میرنیوز

اهدای چفیه خونین یک شهید به تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز»

اهدای چفیه خونین یک شهید به تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» 2021-01-09T12:26:35+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «عمار»، ویژه‌برنامه تلویزیونی اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» شب گذشته ۱۹ دی ماه با پاسداشت سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و کلر ژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی از شبکه افق به روی آنتن رفت.

در این ویژه برنامه، با حضور فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه و بیان خاطراتی از پدرش، پس از پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده آثاری مانند «سیانور»، «ماجرای نیمروز» با حضور فرزند شهیدصیاد شیرازی، نادر طالب زاده، مسعود ده نمکی و جواد منصوری، مراسم پاسداشت و تجلیل سیدمحمود رضوی برگزار شد.

در مستندی که درباره سیدمحمود رضوی پخش شد، بهروز شعیبی، کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» در سخنانی گفت: خوشحال هستم که در ۴۰ سالگی رضوی از او تقدیر می‌شود و امیدوارم سال‌های سال فیلم بسازد و از سینما فاصله نگیرد.

مسعود ده نمکی نیز در سخنانی اظهار کرد: فکر می‌کنم خلأ چنین برنامه‌ای حس می‌شد. «عمار» محملی است هم برای کشف استعدادها و هم تجلیل بزرگان. تجلیل جشنواره «عمار» از آقای رضوی، چنین کاری است. حوزه سیاست که آقای رضوی الان وارد آن شده است، به نظر من، لطمه به سینماست، ورودشان به سیاست، مغبون شدن سینماست، فکر می‌کنم باید تجدیدنظر کنند و به سینما برگردند، کار سینما مثل کتاب، ماندگار است اما سیاست مانند روزنامه است.

طالب زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه‌یابی و تیم تولید قوی دارد این مسائل فهم استراتژیک می‌خواهد که ایشان دارند.

در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل به عمل آمد.

اهدای چفیه خونین شهید به سیدمحمود رضوی

در این قسمت برنامه، مادر شهیدان خالقی‌پور نیز در ارتباطی تلفنی در سخنانی بیان کرد: مفتخرم که دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره «عمار» هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خودشان می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، این چفیه را می‌بست، بعد از شهادتش، پیکرش ۴۰ روز در زمین مانده بود، وقتی چفیه او را به من دادند، پر از خون بود، من آن را با اشک چشمانم شستم، لیاقت این چفیه، برای افراد خوب انقلابی است. آقای رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاالله که این هدیه مبارکشان باشد. من فیلم «ماجرای نیمروز» ایشان را ده بار دیدم، بچه‌های من هم در این عملیات‌ها بودند، من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودند، این قدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. کارهایی که در راه شهدا می‌سازند، شهدا هم به آن هل کمک می‌کنند و هم در آخرت، دستشان را می‌گیرد.

رضوی در سخنانی پس از دریافت این هدیه عنوان کرد: تشکر می‌کنم از مادر شهیدان خالقی پور. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خودشان می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت که در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که چنین چفیه‌ای را می‌توانم بگویم دارم.

فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم «عمار» را با امضای مادر شهیدان خالقی پور به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.

تقدیر از برگزیدگان «حافظه ملی» و «پایش اجتماعی»

در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند. محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیات داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کرد و به پیش ببریم.

وی ادامه داد: این مستندسازان و برخی از این آثار، کارهایی هستند که توانستند یک چیزهایی را در کشور تغییر دهند، امسال در «عمار»، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی‌های اشتباه درباره کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندسازها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.

در ادامه این ویژه برنامه برگزیدگان جشنواره در ۲ بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند. هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی عبدالحسین بدرلو و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی مهدی صلواتچی لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی مهدی نقویان به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی سعید قنبرزاده محبوب به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می شد» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی محسن کریمیان به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.

هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف های معلق» به کارگردانی محمد نجفی و اثر «مهاجران» به کارگردانی سهیلا پورمحمدی، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش و نیم» به کارگردانی داوود مبصر به علت «اثرگذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعادقضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک محمد محمدی سرشت و علی سلمانی به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی سیامک مختاری به علت «به خاطر خط شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت.

حشتمی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام مهدی نقویان را قرائت کرد.

نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره «عمار» گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دغدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره «عمار» را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم آیت‌الله مصباح نقدیم می‌کنم.

«دستکش ننه عصمت» در دستان نویسنده فرانسوی

بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»، به پاسداشت خانم کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی مقیم ایران اختصاص داشت که کلیپ آن پخش شد. در این کلیپ که در مسجد جوادالائمه تهران ضبط شده بود که مرحوم امیرحسین فردی پایه‌گذار ادبیات داستانی کودک در آن بود، برگزار شده بود، با حضور مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید فلاح پور، «دستکش ننه عصمت»، جایزه ویژه جشنواره به خانم کلر ژوبرت نویسنده ادبیات کودکان اهدا شد. به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، این پاسداشت، خارج از استودیوی ویژه برنامه جشنواره عمار برگزار شده بود.

بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت. در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» پخش شد.

در بخش پایانی این ویژه برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم»، مسئول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ ساعت از شهادت حاج قاسم تولید و پخش شده بود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

لری کینک مجری مشهور آمریکایی بر اثر کرونا درگذشت

لری کینک مجری مشهور آمریکایی بر اثر کرونا درگذشت
2021-01-23T23:03:04+03:30
لری کینگ میزبان مشهور برنامه‌های تلویزیونی آمریکا در ۸۷ سالگی بر اثر کرونا درگذشت.

