میرنیوز
حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو» درباره این اثر نمایشی که در بخش مهمان این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: «کمان ابرو» یک اثر منظوم درباره آرش کمانگیر است. به طور کلی چند سالی میشود که تلاش دارم برخی از آثارم را به صورت شعر بنویسم مثل «ته خط» که چاپ هم شده است.
وی افزود: یک اثر چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ مفهوم هرچه قویتر باشد مخاطب را بیشتر جلب میکند زیرا این ۲ موضوع همدیگر را کامل میکنند. در «کمان ابرو» سعی کردم فرمی را پیش بگیرم که در جامعه ما ریشه دارد. ما بزرگان زیادی مثل حافظ، سعدی و مولانا را در زمینه ادبیات داشتیم که البته آرام آرام به فراموشی سپرده میشوند در حالی که گاهی تئاترهایی میبینیم که به زبان کوچه و بازار هستند و شخصیتها به شکل من درآوردی صحبت میکنند، با دیدن این آثار دلم میگیرد از همین رو سعی کردم در آثارم بیشتر به سراغ ادبیات منظوم بروم.
این کارگردان و بازیگر تئاتر توضیح داد: تلاش میکنم از مضامین و قصههایی استفاده کنم که برای مخاطب جذاب باشند و مردم به تماشای آنها بنشینند برای مثال قسمتهایی از «کمان ابرو» را نزدیک به یک متن رپ نوشتم که تماشاگر ضمن آشنا شدن با ادبیات کهن با نمایش هم ارتباط برقرار کند.
وی درباره تاثیر کرونا بر وضعیت تئاتر در یک سال اخیر بیان کرد: کرونا نه تنها تئاتر که نظام فرهنگی و اجتماعی را در کل دنیا تغییر داده است البته بعد از شیوع کرونا سینما و تئاتر دستخوش اتفاقات عجیبی شدند. تئاتر یک هنر زنده است که در یک سالن با حضور جمعیت مخاطبان شکل میگیرد و با آنها معنا پیدا میکند در این وضعیت خیلیها بحث تئاتر آنلاین را مطرح میکنند که به نظرم درست نیست زیرا چنین نمایشی دیگر تئاتر نیست و احتمالاً نام دیگری دارد.
ابراهیمی ادامه داد: در چنین شرایطی دولتها و حکومتها باید از تئاتر حمایت کنند. جشنواره تئاتر فجر هم از جمله رویدادهایی است که حمایت ویژهای از هنرمندان میکند اما جالب این است که در دوره کرونا بسیاری از ادارات و اماکن باز بودند اما این تئاتر بود که تعطیل شد.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: حتی حضور پنجاه درصد مخاطبان هم در سالنهای تئاتر باعث میشود این هنر از بین نرود و به دست فراموشی سپرده نشود. حضور تماشاگران در سالنهای تئاتر هرچند اندک خون تازهای به رگهای این هنر تزریق میکند.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه ۱۱ تا ۲۰ بهمن ۹۹ برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
گلدن گلوب ۲۰۲۱ کمترین میزان تماشاگر را داشت
«کاروان دف صبا» منتشر شد/ بررسی ریتم در آثار ابوالحسن صبا
بازگشت مخاطب به تئاتر نیاز به فرهنگسازی دارد/ روایت مدرن «امینه»
شروع قدرتمند سمپوزیومهای مجسمهسازی/ رونق گردشگری با مجسمه
آمریکا به پرداخت ۱.۳ میلیون دلار خسارت به صداوسیما محکوم شد
مورگان فریمن «انسان خوب» میشود/ پی بردن به ارزش زیستن
پخش «خونه زندگی» از رادیو سلامت/ مخاطب ثابت داریم
«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه
مستند «نائب الامام» رونمایی شد/ روایتی متفاوت از عالم شیرازی
شبکه العالم سوریه سراغ پیروزمندان بر داعش میرود
تولید چند اثر موسیقایی برای بهار ۱۴۰۰/ «اروند» در دست تولید است
گورخری که خطهای سفیدش ناپدید شد!/ اجابت خواسته دبیر فقید جشنواره
معرفی برندگان «گلدن گلوب ۲۰۲۱»/ «سرزمین آوارگان» بازهم برگزیده شد
هدایای موزه «دورهمی» بالاخره فروخته شد/ زمانبندی بازگشت «خندوانه»
بازدید مدیران شبکه نسیم از پشت صحنه مجموعه نوروزی «دستانداز»
انتشار فراخوان دوره دوم مسابقه نمایشنامه نویسی «چهارراه»
ناگفتههای جیرانی در سالروز تولدش/ شکیبایی چرا «قرمز» را رد کرد؟
تجلیل انجمن منتقدان هالیوود از دواین جانسون
اختصاص یک روز فروش سینماهای «بهمن سبز» به مردم سیسخت
قطعه ای برای نوروز ۱۴۰۰ منتشر می کنم/ طاقچه بالای سرمایه گذاران
«هزار افسان» به دلیل محدودیتهای کرونایی همچنان متوقف است
عضو سیاهپوست نداریم/ دردسر ادامه دارد
نقشی جدی که از مخاطب خنده میگیرد/ فرصتی که غنیمت شمرده شد
«مامان» و رویای مخاطب گسترده در سینما/ اکران آنلاین عاقلانه نیست
سریال انیمیشن «ترمیناتور» ساخته میشود/ نتفلیکس سفارش داد
احتمال اکران «رمانتیسم عماد و طوبا» در نوروز ۱۴۰۰/ هنوز منتظریم!
شایعه «کمک ۳ هزار میلیاردی به صداوسیما از جیب مردم» از کجا آمد؟
محیط «تئاتر شهر» باید از مزاحمتها پاک شود/ نیاز به مدیریتی جدی
«کابوسها» به دیوار چهارم رسید/ کشمکشهای مکبث با خود و اطرافیانش
رونمایی از بزرگترین دیوارنگاره بغداد با نقاشی حسن روحالامین