میرنیوز

روایت تعقیب کاروان مواد مخدر در کوهستان/ از مرزبانان چه می‌دانیم؟

روایت تعقیب کاروان مواد مخدر در کوهستان/ از مرزبانان چه می‌دانیم؟ 2020-12-20T06:09:55+03:30

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستند «آلوسان» که در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: آلوسان نام منطقه‌ای در مرز سرو است. ماجرا این است که ناجا قرار بود چند مستند درباره نیروی انتظامی بسازد و پیشنهاد ساخت یکی از این مستندها به من داده شد. با توجه به اینکه پیش از این در مرزها به ویژه مرز سیستان و بلوچستان کار کرده بودم در مذاکراتی که با هم داشتیم، به آنها پیشنهاد دادم که مستندی را در مناطق مرزی بسازم. همان زمان گفتم دوست دارم برف و دریا را تجربه کنم چون پیش از این کوه و بیابان را در سیستان و بلوچستان تجربه کرده بودم به همین ترتیب دو نقطه را انتخاب کردیم که یکی از آنها در استان آذربایجان غربی بود، به این صورت که ابتدا قرار بود به ارتفاعات دالامپر برویم که یک نقطه بکر بود از همین رو درخواست کردم در شرایط سخت به ارتفاعات بروم به همین ترتیب می‌خواستم این اتفاق حتماً زمستان رخ دهد تا زمستان آنجا را درک کنم.

وی افزود: بعد از مدتی متوجه شدیم ارتفاعات دالامپر هیچ راه ارتباطی ندارد و اکثر مواقع سال زیر برف است یعنی باید با هلیکوپتر می‌رفتیم ضمن اینکه سال قبلش هم به دلیل باد شدید یک هلیکوپتر سقوط کرده بود به همین دلیل ما منصرف شدیم. پس از لغو این موضوع، تیم تحقیق ما در آذربایجان غربی به دنبال نقطه‌ای رفتند که می‌توانست هدف ما را تأمین کند، از سویی ما به ماجرای کرونا خوردیم اما درخواست کردم که علیرغم پروتکل‌های بهداشتی، این سفر را انجام دهیم. چون یادم است در آن دوران اجازه نمی‌دادند کسی جا به جا شود این درخواست به این دلیل بود که اگر برف تمام می‌شد دیگر نمی‌توانستیم کار کنیم و باید ساخت فیلم را به سال بعد موکول می‌کردیم که خدا را شکر از سوی ناجی هنر مساعدت شد و ما به منطقه رفتیم.

کارگردان «تنها میان طالبان» بیان کرد: آلوسان نام پاسگاهی در مرز سرو است؛ جایی که هم مرز با ترکیه است و شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. پاسگاه جاده درستی ندارد و چند ماه از سال ارتباط کلاً قطع می‌شود به طوری که برای افراد داخل پاسگاه آذوقه می‌برند و آنجا انبار و برای استفاده از آب، برف آب می‌کنند. به همین دلیل در ساخت «آلوسان» تمام تلاشم این بود که یک تجربه کوتاه را کسب و به مخاطب ارائه کنم. البته باید عنوان کنم افراد آن پاسگاه مدام در داخل پاسگاه نیستند و یکسره مشغول گشت و کمین و… هستند.

وی ادامه داد: وقتی ما در آنجا بودیم اطلاع دادند یک کاروان مواد مخدر در شرایط بد جوی در حال جا به جا شدن است به همین ترتیب تیم ما به همراه نیروی انتظامی اعزام شد این در حالی بود که آنها می‌گفتند حضور شما ممنوع است و نباید بیایید. اما ما خودمان به محل حادثه عازم شدیم برای این امر باید ساعت‌ها در برف و بوران پیاده‌روی می‌کردیم اما حضور ما ناموفق بود، هرچند پنج شش ساعت در کوه‌ها در میان آن برف‌ها پیاده رفتیم ولی در نهایت برگشتیم البته من خودم هم کم آورده بودم. آنها یک بار تا به پاسگاه رسیدند دوباره عازم آن کوه‌ها شدند. این نشان می‌داد که شب و روز این نیروها در این کوه‌ها سپری می‌شود.

