میرنیوز

«حاج قاسم» فقط برای حزب‌اللهی‌ها نیست/ با یک تماس به فرودگاه رفتم

«حاج قاسم» فقط برای حزب‌اللهی‌ها نیست/ با یک تماس به فرودگاه رفتم 2021-01-02T06:03:11+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، درست یک سال از سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌گذرد و حالا هر کس آن ایام را به نوعی و از زاویه‌ای روایت می‌کند.

در این میان اصحاب رسانه سهم ویژه‌تری می‌توانند داشته باشند؛ به خصوص آن‌ها که در همان روزها و حتی ساعت‌های نخست مخابره خبر ترور سرداران مقاومت، خود را به میدان رساندند تا راوی تحولات در قاب رسانه ملی باشند.

سید کاظم احمدزاده مجری برنامه‌های تلویزیونی که در آن ایام به سوریه رفته بود و گزارش‌هایی از سوریه و آن حال و هوا پوشش می‌داد، درباره این فضا توضیحاتی داده است که چگونه در روزهای شهادت سردار سلیمانی از او خواسته‌اند خود را به سوریه برساند و او هم از خدا خواسته قبول کرده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرگزاری مهر با سیدکاظم احمدزاده درباره مشاهدات و خاطراتش از ایام عروج سردار دل‌هاست.

* گویا در همان ایامی که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند با شما تماس گرفته شد تا سریعاً خود را به سوریه برسانید و در حالی که پیکر سردار سلیمانی از آنجا تشییع شده بود به آنجا بروید. چطور شد که به سوریه رفتید؟

بله با من تماس گرفتند و پرسیدند که به سوریه می‌روم یا خیر. من هم گفتم با کمال میل و از آنجایی که خودم هم دلم گرفته بود با میل و رغبت استقبال کردم که به سوریه بروم. به ویژه که همه از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی در بهت و ناباوری بودیم.

* شخصاً ارتباطی هم با حاج قاسم داشتید پیش از این؟ و ذهنیتی که از او داشتید چگونه بود؟

فقط دو مرتبه او را در کربلا دیده بودم که بیشتر عبوری بود و نتوانسته بودیم با هم گفتگویی داشته باشیم. با این حال وقتی او را می‌دیدید ناخودآگاه آرام می‌گرفتید و همه ناآرامی‌های‌تان فروکش می‌کرد.

*حتی با توجه به اینکه می‌دانستید او یک مسئول بلندپایه نظامی و جزو مقامات ارشد کشور است.

اصلاً این نگاه را نباید درباره او داشته باشید. او با همه مسئولان و مقامات متفاوت بود و اصلاً با همه سرداران هم فرق داشت. به هر حال من با فرماندهان محترمی ارتباط داشته‌ام و حتی با آنها زندگی کرده‌ام.

جنس حاج قاسم واقعاً متفاوت بود. او بسیار خاکی بود. یک بار یکی از دوستان به من گفت می‌توانی حاج قاسم را تعریف کنی و من گفتم هر وقت توانستی بگویی عسل چقدر شیرین است من هم می‌توانم حاج قاسم را توصیف کنم.

خاطرم هست یک روز در سوریه سوار یک تاکسی شدیم در تاکسی موسیقی شادی پخش می‌شد و ما هم لباس‌های مشکی داشتیم لحظه‌ای که راننده فهمید ما ایرانی هستیم موسیقی را عوض کرد و نوحه گذاشت و کرایه هم نگرفت و وقتی پرسیدیم چرا تنها نام حاج قاسم سلیمانی را بر زبان آورد به نظرم وقتی خدا یک نفر را انتخاب کند دیگر تمام است و ویژگی‌هایی را به او اختصاص می‌دهد که قابل وصف نیست.

* تجربه‌ای هم از دیدارهایی که با حاج قاسم داشتید می‌توانید بیان کنید که در چه شرایطی بود یا چه صحبت‌هایی داشتید؟

خاطرم هست آخرین بار در حال اجرای برنامه بودم ما مشرف به پشت بام حرم امام حسین (ع) بودیم و او در لحظه‌ای از یکی از بام‌ها رد شد و سلام و علیکی با عوامل داشت که من ناخوداگاه و در حال اجرای برنامه به او احترام گذاشتم و خیلی هم افسوس خوردم که چرا نتوانستم او را از نزدیک ببینم و گفتگو کنیم.

