میرنیوز

روایت یک «فراگیری» بی‌خود و بی‌جهت!/ «شیوع» زبان جهانی دارد

روایت یک «فراگیری» بی‌خود و بی‌جهت!/ «شیوع» زبان جهانی دارد 2021-01-26T07:56:18+03:30

میثم مرادی کارگردان فیلم کوتاه «شیوع» که در بخش داستانی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت، درباره نام فیلم و ارتباطش با شیوع کرونا و شباهت این نام با فیلم سینمایی شیوع به خبرنگار مهر گفت: تنها شباهت فیلم من با آن فیلم، در نام است و اتفاقاً این نام را قبل از آغاز کرونا و قبل از اینکه نام فیلم شیوع سر زبان‌ها بیفتد، انتخاب کردم و البته فیلم شیوع خیلی دیده نشده بود. «شیوع» را به این دلیل انتخاب کردم که فیلم من به اپیدمی یک ماجرا می‌گذرد و آن را به وضوح نمایش می‌دهد.

وی در کاراکترهای این فیلم بیان کرد: «شیوع» یک کاراکتر اصلی و فرعی دارد و چندین کاراکتری که همگی از بازیگران تئاتری هستند و همین تئاتری بودن‌شان سبب شد در این فیلم بدون دیالوگ، اکت خوبی داشته باشند. حضور آنها از سر لطف به من بوده است هرچند من خودم به عنوان بازیگر چنین نقش‌هایی را قبول نمی‌کنم.

مرادی درباره حضور این فیلم در بخش داستانی با وجود اینکه بیشتر ظرفیت‌های حضور در بخش تجربی جشنواره را داشت، گفت: ما در بخش داستانی جشنواره شرکت کردیم و خیلی ریسک بود که در این بخش مورد قبول قرار نگیرد و با توجه به فضایی نیمه سوررئال فیلم شاید اگر در بخش تجربی شرکت می‌کردیم کارمان به نسبت راحت‌تر بود.

وی با بیان اینکه فیلم «شیوع» فضایی بین رئال و سوررئال دارد، درباره گونه کارش اظهار کرد: عمدتاً خودم را درگیر سبک نمی‌کنم و آن چیزی که در ذهنم می‌آید به آن شکلی که می‌خواهم، می‌سازم. البته «شیوع» اولین فیلمم است و پیش‌تر در تئاتر مشغول بودم که در تئاتر هم چنین روشی دارم؛ یعنی شده در جشنواره‌ای شرکت کردم که ارتباطی به سبک کاری من نداشته است اما شرکت کردم.

کارگردان جوان فیلم کوتاه «شیوع» که فیلمنامه این کار را نیز نوشته است، درباره توجه به مخاطب جهانی در زمان نگارش فیلم‌نامه‌اش با توجه به اینکه دیالوگی نیز در فیلم وجود ندارد، توضیح داد: قطعاً همین‌طور بوده است. اگر مخاطبان فیلم من را ببینند کاملاً متوجه می‌شود که دغدغه‌ای جهانی با زبانی جهانی روایت شده است و هیچ‌کسی نمی‌تواند فیلم من را به ایران، آمریکا یا هر کشور دیگری ربط دهد، چراکه برای کل جهان صدق می‌کند. این فیلم نوعی فراگیری بی‌خود و جهت را به نمایش می‌گذارد؛ برای مثال فضای مجازی اینستاگرام می‌آید و ناگهان همه اقشار جامعه را درگیر می‌کند و من قصدم این بود که درباره نوعی فراگیری صحبت کردم که به دولت و کشوری خاص ارتباط پیدا نمی‌کند بلکه اتفاقی است که باید از سوی یکسری آدم خاص برای انسان‌ها رقم بخورد.

وی درباره برگزاری آنلاین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: قطعاً برای مخاطبان اتفاق خوبی را رقم زده است اما من چون به پخش جهانی کارم فکر می‌کنم نخواستم که آنلاین اکران شود. من به نوعی فیلمم را دغدغه‌مند کار کردم که اتفاقاً مخاطب مردمی برایم مهم است، همچنان که در تئاتر نیز ادعا می‌کنم مخاطبانی را برای تئاتر ساخته‌ام یعنی آدم‌هایی را به واسطه نمایش کارهایم، به سالن تئاتر کشاندم که تا پیش از آن، پایشان را در سالن نگذاشته بودند. در فیلم کوتاه نیز قطعاً چنین کاری را انجام می‌دهم.

