میرنیوز
سیاوش زندی قشقایی کارگردان فیلم کوتاه «گرگ» که در بخش داستانی مسابقه سینمای ایران سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم توضیح داد: ایده فیلم بهصورت تدریجی در ذهن من شکل گرفت، مشغول تماشای فیلمی بودم که در آن آموزش اشتباهی به یک کودک داده بودند و سپس مساله رو به رو شدن یک کودک با اسلحه که ممکن است با آن دست به کارهایی بزند که نباید، مزید بر علت شد تا به سراغ ساخت این فیلم بروم.
وی افزود: به مرور ایده پختهتر شد و با سایر دوستانم که صحبت میکردم متوجه شدم این اتفاق در یکی از شهرستانهای شیراز رخ داده است. وقتی داستان این اتفاق را شنیدم این سوال در ذهنم شکل گرفت که چطور یک نفر به این نتیجه میرسد که عزیزترین فرد در زندگی خود را برای آنکه خودش زجر نکشد، بکشد.
این فیلمساز درباره اینکه جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا چه اندازه بر بهبود وضعیت فیلم کوتاه در سالهای اخیر تأثیرگذار بوده است؟ پاسخ داد: من از سال ۸۹ که به تهران آمدم هر سال این جشنواره را دنبال کردهام، در طی این ۱۰ سال واقعاً کیفیت فیلمها بهتر شده، همچنین فضایی که انجمن سینمای جوانان ایران برای حمایت مالی از فیلمها و برگزاری پیچینگها ایجاد کرده، اتفاق بسیار خوبی است. یکی از مشکلات امروز ما افزایش قیمتها و مشکلات اقتصادی است و این حمایتها به فیلمسازان جوان انگیزه میدهد. در طی این سالها جشنواره هم با استقبال خوبی رو به رو شده که امیدوارکننده است.
زندیقشقایی درباره رویکرد جشنواره مبنی بر نمایش حضوری فیلمهای کوتاه و آمادگی بستر آنلاین برای اکران، بیان کرد: طبیعتاً تمام افرادی که فیلم میسازند علاقهمند به نمایش آن در سینماها هستند، از طرفی هم نمایش آنلاین چندان وضعیت مطلوبی را ندارد. ما به عنوان فیلمساز علاقهمند به نمایش فیلمها در سینما هستیم اما اگر به صورت آنلاین پخش شد امیدوارم دسترسی برای مخاطبان آسان باشد.
وی درباره اقبال بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه در سالهای اخیر، توضیح داد: وقتی با یک فیلم مواجه میشویم، فارغ از اسامی کارگردان و عوامل در نهایت فیلم است که حرف خود را میزند. وقتی فیلم کوتاه خوب و باکیفیت ساخته شود و از طرفی فیلم بلند نقص داشته باشد مخاطب به سمت فیلم خوب میرود. امروز کسی که میخواهد فیلم کوتاه بسازد به جای آنکه به فکر برگشت پول خود باشد به کیفیت توجه میکند و به همین دلیل معمولاً نتیجه مطلوبی را در پی دارد اما در سینمای بلند بحث مالی بسیار پررنگ و انگیزهها کمتر شده است.
این کارگردان در پایان گفت: اقدام «هنر و تجربه» برای اکران فیلمهای کوتاه حرکت مثبتی بود اما به علت محدودیت زمانی سختیهایی را هم برای مخاطبان داشت، با این وجود بستر آنلاین و پلتفرمهای اینترنتی و آنلاین که این روزها فعالتر شدهاند، محل مناسبی برای اکران آنلاین فیلمها هستند.
نمایش فیلمهای سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمنماه ۹۹ صورت میگیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
منبع : خبرگزاری مهر
گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
«کاروان دف صبا» منتشر شد/ بررسی ریتم در آثار ابوالحسن صبا
بازگشت مخاطب به تئاتر نیاز به فرهنگسازی دارد/ روایت مدرن «امینه»
شروع قدرتمند سمپوزیومهای مجسمهسازی/ رونق گردشگری با مجسمه
آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به صداوسیما محکوم شد
مورگان فریمن «انسان خوب» میشود/ پی بردن به ارزش زیستن
پخش «خونه زندگی» از رادیو سلامت/ مخاطب ثابت داریم
«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه
مستند «نائب الامام» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از عالم شیرازی
شبکه العالم سوریه سراغ پیروزمندان بر داعش میرود
تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است
گورخری که خطهای سفیدش ناپدید شد!/ اجابت خواسته دبیر فقید جشنواره
معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارگان» بازهم برگزیده شد
هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمانبندی بازگشت «خندوانه»
بازدید مدیران شبکه نسیم از پشت صحنه مجموعه نوروزی «دستانداز»
انتشار فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه»
ناگفتههای جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟
تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون
اختصاص یک روز فروش سینماهای «بهمن سبز» به مردم سیسخت
قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران
«هزار افسان» به دلیل محدودیتهای کرونایی همچنان متوقف است
عضو سیاهپوست نداریم/ دردسر ادامه دارد
نقشی جدی که از مخاطب خنده میگیرد/ فرصتی که غنیمت شمرده شد
«مامان» و رویای مخاطب گسترده در سینما/ اکران آنلاین عاقلانه نیست
سریال انیمیشن «ترمیناتور» ساخته میشود/ نتفلیکس سفارش داد
احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰/ هنوز منتظریم!
شایعه «کمک ۳ هزار میلیاردی به صداوسیما از جیب مردم» از کجا آمد؟
محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمتها پاک شود/ نیاز به مدیریتی جدی
«کابوسها» به دیوار چهارم رسید/ کشمکشهای مکبث با خود و اطرافیانش
رونمایی از بزرگترین دیوارنگاره بغداد با نقاشی حسن روحالامین