میرنیوز

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟ 2021-01-23T11:56:23+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی برنامه، برنامه «نقد سینما» شب گذشته جمعه ۳ بهمن ماه به بررسی وضعیت «سینمای بدنه» در ایران با تمرکز بر کارنامه فریدون جیرانی و آسیب‌شناسی وضعیت صنعت انیمیشن ایران در دهه ۹۰ پرداخت.

در بخش نخست برنامه امیررضا مافی میزبان آرش خوشخو و علی فرهمند منتقدان سینما بود تا درباره «سینمای بدنه» به گفتگو بپردازند.

امیررضا مافی در ابتدای این بحث توضیح داد: اصطلاح «سینمای بدنه» اصطلاحی است که فریدون جیرانی وارد ادبیات سینمای ایران کرد و از آنجایی که روزنامه‌نگاری باسابقه و با مطالعه بود، خیلی زود این اصطلاح تبدیل به یک اصطلاح رسمی برای توصیف بخشی از فیلم‌های اکران‌شده در سینمای ایران شد.

علی فرهمند هم در تعریف «سینمای بدنه» گفت: سینمایی که فریدون جیرانی به این نام می‌خواند، در واقع سینمایی است که شبیه به مدلی از سینمای قبل از انقلاب، راه میانه‌ای را پیش می‌گیرد که نه وام‌دار دلالت‌های فیلم‌های مدرنی مانند «خشت و آینه» است و نه در سطح داستان‌گویی باقی می‌ماند. به تعبیری سینمایی است که هم داستان‌پردازی دارد اما در کنار آن فضاسازی و نوعی از شخصیت‌پردازی و حتی روان‌شناسی شخصیت هم دارد. فیلم‌هایی مانند «شام آخر» و «تنگنا» همان مدل از فیلم‌های قبل از انقلاب است که جیرانی برای فیلمسازی خود آن‌ها را الگو قرار می‌دهد.

آرش خوشخو در این بخش گفت: بد نیست سفری به سال‌های ۵۵ و ۵۶ داشته باشیم، در آن مقطع سینمای ایران گرفتار یک دوقطبی بسیار شدید بود. از یک سو فیلمفارسی‌های خیلی بد داشتیم و از سوی دیگر فیلم‌های روشنفکری خیلی غلیظ. در میانه این دو نگاه افراطی سینمای بدنه از بین رفت و کاری که فریدون جیرانی کرد این بود که در این میانه راه سومی تعریف کند. سینمای داستان‌گویی که مختصات بومی هم داشته باشد. مثل مسئله «انتقام» که در سینمای بدنه و مشخصاً فیلم‌های فریدون جیرانی نقش مهمی دارد.

وی ادامه داد: اولین موفقیت این جریان را آقای صدرعاملی با فیلم «گل‌های داوودی» رقم زد. رسول صدرعاملی، فریدون جیرانی، سیروس الوند و مهدی فخیم‌زاده سینماگرانی بودند که منادی سینمای بدنه شدند و گرایش به سینمای مسعود کیمیایی، علی حاتمی و امیر نادری (مشخصاً فیلم‌هایش در بین سال‌های ۵۰ تا ۵۴) داشتند.

فرهمند در بخش دیگری از سخنان خود به برخی فیلم‌های خارجی که سینمای فریدون جیرانی وام‌دار آن‌هاست، اشاره کرد و گفت: در سینمای ایران ساموئل خاچیکیان به‌خصوص با فیلم «دلهره»، تأثیر بسیاری بر سینمای فریدون جیرانی داشته است. جیرانی از این منظر هم به‌دنبال فضاسازی در کنار قصه گفتن است و هم به‌دنبال گیشه است. این راهی است که در اواخر دهه ۵۰ هم سینمای ایران را نجات داد.

آرش خوشخو درباره سابقه روزنامه‌نگاری فریدون جیرانی و تأثیر آن بر فیلمسازی این کارگردان گفت: سابقه روزنامه‌نگاری باعث نزدیکی فیلمساز به اتفاقات جامعه می‌شود که این تأثیر را در سینمای رسول صدرعاملی هم می‌توان مشاهده کرد. در فیلم‌های فریدون جیرانی قالب پاورقی را هم غالباً می‌توان مشاهده کرد که به نوعی مهر فیلم‌های جیرانی هم محسوب می‌شود.