مرادی در پایان بیان کرد: سیاوش چراغی‌پور مشاورم در «شیوع» بود و زمانی که برای نمایش فیلم به سالن رفتیم، متوجه شدیم که فیلم با دیگر فیلم‌های باکس خیلی متفاوت است و باید در جای دیگری اکران می‌شد، البته قصدم از بیان این مطلب این بود که می‌توان دغدغه‌ای را در جایی بیان کرد که اتفاقاً مخاطبان با آن همراه شوند.

«شیوع» اولین فیلم میثم مرادی در مقام کارگردان به حساب می‌آید. وی به عنوان بازیگر و دستیار در فیلم‌های متعددی حضور داشته است. وی همچنین به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم سینمایی «شاه ماهی» به کارگردانی نادر مقدس در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور دارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

خرس طلای برلیناله ۲۰۲۱ به رومانی رفت

خرس طلای برلیناله ۲۰۲۱  به رومانی رفت
2021-03-05T16:22:39+03:30
جایزه خرس طلای برلیناله ۲۰۲۱ به فیلمی از سینمای رومانی تعلق گرفت.

قدردانی جشنواره تئاتر عروسکی از کوشش‌های ۲ هنرمند

قدردانی جشنواره تئاتر عروسکی از کوشش‌های ۲ هنرمند
2021-03-05T12:02:40+03:30
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک از کوشش‌های ۲ هنرمند فعال در حوزه نمایش عروسکی قدردانی می‌کند.

بروس ویلیس و لوک ویلسون به «کوچه بنزین» رسیدند/ تعقیب‌ و گریز در شهر

بروس ویلیس و لوک ویلسون به «کوچه بنزین» رسیدند/ تعقیب‌ و گریز در شهر
2021-03-05T12:02:39+03:30
بروس ویلیس و لوک ویلسون در یک فیلم اکشن جدید با عنوان «کوچه بنزین» هم‌بازی می‌شوند.

«مهر و مسطر» افتتاح شد/ پلی میان هنر معاصر و دستنوشته‌های کهن

«مهر و مسطر» افتتاح شد/ پلی میان هنر معاصر و دستنوشته‌های کهن
2021-03-05T09:22:38+03:30
نمایشگاه گروهی خط کوفی با عنوان «مهر و مسطر» چهارشنبه ۱۳ اسفندماه در موزه نقاشی پشت شیشه افتتاح شد.

هنر زبان مشترک فرهنگ‌هاست/ الهام از شاهنامه برای خلق آثار سورئال

هنر زبان مشترک فرهنگ‌هاست/ الهام از شاهنامه برای خلق آثار سورئال
2021-03-05T09:09:18+03:30
یک هنرمند نقاش معتقد است هنر زبانی مشترک بین افراد با هر قومیت فرهنگ است و وسیله‌ای برای ابراز احساسات، علایق، درد و فرهنگ بین افراد مختلف در جهان با هنر و ح...

هنر زبان مشترک فرهنگ‌هاست/ الهام از شاهنامه برای خلق آثار سوررئال

هنر زبان مشترک فرهنگ‌هاست/ الهام از شاهنامه برای خلق آثار سوررئال
2021-03-05T08:42:39+03:30
یک هنرمند نقاش معتقد است هنر زبانی مشترک بین افراد با هر قومیت فرهنگ است و وسیله‌ای برای ابراز احساسات، علایق، درد و فرهنگ بین افراد مختلف در جهان با هنر و ح...

نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم/ چالش‌های ساخت «منم دوستت دارم»

نخواستیم به هر قیمتی خنده بگیریم/ چالش‌های ساخت «منم دوستت دارم»
2021-03-05T08:42:38+03:30
مجید پرکار کارگردان سریال «منم دوستت دارم» که از شبکه سلامت روی آنتن می‌رفت درباره کمدی‌های این مجموعه، تأکید کرد که تلاش داشته‌اند به هر قیمتی از مخاطب خنده...

مصائب مالی تئاتر عروسکی در سال کرونایی/ حق «عروسک‌ها» را ادا کنیم

مصائب مالی تئاتر عروسکی در سال کرونایی/ حق «عروسک‌ها» را ادا کنیم
2021-03-05T06:29:18+03:30
ماندا عبقری با اشاره به اینکه نمایش «هایکوی پاروزن یک دست» اثری در نفی جنگ است ابراز امیدواری کرد فرصتی برای اجرای عمومی نمایش‌های عروسکی پیش بیاید تا حق عرو...

