میرنیوز

تشریح دستاوردهای دوسالانه عکس «نور»/ استعدادهای شهرستانی کشف شدند

تشریح دستاوردهای دوسالانه عکس «نور»/ استعدادهای شهرستانی کشف شدند 2020-01-15T08:21:45+03:30

حمیدرضا مجیدی مدرس عکاسی و از اعضای هیات داوران چهارمین دوسالانه سراسری عکس «نور» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به دستاوردهای این رویداد مرتبط با هنر عکاسی که اوایل دی ماه سال جاری برگزار شد، توضیح داد: تفاوت  جدی و ریشه‌ای که این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته خود داشت، پرداختن به مجموعه عکس بود که  توجه به اندیشه‌ورزی از مهم ترین ارکان آن بود. نگاهی که به اعتقاد من عمیق شدن این جشنواره را به دنبال داشت. کما اینکه حرکت به سمت تولید مجموعه عکس و حذف تک عکس نشان از جسارت این دوره از برگزاری دوسالانه بود. بحث دومی که می‌توان این دوره را نسبت به دوره‌های پیشین متمایز دانست بحث سفارش دادن کار به استان‌ها و جدی گرفتن ظرفیت‌ها و استعدادهای استانی بود که قطعا در بلندمدت تاثیر این حرکت را در ارتقا وضعیت عکاسی به ویژه در استانها خواهیم دید.

میزان کیفیت معیار اندازه‌گیری موفقیت جشنواره نیست

مجیدی با اشاره به کیفیت آثار ارسالی در جشنواره عکس «نور» گفت: پاسخ به این سوال که آثار ارسالی در این جشنواره چه میزان از کیفیت لازم برخودار بوده یا خیر؟ از دیدگاه بنده نمی‌تواند معیار اندازه‌گیری موفقیت این جشنواره باشد. چرا که این اتفاق شروع و آغازی برای حرکت‌های بزرگتر است و اگر در آینده ادامه دار بوده و با همین قوت به پیش رود نتیجه نهایی آن را مطمئنا در سال‌های آینده جامعه عکاسی کشور و استان‌های ما به خوبی خواهند دید. پس چنین فعالیتی را می‌توان آغازی برای مسیری مطلوب و هدف مند در این حوزه عنوان کرد.

وی بیان کرد: آنچه که ما در چهارمین دوره از دوسالانه به وضوح آن را مشاهده کردیم نگاه ویژه این جشنواره به بخش استانی بود. در واقع می‌توان گفت استان‌ها و ظرفیت‌های آنان جدی تر گرفته شده و شناخت و معرفی استعدادهای نهفته استانی به شکل بهتری اتفاق افتاد و سفارش تهیه پروژه‌ها به عکاسان نیز گامی در راستای اهمیت دادن به توانمندی‌های این هنرمندان بود. به هر حال این جشنواره در راستای این حرکت فرهنگی و همین طور تهیه زیرساخت‌ها و بسترهای لازم به منظور تهیه مجموعه عکس‌ها، این پیغام را به تمامی هنرمندان داد که مخاطبان منتظر دیدن توانایی و استعدادهای آنان هستند. البته بیان این نکته هم ضروری است که هنوز هستند عکاسانی که سال‌های زیادی در این حوزه کار می‌کنند اما هنوز جسارت لازم برای تهیه مجموعه عکس را نداشته و از پا گذاردن در این مسیر واهمه دارند که شاید نداشتن  تعریف درست از  تهیه مجموعه عکس آن را از حضور باز می‌دارد.

ارزیابی آقای داور از آثار شرکت‌کننده در یک نمایشگاه

داور چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور در بخش دیگری از صحبت‌های خود نگاه فیلسوفانه عکاس را عنصر مهم در تولید مجموعه عکس فاخر و ارزشمند عنوان کرد و گفت: از دیدگاه بنده زمانی که یک عکاس می‌خواهد در قالب یک مجموعه عکس‌های خود را ارائه دهد دیگر تنها یک عکاس نیست به نوعی یک فیلسوف است که خودش ایجاد پدیده و کشف کرده و با بینش عمیق خود سب بستر جوانه زدن موضوعات درونی اثر تولیدی خودش می‌شود و آن معنایی که به دنبالش است را منعکس می‌کند. در واقع پروژه محور کردن این جشنواره را می‌توان حرکت در مسیر هدف مند کردن عکاسی و اندیشمند کردن عکاس دانست.

این مدرس عکاسی تاکید کرد: به نظر می‌آید برخی از این دوستان هنرمند شرکت کننده خود را بیشتر درگیر عکاسی کرده، در صورتی که به منظور تهیه مجموعه‌های خود عکاس بایستی  از درگیر شدن به عکاسی کاسته و به دنبال نگاه عمقی  در اثر خود باشد. شما می‌بینید هیچ نویسنده‌ای مدام درگیر کاغذ و قلم خود نیست و بیشتر تمرکزش را بر روی ایده و اندیشه اش گذاشته وبه آنچه که  قرار است بر روی کاغذ بیاورد  فکر می‌کند. من تصور می‌کنم برخی از عکاسان ما زیاد درگیر تکنیک‌های خود شده، در صورتی که زمانی که شما می‌خواهی در ارتباط با مبحثی نظریه ارائه دهی و به نوعی  فیلسوف باشی، ضروری است که عمیقا به موضوعات مورد نظر  تمرکز داشته باشی که ما این مورد را کمتر در مجموعه‌های ارسالی مشاهده کردیم و در مواردی نیز برخی عکاسان تنها یک نگاه گذرا و سطحی به موضوعات داشتند.