فرهمند در این بخش گفت: جیرانی زمانی موفق بوده است که تحت تأثیر مدل فرانسوی فیلمسازی قصه‌گو، قرار دارد. زمانی که سراغ ژانر می‌آید، شکست می‌خورد. مانند فیلم «پارک‌وی» و یا تجربه فانتزی‌ای مانند «خواب‌زده‌ها».

این منتقد در ادامه با اشاره به یکی از سکانس‌های فیلم «آب و آتش» به تشریح ویژگی‌های فیلمسازی جیرانی پرداخت و گفت: اساساً برگ برنده فیلم‌های موفق جیرانی این است که دغدغه‌های اینجایی خودش را وارد آن چیزی که از سینمای غرب فراگرفته، کرده است و در این کار موفق بوده است؛ مانند سه‌گانه «شام آخر»، «آب‌وآتش» و «قرمز».

آرش خوشخو در ادامه بحث درباره مضامین فیلم‌های جیرانی گفت: فریدون جیرانی مبحث خشونت مردانه علیه زنان را وارد سینمای ایران کرده است. در بیشتر فیلم‌هایش این مردان مهاجم علیه زنان حضور دارند که به نظرم به سابقه روزنامه‌نگاری او برمی‌گردد که این تیپ‌ها را به خوبی می‌شناسد. در فیلم «قرمز» این نگاه خیلی پررنگ وجود دارد. موفقیت قرمز باعث شد حس خشونت در سینمای جیرانی باقی بماند تا به فیلم «پارک وی» رسید که دیگر خیلی خشن بود و سعی می‌کرد حتی به سینما وحشت نزدیک شود، هرچند که فیلم موفقی نبود.

امیررضا مافی در این بخش گفت: مردان در غالب فیلم‌های فریدون جیرانی مردان خوبی نیستند و تک و توک مردهای خوب داستان‌هایش، مردانی از نسل‌های قبل هستند و زخم خورده هم هستند. به نظر می‌رسد جیرانی خیلی با مردان میانه خوبی در سینمایش ندارد.

فرهمند در واکنش گفت: یکی از ویژگی‌های سینمای فریدون جیرانی انگشت گذاشتن بر ناهنجاری‌ها است. مثل مسئله عشق‌های مریض؛ در اغلب فیلم‌های جیرانی شاهد عاشقانی هستیم که تحت‌تأثیر شرایط اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی واکنش‌های مریض دارند. از این منظر فیلم‌های خوب جیرانی راه می‌دهد برای روانشناسی شخصیت‌ها، مانند فیلم «قرمز» و «آب و آتش».

وی افزود: شخصیت‌های سینمای جیرانی درک می‌شوند چون ما در سطح جامعه خود با آن‌ها مواجه می‌شویم و بعید می‌دانم در جوامع دیگر تا این اندازه قابل درک باشند.

در ادامه آرش خوشخو به تشابه برخی شخصیت‌های سینمای جیرانی با سینمای قبل از انقلاب اشاره کرد که در ادامه آن فرهمند گفت: سینمای جیرانی از منظری پاسخ به فیلمفارسی هم محسوب می‌شود. ما در فیلمفارسی فضای مردانه‌ای داریم که مردان در آن ابتکار عمل را در دست دارند، اما در سینمای جیرانی، مردان غالباً شخصیت‌های منفعلی هستند که تحت شرایط اجتماعی و یا همان مرض عشق، دست به انفعال زده‌اند.

خوشخو درباره افول سینمای جیرانی در دهه ۹۰ گفت: به نظر می‌رسد جیرانی از سیر تحولات جامعه عقب افتاده است. حتی «نهنگ آبی» هم که قرار بود یک سریال به روز باشد، شیوه روایت و آدم‌هایش کهنه بودند. امیدوارم فریدون جیرانی در آثار بعدی خود این معضل را برطرف کند.

