میرنیوز

روایت «ناگهانگی» از بحران مدیریت/ از مخاطبان مستند خود بی‌خبریم!

روایت «ناگهانگی» از بحران مدیریت/ از مخاطبان مستند خود بی‌خبریم! 2020-12-22T10:09:52+03:30

علی نیک‌بخت کارگردان مستند «ناگهانگی» که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: مفهوم کلی مستند «ناگهانگی» توریست بحران است. ما در سال ۹۸ بحران‌های زیادی در ایران داشتیم که بخش زیادی از آن طبیعی بود. وقتی در چهار استان لرستان، خوزستان، گلستان و سیستان و بلوچستان سیل آمد مردم زیادی برای کمک از شهرهای خود به سمت این موقعیت‌های بحران‌زده حرکت کردند من در لرستان این مسأله را متوجه شدم که بخش زیادی از خیرینی که در منطقه حضور پیدا کرده‌اند بر اساس داشته‌های خود به منطقه رجوع کرده‌اند نه بر اساس نیازهای منطقه. لذا وقتی این عدم تعادل شکل می‌گیرد، در دل بحران، بذرهایی از بحران‌های بعدی که به شدت هم لایه‌ای است کاشته می‌شود.

این مستندساز ادامه داد: البته بخش زیادی از این بحران‌ها به حوزه‌های فرهنگ، اراده‌های اجتماعی و… برمی‌گردد. بنابراین این موضوع را برای خودم مسجل کردم و بالاخره در سیستان و بلوچستان توانستم این روایت را ثبت کنم.

وی افزود: برای اینکه بتوانم این قصه و روایت را تثبیت کنم باید انواع و اقسام گروه‌ها را پیدا و با آن‌ها زیست می‌کردم بعد که با آن‌ها هم‌دم می‌شدم تمام نیت‌های خیر آنها و فعالیت‌های‌شان را ثبت می‌کردم از همین رو گروه‌های بازار، بچه‌های آفرودسوار، گروه‌های مردمی و… از جمله افرادی بودند که من با آن‌ها مصاحبه کردم ولی قبل از مصاحبه، سعی می‌کردم با آنها زیست کنم.

نیکبخت با بیان اینکه ساخت این مستند دو هفته کاری طول کشید، اظهار کرد: این مستند ۳۱ دقیقه‌ای در دل کرونا تولید شد البته این بلوغی که حالا نسبت به کرونا وجود دارد آن موقع اصلاً نبود. سیل اواخر بهمن رخ داد در حالی که ۲ اسفند شیوع کرونا به طور رسمی اعلام شد.

روایت «ناگهانگی» از بحران مدیریت/ از مخاطبان مستند خود بی‌خبریم!

این کارگردان با اشاره به نمایش اینترنتی مستندها در این دوره از جشنواره توضیح داد: من جزو آن کسانی هستم که اتفاقات نوین را دوست دارم و قدرت ریسک آن را می‌پذیرم ولی در حال حاضر منِ فیلمساز نمی‌دانم فیلمم چقدر دیده می‌شود ما به شدت به توانایی‌های فضای مجازی باور داریم ولی متوجه نمی‌شویم این محصول ما را چه کسانی تماشا می‌کنند ضمن اینکه اطلاع‌رسانی چندانی درباره این امر وجود ندارد و اصطلاحاً «جبهه‌سازی رسانه‌ای» نشده است. هرچند این روزها برنامه‌هایی از صدا و سیما برای معرفی فیلم‌ها پخش می‌شود اما اگر این اتفاق هفته قبل رخ می‌داد حتماً این فضای آنلاین ریتم بهتری پیدا می‌کرد ولی الان من فیلمساز نسبتاً به آن جهل دارم در حالی که می‌شد این جهل را برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه «ناگهانگی» در گروه مستند روایت فتح ساخته شده است، مطرح کرد: تجربه زیستم در بحران‌های سال ۹۸ و حضور در مناطق سیل‌زده به من ثابت کرد ریشه بحران‌ها به لحاظ کالبدی در حوزه راه و شهرسازی است یعنی آن دوستانی که اهل طراحی راه شهری و کالبد شهرسازی هستند آن گونه که تخصص دارند، متعهدانه رفتار نکرده‌اند به همین دلیل در پل‌دختر دچار مشکل می‌شویم، در سیستان و بلوچستان هزار و صد میلیارد تومان به زیرساخت‌ها، پل‌ها و جاده‌ها آسیب وارد می‌شود، اولین جاهایی که در حوزه‌های سیل‌زده آسیب می‌بیند مراکزی است که بر اساس طرح‌های پایلوتی در کشور شکل گرفته‌اند در صورتی که حکمت سرزمینی آنها رعایت نمی‌شود یعنی در سیستان و بلوچستان نمی‌بینید در خانه‌هایی که به صورت بومی ساخته شده است، آب برود ولی مدرسه‌ها، درمانگاه‌ها و ساختمان‌های نیروی انتظامی را آب فرا می‌گیرد.