روایت مستندی از خشونت آمریکایی‌ها در عراق

روایت مستندی از خشونت آمریکایی‌ها در عراق
2021-03-04T14:55:58+03:30
«طرف دیگر» مستندی سوژه محور است که در هر قسمت به یک موضوع درباره نیروهای نظامی آمریکا در منطقه می‌پردازد.

قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری دو رویداد هنری

قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری دو رویداد هنری
2021-03-04T14:55:58+03:30
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری دو رویداد جایزه ملی موسیقی «عارف» و «نشان ملی دبیر سیاقی» پیامی را منتشر کرد.

ضوابط تبلیغ پلتفرم‌ها در صدا و سیما ابلاغ شد/ ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی

ضوابط تبلیغ پلتفرم‌ها در صدا و سیما ابلاغ شد/ ممنوعیت تبلیغ شبکه های اجتماعی خارجی
2021-03-04T13:35:58+03:30
معاون فضای مجازی رسانه ملی با تاکید بر نقش سازمان صدا و سیما در حکمرانی فضای مجازی از ابلاغ مصوبه‌ای خبر داد که تبلیع شبکه‌های اجتماعی خارجی در رسانه ملی را ...

«یدو» پروانه نمایش گرفت/ مجوز اکران برای «گل به خودی»

«یدو» پروانه نمایش گرفت/ مجوز اکران برای «گل به خودی»
2021-03-04T12:42:38+03:30
شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی سازمان امورسینمایی و سمعی بصری با صدور پروانه نمایش سه اثر موافقت کرد.

دیدار معاون سیما با مجریان تلویزیون/ شادی آفرینی ماموریت اصلی است

دیدار معاون سیما با مجریان تلویزیون/ شادی آفرینی ماموریت اصلی است
2021-03-04T12:29:18+03:30
حمید شاه آبادی معاون سیما در نخستین نشست مجریان تلویزیون بر لزوم دقت، هوشیاری، تسلط مجریان و اجراهای در شان و تراز رسانه تاکید کرد.

نامزدهای جوایز «انی ۲۰۲۱» معرفی شدند/ پیش‌تازی «روح» و «گرگ‌ران‌ها»‌

نامزدهای جوایز «انی ۲۰۲۱» معرفی شدند/ پیش‌تازی «روح» و «گرگ‌ران‌ها»‌
2021-03-04T09:49:18+03:30
با معرفی نامزدهای جوایز انی بهترین انیمیشن‌های سال در بخش‌های مختلف شناخته شدند.

تجربه مواجهه با شهید بر صحنه تئاتر/ «برونسی» شعارزده نیست

تجربه مواجهه با شهید بر صحنه تئاتر/ «برونسی» شعارزده نیست
2021-03-04T06:35:56+03:30
بازیگر و آهنگساز نمایش «برونسی» که این روزها در تالار سایه روی صحنه است درباره همزمانی این ۲ تجربه توضیحاتی ارائه داد و بر این نکته تاکید کرد که این اثر نمای...

حال «اکبر عبدی» خوب است/ بازگشت به «روزهای آبی» در روزهای آینده

حال «اکبر عبدی» خوب است/ بازگشت به «روزهای آبی» در روزهای آینده
2021-03-03T16:49:18+03:30
تهیه‌کننده سریال «روزهای آبی» از بهبودی حال اکبر عبدی خبر داد و گفت به زودی، این هنرمند پیشکسوت و توانمند به صحنه ضبط سریال «روزهای آبی» برمی‌گردد.

روایت علی رهبری از یک مسیر اشتباه/ این ارکستر واقعاً «ملی» است؟

روایت علی رهبری از یک مسیر اشتباه/ این ارکستر واقعاً «ملی» است؟
2021-03-03T14:49:16+03:30
یک آهنگساز و رهبر ارکستر که طی سال‌های گذشته مدیریت هنری و رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده داشته، از عملکرد این مجموعه‌ها به ویژه ارکستر ملی ایران انتق...

بررسی تخلف «روبیکا» در انتشار کلیپ هنجارشکنانه

بررسی تخلف «روبیکا» در انتشار کلیپ هنجارشکنانه
2021-03-03T14:22:37+03:30
پرونده روبیکا برای انتشار کلیپ هنجارشکنانه به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.

دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد/ پویش «درخت برای زندگی»

دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) رونمایی شد/ پویش «درخت برای زندگی»
2021-03-03T13:02:37+03:30
همزمان با روز درخت و درختکاری، از دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) با عنوان «سایه‌ات مستدام» رونمایی شد.