روایت تعقیب کاروان مواد مخدر در کوهستان/ از مرزبانان چه می‌دانیم؟

کارگردان «زندگی میان پرچم‌های جنگی» اظهار کرد: یادم است فرمانده پاسگاه با آنکه متولد ۷۱ بود ولی هر دو زانویش به دلیل همین گشت‌زنی‌ها در کوه‌ها به مشکل خورده بود و هر دو رو باید پروتز می‌گذاشت. باید بگویم برای یکی از گشت‌زنی‌ها برخی از بچه‌های تیم ما نیامدند و من از سعید فرجی و میثم صبوحی که هر دو کارگردان هستند و در حدود ۱۵ کشور کار کرده‌اند خواهش کردم که به جمع ما بپیوندد و در این لحظه سرنوشت‌ساز تجربه آنها به کمکمان آمد. آنها گفتند با اینکه محسن برای گشت‌زنی نمی‌آید ولی ما می‌رویم چون این تجربه‌ای است که دوباره به دست نمی‌آید.

این کارگردان گفت: آنها به آن منطقه کوهستانی رفتند اما متأسفانه به برف و بوران و تاریکی شب خوردند ضمن اینکه برق‌های منطقه هم قطع شده بود درواقع روایت اصلی و نقطه عطف داستان «آلوسان» این است که این دو نفر شب هنگام در کوهستان گیر کرده بودند آن زمان من در پاسگاه بودم و تمام مکالماتی را که آنها با بی‌سیم داشتند ضبط کرده بودم به همین ترتیب متوجه شدیم بچه‌های ما در راه برگشت کم آورده‌اند چون در آنجا تعقیب و گریزی پیش آمده بود. با توجه به اینکه پیاده هم رفته بودند وقتی می‌خواستند برگردند در سربالایی‌های وحشتناک آنجا و در میان کولاک شدید کم آورده بودند، هوا تاریک و برق‌ها هم قطع شده بود اما بعد از ۶,۷ ساعت بالاخره بر اساس تجربه آن فرمانده پاسگاه که خودش سراکیپ گشت بود، بچه‌ها به صورت معجزه‌آسایی به پاسگاه بازگشتند.

اسلام‌زاده توضیح داد: لحظه ورود این دو نفر لحظه طلایی فیلم من است که من با سه دوربین این لحظه را ثبت کردم صورت‌های این بچه‌ها یخ زده بود ولی خدا را شکر نجات پیدا کرده بودند؛ درواقع این یک تجربه کوچک از آدم‌هایی است که عمر خود را در آن پاسگاه و آن منطقه گذاشته‌اند. در آن منطقه از شدت سرما دوربین‌های ما از کار افتاد چون برف شدید به دوربین آسیب می‌زد ولی توصیه‌ای که به بچه‌ها کردم این بود که به هیچ عنوان دوربین را خاموش نکنند هرچند یکسره برف روی لنز می‌ریخت اما گفتم حتی برای تمیز کردن لنزها هم آن را خاموش نکنند، حتی پذیرفته بودم که دوربینم ممکن است خراب شود اما سعی کردم دوربین بتواند خیلی روان مخاطب را درگیر کند البته «آلوسان» کم و کاستی‌هایی هم دارد چون به هر حال ما در منطقه نظامی حضور داشتیم و برقراری ارتباط با نظامی‌ها سخت بود ضمن اینکه محدودیت‌های مدت حضور هم داشتیم.

روایت تعقیب کاروان مواد مخدر در کوهستان/ از مرزبانان چه می‌دانیم؟

وی با اشاره به مشکلات پیش آمده در زمان حضور در پاسگاه آلوسان گفت: در آنجا به دلیل سرمای هوا دچار نارسایی کلیه شدم، ضمن اینکه ما جای نیروهای نظامی را تنگ کرده بودیم و… تمام اینها دلایلی بود که ترجیح دادیم زیاد در آنجا نمانیم و شاید فیلم از این نظر نقص دارد ولی چاره‌ای نبود. به همین دلیل من سعی کردم محور فیلم را میثم صبوحی و سعید قرار بدهم البته فیلمساز همیشه دنبال نقطه دراماتیک است که بتواند درام را پرورش بدهد. ما معمولاً در این موقعیت‌ها سعی می‌کنیم پرتره یکی از شخصیت‌های حاضر در منطقه را بسازیم ولی آن‌جا دیدیم که گارد بچه‌ها نسبت به ما مقداری بسته است، سعی می‌کردیم به فرمانده آنها نزدیک شویم ولی چندان اجازه نمی‌دادند از همین رو وقتی بچه‌ها دچار این گرفتاری شدند موضوع فیلم را برگردانیم و نقطه دراماتیک را روی مواجه میثم صبوحی و سعید فرجی گذاشتیم.

