میرنیوز
عدالت فرزانه کارگردان مستند «اوخشاما» که در یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد، گفت: این مستند درباره مادر پیری از شهرستان مرزی پارسآباد است که با شهادت حاج قاسم سلیمانی ناخودآگاه وقتی عکس این شهید را در خیابان میبیند شروع به اوخشاما میکند، اوخشاما نوعی سوگواری است که از سوی مادران شهید در آذربایجان انجام میشود. اوخشامای این مادر در اینترنت دست به دست شد و به همین ترتیب ما قصد کردیم که مستندی درباره او بسازیم و دیدیم که او برای تشییع جنازه حاج قاسم به کرمان رفته است به همین ترتیب ما دلدادگی یک مادر پیر را که از یک شهرستان مرزی دو هزار کیلومتر برای تشییع پیکر طی کرده بود، به تصویر کشیدیم.
وی افزود: وقتی با او صحبت میکردیم متوجه شدیم پسر او به جبهه رفته و شهید شده، جالب است که او به گونهای در اینجا غریب بود چون خانوادهاش متعلق به کشور آذربایجان بودند. ضمن اینکه او نام حدود هشتاد شهید را ذکر کرد که به مراسم تشییع پیکر آنها رفته بود چون پیکر هر شهیدی را که میآورند احساس میکردم پسر من است به طوری که اهالی پارسآباد هم میگفتند او هر پنجشنبه بر سر مزار شهدای گمنام میرود و اوخشاما انجام میدهد. این خصوصیات او ما را بیشتر جذب کرد که مستندی درباره این مادر بسازیم.
فرزانه بیان کرد: وقتی با این مادر صحبت میکردیم میگفت نمیدانم چرا حاج قاسم را مانند پسر خودم میدانم، میگفت حاج قاسم به خاطر خاک این مملکت جانش را فدا کرد و من دلداده این خاک هستم پس وظیفه خودم دانستم که به مراسم تشیع پیکر او بروم البته جالب این است که امسال هم برای سالگرد شهادت او به کرمان رفته بود.
این کارگردان در پایان با اشاره به برگزاری آنلاین «عمار» توضیح داد: برگزاری آنلاین جشنواره باعث میشود بچههای شهرستانها با آثار مستند بیشتر آشنا شوند، اما نقصی هم دارد صاحبان آثار به طور کامل در جریان کار قرار نمیگیرند. وقتی جشنواره به صورت فیزیکی برگزار میشود گفتگوهایی بین هنرمندان شکل میگیرد و افراد کسب تجربه میکنند ولی حالا این امکان نیست ضمن اینکه به دلیل اطلاعرسانی ناکافی ما نمیتوانیم آثار را ببینیم مثلاً وقتی به سایت مراجعه میکنیم سردرگم میشویم به طوری که حتی نتوانستم مستند خودم را ببینم.
منبع : خبرگزاری مهر
سیروس مقدم «جزیره» را میسازد/ سریال ملودرام در شبکه نمایش خانگی
جریانسازی انقلابی با رادیو/ جنس مبارزه تغییر کرده است
۸۷۰ اثر به مرحله نهایی داوری هنرهای تجسمی فجر راه یافتند
کاهش خلاقیت در موسیقی ایرانی/ آنها که از تکرار سنت هراس نداشتند
«فجر» جلوی فراموشی «تئاتر» را میگیرد/ «کمان ابرو» و ادبیات کهن
اهم نگرانیها برای از سرگیری اجرای کنسرتها/ چه کسانی معترضند؟
انتقاد تند «اتحادیه» از برخی تهیهکنندگان/ قرارداد تیپ را رعایت کنید
امیدواری حسین انتظامی به میزبانی سینماهای مردمی در «فجر ۳۹»
تهیهکنندگان تلویزیونی صاحب صنف شدند/ همراهی با فعالان شبکه خانگی
آغاز کار مدرسه تئاتر مولوی از فروردین ۱۴۰۰/ هزینه ثبتنام ناچیز است
اثری که در دوسالانه مجسمهسازی دیده نشد!/ دلایل نصب در تالار حافظ
بودجه ۳هزار میلیاردی تولید در فضای مجازی فقط برای صداوسیما نیست/توزیع بین۲۷دستگاه
جزییات «نون.خ۳» از زبان سعید آقاخانی/ اکبر عبدی انصراف داد
بهناز نازی به عنوان اولین بازیگر «گرگاسها» معرفی شد
راهیابی ۹۳ اثر خوشنویسی به تجسمی فجر/ بیشتر آثار نستعلیق بودند
بودجه ۳ هزار میلیاردی تولید در فضای مجازی فقط برای صداوسیما نیست
اکران آنلاین مستند «نوزده نوزده» آغاز شد/ داستان یک مذاکره
۴۰ چهره برجسته سینمای بریتانیا خواستار حمایت از سینماها شدند
لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
هفته اول «باخانمان» مضطربترین فرد جهان بودم/ تجربه متفاوت با کمدی
بازار داغ کنسرتهای ۳۵۰ هزار تومانی در جزیره/ تنها میزبان کیش است
کارگران نیبُری هفت تپه سوژه یک اثر نمایشی شدند/ اجرا در سال ۱۴۰۰
حضور« فیگور» در جشنواره گوآ
پایان زندگی و حیاتی دوباره به روایت «ما ایرانی ها»
دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز میشود
تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «هنر زنده است»
تالارهای نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد
«نسیم آوا» همنوای مردم در فاطمیه شد/ تغییر رویکرد در مناسبتها
عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» شد