پرونده قضایی افراد خشن به «سلامت» رسید/ آسیب‌شناسی خشم در رادیو

پرونده قضایی افراد خشن به «سلامت» رسید/ آسیب‌شناسی خشم در رادیو
2021-03-03T13:02:36+03:30
برنامه «۹۹ درجه» روزهای پنجشنبه ساعت ۱۴ در رادیو «سلامت»، پرونده قضایی افرادی که به دلیل پرخاشگری ناشی از کنترل خشم در زندان به سر می‌برند را مورد بررسی قرار...

تاریخ برگزاری جوایز امی ۲۰۲۱ اعلام شد/ هنوز جزئیات مشخص نیست

تاریخ برگزاری جوایز امی ۲۰۲۱ اعلام شد/ هنوز جزئیات مشخص نیست
2021-03-03T10:22:36+03:30
آکادمی تلویزیون اعلام کرد جوایز امی امسال ۱۹ سپتامبر از شبکه سی‌بی‌اس روی آنتن می‌رود.

۲۹۵ تک‌آهنگ و آلبوم موسیقی جدید در دو هفته مجوز گرفتند

۲۹۵ تک‌آهنگ و آلبوم موسیقی جدید در دو هفته مجوز گرفتند
2021-03-03T09:29:16+03:30
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی بهمن و هفته اول اسفندماه مجوز ۲۷۶ تک آهنگ و ۱۹ آلبوم را صادر کرده است.

«آن‌های من» منتشر شد/ بداهه‌هایی برای پیانو و اصوات الکترونیک

«آن‌های من» منتشر شد/ بداهه‌هایی برای پیانو و اصوات الکترونیک
2021-03-03T09:15:57+03:30
آلبوم «آن‌های من» یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی آهنگساز و مدرس موسیقی است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

پیش‌تولید «سلام بمبئی» بعد از نوروز آغاز می‌شود/ تولید در ایران و هند

پیش‌تولید «سلام بمبئی» بعد از نوروز آغاز می‌شود/ تولید در ایران و هند
2021-03-03T07:55:56+03:30
قربان محمدپور از آغاز پیش تولید سریال شبکه نمایش خانگی «سلام بمبئی» به‌عنوان اولین سریال تولید مشترک ایران و هند، بعد از نوروز ۱۴۰۰ خبرداد.

خانه‌های نمایش در تهران راه‌اندازی می‌شود/ پرورش تسهیل‌گر اجتماعی

خانه‌های نمایش در تهران راه‌اندازی می‌شود/ پرورش تسهیل‌گر اجتماعی
2021-03-03T06:09:16+03:30
مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری از برنامه‌ریزی برای تأسیس و راه‌اندازی خانه نمایش در مناطق مختلف تهران در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش می‌شود/ توضیح مقدم درباره سکانس جنجالی

«پایتخت» ۲۹ و ۳۰ اسفند پخش می‌شود/ توضیح مقدم درباره سکانس جنجالی
2021-03-02T18:29:19+03:30
مدیر روابط عمومی معاونت سیما با اعلام خبر بازپخش خلاصه ۷ قسمتی پایتخت ۶ از عید مبعث از پخش دو قسمت جدید در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند خبر داد.

امکان ساخت فصل سوم «بیگانه‌ای با من است»/پخش ۳۱ سریال در سال اخیر

امکان ساخت فصل سوم «بیگانه‌ای با من است»/پخش ۳۱ سریال در سال اخیر
2021-03-02T17:09:19+03:30
مدیر گروه شبکه دو سیما از احتمال ساخت فصل سوم سریال «بیگانه ای با من است» خبر داد.

پروژه‌های برادران کوئن و سودربرگ در فهرست دریافت سوبسید

پروژه‌های برادران کوئن و سودربرگ در فهرست دریافت سوبسید
2021-03-02T12:02:39+03:30
کمیسیون فیلم کالیفرنیا اسامی آخرین گروه از دریافت‌کنندگان اعتبار مالیاتی فیلم این ایالت را اعلام کرد. در این فهرست از برادران کوئن تا استیون سودربرگ، ریس ویت...

«سینما» هنوز نمرده است/ سرمایه‌گذاران خصوصی را مجبور به دلالی نکنیم

«سینما» هنوز نمرده است/ سرمایه‌گذاران خصوصی را مجبور به دلالی نکنیم
2021-03-02T11:22:39+03:30
حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما تأکید کرد نباید شرایطی را پیش بیاوریم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سینما به سراغ دلالی بروند.

گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت

گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
2021-03-02T10:29:19+03:30
در حالی که دیروز هفتادو هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب برگزار شد، این مراسم کمترین میزان مخاطب را جذب کرد.