میرنیوز

روایتی مستند از آنچه که در «درخت گردو» گذشت/ مصائب «رش هرمه»

روایتی مستند از آنچه که در «درخت گردو» گذشت/ مصائب «رش هرمه» 2021-10-12T12:05:33+03:30

برهان احمدی تهیه‌کننده و کارگردان مستند «مردی از رش هرمه» از آثار راه‌یافته به سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره مستند خود به خبرنگار مهر توضیح داد: این اثر، یک مستند تاریخی سیاسی با زمان ۲۴ دقیقه و ۵۰ ثانیه است که به مسائل جنگ و دفاع مقدس هم می‌پردازد. سوژه اصلی این مستند روستایی است که هم‌زمان با شهر سردشت از سوی رژیم بعث عراق بمباران شیمیایی شده است اما از آنجایی که یک روستا بوده، مورد غفلت قرار گرفته‌است. ماجرای سردشت در این جریان پررنگ و این روستا که نامش «رش هرمه» است، فراموش شد اما با حضور مردی به نام قادر مولان‌پور مصائب آن در فیلمم روایت می‌شود.

وی درباره شباهت سوژه فیلم خود با فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تأکید کرد: این همان سوژه است با این تفاوت که من فیلم مستند است و شخصیتی که در آن فیلم پیمان معادی نقش‌اش را ایفا می‌کند، خودش در فیلم من حضور دارد. قادر مولان‌پور قبل از فوتش در فیلم من حضور داشت چون من ۷ سال پیش این تصاویر را ضبط کردم و او خودش ماجراها را تعریف می‌کند و از زاویه دید او، اتفاق روایت می‌شود. اگر برخی مسائل در فیلم «درخت گردو» دستکاری شده و شاخ و برگ داستانی به آن داده‌اند، در فیلم من واقعیت ماجرا در روز بمباران شیمیایی و چگونگی انتقال این خانواده به بیمارستان‌های تبریز و تهران و شهادت بچه‌ها را خود قادر توضیح می‌دهد و در مستند آن را می‌بینیم.

این مستندساز ادامه داد: حتی ماجرای دختری که در بیمارستان تبریز به‌دنیا می‌آید و گم می‌شود هم در مستند هست. بعد از ۷ سال دوباره به همان لوکیشن رفتیم و این بار پسر بزرگ قادر مولان‌پور راوی قصه ما شده است. قادر مولان‌پور فوت کرده است و به همین دلیل در نیمی از مستند قادر راوی است و در نیمه دوم پسر بزرگش راوی می‌شود.

وی توضیح داد: من این مستند را ۷ سال پیش ساختم اما جایی عرضه نکرده بودم و منتظر تکمیل برخی پلان‌های آن بودم اما طی پارسال و امسال، بعد از مرگ قادر مولان‌پور مجدد سراغ این ماجرا رفتیم تا ببینیم چه اتفاقاتی رخ داده است و چه مسائلی برای مردم روستا و باقیمانده خانواده مولان‌پور رخ داده است و این‌ها را تصویربرداری و مونتاژ کردیم.

کارگردان «مردی از رش هرمه» درباره فرآیند طولانی هفت ساله ساخت این مستند گفت: قطعاً نمی‌دانستم در این بازه قادر فوت می‌کند و بیشتر گرفتاری‌های کاری اجازه نمی‌داد که این مستند به سرانجام برسد. می‌دانستم با راش‌هایی که در اختیار دارم نمی‌توانم فیلم را تکمیل کنم و مدام مشغول فیلم‌برداری بودم.

وی افزود: همزمان مشغول ساخت فیلم دیگری درباره همین موضوع شدم که به دلیل شرایط جشنواره «سینماحقیقت» آن را به جشنواره «تهران» ارائه نکردم. آن فیلم هم روایتی با همین موضوع اما یا زاویه نگاهی متفاوت دارد. در این فیلم ما به‌دنبال دختر مفقودالاثر قادر در بیمارستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها می‌گردیم. راوی هم خانمی است که با این خانواده زندگی کرده و حتی در دادگاه لاهه هلند هم حضور داشته است. نام آن فیلم «زندگی در آرشیو» است که آن را به جشنواره «سینماحقیقت» ارائه کرده‌ام. در این سال‌ها بیشتر مشغول ساخت این فیلم دوم بودم و نمی‌دانم ساخت و اکران فیلم «درخت گردو» به نفع فیلم من شد یا به ضرر آن! اینگونه نبوده و نیست که ساخت «درخت گردو» انگیزه من برای اتمام این مستند شده باشد. در تمام این سال‌ها مشغول این کار بوده‌ام.