* سوریه در ایام تشییع سردار سلیمانی چه حال و هوایی داشت و چقدر از آنچه را در نظر داشتید توانستید منعکس کنید؟

حال و هوای خودم حس خاصی بود. سردار سلیمانی مسبب پابوسی حضرت زینب و حضرت رقیه (س) برای من شده بود و مثل همیشه پر از خیر و برکت بود. به ویژه که من سال‌ها پیش در لبنان و سوریه زندگی می‌کردم در حدود سال‌های ۶۷ تا ۷۰ و بعد از آن فقط یک بار توانسته بودم آنجا بروم.

زمانیکه در سوریه و روی گنبدی مشرف به حرم حضرت زینب (س) مستقر شدم به من اعلام شد آماده باشم که پیکر حاج قاسم در سوریه تشییع می‌شود باید پلاتو می‌رفتم. صحبت کردن درباره حاج قاسم خیلی برایم سخت بود و جمله‌ای در ذهنم آمد که سرتیتر خیلی از گزارش‌ها شد، اینکه حاج قاسم سلیمانی «زیارت دوره» خود را از حرم حضرت زینب و رقیه شروع کرد به کربلا و نجف و کاظمین و مشهد و قم رفت و بعد خاکسپاری شد و فکر نمی‌کنم این مقام را هیچ مرجعی داشته باشد.

* پوشش چنین مراسمی ممکن است بعد از این همه سال تجربه، استرس هم داشته باشد؟

قطعاً استرس دارد بالاخره حاج قاسم شخصیت کمی نبود. اولین باری بود سرداری این چنین شهید می‌شود و یک بهت جهانی بود. اما فکر می‌کنم من برای پوشش این مراسم انتخاب شدم؛ چون مجریان زیادی در کشور ما هستند و اینکه من توانستم بروم حتماً به این دلیل بود که دعوت شده بودم. ما اهل بیت را تهیه کننده کارها می‌دانیم و از خود اهل بیت هم بابت این مسائل کمک می‌گیرم. همین قدر هم که توانستم انجام وظیفه کنم و دین خود را ادا کنم برایم لذتبخش بود.

*حال و هوای خود سوریه چطور بود؟

در همان ایام به یکی از رستوران‌ها رفتیم تا غذا بخوریم مسئول رستوران فردی بود که ظاهر مدرنی داشت ما درباره سردار صحبت می‌کردیم و همینطور که صحبت می‌کردیم اشکی هم جاری شد. مسئول رستوران سمت ما آمد تا جویا شود چه اتفاقی افتاده است و اگر بتواند کمکی انجام دهد. دوست ما هم تعریف کرد و ابتدا پرسید حاج قاسم را می‌شناسید؟ رئیس رستوران با تیپ مدرن و ظاهری که داشت که شاید عجیب هم بود ابتدا با واژه‌های «اسف»، «اسف» واکنش نشان داد و بعد فهماند که دو روز است که تصویر فیس بوک خود را به حاج قاسم سلیمانی تغییر داده است.

ممکن است فکر کنیم حاج قاسم را فقط حزب اللهی‌ها می‌شناسند اما او فقط به آنها تعلق ندارد و حتی آن فرد می‌گفت ما از شما ایرانی‌ها بیشتر به او بدهکار هستیم.

حتی خاطرم هست یک روز در سوریه سوار یک تاکسی شدیم در تاکسی موسیقی شادی پخش می‌شد و ما هم لباس‌های مشکی داشتیم لحظه‌ای که راننده فهمید ما ایرانی هستیم موسیقی را عوض کرد و نوحه گذاشت و کرایه هم نگرفت و وقتی پرسیدیم چرا تنها نام حاج قاسم سلیمانی را بر زبان آورد.