صنعت انیمیشن ایران در دهه ۹۰

در بخش پرونده ویژه «نقد سینما» شب گذشته، امیررضا مافی میزبان حامد جعفری از فعالان صنعت انیمیشن و تهیه‌کننده این حوزه بود تا درباره وضعیت این صنعت در دهه ۹۰ گفتگو کنند.

حامد جعفری در ابتدای صحبت‌های خود گفت: در دوره‌ای فضای انیمیشن در کشور ما فضای ابزارزدگی بود و همه تولیدکنندگان انیمیشن تلاش می‌کردند ثابت کنند به کیفیت سخت‌افزاری نمونه‌های خارجی دست پیدا کرده‌ایم. خدا را شکر از این مرحله عبور کرده‌ایم و حالا می‌توانیم با تمرکز بیشتر سراغ قصه‌های بهتر برویم. امروز این بلوغ در بین انیمیشن‌سازان ایرانی شکل گرفته که موعد رفتن سراغ محتوا است.

وی ادامه داد: این عبور به معنای بازگشت به عقب نیست. ما امروز به ابزار انیمیشن‌سازی مسلط شده‌ایم و دیگر بی‌نیاز از اثبات خود در این فضا شده‌ایم. خود ما وقتی می‌خواستیم «شاهزاده روم» را تولید کنیم، خاطرم هست در بخش‌های مهمی از کار، درگیری‌های جدی فنی داشتیم. از این مرحله عبور کرده‌ایم چون رسوب تجربه در گروه‌های انیمیشن‌سازی صورت گرفته و حالا به نقطه تثبیت رسیده‌ایم.

جعفری با قبول ضعف جدی فیلمنامه در آثار انیمیشن ایرانی گفت: در فضای سینمای رئال آثار غالباً کارگردان محور هستند و در تولیدات تلویزیونی غالب آثار تهیه‌کننده محور هستند. در حوزه انیمیشن اما کارها کمپانی‌محور هستند. مثلاً می‌گوییم انیمیشن پیکسار. در فضاهای دیگر رسوب تجربه در فرد صورت می‌گیرد و فرد است که محور تولید قرار می‌گیرد، در انیمیشن اما این بلوغ باید به‌صورت جمعی اتفاق بیفتد. یک استودیو یا مجموعه باید به این فهم برسد و به پله‌های بالاتر گام بگذارد. ما اما کماکان به دنبال نگاه فردمحور در حوزه انیمیشن هستیم.

وی افزود: نکته دیگر عدم استفاده صحیح از بازخورد مخاطبان است. کمااینکه در زمان «شاهزاده روم» ما نظرات مخاطبان را گردآوری کردیم و در زمان ساخت «فیلشاه» آن‌ها را اعمال کردیم. در زمان اکران «فیلشاه» هم همین فرآیند تحلیل مخاطب را انجام دادیم و زمانی تولید انیمیشن «‌بچه‌زرنگ» نقطه‌نظرات مخاطبان را اعمال کردیم. احترام قائل شدن برای مخاطب، به ارتقای سطح محتوای آثار بسیار کمک می‌کند. ما در این حوزه هنوز در آغاز راه هستیم.

در بخش بعدی این گفتگو امیررضا مافی سوالی را درباره وضعیت اقتصادی صنعت انیمیشن ایران مطرح کرد که جعفری در جواب توضیح داد: اگر بخواهیم برآیند فروش فیلم‌های انیمیشن را مدنظر قرار دهیم، طبیعتاً شرایط خوبی نداریم. از سالی اکران انیمیشن در سینماها آغاز شده تا امروز، تعداد انیمیشن‌های سینمایی که فروش بیش از یک میلیارد تومان داشته‌اند، به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. این برای کسانی که می‌خواهند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، یک زنگ خطر جدی است. مشکل اما از آنجا است که فیلم‌های انیمیشن غالباً با سرمایه نهادهایی ساخته می‌شوند که گویی دغدغه بازگشت سرمایه ندارند. به تعبیری سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد و صرفاً شاهد یک فضای سفارش‌دهی هستیم.

وی افزود: «شاهزاده روم» و «فیلشاه» تا به امروز جزو سردمداران فروش در گیشه بوده‌اند اما اگر از تجربه این دو اثر استفاده درست نکنیم، قابل تکثیر نیستند.