احمدی ادامه داد: طی ۲۰ سالی که مشغول مستندسازی هستم، ۱۲ سال را درباره جنگ و قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی فیلم ساخته‌ام. ۱۲ سال است که با این آدم‌ها زندگی می‌کنم. من اهل سنندج هستم و ۷۰۰ کیلومتر با این منطقه فاصله دارم اما این تشابه را با قربانیان این حادثه دارم که من هم کرد هستم و این افراد را درک می‌کنم.

این مستندساز در پایان درباره انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود رسمی به جشن سالانه آکادمی اسکار هم گفت: می‌توانیم بگوییم این دستاورد محصول اعتباری است که پیش از این جشنواره فیلم کوتاه تهران داشت. مطمئناً آکادمی اسکار این امتیاز را به هر جشنواره‌ای نمی‌دهد. جشنواره فیلم کوتاه تهران به نظر من مهمترین جشنواره سینمایی ایران است و برای این دستاورد کاملاً محق بود. خوشحالم بابت این اتفاق و مطمئنم اتفاقات خیلی بهتری هم به‌واسطه این دستاورد برای فیلمسازان کوتاه ما رخ خواهد داد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم

مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها مطلقاً صفر نیست/ مانع رقابت نشویم
2021-12-05T15:12:31+03:30
امیر خوراکیان بیان کرد هیچوقت مسئولیت سامانه‌ها و پلتفرم‌ها صفر نیست زیرا محتوای مجرمانه مشخص است اما محتوایی که ظاهرش مجرمانه نیست ولی حقی از این طریق ضایع ...

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند

هیات امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
2021-12-05T15:12:30+03:30
محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اعضای هیأت امنا و هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران را منصوب کرد.

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!

«نخ دندان» به ایتالیا می رود/ ۳۰ ثانیه حرف نزنیم!
2021-12-05T13:39:10+03:30
فیلم کوتاه «نخ دندان» به کارگردانی سعید صادقی و فرشاد هاشمی به جشنواره «سدیچیکورتو» ایتالیا راه پیدا کرد.

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت

«اِنکانتو» در صدر هفته کم رونق باکس آفیس آمریکا قرار گرفت
2021-12-05T10:52:30+03:30
این هفته برای باکس آفیس آمریکا خوب نبود، اما ۲ فیلم بزرگ دیگر تا پایان سال جاری میلادی از راه می‌رسند.

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد

«راه جنون» دو موزیسین ایرانی به بازار موسیقی می‌رسد
2021-12-05T09:32:29+03:30
بهداد بابایی و نوید افقه از نوازندگان صاحب سبک و شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای آینده از تازه‌ترین آلبوم موسیقایی خود به نام «راه جنون» رونمایی می‌کنند.

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟

چالش دعوت از روان‌شناس متخصص/ مردم نمی‌دانند با اضطراب چه کنند؟
2021-12-05T07:59:10+03:30
تهیه‌کننده برنامه‌های مرتبط با حوزه روان‌شناسی در رادیو سلامت از چالش دعوت روان‌شناسان دوره دیده و باتجربه سخن گفت.

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی

«چلچراغ» استادمحمد به محراب می‌رود/ خاموشی یک تماشاخانه قدیمی
2021-12-05T07:59:09+03:30
رضا علوی از اجرای نمایش «چلچراغ» نوشته محمود استادمحمد در تماشاخانه محراب خبر داد.

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما

«جنگ جهانی سوم» در شمال ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما
2021-12-04T14:25:50+03:30
مهران ملکوتی صدابردار فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ادامه تصویربرداری این پروژه در شمال خبر داد.

سیلوستر استالونه نمایشگاه هنری زد/ شاید باید نقاش می‌شدم!

سیلوستر استالونه نمایشگاه هنری زد/ شاید باید نقاش می‌شدم!
2021-12-04T14:25:49+03:30
نمایشگاه آثار نقاشی سیلوستر استالونه که به تازگی در آلمان افتتاح شده است جامع‌ترین نمایش از تمام آثار هنری بازیگر و کارگردان هالیوودی است که از ۶ دهه پیش شرو...