*شما گزارش‌های مختلفی از کربلا یا منطقه مقاومت داشته‌اید فکر می‌کنید چه می‌شود که فراتر از مرزها فردی تبدیل به یک قهرمان برای چند ملت می‌شود؟

حاج قاسم در آنجا برای کسانی که مورد ظلم قرار گرفته بودند کارهای زیادی کرد. قربانیان داعش که در محاصره قرار می‌گرفتند و حاج قاسم نجاتشان می‌داد. او نگاهی جهانی داشت و اصلاً فکر نمی‌کرد اینها مردمی از کشور دیگر هستند همه را مسلمان حساب می‌کرد و فکر می‌کرد وظیفه‌اش دفاع از انسان‌ها است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

نگاهمان به رویدادها شعاری نیست/ برنامه‌های خط شکن داریم

نگاهمان به رویدادها شعاری نیست/ برنامه‌های خط شکن داریم
2021-01-27T16:02:57+03:30
مدیر رادیو جوان با اشاره به رویدادهای این شبکه در ایام فجر بیان کرد که نگاه شبکه به رویدادها شعاری نیست.

اولین نمایشگاه گروهی عکس «فتوگرافیست‌ها» به آتبین رسید

اولین نمایشگاه گروهی عکس «فتوگرافیست‌ها» به آتبین رسید
2021-01-27T14:56:17+03:30
نمایشگاه گروهی عکس هنرمندان طراح گرافیک با عنوان «فتوگرافیست‌ها» روز جمعه ۱۰ بهمن در گالری آتبین افتتاح می‌شود.

جایزه‌های اصلی برای «۵ قطره خون» اسپایک لی

جایزه‌های اصلی برای «۵ قطره خون» اسپایک لی
2021-01-27T13:49:37+03:30
اسامی برترین‌های سال ۲۰۲۰ از نظر هیات ملی نقد اعلام شد.

همه تمهیدات برای برگزاری «تئاتر فجر۳۹»/ کارت «مهمان» صادر نمی‌شود

همه تمهیدات برای برگزاری «تئاتر فجر۳۹»/ کارت «مهمان» صادر نمی‌شود
2021-01-27T11:09:39+03:30
نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز چهارشنبه ۸ بهمن در تالار رودکی آغاز شد.

«گتسبی بزرگ» به تلویزیون می‌آید

«گتسبی بزرگ» به تلویزیون می‌آید
2021-01-27T09:36:17+03:30
ساخت سریالی با اقتباس از «گتسبی بزرگ» در دستور کار قرار گرفته است.

انتشار سومین آلبوم سالار عقیلی در یک ماه/ «کجا رفته‌ای» شنیدنی شد

انتشار سومین آلبوم سالار عقیلی در یک ماه/ «کجا رفته‌ای» شنیدنی شد
2021-01-27T09:36:17+03:30
آلبوم «کجا رفته‌ای» به آهنگسازی محمد امین همایی یکی از تازه‌ترین آثاری است که طی روزهای اخیر به خوانندگی سالار عقیلی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۱ تعیین شدند/ «میناری» از پیشتازهاست

نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۱ تعیین شدند/ «میناری» از پیشتازهاست
2021-01-27T09:22:57+03:30
سی و ششمین دوره جوایز اسپیریت که به‌عنوان اسکار سینمای مستقل آمریکا شناخته می‌شود، اسامی نامزدهای امسال را اعلام کرد.

برنده سیسیل بی‌دومیل امسال تعیین شد/ افتخاری دیگر برای جین فوندا

برنده سیسیل بی‌دومیل امسال تعیین شد/ افتخاری دیگر برای جین فوندا
2021-01-27T08:29:37+03:30
جین فوندا بازیگر سرشناس آمریکایی از سوی گلدن گلوب به عنوان برنده جایزه سیسیل بی دومیل امسال معرفی شد.

تهیه‌کننده «نون.خ» سراغ یک ملودرام می‌رود/ کمدی تزریق شادی است

تهیه‌کننده «نون.خ» سراغ یک ملودرام می‌رود/ کمدی تزریق شادی است
2021-01-27T08:16:17+03:30
مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون.خ» از بررسی یک فیلمنامه ملودرام خبر داد که معتقد است قصه‌ای جذاب و اجتماعی دارد.

مشخص شدن تکلیف تئاتر «تجربه»/ «آوازه خوان طاس» در تئاتر دانشگاهی

مشخص شدن تکلیف تئاتر «تجربه»/ «آوازه خوان طاس» در تئاتر دانشگاهی
2021-01-27T07:49:37+03:30
مدیرگروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبا اعلام کرد نهایتا تا ۲ ماه دیگر تکلیف وضعیت بیستمین جشنواره تئاتر «تجربه» مشخص می شود.

نامه اعتراضی یک خوانند پاپ به وزیر ارشاد: شما بازنده‌اید!