جعفری درباره حضور انیمیشن ایران در بازار بین‌المللی هم گفت: ما پیش از این در فضاهای جشنواره‌ای حضور موفقی داشتیم و انیمیشن‌های کوتاه‌مان می‌توانست داوران را قانع کند. در حوزه تولید سینمایی، کشورهای زیادی نیستند که می‌توانند انیمیشن سینمایی تولید کنند و شاید کمتر از ۲۰ کشور باشند. چون ما از یک فضای تجربه در انیمیشن‌های کوتاه به سمت فضای صنعتی گرایش پیدا کرده‌ایم، به‌روز شدن این فضا باید اتفاق می‌افتاد که فکر می‌کنم توانسته‌ایم مخاطب را اقناع کنیم.

این تهیه‌کننده انیمیشن درباره ورود به حوزه تولید مشترک هم گفت: از آنجایی که انیمیشن تأثیر بسیاری بر فضای تربیتی کودکان دارد، توصیه بزرگی این بود که استعدادهای جوان خود در این عرصه را در اختیار تولید محتوای دیگران نگذاریم. یک بحث کاملاً فرهنگی در این بخش مطرح است. عکس این تعامل ایرادی ندارد، اینکه ما محتوایی داشته باشیم و برای آن سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: یکی از راه‌های حرکت خلاقه داشتن این است که از یک کلیشه که برای همه آشناست استفاده کنیم و در قالب همان یک اقدام خلاقه انجام دهیم. در حوزه انیمیشن هم شاهدیم برخی کشورها همین‌گونه عمل می‌کند و قصه‌های کلیشه‌ای و آشنا برای همه را در قالبی خلاقانه روایت می‌کنند. مرحله بعدی برای رسیدن به استانداردی به نام «انیمیشن ایرانی» این است که به لبه دانش این حوزه به‌عنوان یک حوزه دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

جعفری درباره افق پیش روی انیمیشن ایران هم گفت: افق ما باید فتح قله بازارهای بین‌المللی باشد. هر حوزه‌ای اگر اقتصادی نشود و گردش مالی مقرون به‌صرفه پیدا نکند، صورت گلخانه‌ای پیدا می‌کند و باقی نمی‌ماند. از نظر فرهنگی هم می‌توان همین اثرگذاری را داشت. ما حتی برای کشورهایی که مثلاً در محور مقاومت با ما همراستا هستند، باید تولید محتوا داشته باشیم. ورود به بازارهای بین‌المللی معنایش این است که از مسیرهای مختلف محتوای مدنظر را به دست مخاطبانی که ما را دنبال می‌کنند برسانیم.

فیلمسازی با بهروز افخمی؛ دکوپاژ چیست؟

بخش پایانی برنامه «نقد سینما» به میز «آموزش فیلمسازی» بهروز افخمی اختصاص داشت. افخمی گفتگوی خود با امیررضا مافی در این بخش را با تمرکز بر تعریف «دکوپاژ» آغاز کرد و گفت: یکی از قواعد اصلی که پیش‌تر هم به آن اشاره کرده بودیم این است که اغلب قواعد دکوپاژ یا تدوین، از ادبیات می‌آید. کسی که داستان خوب بخواند، متوجه می‌شود که نویسنده با ابزار قلم و کاغذ ما را مجبور می‌کند به «دیدن». نویسنده‌های بزرگ این را گفته‌اند که ایده‌آل ما رسیدن به تخیل تصویری است. گویی می‌دانند ما در مقام مخاطب در هر جای داستان داریم چه می‌بینیم. جایی هست که ما غرق داستان شده‌ایم، اما نویسنده تصمیم می‌گیرد ما را بیرون بیاورد، نمونه کوتاهش می‌شود نقطه و رفتن به سر خط بعدی و یا رفتن به فصل بعدی که یک ورق باید بزنیم. از این منظر در اثری مانند شاهنامه حتی این‌طور به نظر می‌رسد که همه ترفندهای کارگردانی را فردوسی هم بلد بوده است.

این کارگردان سینما در ادامه به صورت مصداقی نکاتی را درباره نگارش دیالوگ و سرعت اجرای بازیگر و کنترل و هدایت بازی‌ها برای رسیدن به دکوپاژ صحیح مطرح کرد.