«جنگ جهانی سوم» در تهران ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما

«جنگ جهانی سوم» در تهران ادامه دارد/ مصائب پلتفرم‌ها برای سینما
2021-12-04T14:12:29+03:30
مهران ملکوتی صدابردار فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی از ادامه تصویربرداری این پروژه در شمال تهران خبر داد.

دانشگاه‌ها توجهی به نمایش‌های آیینی سنتی ندارند/ تبلیغ مجازی!

دانشگاه‌ها توجهی به نمایش‌های آیینی سنتی ندارند/ تبلیغ مجازی!
2021-12-04T12:39:09+03:30
دبیر بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در نشست خبری این جشنواره نبود توجه لازم از سوی دانشگاه‌ها به نمایش‌های آیینی و سنتی را دلیل ضعف آموزش ...

«اپیدمی» و «نوار زرد۲» به تلویزیون می‌آیند/سریال ۴ قسمتی در شبکه۱

«اپیدمی» و «نوار زرد۲» به تلویزیون می‌آیند/سریال ۴ قسمتی در شبکه۱
2021-12-04T11:59:09+03:30
سه سریال جدید «خط مقدم»، «نوار زرد ۲» و «اپیدمی» به آنتن شبکه‌های یک، دو و سه می‌رسند.

کارگردان «لباس شخصی» با «ضد» به فجر می‌آید/ یک درام سیاسی و ملتهب

کارگردان «لباس شخصی» با «ضد» به فجر می‌آید/ یک درام سیاسی و ملتهب
2021-12-04T11:05:50+03:30
دومین فیلم سینمایی امیرعباس ربیعی با نام «ضد» این روزها در سکوت خبری پیش می‌رود تا برای چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شود.

افتتاح نمایشگاه «نغمه مانا»/ شجریان ادبیات را دوباره معنا کرد

افتتاح نمایشگاه «نغمه مانا»/ شجریان ادبیات را دوباره معنا کرد
2021-12-04T10:52:29+03:30
نمایشگاه پوستر، نشانه و خوشنویسی «نغمه مانا» ۱۲ آذرماه باحضور غلامحسین امیرخانی، حسین علیزاده و همایون شجریان توسط انجمن طراحان گرافیک، انجمن خوشنویسان و خان...

«هملت پشت‌کوهی» ارتباطی با «هملت» شکسپیر ندارد/ تم ۲ اثر یکی است

«هملت پشت‌کوهی» ارتباطی با «هملت» شکسپیر ندارد/ تم ۲ اثر یکی است
2021-12-04T08:52:29+03:30
ابراهیم پشت‌کوهی که نمایش «هملت پشت‌کوهی» را به عنوان جدیدترین اثر خود روی صحنه خواهد برد تأکید کرد این اثر به لحاظ قصه و داستان ارتباطی با «هملت» ویلیام شکس...

آلودگی هوای پایتخت بازیگر «پایتخت» را راهی بیمارستان کرد

آلودگی هوای پایتخت بازیگر «پایتخت» را راهی بیمارستان کرد
2021-12-04T07:32:29+03:30
خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما و بازیگر مجموعه تلویزیونی «‌پایتخت ۵» بیان کرد که به دلیل آلودگی هوای پایتخت حدود ۵ روز است که در بیمارستان بستری است.

جذب ۶۰ هزار مخاطب به سینما بدون بازیگر چهره/ «پوست» خط‌شکنی کرد

جذب ۶۰ هزار مخاطب به سینما بدون بازیگر چهره/ «پوست» خط‌شکنی کرد
2021-12-04T06:32:29+03:30
تهیه‌کننده «پوست» بیان کرد که باید به سمت سینمای قصه ‌گو و داستانی حرکت کرد تا قصه و محتوای فیلم مخاطب را جذب کند و انحصارهایی که روی اسم‌ها و افراد است، از ...

اکران «تی‌تی» به تعویق افتاد/ نمایش در زمان مناسب‌تر

اکران «تی‌تی» به تعویق افتاد/ نمایش در زمان مناسب‌تر
2021-12-03T19:39:09+03:30
اکران فیلم سینمایی «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده به تعویق افتاد.

در جلسه مدیران جشنواره موسیقی فجر با سرپرست معاونت هنری چه گذشت؟

در جلسه مدیران جشنواره موسیقی فجر با سرپرست معاونت هنری چه گذشت؟
2021-12-03T16:32:29+03:30
جلسه دبیر و مدیران سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با سرپرست معاونت امور هنری برگزار شد.