نامه اعتراضی یک خوانند پاپ به وزیر ارشاد: شما بازنده‌اید!
2021-01-26T16:22:57+03:30
رحیم شهریاری خواننده موسیقی پاپ آذربایجانی با انتشار متنی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سیاست های دولت در مواجهه با وضعیت معیشتی هنرمندان در روزهای کر...

نمایش آثار اهدایی منیژه میرعمادی/جزییات سیستم اطفای حریق تشریح شد

نمایش آثار اهدایی منیژه میرعمادی/جزییات سیستم اطفای حریق تشریح شد
2021-01-26T15:29:37+03:30
همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در روز پنجشنبه ۹ بهمن، ۷۰۵ اثر از مجموعه معتبر منیژه میرعمادی به موزه اهدا شد که تعدادی از این آثار در نمایشگاهی ب...

نمایش آثاری از منیژه میرعمادی/جزییات سیستم اطفای حریق تشریح شد

نمایش آثاری از منیژه میرعمادی/جزییات سیستم اطفای حریق تشریح شد
2021-01-26T15:02:57+03:30
همزمان با بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران در روز پنجشنبه ۹ بهمن، ۷۰۵ اثر از مجموعه معتبر منیژه میرعمادی به موزه اهدا شد که تعدادی از این آثار در نمایشگاهی ب...

پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر در آستانه برگزاری این رویداد

پیام دبیر جشنواره تئاتر فجر در آستانه برگزاری این رویداد
2021-01-26T12:09:37+03:30
در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، حسین مسافر آستانه دبیر این رویداد به اهالی هنر تئاتر پیام داد.

یک بازیگر دیگر کره‌ای درگذشت/ مرگ در ۲۶ سالگی

یک بازیگر دیگر کره‌ای درگذشت/ مرگ در ۲۶ سالگی
2021-01-26T11:42:57+03:30
سونگ یو-جونگ بازیگری از کره‌جنوبی در ۲۶ سالگی درگذشت و علت مرگ نامشخص است.

«نیمه شب» در تماشاخانه هیلاج به صحنه می‌رود

«نیمه شب» در تماشاخانه هیلاج به صحنه می‌رود
2021-01-26T10:36:17+03:30
نمایش «نیمه شب» به کارگردانی شایان شهرابی از نیمه بهمن ماه در تماشاخانه هیلاج اجرا خواهد شد.

«حرف بی‌حروف» شنیدنی شد/ یک آلبوم ایرانی برای غیرایرانی‌ها!

«حرف بی‌حروف» شنیدنی شد/ یک آلبوم ایرانی برای غیرایرانی‌ها!
2021-01-26T09:16:18+03:30
آلبوم «حرف بی حروف» با هنرمندی زکریا یوسفی خواننده و نوازنده سازهای کوبه‌ای و تینا لاجوردیان نوازنده عود در ژانر موسیقی ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

«هری پاتر» سریال می‌شود/ هنوز جزئیات داستان روشن نیست

«هری پاتر» سریال می‌شود/ هنوز جزئیات داستان روشن نیست
2021-01-26T09:02:57+03:30
ساخت یک سریال تلویزیونی بر مبنای «هری پاتر» در مراحل اولیه است.

روایت شهراوردی که در سکوت کرونایی برگزار شد/ ثبت ۱۳۰۰ ساعت تصویر

روایت شهراوردی که در سکوت کرونایی برگزار شد/ ثبت ۱۳۰۰ ساعت تصویر
2021-01-26T08:49:37+03:30
«شهرآورد سکوت» عنوان مستندی تلویزیونی به تهیه‌کنندگی پیمان یوسفی است که با روایتی از شهرآورد ۹۴ از شبکه یک سیما پخش شد.

روایت یک «فراگیری» بی‌خود و بی‌جهت!/ «شیوع» زبان جهانی دارد

روایت یک «فراگیری» بی‌خود و بی‌جهت!/ «شیوع» زبان جهانی دارد
2021-01-26T07:56:18+03:30
کارگردان فیلم کوتاه «شیوع» معتقد است فیلمش دغدغه‌ای با زبانی جهانی روایت می‌کند و هیچ‌کسی نمی‌تواند این فیلم را به ایران، آمریکا یا هر کشور دیگری ربط دهد، چر...