افخمی در بخش دیگر با اشاره به امکان مشق کردن دکوپاژ از روی آثار انیمیشن توضیح داد: در فیلم‌های انیمیشن، سازنده اثر هر کار بخواهد می‌تواند بکند و کافی است اندازه نمایی را تصور کند تا آن را نقاشی و اجرا کند. به همین دلیل غالباً اندازه و زاویه نماها در یک اثر انیمیشن درست است. انیمیشن‌سازان غالباً بهترین زاویه و بهترین اندازه نما را انتخاب می‌کنند و شما می‌توانید از تماشای آن اندازه، زاویه و ترکیب‌بندی درست در یک تصویر را فرابگیرید. فیلم‌های شاخص کمپانی دیزنی و یا فیلم‌های میازاکی در ژاپن در این زمینه بسیار خوب است شما باید فیلم کوتاهی را انتخاب کنید که بتوانید به اجزای آن مسلط شوید. به همین دلیل انیمیشن «آدم برفی» که محصول سال ۱۹۸۲ است و در سال ۱۹۸۳ اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را گرفت.

وی در ادامه توضیحاتی را درباره داستان این انیمیشن، ساختار آن و دکوپاژ برخی سکانس‌های این فیلم بی‌کلام مطرح کرد.

برنامه «نقد سینما» به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری جمعه‌شب‌ها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

بازگشت مخاطب به تئاتر نیاز به فرهنگسازی دارد/ روایت مدرن «امینه»

بازگشت مخاطب به تئاتر نیاز به فرهنگسازی دارد/ روایت مدرن «امینه»
2021-03-02T09:49:18+03:30
کارگردان نمایش «امینه» با اشاره به شکل‌گیری این نمایش عنوان کرد برای اعتماد دوباره مخاطبان برای حضور در سالن‌های نمایشی باید فرهنگسازی صورت گیرد.

شروع قدرتمند سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی/ رونق گردشگری با مجسمه

شروع قدرتمند سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی/ رونق گردشگری با مجسمه
2021-03-02T08:02:39+03:30
یک هنرمند مجسمه‌ساز معتقد است شروع سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی ایران با قدرت بوده و در حال حاضر بسیاری از هنرمندان کشورهای دیگر علاقمند به حضور در ایران و این سم...

آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به صداوسیما محکوم شد

آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به صداوسیما محکوم شد
2021-03-01T20:04:26+03:30
دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا مستقر در لاهه هلند، دولت آمریکا را به استرداد اموال رسانه ملی یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار...

مورگان فریمن «انسان خوب» می‌شود/ پی بردن به ارزش زیستن

مورگان فریمن «انسان خوب» می‌شود/ پی بردن به ارزش زیستن
2021-03-01T13:44:25+03:30
فیلم بعدی مورگان فریمن معرفی شد و وی به زودی در برابر دوربین زک براف نقش‌آفرینی می کند.

پخش «خونه زندگی» از رادیو سلامت/ مخاطب ثابت داریم

پخش «خونه زندگی» از رادیو سلامت/ مخاطب ثابت داریم
2021-03-01T13:31:06+03:30
برنامه «خونه زندگی» با رویکرد تحکیم بنیان خانواده هر روز به غیر از روزهای جمعه از «رادیو سلامت» پخش می‌شود.

«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه

«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه
2021-03-01T13:31:05+03:30
منیژه محامدی این وضعیت را که مجموعه تئاتر شهر نه پارکینگ اختصاصی دارد و نه حریمی مشخص، نامناسب دانست که باید هر چه زودتر فکری برای آن بشود.

مستند «نائب الامام» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از عالم شیرازی

مستند «نائب الامام» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از عالم شیرازی
2021-03-01T12:51:05+03:30
آیین رونمایی از مستند «نائب الامام» با محوریت زندگی سید نورالدین حسینی از علمای صاحب نام و مبارز شیراز برگزار شد.

