میرنیوز
محسن مقصودی کارگردان مستند «همپای جهادیها» که در یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند گفت: «همپای جهادیها» در واقع یک مستند دو قسمتی بود که قسمت اول با نام «در انتظار تدبیر» درباره محرومیتهای جنوب کرمان و مشکلات کشاورزان آن منطقه بود به این ترتیب که محصولات آنها مثل پیاز و گوجه روی دستشان مانده بود اما در مقایسهای که با وضعیت صادراتی همین محصولات در کشورهای دیگر مثل روسیه و عمان داشتیم متوجه شدیم که در کشور ما برای این موضوع برنامهریزی نشده است قسمت دوم این مستند «همپای جهادیها» نام دارد که در طی آن میبینیم گروههای جهادی به جنوب کرمان میروند و مشکلات و چالشهای زندگی افراد را بررسی میکنند.
مقصودی گفت: با وقوع سیل در فروردین ۹۹ در این منطقه، خیلی از خانهها خراب شدند، زمینهای کشاورزی آسیب دیدند و چاههای کشاورزی از بین رفتند. ما همپای گروههای جهادی میرفتیم و همت این گروهها را برای تعمیر چاههای آب و خانههای آنها را نشان میدادیم.
وی افزود: ما در این مستند گریزی هم به وضعیت جنوب کرمان در دهه هفتاد زدیم که در آن زمان حاج قاسم فعالیتهایی را برای محرومیت زدایی انجام داده بود تا ضمن بازگشت امنیت به این منطقه، وضعیت مردم منطقه بهبود پیدا کند. حاج قاسم طرحی را راهاندازی و با گروههای معارض و اشرار مذاکره کرده بود تا آنها سلاحهای خود را تحویل بدهند ولی در مقابل زندگی مسالمتآمیزی داشته باشند در جریان همین طرح به آنها خانه، زمین کشاورزی و چاه آب ارایه داده بود. البته در میان آنها مردم عادی هم وجود داشت که به دلیل فقر در کوه و کمر زندگی میکردند و امنیت منطقه تحتالشعاع قرار گرفته بود اما حاج قاسم لوازم اولیه زندگی را برای آنها تامین کرد تا امنیت برقرار شود. حالا بعد از گذشت حدود ۲۵ سال که با مردم آن مناطق صحبت میکردیم، آنها نسبت به امنیتی که حاج قاسم در آن منطقه ایجاد کرده بود قدردان بودند و او را دوست داشتند. چون به طور کلی بافت منطقه تغییر کرده بود.
این کارگردان در پایان توضیح داد: این مستند جزو آثار برنامه «ثریا» بود که البته از شبکه افق هم پخش شده است. باید این را هم بگویم ما در طول ساخت فیلم درگیر کرونا هم بودیم که سختیهایی هم داشت چون زمانی که ما برای فیلمبرداری به آن منطقه رفتیم، حالت قرمز اعلام شده بود و این موضوع کار ما را سخت کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
سیروس مقدم «جزیره» را میسازد/ سریال ملودرام در شبکه نمایش خانگی
جریانسازی انقلابی با رادیو/ جنس مبارزه تغییر کرده است
۸۷۰ اثر به مرحله نهایی داوری هنرهای تجسمی فجر راه یافتند
کاهش خلاقیت در موسیقی ایرانی/ آنها که از تکرار سنت هراس نداشتند
«فجر» جلوی فراموشی «تئاتر» را میگیرد/ «کمان ابرو» و ادبیات کهن
اهم نگرانیها برای از سرگیری اجرای کنسرتها/ چه کسانی معترضند؟
انتقاد تند «اتحادیه» از برخی تهیهکنندگان/ قرارداد تیپ را رعایت کنید
امیدواری حسین انتظامی به میزبانی سینماهای مردمی در «فجر ۳۹»
تهیهکنندگان تلویزیونی صاحب صنف شدند/ همراهی با فعالان شبکه خانگی
آغاز کار مدرسه تئاتر مولوی از فروردین ۱۴۰۰/ هزینه ثبتنام ناچیز است
اثری که در دوسالانه مجسمهسازی دیده نشد!/ دلایل نصب در تالار حافظ
بودجه ۳هزار میلیاردی تولید در فضای مجازی فقط برای صداوسیما نیست/توزیع بین۲۷دستگاه
جزییات «نون.خ۳» از زبان سعید آقاخانی/ اکبر عبدی انصراف داد
بهناز نازی به عنوان اولین بازیگر «گرگاسها» معرفی شد
راهیابی ۹۳ اثر خوشنویسی به تجسمی فجر/ بیشتر آثار نستعلیق بودند
بودجه ۳ هزار میلیاردی تولید در فضای مجازی فقط برای صداوسیما نیست
اکران آنلاین مستند «نوزده نوزده» آغاز شد/ داستان یک مذاکره
۴۰ چهره برجسته سینمای بریتانیا خواستار حمایت از سینماها شدند
لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
هفته اول «باخانمان» مضطربترین فرد جهان بودم/ تجربه متفاوت با کمدی
بازار داغ کنسرتهای ۳۵۰ هزار تومانی در جزیره/ تنها میزبان کیش است
کارگران نیبُری هفت تپه سوژه یک اثر نمایشی شدند/ اجرا در سال ۱۴۰۰
حضور« فیگور» در جشنواره گوآ
پایان زندگی و حیاتی دوباره به روایت «ما ایرانی ها»
دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز میشود
تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «هنر زنده است»
تالارهای نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد
«نسیم آوا» همنوای مردم در فاطمیه شد/ تغییر رویکرد در مناسبتها
عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» شد