کرونا هنرمندان را متوقف نکرد/ امکانی که نمایش‌های رادیویی دارند

کرونا هنرمندان را متوقف نکرد/ امکانی که نمایش‌های رادیویی دارند
2021-01-26T07:42:57+03:30
کاظم نظری عضو هیات انتخاب بخش رادیوتئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر یادآور شد امسال به دلیل شرایط کرونایی هنرمندان به اجرای تئاترهای رادیویی رغبت بیشتری پی...

زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است/ توضیحی درباره ویژگی آثار

زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است/ توضیحی درباره ویژگی آثار
2021-01-25T22:37:39+03:30
داور مسابقه طراحی «نشان سرباز» معتقد است زبان هنر مقاومت عاری از خشونت است اما همواره برای بسیاری تلخ و گزنده است، چرا که به جای موافقت و مخالفت به تقلید، آگ...

حاشیه‌های دنباله‌دار «زاویه»/ سردبیر و مجری برنامه حذف شد!

حاشیه‌های دنباله‌دار «زاویه»/ سردبیر و مجری برنامه حذف شد!
2021-01-25T21:31:00+03:30
حبیب رحیم‌پور ازغدی سردبیر و مجری برنامه «زاویه» در پی حاشیه‌های سخنان مهمان برنامه که انتقادات فراوانی در بر داشت، از این برنامه حذف شد.

شب‌نشینی بلند «سینمای کوتاه»/ برگزیدگان جشنواره سی‌وهفتم معرفی شدند

شب‌نشینی بلند «سینمای کوتاه»/ برگزیدگان جشنواره سی‌وهفتم معرفی شدند
2021-01-25T20:24:19+03:30
سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این رویداد در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار شد.

جزییات ششمین سال نوای موسیقی ایران اعلام شد/نکوداشت ۱۲ هنرمند

جزییات ششمین سال نوای موسیقی ایران اعلام شد/نکوداشت ۱۲ هنرمند
2021-01-25T19:17:39+03:30
نشست رسانه‌ای اعلام جزییات برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران روز دوشنبه ششم بهمن ماه با حضور دست اندرکاران برگزاری این رویداد موسیقایی برگزار شد.

جزییات فعالیت یک صنف جدید تهیه‌کنندگی/ محصول فرهنگی صادر کنیم

جزییات فعالیت یک صنف جدید تهیه‌کنندگی/ محصول فرهنگی صادر کنیم
2021-01-25T14:37:38+03:30
نشست مطبوعاتی «کانون رسانه‌های دیداری» به‌عنوان صنف تازه تهیه‌کنندگان تلویزیونی و تولیدات فضاری مجازی، با تشریح فعالیت‌های این کانون برگزار شد.

گریزی از آنلاین بودن جشنواره‌ها نیست/ جلساتی که در حد ورکشاپ بود

گریزی از آنلاین بودن جشنواره‌ها نیست/ جلساتی که در حد ورکشاپ بود
2021-01-25T14:11:00+03:30
سیدوحید حسینی نامی دبیر نشست نقد و بررسی‌های ایسفا در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران عنوان کرد که برخی جلسات این جشنواره در حد یک ورکشاپ بود.

نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه «فجر ۳۹»

نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه «فجر ۳۹»
2021-01-25T13:17:39+03:30
نکوداشت پرویز پورحسینی بازیگر و چنگیز جلیلوند صداپیشه و بازیگر که امسال به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفتند، در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ...

«دل آرام» به پیش تولید رسید/ دزدی برای ورود به سایت‌های شرط بندی

«دل آرام» به پیش تولید رسید/ دزدی برای ورود به سایت‌های شرط بندی
2021-01-25T13:04:19+03:30
فیلم بلند «دل آرام» به کارگردانی سیاوش اسد وارد مرحله پیش تولید شد.

تاکید بر جایگاه رفیع خطاطی از زمان نزول وحی/نستعلیق عروس خطوط است

تاکید بر جایگاه رفیع خطاطی از زمان نزول وحی/نستعلیق عروس خطوط است
2021-01-25T11:57:39+03:30
در شب پنجم نمایشگاه «رقص قلم» که با محوریت هنر خوشنویسی در کشورهای جاده ابریشم در حال برگزاری است، هنرمندانی از پاکستان، افغانستان و عراق نظرات خود درباره هن...