نیکبخت در پایان بیان کرد: این موضوع حکایت از این دارد که پل‌ها و جاده‌ها را در جایی ساخته‌ایم که در قدیم آب آن را شسته است یعنی دوستان به این فکر نمی‌کنند که ممکن است یک دوره آبی دوباره کشور را فرا بگیرد و پل‌ها و جاده‌ها را با خود ببرد. کارایی این طرح‌ها وقتی جواب می‌دهد که مهارت‌ها پاسخ بدهند، تخصص تنها زمانی دیده می‌شود که بحران به خود ببیند به همین دلیل بخش زیادی از کشور در موقعیت‌های بحران متضرر می‌شوند چون جامعه تخصصی راه و شهرسازی در روز مبادا درست عمل نکرده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

حضور« فیگور» در جشنواره گوآ

حضور« فیگور» در جشنواره گوآ
2021-01-17T16:51:23+03:30
«فیگور» ساخته پوریا پارسا مقام به جشنواره گوآ در هند راه پیدا کرد.

پایان زندگی و حیاتی دوباره به روایت «ما ایرانی ها»

پایان زندگی و حیاتی دوباره به روایت «ما ایرانی ها»
2021-01-17T15:18:04+03:30
برنامه «ما ایرانی ها» از شبکه پنج، یکشنبه ۲۸ دی میزبان یک فعال اجتماعی در حوزه درمان سرطان می شود.

دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز می‌شود

دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» از محوطه تئاتر شهر آغاز می‌شود
2021-01-17T15:18:03+03:30
نمایش «آسمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردانی شهاب راحله با از سرگیری دور تازه اجراهای «تئاتر صاحبدلان» در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است

تام کروز برای کنترل کرونا ربات نخریده است
2021-01-17T11:44:43+03:30
برخلاف آنچه گفته شده، تام کروز برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی کرونا در محل فیلمبرداری «مأموریت غیرممکن۷ » ربات نخریده است.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «هنر زنده است»

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره «هنر زنده است»
2021-01-17T11:31:23+03:30
مهلت ثبت نام و ارائه آثار به دبیرخانه جشنواره «هنر زنده است» تا ۱۵ بهمن تمدید شد.

تالارهای نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد

تالارهای نمایشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر مشخص شد
2021-01-17T10:38:04+03:30
تالارهای نمایشی آثار صحنه‌ای و رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اعلام شدند.

«نسیم آوا» همنوای مردم در فاطمیه شد/ تغییر رویکرد در مناسبت‌ها

«نسیم آوا» همنوای مردم در فاطمیه شد/ تغییر رویکرد در مناسبت‌ها
2021-01-17T10:38:03+03:30
محمدرضا محبی تهیه‌کننده و مجری برنامه «نسیم آوا» درباره تغییر رویکرد تولید و پخش این برنامه در ایام شهادت و مناسبت‌های ملی و مذهبی توضیحاتی ارائه کرد.

عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» شد

عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» شد
2021-01-17T09:58:04+03:30
مریم سعیدپور عکاس ایرانی با مجموعه عکس «قرنطینه» توانست جایزه اصلی فستیوال بین‌المللی رسانه‌های تصویری جوانان «میهودو» ژاپن را از آن خود کند.

بهترین مستندهای سال شناخته شدند/ معرفی برندگان «ایدا»

بهترین مستندهای سال شناخته شدند/ معرفی برندگان «ایدا»
2021-01-17T09:58:03+03:30
انجمن بین‌المللی مستند (ایدا) اسامی برندگان ۲۰۲۱ خود را اعلام کرد.

عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» ژاپن شد

عکاس ایرانی برنده جایزه طلایی فستیوال «میهودو» ژاپن شد
2021-01-17T09:44:44+03:30
مریم سعیدپور عکاس ایرانی با مجموعه عکس «قرنطینه» توانست جایزه اصلی فستیوال بین‌المللی رسانه‌های تصویری جوانان «میهودو» ژاپن را از آن خود کند.

شرایط فعلی تئاتر اصلاً طبیعی نیست/ سه متن نمایشی آماده اجرا داریم

شرایط فعلی تئاتر اصلاً طبیعی نیست/ سه متن نمایشی آماده اجرا داریم
2021-01-17T06:51:24+03:30
آرش دادگر از آمادگی گروه کوانتوم برای اجرای چند متن نمایشی در سال ۱۴۰۰ خبر داد و ابراز امیدورای کرد که شرایط فعالیت تئاتری برایشان فراهم شود.

اعلام آثار راه یافته به مرحله بازبینی جشنواره ملی تئاتر «آرخه»

اعلام آثار راه یافته به مرحله بازبینی جشنواره ملی تئاتر «آرخه»
2021-01-16T16:22:23+03:30
آثار راه یافته به مرحله بازبینی دومین جشنواره ملی تئاتر «آرخه» اعلام شد.

حضور پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا سوژه یک مستند شد

حضور پرسپولیس در فینال جام باشگاه‌های آسیا سوژه یک مستند شد
2021-01-16T15:02:22+03:30
مستند سینمایی «عشقِ پرسپولیس» به کارگردانی مرتضی اسماعیلی به مرحله تدوین رسید.

نقد «دختر گمشده» در شبکه سحر

نقد «دختر گمشده» در شبکه سحر
2021-01-16T14:35:42+03:30
فیلم سینمایی «دختر گمشده» در برنامه «کلوزآپ» از کانال بالکان شبکه سحر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

«مسخ در مسلخ» به بنگلادش می‌رود

«مسخ در مسلخ» به بنگلادش می‌رود
2021-01-16T14:09:03+03:30
فیلم «مسخ در مسلخ» به کارگردانی جواد دارایی به جشنواره فیلم‌های کودکان بنگلادش راه یافت.

«آهو» به تدوین رسید/ داستان یک خبر ناخوشایند

«آهو» به تدوین رسید/ داستان یک خبر ناخوشایند
2021-01-16T14:09:03+03:30
تدوین فیلم کوتاه داستانی «آهو» به کارگردانی شیلا خوش اقبال آغاز شد.

آی‌پی‌تی‌وی سازمان تبلیغات دوباره فعال می‌شود/ جزییات یک تفاهمنامه

آی‌پی‌تی‌وی سازمان تبلیغات دوباره فعال می‌شود/ جزییات یک تفاهمنامه
2021-01-16T11:42:24+03:30
رییس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره تفاهمنامه جدید سازمان تبلیغات اسلامی برای تمدید یک آی‌پی‌تی‌وی توضیحاتی را بیان کرد.

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟/ «عمار» آلترناتیو «فجر» نیست

سینمای ایران چرا «افسرده» است؟/ «عمار» آلترناتیو «فجر» نیست
2021-01-16T10:09:46+03:30
بیست و هشتمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» به بررسی کارنامه یک دهه برگزاری جشنواره فیلم «عمار» پرداخت.

«بادبان شکسته» گروه «خاموش» منتشر شد/ خوانندگی حسین علیشاپور

«بادبان شکسته» گروه «خاموش» منتشر شد/ خوانندگی حسین علیشاپور
2021-01-16T10:09:45+03:30
آلبوم «بادبان شکسته» به آهنگسازی حسین قاسم‌پور و خوانندگی حسین علیشاپور با اجرای گروه موسیقی «خاموش» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«سرزمین‌ آواره‌ها» هم‌زمان به‌صورت پرده‌ای و آنلاین اکران می‌شود

«سرزمین‌ آواره‌ها» هم‌زمان به‌صورت پرده‌ای و آنلاین اکران می‌شود
2021-01-16T07:16:25+03:30
تاریخ اکران فیلم تحسین شده «سرزمین آواره‌ها» ساخته کلویی ژائو که تا اینجا پیشتاز فصل جوایز بوده است، اعلام شد.