توجه به مباحث مرتبط با علوم انسانی و علوم اجتماعی در برگزاری یک رویداد

مجیدی توجه به گستردگی موضوعات در نظر گرفته در بخش ویژه این جشنواره را یکی از ضرورت‌های مورد تاکید در دوره‌های بعدی دانست و بیان کرد: موضوعات می‌توانست در بخش گسترده‌تری انتخاب شود، البته هر سازمانی و هر مجموعه با توجه به اهداف مورد نظر حرکت‌های فرهنگی مدنظر خودش را انجام می‌دهد اما شاید بهتر بود  موضوعات در نظر گرفته شده در بخش ویژه  را به سمت و سوی مباحث انسانی و علوم اجتماعی نزدیک‌تر کرد که اگر به این مورد در دوره‌های بعدی توجه شود آثار متنوع‌تری ارائه می‌شود. هر چند ما در حین داوری در این جشنواره دیدیم که همین موضوعات را برخی از عکاسان با خلاقیت ویژه‌ای به آن پرداخته و از زاویه‌ای دیگری آن را به نمایش گذاشته بودند و با جسارت هرچه تمام آن را از دریچه دوربینشان نشان داده بودند، اما من فکر می‌کنم  بهتر است که در دوره‌های بعد موضوعات را به صورت گسترده‌تری ببینیم و دست هنرمندان را در خلق آثار باز بگذاریم.

داور چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور بیان کرد: کلیت و ساختاری که برای این جشنواره تعریف شده بود منطقی و هدفمند بود اما در بحث نظارت نواقصی مشاهده شد و نیاز بود که مسئولین انجمن‌های عکس در استانها و همینطور اساتید راهنما با جدیت بیشتری اهداف جشنواره را دنبال کنند که ضروری است در دوره‌های بعدی به این موضوعات توجه شود که در نهایت منجر به تولید آثار عمیق تری شده  و کمیت و کیفیت را ما در کنار یکدیگر ببینیم. ما در جریان داوری به آثاری برخورد کردیم که  نشان می‌داد نظارت کافی توسط استاد راهنما صورت نگرفته وعدم  توجه کافی و جدیت لازم به منظور تولید مجموعه عکس دیده می‌شد که این مساله منجر به تولید اثری ضعیف شد.

هنوز با کیفیت‌ها و استانداردهای لازم فاصله داریم

داور چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور ارتقاء دانش عکاسی در بحث تولید مجموعه را مهم‌ترین دغدغه این جشنواره عنوان کرد و گفت: آثاری که در نهایت قرار است در نمایشگاه و همین طور در کتاب در معرض دید مخاطبان قرار گیرد از دیدگاه هیات داوران از میان آثار رسیده جزو بهترین‌ها  بوده و ما تمام تلاشمان را کردیم که آثار برگزیده بهترین و نزدیک‌ترین‌ها به اهداف جشنواره باشند اما به نظر می‌آید که ما هنوز با تهیه مجموعه عکس با کیفیت‌ها و استانداردهای لازم فاصله داریم. به نظر من بیشتر افراد شرکت کننده در این جشنواره شاید بار اول و یا دومشان در تولید مجموعه عکس بوده و یا تجربه کمی در این حوزه داشتند که این موضوع به وضوح از میان عکس‌های ارسالی دیده می‌شد.

 مجیدی گفت: نوع عکس‌ها و انتخاب آن‌ها و حتی چیدمان این را نشان می‌داد که عکس‌ها و ایده‌ها و همینطور متن و استیتمنت می‌توانست پخته تر ارائه شود چرا که ما در حین داوری به مواردی برخورد کردیم  که متن‌ها هیچ ارتباطی با عکس‌ها و همینطور بالعکس نداشتند. بنابراین وی افزود: یادمان باشد آنچه که به‌عنوان آثار منتخب بالا آمد و در نهایت به عنوان برگزیده معرفی شدند از میان آثار رسیده به دبیرخانه داوری گردیدند و به نوعی از میان داشته‌های ما بود و شاید خیلی فاصله طولانی میان عکس‌های حذف شده و عکس‌های منتخب نبوده است.

یک ارزیابی مهم از یک جشنواره عکس

مجیدی در بخش پایانی گفت و گوی خود با تاکید بر بحث آموزش گفت: یکی از نکات ضروری در راستای کیفیت بخشی به بحث عکاسی، توجه به موضوع آموزش است، در این دوره مطالبی در خصوص تهیه مجموعه‌های عکس و نکات کلیدی توسط اساتید از طریق ویدیو کنفرانس به شرکت کنندگان ارائه شد که در دوره‌های بعدی نیاز است این آموزش‌ها در قالب کارگاه‌های چند روزه به عکاسان ارائه شود.

این هنرمند افزود: آنچه که در مجموع می‌توان در ارتباط با چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور بیان کرد این است که این جشنواره استعدادیابی و بستر سازی شکوفایی استعدادهای جوان عکاسی را مهم‌ترین دغدغه خود دانسته و با توجه به این مهم اهداف و چشم‌انداز خود را دنبال می‌کند. پس با تکیه بر این موارد می‌توان بیان کرد که این دوره از دوسالانه شروعی تازه برای دستیابی به موفقیت‌های گسترده عکاسی در سطح کشور است که در همین ابتدای راه کارنامه مطلوبی را از خود برجای گذاشت.

 چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور که از مهرماه سال ۹۸ با انتشار فراخوان در دوبخش آزاد و ویژه  کار خود را آغاز کرد، با استقبال ۴۲۸ مجموعه عکس این تعداد از هنرمندان عکاس در سطح کشور تعداد ۳۶۹۸  آثار به بخش دبیرخانه ارسال و پرونده این دوره از دوسالانه در حالی بسته شد که با نظر هیات داوران متشکل از پنج داور تعداد ۳۳  مجموعه به عنوان آثار منتخب معرفی شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)