میرنیوز
علی ابوالخیریان استاد قالبگیری و ریختهگری که از اعضای گروه تئاتر عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریبپور است درباره این توانایی که میتوان ترکیبی از هنر و صنعت نامیدش به خبرنگار مهر گفت: به گمان من چه قالبگیری و ریختهگری و چه فنون دیگر از جمله مکانیک، الکترونیک و … میتوانند یاریرسان نمایشگران عروسکی در ساخت عروسک باشند که در این میان فن قالبگیری و ریختهگری به خصوص در طراحی چهره عروسکهای رئالیستی بسیار به کار خواهد آمد.
این هنرمند که بیشتر در حوزه تئاتر عروسکی فعال است با اشارهای مختصر به اینکه خود چگونه این فن را آموخته و با هنر ترکیبش کرده است، توضیح داد: دوستی داشتم که مجسمهساز بود و قالبگیری و ریختهگری میدانست. در دورهای به کارگاه او رفتوآمد میکردم و بی اینکه آن زمان بدانم روزی در عروسکسازی به کمکم خواهد آمد، آنچه را میدانست از او آموختم.
ابوالخیریان که در اجرای اپراهای عروسکی «مکبث»، «عاشورا»، «مولوی»، «حافظ»، «لیلی و مجنون»، «سعدی»، «خیام» و «عشق» به کارگردانی بهروز غریبپور به عنوان سازنده و بازیدهنده عروسک همکاری داشته است، درباره این همکاری عنوان کرد: در «اپرای رستم و سهراب» که نقطه آغاز آن، سفر «ماریونتن تئاتر وین»؛ یکی از گروههای حرفهای تئاتر اتریش در طول نهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک در سال ۱۳۸۰ به تهران و پیشنهاد بهروز غریبپور به آنها برای همکاری بود، من یکی از بازیدهندگان عروسکهایی بودم که در اتریش ساخته شده بود. زمانی که بهروز غریبپور تصمیم به اجرای «اپرای مکبث» گرفت، مجدداً به همان تکنیک ساخت عروسک نیاز داشت که خوشبختانه با فن قالبگیری و ریختهگری که پیشتر آموخته بودم، آنچه را او میخواست انجام دادم که حاصل کار برایش بسیار جذاب بود.
وی که آخرین حضورش در جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک به دوره هفدهم با نمایش «اپرای خیام» در بخش مهمان جشنواره برمیگردد، درباره این جشنواره و نقش آن در حوزه نمایش عروسکی ایران نیز گفت: برگزاری این رویداد به خصوص در کشور ما قطعاً مفید است. چرا که اکثر گروههای نمایش عروسکی جز مواردی معدود مانند گروه «آران»، زمانی شروع به کار میکنند که بخواهند در جشنواره حضور داشته باشند. البته که خردهای هم نمیتوان گرفت چرا که نمایش عروسکی، نمایشی هزینهبر و نیازمند فضا و کارگاهی ثابت برای ساخت و نگهداری عروسک است. چنین تصور کنید که ابتدا باید بازیگران را که همان عروسکها هستند، بسازید و بعد تمرین را آغاز کنید. در چنین وضعیتی جشنواره میتواند گروههای نمایش عروسکی را تشویق به تولید کند.
دستیار کارگردان پروژههای «اپرای خیام» و «اپرای عشق» در پایان درباره اینکه آیا تمایل دارد آنچه را که در زمینه قالبگیری و ریختهگری میداند، به دیگر نمایشگران عروسکی هم آموزش دهد، بیان کرد: در حال حاضر در مکتب «آران» این کار را انجام میدهم و آمادگی آموزش را برای هر جایی و هر کسی که از من بخواهد، دارم.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.
منبع : خبرگزاری مهر
ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت
بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود
رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟
خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد
جریانی سینمای ایران را هدایت میکند/ موضوعات تکراری و خستهکننده
«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا
بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی
«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود
کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است
نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد
میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر
«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده میشود/ خودم رقیب خودم هستم
«روابط عاشقانه» در صدر جوایز لومیر فرانسه/ یلدا بینصیب ماند
صداوسیما همچنان در راس اعتماد مردم است/ لزوم کسب درآمد ۲۷۰۰میلیاردی
پیش فروش نمایش «گرگاس ها» آغاز شد/ اجرا از ۹ بهمن
شرایط ویژه میزبانی سینماهای مردمی «فجر۳۹»/ بلیتفروشی سری لغو شد
شرایط ویژه میزبانی سینماهای مردمی «فجر ۳۹»/ بلیتفروشی سری لغو شد
وقتی کودکی اسلحه به دست میشود/ مشکل این روزهای «سینمای کوتاه»
کمک هزینه «تئاتر فجر» از کمک هزینه اجراهای عمومی آثار کسر نمیشود
«در جستجوی معنا» بر بوم نقاشی/ همین که «هستیم» کافی نیست؟
انتشار آلبوم سالار عقیلی پس از ۱۹ سال/ «میدانم که میآیی» شنیدنی شد
انجمن بازیگران آمریکا میخواهد دونالد ترامپ را اخراج کند
احتمال انصراف «پسر دلفینی» از «فجر ۳۹»/ انیمیشن را جدی نمیگیرند
«پات» به تالار قشقایی میرسد/ اسطوره سیاوش در دنیای مدرن
ماجرای کلاهگیسهای حاشیهساز «روزهای ابدی»/ بازیگران ارمنی بودند
سیروس مقدم «جزیره» را میسازد/ سریال ملودرام در شبکه نمایش خانگی
جریانسازی انقلابی با رادیو/ جنس مبارزه تغییر کرده است
۸۷۰ اثر به مرحله نهایی داوری هنرهای تجسمی فجر راه یافتند
کاهش خلاقیت در موسیقی ایرانی/ آنها که از تکرار سنت هراس نداشتند
«فجر» جلوی فراموشی «تئاتر» را میگیرد/ «کمان ابرو» و ادبیات کهن