خانه موزه انتظامی تا ۱۴۰۰ اجرا ندارد/ برنامه مجازی «آقای بازیگر»

خانه موزه انتظامی تا ۱۴۰۰ اجرا ندارد/ برنامه مجازی «آقای بازیگر»
2021-01-16T06:09:45+03:30
مدیر خانه موزه انتظامی اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی تئاتر این مکان هنری تا سال ۱۴۰۰ میزبان اجراهای نمایشی نخواهد بود و تمام برنامه‌های خود را به صورت مجاز...

رکوردشکنی عجیب در حراج تهران/ حاشیه‌ای که ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد!

رکوردشکنی عجیب در حراج تهران/ حاشیه‌ای که ۱۲ میلیارد تومان چکش خورد!
2021-01-15T21:17:41+03:30
سیزدهمین حراج تهران در حالی برگزار شد که با فروش تابلوی یکی از نقاشان حاشیه‌ساز، به قیمت عجیب ۱۲ میلیارد تومان، رکورد بالاترین رقم فروش یک اثر در تاریخ برگزا...

رکوردشکنی عجیب در حراج تهران/ حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!

رکوردشکنی عجیب در حراج تهران/ حاشیه‌ای که ۱۲میلیارد تومان چکش خورد!
2021-01-15T18:24:21+03:30
سیزدهمین حراج تهران در حالی برگزار شد که با فروش تابلوی یکی از نقاشان حاشیه‌ساز، به قیمت عجیب ۱۲.۵ میلیارد تومان، رکورد بالاترین رقم فروش یک اثر در تاریخ برگ...

رکورد فروش در «حراج تهران» شکست/ کدام آثار میلیاردی فروخته شدند؟

رکورد فروش در «حراج تهران» شکست/ کدام آثار میلیاردی فروخته شدند؟
2021-01-15T17:57:41+03:30
سیزدهمین حراج تهران در حالی برگزار شد که با فروش تابلویی از محمد احصایی به قیمت ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان، رکورد بالاترین رقم فروش یک اثر در تاریخ برگزاری...

برگزاری سیزدهمین «حراج تهران»/ کدام آثار میلیاردی فروخته شدند؟

برگزاری سیزدهمین «حراج تهران»/ کدام آثار میلیاردی فروخته شدند؟
2021-01-15T17:44:21+03:30
سیزدهمین حراج تهران عصر جمعه ۲۶ دی ماه پس از یک سال وقفه، کار خود را به صورت نیمه حضوری و تلفنی با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی آغاز کرد.

بونگ جون هو رییس هیات داوران جشنواره «ونیز» ۲۰۲۱ شد

بونگ جون هو رییس هیات داوران جشنواره «ونیز» ۲۰۲۱ شد
2021-01-15T17:04:21+03:30
هفتادو هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز که در سپتامبر برگزار می‌شود ‌کار خود را با ریاست بونگ جون هو کارگردان کره‌ای آغاز می‌کند.

بازخوانی یک «تاریخ انقضا»/ روایتی متفاوت از روزی که شاه رفت

بازخوانی یک «تاریخ انقضا»/ روایتی متفاوت از روزی که شاه رفت
2021-01-15T15:04:21+03:30
شبکه رادیویی جوان امروز جمعه ۲۶ دی ماه ۹۹، مستند «تاریخ انقضا» را با موضوع «فرار شاه» روی آنتن می‌برد.

«شمش طلا» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد

«شمش طلا» با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد
2021-01-15T14:37:41+03:30
فیلمبرداری فیلم سینمایی «شمش طلا» به نویسندگی و کارگردانی یوسف حاتمی کیا با بازی مسعود کرامتی و مریم سعادت آغاز شد.

‏۸۸ اثر نگارگری به مرحله نهایی داوری «تجسمی فجر» راه یافتند

‏۸۸ اثر نگارگری به مرحله نهایی داوری «تجسمی فجر» راه یافتند
2021-01-15T14:37:41+03:30
به گفته امیر طهماسبی ۸۵ اثر برای مرحله نهایی داوری رشته نگارگری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توسط داوران ‏انتخاب ‏شدند.‏

«اسپایک لی» جایزه افتخاری سینماتک آمریکا را دریافت کرد

«اسپایک لی» جایزه افتخاری سینماتک آمریکا را دریافت کرد
2021-01-15T13:57:41+03:30
اسپایک لی در مراسمی مجازی با پذیرش جایزه افتخاری «سینما تک آمریکا» یاد چادویک بوزمن را گرامی داشت.