پردیس «چارسو» خانه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شد

پردیس «چارسو» خانه پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شد
2021-12-03T14:59:09+03:30
بخش‌هایی از برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به صورت محدود در پردیس سینمایی «چارسو» انجام می‌شود.

دوباره بچه‌دار شدن بد نیست/ وقت بها دادن به سریال‌سازی است

دوباره بچه‌دار شدن بد نیست/ وقت بها دادن به سریال‌سازی است
2021-12-03T14:19:09+03:30
حدیث میرامینی بازیگر سینما و تلویزیون با حضور در برنامه «سریالیست» به ارایه توضیحاتی درباره کارنامه کاری خود پرداخت.

روایت «حاج قاسم» از «حاج قاسم» تئاتر می‌شود/ «ژنرال» از کجا آمد؟

روایت «حاج قاسم» از «حاج قاسم» تئاتر می‌شود/ «ژنرال» از کجا آمد؟
2021-12-03T13:52:29+03:30
نمایش «ژنرال» در قالب برنامه‌های «کاروان هنری روایت حبیب» برای مردم ۱۰ استان کشورمان نمایش داده می‌شود.

«روایت حبیب» با ادای احترام به مقام شهید سلیمانی آغاز شد

«روایت حبیب» با ادای احترام به مقام شهید سلیمانی آغاز شد
2021-12-03T13:39:09+03:30
کاروان هنری روایت حبیب با ادای احترام و استعانت از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان کار خود را آغاز کرد.

تشکیل کمیته مشترک برای تبادل نظر و همبستگی بیشتر اصناف سینما

تشکیل کمیته مشترک برای تبادل نظر و همبستگی بیشتر اصناف سینما
2021-12-03T13:39:09+03:30
روسای صنوف کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما در جلسه‌ای مشترک با مدیرعامل خانه سینما و اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران تصمیم به تشکیل کمیته‌ای ...

مراحل فنی «ملاقات خصوصی» آغاز شد/ انتشار تصاویری تازه

مراحل فنی «ملاقات خصوصی» آغاز شد/ انتشار تصاویری تازه
2021-12-03T12:59:09+03:30
همزمان با آغاز مراحل فنی فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»، تصاویری تازه از این فیلم منتشر شد.

سفر «آپارات» به ۲ جشنواره جهانی

سفر «آپارات» به ۲ جشنواره جهانی
2021-12-03T11:39:09+03:30
فیلم کوتاه «آپارات» به نویسندگی و کارگردانی حسن نجم‌آبادی به ۲ جشنواره جهانی راه یافت.

نخبگان فرهنگی زیر ذره‌بین «نگین» رفتند/ تلاش برای ۱۰۰ قسمتی شدن

نخبگان فرهنگی زیر ذره‌بین «نگین» رفتند/ تلاش برای ۱۰۰ قسمتی شدن
2021-12-03T10:45:49+03:30
برنامه «نگین» در رادیو ایران به واکاوی زندگی نخبگان فرهنگی می‌پردازد.

برای حفظ و اشاعه هنرهای آیینی هم صدا شویم/ ضرورت ایجاد یک بنیاد

برای حفظ و اشاعه هنرهای آیینی هم صدا شویم/ ضرورت ایجاد یک بنیاد
2021-12-03T10:32:30+03:30
داوود فتحعلی بیگی در پیامی بیان کرد وقت آن است که همه هم صدا شده و خواستار دایر کردن بنیاد ملی حفظ و اشاعه هنرهای آیینی و نمایش‌های سنتی ایرانی باشند.

رونمایی از «سرجوخه» در قسمت آخر سریال

رونمایی از «سرجوخه» در قسمت آخر سریال
2021-12-03T10:32:29+03:30
شنبه سیزدهم آذر ماه با پخش قسمت سی‌ام؛ سریال امنیتی_جاسوسی «سرجوخه» به کارگردانی احمد معظمی به پایان می‌رسد.

«عمار» جشنواره‌ای در تراز مردم است/ شانسی برای سینمای ایران

«عمار» جشنواره‌ای در تراز مردم است/ شانسی برای سینمای ایران
2021-12-03T10:05:49+03:30
هوشنگ توکلی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون بیان کرد که کارهای لوکس در جشنواره «عمار» تولید نمی‌شود، قصه‌ها، نگاه‌ها و اندیشه‌ها در آثار «عمار» بیشتر متوجه م...
X فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)