شبکه العالم سوریه سراغ پیروزمندان بر داعش می‌رود

شبکه العالم سوریه سراغ پیروزمندان بر داعش می‌رود
2021-03-01T11:44:25+03:30
برنامه «صناع النصر» در شبکه العالم سوریه به معرفی شهدا و جانبازان و کسانی که در پیروزی بر داعش و آزادسازی شهرهای سوریه نقش داشتند، می پردازد.

تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است

تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است
2021-03-01T09:17:45+03:30
مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام گرفته در این مجموعه طی سال جاری از برنامه‌ریزی و تولید چند اثر موسیقای...

گورخری که خط‌های سفیدش ناپدید شد!/ اجابت خواسته دبیر فقید جشنواره

گورخری که خط‌های سفیدش ناپدید شد!/ اجابت خواسته دبیر فقید جشنواره
2021-03-01T07:31:06+03:30
شراره طیار کارگردان نمایش «گورخر سیاه» که در جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک حضور دارد درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی و قولی که به دبیر فقید جشنواره داده ...

معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارگان» بازهم برگزیده شد

معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارگان» بازهم برگزیده شد
2021-03-01T07:31:05+03:30
مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۱ به صورت مجازی برگزار شد و برندگان خود را شناخت.

هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمان‌بندی بازگشت «خندوانه»

هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمان‌بندی بازگشت «خندوانه»
2021-02-28T23:31:07+03:30
محمد احسانی مدیر شبکه «نسیم» ضمن تشریح برنامه‌های این شبکه، برای پخش در نوروز ۱۴۰۰، از خرید کلیه اجناس اهدایی به موزه «دورهمی» و پرداخت عواید آن به هلال احمر...

بازدید مدیران شبکه نسیم از پشت صحنه مجموعه نوروزی «دست‌انداز»

بازدید مدیران شبکه نسیم از پشت صحنه مجموعه نوروزی «دست‌انداز»
2021-02-28T18:51:05+03:30
مدیران شبکه نسیم از مجموعه طنز آیتمی «دست‌انداز» به کارگردانی شهاب عباسی بازدید کردند.

انتشار فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه»

انتشار فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه»
2021-02-28T14:24:25+03:30
فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی اقتباسی «چهارراه» منتشر شد.

ناگفته‌های جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟

ناگفته‌های جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟
2021-02-28T14:11:05+03:30
در سلسله گفتگوهای تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران این بار میزبان فریدون جیرانی به مناسبت زادروزش بود که بیش از سه ساعت به طول انجامید.

تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون

تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون
2021-02-28T13:57:46+03:30
انجمن منتقدان هالیوود در چهارمین دوره اهدای جوایزش از دواین جانسون تجلیل می‌کند.

اختصاص یک روز فروش سینماهای «بهمن سبز» به مردم سی‌سخت

اختصاص یک روز فروش سینماهای «بهمن سبز» به مردم سی‌سخت
2021-02-28T11:37:46+03:30
فروش روز چهارشنبه فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در سینماهای بهمن سبز به زلزله‌زدگان سی سخت اهدا خواهد شد.

قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران

قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران
2021-02-28T10:31:06+03:30
یکی از پژوهشگران حوزه موسیقی اقوام ایران از از تولید و انتشار یک اثر موسیقایی جدید برای نوروز ۱۴۰۰ با همراهی گروه «آوای شمس» خبر داد.

«هزار افسان» به دلیل محدودیت‌های کرونایی همچنان متوقف است

«هزار افسان» به دلیل محدودیت‌های کرونایی همچنان متوقف است
2021-02-28T09:11:06+03:30
تهیه‌کننده مجموعه مستند «هزار افسان» بیان کرد این پروژه به دلیل محدودیت تردد بین شهری در حال حاضر متوقف است.

عضو سیاهپوست نداریم/ دردسر ادامه دارد

عضو سیاهپوست نداریم/ دردسر ادامه دارد
2021-02-28T08:31:07+03:30
رییس پیشین گلدن گلوب تایید کرد که این انجمن در ۲ دهه اخیر هیچ عضو سیاهپوستی نداشته است.