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی
2021-01-23T14:36:23+03:30
فیلم انیمیشن «بوعلی سینا» در نخستین کنفرانس اتحادیه جهانی دراماتراپی به نمایش درآمد.

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر
2021-01-23T13:43:03+03:30
در برنامه امشب «کلوز آپ» که از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود فیلم سینمایی «سرخ پوست» با حضور علی فرهمند مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت
2021-01-23T12:36:23+03:30
فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، پس از اعمال اصلاحیه‌های اعلام شده، برای سومین بار به شورای پروانه نمایش ارشاد تحویل شد.

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟
2021-01-23T11:56:23+03:30
برنامه «نقد سینما» این هفته به سینمای بدنه و بررسی کارنامه سینمایی فریدون جیرانی پرداخت.

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»
2021-01-23T11:03:03+03:30
بازیگر سرشناس بریتانیایی با دریافت جایزه «رییس» جشنواره فیلم پالم اسپرینگز تجلیل می‌شود.

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است
2021-01-23T09:43:03+03:30
یکی از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی ایرانی از ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس» بعد از بیست سال پیگیری آن خبر داد.

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!
2021-01-23T08:09:43+03:30
هادی مرزبان اعلام کرد در صورتی که شرایط کرونایی در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کند، اردیبهشت و خرداد سال آینده نمایش «دکتر نون» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به ص...

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟
2021-01-23T07:16:23+03:30
رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» از فیلم‌های راه‌یافته به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره داستان این فیلم و دغدغه‌های خود در حوز...

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!
2021-01-23T06:09:43+03:30
عوامل «مامان‌ها» از ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی در پرداخت به دغدغه‌های مادران در تربیت فرزند و غفلت از نقش پدرها سخن گفتند.

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند
2021-01-22T16:24:18+03:30
پس از مسعود کرامتی و مریم سعادت، یکتا ناصر و حسن معجونی نیز به جمع بازیگران اولین ساخته سینمایی یوسف حاتمی‌کیا اضافه شدند.

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:57:38+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:44:18+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه
2021-01-22T12:10:58+03:30
مرحله نیمه نهایی مسابقه «عصر جدید» بدون تماشاگر ضبط شده است و از پنج بهمن پخش می‌شود.

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه
2021-01-22T11:04:18+03:30
اکران جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند با عنوان «زمانی برای مردن نیست» بار دیگر عقب افتاد.

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد
2021-01-22T09:57:38+03:30
محمد اکبری کارگردان «یک کاست لته/ روی c» از نمایش‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی بیان کرد که کرونا دل مخاطبان را به تئاتر و دل هنرمندان...

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی
2021-01-22T09:57:38+03:30
مدیر رادیو فرهنگ از تولید برنامه «سینما فرهنگ» و جزئیات این برنامه که به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»
2021-01-22T07:17:39+03:30
احسان افشاریان صداگذار سینمای ایران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بخش‌های فنی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد داوران سی و نهمین جشنواره به ...

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت
2021-01-21T23:29:40+03:30
ابراهیم اثباتی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی که عمده آثارش متمرکز بر موسیقی تئاتر بود دار فانی را وداع گفت.

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود
2021-01-21T23:29:39+03:30
شبکه چهار سیما بیانیه‌ای را نسبت به بخشی از سخنان یکی از مهمانان برنامه «زاویه» صادر کرد.

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟
2021-01-21T12:49:38+03:30
پنج سریال جدید رادیویی طی روزهای آینده در شبکه رادیویی نمایش پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد
2021-01-21T11:56:19+03:30
چهره‌های مطرح هالیوودی قبل و بعد از مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس به رسانه‌های اجتماعی رفتند تا حمایت خود را اعلام کنند و خوشحالی خود از رفتن دونالد ترا...

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده
2021-01-21T11:42:59+03:30
فردین انصاری کارگردان فیلم کوتاه «فشن» بیان کرد که در این سال‌ها پرداختن به موضوعات اجتماعی باب شده که دلیلش این است که جریانی خاص سینمای ایران را هدایت می‌کند.

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا
2021-01-21T11:16:20+03:30
وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «دستخط» ضمن ارائه روایت کناره گیری خود از این سمت به موضوع «مافیای کنکور» می پردازد.

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی
2021-01-21T11:16:19+03:30
نشست «ادبیات فارسی در سینمای مولف ایران، دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی، سینماگر ایرانی» توسط گروه مطالعات ایرانی دانشگاه اکس آن پرووانس فرانسه برگزار می‌شود.

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود
2021-01-21T10:09:39+03:30
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» روز جمعه سوم بهمن به واکاوی و بررسی سینمای بدنه با نگاهی به آثار فریدون جیرانی می پردازد.

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است
2021-01-21T10:09:38+03:30
مایکل مور مستندساز برنده اسکار خطاب به ترامپ گفت: کارمان با تو تمام نشده و دادگاه و زندان در انتظارت است.

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد
2021-01-21T09:42:59+03:30
نمایش «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج به دلیل استقبال تماشاگران روزهای دوم و سوم بهمن ماه طی ۲ نوبت به صحنه می رود.

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر
2021-01-21T09:42:58+03:30
با اعلام دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۱۲ اثر در سی و نهمین دوره از این جشنواره شد.

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم
2021-01-21T08:09:38+03:30
آرش فلاحت پیشه با اشاره به حضور نمایش «پنهان خانه پنج در» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر از رویکرد این جشنواره در برگزاری همزمان این رویداد به صورت آنلاین ...