میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، «ردیف میرزا عبدالله» به روایت نورعلی برومند عنوان یکی از تازهترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که با نی نوازی سیامک جهانگیری پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
درباره این اثر به قلم سیامک جهانگیری میخوانیم:
«ویژگیهای صوتی و ساختاریِ ساز نی باعث شده است که این ساز نزدیکترین صدا به حلق و آوای انسانی باشد و در نتیجه برای اجرای موسیقی آوازی به طور عام، و در اینجا اجرای ردیف آوازی به طور خاص، سازی متجانس و همخانواده صدای انسان به شمار بیاید. به عبارت دیگر، این ساز، به دلیل خصلتهای صوتشناختی و ساختاری خود، بهتر از سازهای دیگر میتواند آرایههای آوازی را تقلید کند و بنوازد.
در عین حال، به دلیل تعددِ آثار اجرایی و ضبط شده برای تار و سهتار، این دو ساز بیش از سازهای دیگر به عنوان سازهای مبنا در اجرای موسیقی ردیف دستگاهی شناخته شدهاند.
از بین ردیفهای موجود نیز ردیف میرزاعبدالله، به دلیل انعطافپذیری در اجرا با سازهای مختلف، پرکاربردترین و شناختهشدهترین کارگان است.
با این توضیحات، آنچه مرا به اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز نی مصمم کرد پاسخی بود به آنچه در روند آموزشی ساز نی به آن نیاز داریم.
.همچنین در این روایت تلاش کردهام تا از تمامی امکاناتِ اجرایی نی در جهتِ روایت و اجرای ردیفِ سازیِ میرزاعبدالله استفاده شود. در این روایت، تکنیکهای تار و سهتار در نی بازتعریف شده و متناسب با ساختار صوتیِ این ساز در جهتِ بسط و گسترش جملات و ترکیباتِ موسیقیِ سازی به کار گرفته شدهاند»
سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده نی و سرپرست گروه موسیقی «همنوازان دلگشا» است. او از جمله شاگردان مجید کیانی و داریوش طلایی بوده و در نوازندگی ساز کلارینت نیز تخصص دارد. «بند به بند: مجموعه تمرین برای نی (چپ کوک)»، «همنواز: ۱۸ قطعه برای همنوازی ساز نی و سازهای کلاسیک ایران»، «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» و «۲۴ چهارمضراب از استاد ابوالحسن صبا» از دیگر کتابهای منتشر شده اوست.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان