کیمیایی روی دیوار می‌رود/ چاقوهایی روی بوم

نقاشی‌های مسعود کیمیایی روی دیوار می‌رود/ چاقوهایی روی بوم
2021-11-24T12:02:30+03:30
لیلی گلستان از برپایی نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی در گالری گلستان خبر داد و این نقاشی‌ها را از جنس خود کیمیایی و فیلم‌هایش دانست.

کارهای علی رهبری برای هنرمندان جوان اوکراینی/ در توصیف ایرانی بودن

کارهای علی رهبری برای هنرمندان جوان اوکراینی/ در توصیف ایرانی بودن
2021-11-24T11:09:05+03:30
یکی از آهنگسازان و رهبران ارکستر کشورمان که سال‌های اخیر در خارج از کشور به فعالیت مشغول است، علاوه‌بر برگزاری یک مسترکلاس رهبری ارکستر در اوکراین، کنسرتی را...

اخراج دو بازیگر به دلیل امتناع از تزریق واکسن/ متخلفان حذف می‌شوند

اخراج دو بازیگر به دلیل امتناع از تزریق واکسن/ متخلفان حذف می‌شوند
2021-11-24T10:15:45+03:30
بازیگر سریال پرمخاطب «بیمارستان عمومی» یا «جنرال هاسپیتال» تایید کرد که به دلیل خودداری از زدن واکسن از سریال اخراج شده است.

آلبوم «پیمان» منتشر شد/ شنیدن قطعات گوش‌آشنا و عاشقانه

آلبوم «پیمان» منتشر شد/ شنیدن قطعات گوش‌آشنا و عاشقانه
2021-11-24T09:22:26+03:30
آلبوم «پیمان» به هنرمندی پیمان جوانمرد در قابل یک اثر موسیقایی بی‌کلام در حوزه تک‌نوازی پیانو به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

مرا با استندآپ‌های «خندوانه» می‌شناسند/ توصیه‌ای به مسئولان

مرا با استندآپ‌های «خندوانه» می‌شناسند/ توصیه‌ای به مسئولان
2021-11-24T08:29:06+03:30
برنامه «ناصر باش» در رادیو صبا با زبان طنز و شوخی درخواست‌های مردم را به گوش مسئولین می‌رساند.

پاسخ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به گلایه تعزیه‌خوانان

پاسخ جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به گلایه تعزیه‌خوانان
2021-11-24T08:02:26+03:30
روابط عمومی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی درپی گلایه برخی از تعزیه خوانان از این رویداد در یادداشتی به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد.

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم

وقتی «بچه گرگ‌ها» قربانی می‌شوند/ از سینمای کودک فاصله می‌گیرم
2021-11-24T06:55:47+03:30
فریدون نجفی کارگردان فیلم سینمایی «بچه گرگ‌های دره سیب» بیان کرد که این روزها برخی فیلم‌ها فدا می‌شوند تا فیلم‌هایی دیگر در آینده شرایطی بهتر پیدا کنند.

علی اکبرصادقی: خواب کودکانی را نقاشی می‌کنم که پدرانشان شهید شدند

علی اکبرصادقی: خواب کودکانی را نقاشی می‌کنم که پدرانشان شهید شدند
2021-11-23T15:22:26+03:30
علی‌اکبر صادقی در آیین بزرگداشت و زادروز هشتاد و چهار سالگی خود که با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و خانواده‌اش در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، از عشق ب...

جایزه اصلی پالم اسپرینگز به جنیفر هادسون اهدا می‌شود

جایزه اصلی پالم اسپرینگز به جنیفر هادسون اهدا می‌شود
2021-11-23T12:49:07+03:30
جنیفر هادسون برای ایفای نقش آرتا فرانکلین در جشنواره فیلم پالم‌اسپرینگز تجلیل می‌شود.

جذابیت پرداختن به زندگی اجتماعی حاج قاسم سلیمانی در تئاتر

جذابیت پرداختن به زندگی اجتماعی حاج قاسم سلیمانی در تئاتر
2021-11-23T12:09:08+03:30
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری عنوان کرد کار کردن برای شخصیت بزرگی مانند حاج قاسم سلیمانی برای هنرمندان افتخار است اما برخی ژست روشنفکرمآبانه می‌گیرند و د...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)