میرنیوز

حشدالشعبی چگونه تشکیل شد؟/ ماجرای تماس خصوصی ابومهدی با حاج قاسم

حشدالشعبی چگونه تشکیل شد؟/ ماجرای تماس خصوصی ابومهدی با حاج قاسم 2021-01-03T06:09:52+03:30

مهدی لارویی کارگردان سینمای مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستند «قائد الحشد» به تهیه کنندگی سیدهاشم موسوی که در یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد، گفت: این مستند درباره زندگی شهید ابومهدی المهندس از زمان ورود داعش به عراق تا زمان شهادت ایشان است، این روایت زندگی از زبان فرماندهان حشد و کسانی که با او سال‌های زیادی زندگی کرده‌اند و در کنار او بوده‌اند، رقم می‌خورد. ما خاطرات این افراد را از زندگی ابومهدی تا شهادتش را ثبت کرده‌ایم.

وی افزود: ما زمستان سال ۹۸ به عراق رفتیم، حدود سه چهار روز آنجا بودیم که ناگهان جریان کرونا در ایران پیش آمد. با این وجود حوالی ۹ روز در آنجا ماندیم و توانستیم با چند نفر از فرماندهان حشد الشعبی عراق مصاحبه کنیم و خاطرات آنها را داشته باشیم. ما می‌خواستیم یک مستند جامع و کامل درباره ابومهدی بسازیم چون آقای موسوی تهیه کننده این اثر قبلاً مستندی با نام «سلفی با ابومهدی» درباره همین شهید بزرگوار ساخته بود و چون پیش زمینه ذهنی و شناخت کاملی از ابومهدی داشت.

لارویی ادامه داد: این بار بعد از شهادت او قصد داشتیم یک فیلم مستند کامل بسازیم اما متاسفانه به دلیل کرونا، پروازها لغو شد و مشکلاتی برایمان پیش آمد حتی برگشت ما هم با چالش‌هایی مواجه شد برای مثال مجبور شدیم به صورت زمینی از مرز مهران به ایران بیایم چون هیچ پروازی صورت نمی‌گرفت و… در مجموع مشکلاتی که کرونا به وجود آورد باعث شد که نتوانیم مصاحبه‌هایی با آن افرادی که مد نظرمان بود، داشته باشیم. به همین دلیل آن مستند جامع و کاملی هم که مد نظر ما بود، شکل نگرفت. از همین رو تنها توانستیم به برهه ورود داعش به عراق تا زمان شهادت ابومهدی در عراق اشاره کنیم.

حشدالشعبی چگونه تشکیل شد؟/ ماجرای تماس خصوصی ابومهدی با حاج قاسم

این کارگردان اظهار کرد: ابومهدی در عراق فرمانده حشدالشعبی بود که ما در مستند به آن اشاره کردیم. وقتی داعش وارد عراق می‌شود، نوری المالکی نخست وزیر عراق با ابومهدی تماس می‌گیرد و می‌گوید به سران ایرانی زنگ بزنید و از آنها طلب امداد کنید چون اگر آنها به کمک ما نیایند بغداد سقوط می‌کند. از همین رو ابومهدی با حاج قاسم سلیمانی تماس می‌گیرد و آنها در خانه ابومهدی در بغداد قرار ملاقات می‌گذارند. در عین حال به فرماندهانی که از قدیم با هم در جنگ ایران و عراق بر ضد صدام می‌جنگیدند و در سپاه بدر حضور داشتند زنگ می‌زنند، همه آنها در خانه ابومهدی جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند نیروی مردمی را وارد صحنه کنند. بعد از فتوای آقای سیستانی هم، نیروهای مردمی به سمت محورهای عملیاتی می‌آیند و به نوعی می‌شود گفت حشدالشعبی با حضور حاج قاسم و یک سری فرماندهان حشد در خانه ابومهدی شکل می‌گیرد.

لارویی توضیح داد: نکته‌ای که درباره ابومهدی می‌توانیم بگوییم این است که او یک فرمانده بزرگ و موسس حشدالشعبی با روح و ذهن بزرگ بوده است اما در این فیلم می‌بینیم که فردی به این بزرگی گاهی به یک سری نکات ریز توجه می‌کرد که شگفت‌انگیز است مثلاً توجه زیادی به رزمندگان داشت این کارها شخصیت ابومهدی را در نزد آنها محبوب می‌کرد. برای مثال در یکی از محورهای عملیاتی در محل عملیات همراه با رزمندگان بر سر یک سفره غذا می‌خورد، به درد و دل‌های آنها گوش می‌داد و… در آن جمع یکی از رزمندگان گفته بود حتی پدرم در خانه با من اینگونه رفتار نکرده بود که ابومهدی با من رفتار کرد. ابومهدی هم گفته بود من مثل پدر شما هستم. وقتی این نکات ریز را در زندگی او جستجو می‌کنیم متوجه می‌شویم که چرا ابومهدی محبوب می‌شود.

این کارگردان در پایان با اشاره به اینکه تدوین این فیلم زمان بر بود، بیان کرد: انجام این مرحله ۶ ماه طول کشید چون حجم مصاحبه‌ها، راش ها و آرشیوها زیاد و نیاز بود همه آنها را دوباره نگاه کنم ضمن اینکه این مصاحبه‌ها به زبان عربی بود و باید ترجمه می‌شد که این کارها زمان می‌برد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی
2021-01-23T14:36:23+03:30
فیلم انیمیشن «بوعلی سینا» در نخستین کنفرانس اتحادیه جهانی دراماتراپی به نمایش درآمد.