نقشی جدی که از مخاطب خنده‌ می‌گیرد/ فرصتی که غنیمت شمرده شد

نقشی جدی که از مخاطب خنده‌ می‌گیرد/ فرصتی که غنیمت شمرده شد
2021-02-28T07:51:06+03:30
ندا حسینی بازیگر نمایش «ایوب خان» درباره نحوه پیوستنش به گروه نمایش و ویژگی‌های نقشی که ایفا می‌کند، توضیحاتی ارائه داد.

«مامان» و رویای مخاطب گسترده در سینما/ اکران آنلاین عاقلانه نیست

«مامان» و رویای مخاطب گسترده در سینما/ اکران آنلاین عاقلانه نیست
2021-02-28T06:04:27+03:30
آرش انیسی کارگردان فیلم سینمایی «مامان» ضمن اشاره به نامعلوم بودن شرایط اکران فیلم‌ها در سال آینده، تأکید دارد با توجه به رعایت نشدن حق کپی‌رایت، اکران آنلای...

سریال انیمیشن «ترمیناتور» ساخته می‌شود/ نتفلیکس سفارش داد

سریال انیمیشن «ترمیناتور» ساخته می‌شود/ نتفلیکس سفارش داد
2021-02-27T14:17:46+03:30
ساخت یک سریال انیمیشنی از «ترمیناتور» به سفارش نتفلیکس در دستور کار قرار گرفت.

احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰/ هنوز منتظریم!

احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰/ هنوز منتظریم!
2021-02-27T13:51:06+03:30
مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» از احتمال اکران این فیلم در نوروز ۱۴۰۰ خبرداد.

شایعه «کمک ۳ هزار میلیاردی به صداوسیما از جیب مردم» از کجا آمد؟

شایعه «کمک ۳ هزار میلیاردی به صداوسیما از جیب مردم» از کجا آمد؟
2021-02-27T12:57:46+03:30
رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد که معلوم نیست این سه هزار میلیاردی که گفته می‌شود از جیب مردم یک جا به رسانه ملی می‌رود، از کجا آ...

محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمت‌ها پاک شود/ نیاز به مدیریتی جدی

محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمت‌ها پاک شود/ نیاز به مدیریتی جدی
2021-02-27T12:44:27+03:30
اکبر زنجانپور معتقد است باید محیط پیرامون مجموعه «تئاتر شهر» از رفتارهای مزاحم پاک شود تا محیطی امن و آرام برای هنرمندان، مخاطبان تئاتر و مردم باشد.

«کابوس‌ها» به دیوار چهارم رسید/ کشمکش‌های مکبث با خود و اطرافیانش

«کابوس‌ها» به دیوار چهارم رسید/ کشمکش‌های مکبث با خود و اطرافیانش
2021-02-27T10:57:46+03:30
نمایش «کابوس ها» به نویسندگی و کارگردانی شادی اسدپور از ۱۷ اسفند در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می رود.

رونمایی از بزرگ‌ترین دیوارنگاره بغداد با نقاشی حسن روح‌الامین

رونمایی از بزرگ‌ترین دیوارنگاره بغداد با نقاشی حسن روح‌الامین
2021-02-27T10:44:26+03:30
بزرگترین دیوارنگاره شهر بغداد در کشور عراق با تصویری از نقاشی حسن روح‌الامین با عنوان «شیعیان ابوتراب» و تصویری از سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهندس المهدی ...

هشدار سینماگران نسبت به انحصار در پلتفرم‌های اینترنتی نمایش خانگی

هشدار سینماگران نسبت به انحصار در پلتفرم‌های اینترنتی نمایش خانگی
2021-02-27T10:17:46+03:30
جمعی از سینماگران طی بیانیه‌ای نسبت به انحصار در شبکه نمایش خانگی از سوی پلتفرم‌های اینترنتی،‌ هشدار دادند.

مجید مجیدی: جهان پرخشونت امروز از زبان مشترک انسانی خالیست

مجید مجیدی: جهان پرخشونت امروز از زبان مشترک انسانی خالیست
2021-02-27T10:04:26+03:30
مجید مجیدی در وبینار «عرفان در سینمای ایران» در اسپانیا مطرح کرد که جهان امروز که پر از خشونت و بحران شده است بیش از هر زمانی از زبان مشترک انسانی و فطری خا...