میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر ایران طی یک سال گذشته و به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت متفاوت و سختی را نسبت به گذشته تجربه کرد. در این یک سال فعالیتهای تئاتری به دلیل محدودیتهای اعمال شده و تعطیلات کرونایی مختل شد و گروهها به صورت مقطعی به اجرای محدود آثار خود پرداختند.
در این شرایط وضعیت مالی هنرمندان و گروههای تئاتری بدترین شرایط ممکن را در ۴ دهه گذشته داشت.
از هفته جاری و با لغو تعطیلیهای کرونایی تئاتر، اجراهای نمایشی از سر گرفته میشود و برخی گروههای متقاضی با در نظر گرفتن ظرفیت ۵۰ درصدی به اجرای آثار خود در سالنهای دولتی و خصوصی تئاتر میپردازند.
در شرایط موجود سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز قرار است به صورت مجازی و بخشی از آن به صورت حضوری برگزار خواهد شد و برخی آثاری که به اجرای عمومی میپردازند در این دوره از جشنواره نیز حضور داشته و روی صحنه میروند.
یکی از موضوعات مطرح شده طی این روزها که به دغدغهای مضاعف برای گروههای تئاتری تبدیل شده این است که کمک هزینه در نظر گرفته شده برای آثاری که در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند از میزان کمک هزینه تعیین شده برای اجرای عمومی آنها کسر میشود.
در شرایطی که هزینه تولید تئاتر بالاست و طی یک سال گذشته فعالیتهای تئاتر تعطیل بوده، اجراهای تئاتری نیاز به حمایتی مضاعف برای به صحنه رفتن دارند.
رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی درباره موضوع مطرح شده بین گروههای تئاتری، به خبرنگار مهر گفت: در سرفصل اعتبارات ما شورای حمایت از آثار نمایشی و جشنواره تئاتر فجر ۲ مقوله جدا از هم هستند و ساز و کار شورای حمایت برای تولیدات صحنهای با جشنواره متفاوت است.
وی تأکید کرد: سقف کمک هزینهای که برای حمایت از آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شده از کمک هزینه تأیید شده توسط شورای حمایت برای اجرای عمومی آثار، کسر نخواهد شد و ۲ حمایت مجزا از هم است.
بصیرت یادآور شد: در شرایطی که طی اکثر ماههای یک سال گذشته فعالیتهای تئاتری تعطیل بوده، از هنرمندان و گروههای تئاتری حمایت حداکثری را خواهیم داشت.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در پایان سخنان خود تصریح کرد: قسط اول کمک هزینه در نظر گرفته شده برای آثار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر امروز چهارشنبه ۱ بهمن پرداخت میشود و هفته آینده نیز قسط اول گروههای حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک پرداخت خواهد شد.
منبع : خبرگزاری مهر
بازگشت مخاطب به تئاتر نیاز به فرهنگسازی دارد/ روایت مدرن «امینه»
شروع قدرتمند سمپوزیومهای مجسمهسازی/ رونق گردشگری با مجسمه
آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به صداوسیما محکوم شد
مورگان فریمن «انسان خوب» میشود/ پی بردن به ارزش زیستن
پخش «خونه زندگی» از رادیو سلامت/ مخاطب ثابت داریم
«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه
مستند «نائب الامام» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از عالم شیرازی
شبکه العالم سوریه سراغ پیروزمندان بر داعش میرود
تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است
گورخری که خطهای سفیدش ناپدید شد!/ اجابت خواسته دبیر فقید جشنواره
معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارگان» بازهم برگزیده شد
هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمانبندی بازگشت «خندوانه»
بازدید مدیران شبکه نسیم از پشت صحنه مجموعه نوروزی «دستانداز»
انتشار فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه»
ناگفتههای جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟
تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون
اختصاص یک روز فروش سینماهای «بهمن سبز» به مردم سیسخت
قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران
«هزار افسان» به دلیل محدودیتهای کرونایی همچنان متوقف است
عضو سیاهپوست نداریم/ دردسر ادامه دارد
نقشی جدی که از مخاطب خنده میگیرد/ فرصتی که غنیمت شمرده شد
«مامان» و رویای مخاطب گسترده در سینما/ اکران آنلاین عاقلانه نیست
سریال انیمیشن «ترمیناتور» ساخته میشود/ نتفلیکس سفارش داد
احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰/ هنوز منتظریم!
شایعه «کمک ۳ هزار میلیاردی به صداوسیما از جیب مردم» از کجا آمد؟
محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمتها پاک شود/ نیاز به مدیریتی جدی
«کابوسها» به دیوار چهارم رسید/ کشمکشهای مکبث با خود و اطرافیانش
رونمایی از بزرگترین دیوارنگاره بغداد با نقاشی حسن روحالامین
هشدار سینماگران نسبت به انحصار در پلتفرمهای اینترنتی نمایش خانگی
مجید مجیدی: جهان پرخشونت امروز از زبان مشترک انسانی خالیست