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر
2021-01-23T13:43:03+03:30
در برنامه امشب «کلوز آپ» که از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود فیلم سینمایی «سرخ پوست» با حضور علی فرهمند مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت
2021-01-23T12:36:23+03:30
فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، پس از اعمال اصلاحیه‌های اعلام شده، برای سومین بار به شورای پروانه نمایش ارشاد تحویل شد.

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟
2021-01-23T11:56:23+03:30
برنامه «نقد سینما» این هفته به سینمای بدنه و بررسی کارنامه سینمایی فریدون جیرانی پرداخت.

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»
2021-01-23T11:03:03+03:30
بازیگر سرشناس بریتانیایی با دریافت جایزه «رییس» جشنواره فیلم پالم اسپرینگز تجلیل می‌شود.

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است
2021-01-23T09:43:03+03:30
یکی از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی ایرانی از ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس» بعد از بیست سال پیگیری آن خبر داد.

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!
2021-01-23T08:09:43+03:30
هادی مرزبان اعلام کرد در صورتی که شرایط کرونایی در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کند، اردیبهشت و خرداد سال آینده نمایش «دکتر نون» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به ص...

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟
2021-01-23T07:16:23+03:30
رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» از فیلم‌های راه‌یافته به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره داستان این فیلم و دغدغه‌های خود در حوز...

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!
2021-01-23T06:09:43+03:30
عوامل «مامان‌ها» از ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی در پرداخت به دغدغه‌های مادران در تربیت فرزند و غفلت از نقش پدرها سخن گفتند.

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند
2021-01-22T16:24:18+03:30
پس از مسعود کرامتی و مریم سعادت، یکتا ناصر و حسن معجونی نیز به جمع بازیگران اولین ساخته سینمایی یوسف حاتمی‌کیا اضافه شدند.

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:57:38+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:44:18+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه
2021-01-22T12:10:58+03:30
مرحله نیمه نهایی مسابقه «عصر جدید» بدون تماشاگر ضبط شده است و از پنج بهمن پخش می‌شود.

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه
2021-01-22T11:04:18+03:30
اکران جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند با عنوان «زمانی برای مردن نیست» بار دیگر عقب افتاد.

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد
2021-01-22T09:57:38+03:30
محمد اکبری کارگردان «یک کاست لته/ روی c» از نمایش‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی بیان کرد که کرونا دل مخاطبان را به تئاتر و دل هنرمندان...

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی
2021-01-22T09:57:38+03:30
مدیر رادیو فرهنگ از تولید برنامه «سینما فرهنگ» و جزئیات این برنامه که به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»
2021-01-22T07:17:39+03:30
احسان افشاریان صداگذار سینمای ایران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بخش‌های فنی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد داوران سی و نهمین جشنواره به ...

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت
2021-01-21T23:29:40+03:30
ابراهیم اثباتی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی که عمده آثارش متمرکز بر موسیقی تئاتر بود دار فانی را وداع گفت.

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود
2021-01-21T23:29:39+03:30
شبکه چهار سیما بیانیه‌ای را نسبت به بخشی از سخنان یکی از مهمانان برنامه «زاویه» صادر کرد.

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟
2021-01-21T12:49:38+03:30
پنج سریال جدید رادیویی طی روزهای آینده در شبکه رادیویی نمایش پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد
2021-01-21T11:56:19+03:30
چهره‌های مطرح هالیوودی قبل و بعد از مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس به رسانه‌های اجتماعی رفتند تا حمایت خود را اعلام کنند و خوشحالی خود از رفتن دونالد ترا...

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده
2021-01-21T11:42:59+03:30
فردین انصاری کارگردان فیلم کوتاه «فشن» بیان کرد که در این سال‌ها پرداختن به موضوعات اجتماعی باب شده که دلیلش این است که جریانی خاص سینمای ایران را هدایت می‌کند.

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا
2021-01-21T11:16:20+03:30
وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «دستخط» ضمن ارائه روایت کناره گیری خود از این سمت به موضوع «مافیای کنکور» می پردازد.

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی
2021-01-21T11:16:19+03:30
نشست «ادبیات فارسی در سینمای مولف ایران، دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی، سینماگر ایرانی» توسط گروه مطالعات ایرانی دانشگاه اکس آن پرووانس فرانسه برگزار می‌شود.

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود
2021-01-21T10:09:39+03:30
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» روز جمعه سوم بهمن به واکاوی و بررسی سینمای بدنه با نگاهی به آثار فریدون جیرانی می پردازد.

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است
2021-01-21T10:09:38+03:30
مایکل مور مستندساز برنده اسکار خطاب به ترامپ گفت: کارمان با تو تمام نشده و دادگاه و زندان در انتظارت است.

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد
2021-01-21T09:42:59+03:30
نمایش «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج به دلیل استقبال تماشاگران روزهای دوم و سوم بهمن ماه طی ۲ نوبت به صحنه می رود.

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر
2021-01-21T09:42:58+03:30
با اعلام دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۱۲ اثر در سی و نهمین دوره از این جشنواره شد.

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم
2021-01-21T08:09:38+03:30
آرش فلاحت پیشه با اشاره به حضور نمایش «پنهان خانه پنج در» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر از رویکرد این جشنواره در برگزاری همزمان این رویداد به صورت آنلاین ...

«روابط عاشقانه» در صدر جوایز لومیر فرانسه/ یلدا بی‌نصیب ماند

«روابط عاشقانه» در صدر جوایز لومیر فرانسه/ یلدا بی‌نصیب ماند
2021-01-20T18:11:04+03:30
جوایز لومیر که به عنوان گلدن گلوب فرانسه شناخته می‌شود شب پیش برندگانش را شناخت.