اسلام زاده در پایان گفت: این مستند ۳۹ دقیقه‌ای پیش تولیدی دو ماهه داشت و تولیدش در ۸ روز انجام شد اما تدوین آنکه قسمت سخت ماجرا بود، تقریباً چهار پنج ماه وقت ما را گرفت.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی

نمایش انیمیشن «بوعلی سینا» در کنفرانس جهانی دراماتراپی
2021-01-23T14:36:23+03:30
فیلم انیمیشن «بوعلی سینا» در نخستین کنفرانس اتحادیه جهانی دراماتراپی به نمایش درآمد.

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر

نقد «سرخپوست» در کانال بالکان شبکه سحر
2021-01-23T13:43:03+03:30
در برنامه امشب «کلوز آپ» که از کانال بالکان شبکه سحر پخش می شود فیلم سینمایی «سرخ پوست» با حضور علی فرهمند مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت

«شیشلیک» پس از اعمال اصلاحات باردیگر به شورای پروانه نمایش رفت
2021-01-23T12:36:23+03:30
فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، پس از اعمال اصلاحیه‌های اعلام شده، برای سومین بار به شورای پروانه نمایش ارشاد تحویل شد.

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟

جیرانی و رویای «سینمای بدنه»/ انیمیشن ایرانی قله‌ها را فتح می‌کند؟
2021-01-23T11:56:23+03:30
برنامه «نقد سینما» این هفته به سینمای بدنه و بررسی کارنامه سینمایی فریدون جیرانی پرداخت.

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»

گری اولدمن از پالم اسپرینگز جایزه می‌گیرد/ برای بازی در «منک»
2021-01-23T11:03:03+03:30
بازیگر سرشناس بریتانیایی با دریافت جایزه «رییس» جشنواره فیلم پالم اسپرینگز تجلیل می‌شود.

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است

ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی ایرانی»/ خنداندن مردم «هنر» است
2021-01-23T09:43:03+03:30
یکی از پژوهشگران و نوازندگان موسیقی ایرانی از ثبت ملی «طنزخوانی با موسیقی اصیل ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس» بعد از بیست سال پیگیری آن خبر داد.

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!

«دکتر نون» بهار ۱۴۰۰ وارد تئاتر شهر می‌شود/ اگر کرونا اجازه دهد!
2021-01-23T08:09:43+03:30
هادی مرزبان اعلام کرد در صورتی که شرایط کرونایی در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کند، اردیبهشت و خرداد سال آینده نمایش «دکتر نون» را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به ص...

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟

روایت «سفیدپوش» از پیرزن و قالب پنیرش/ چرا سینما سرخوش نیست؟
2021-01-23T07:16:23+03:30
رضا فهیمی کارگردان فیلم کوتاه «سفیدپوش» از فیلم‌های راه‌یافته به سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره داستان این فیلم و دغدغه‌های خود در حوز...

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!

دغدغه‌های «مامان‌ها» از ناگفته‌ها/ باباها را خیلی دست کم نگیرید!
2021-01-23T06:09:43+03:30
عوامل «مامان‌ها» از ویژگی‌های این برنامه تلویزیونی در پرداخت به دغدغه‌های مادران در تربیت فرزند و غفلت از نقش پدرها سخن گفتند.

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند

یکتا ناصر و حسن معجونی به «شمش طلا» پیوستند
2021-01-22T16:24:18+03:30
پس از مسعود کرامتی و مریم سعادت، یکتا ناصر و حسن معجونی نیز به جمع بازیگران اولین ساخته سینمایی یوسف حاتمی‌کیا اضافه شدند.

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«شیشلیک» و «قاتل و وحشی» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:57:38+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست

«قاتل و وحشی» و «شیشلیک» به «فجر ۳۹» می‌رسند؟/ احتمال اصلاحیه هست
2021-01-22T13:44:18+03:30
سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ضمن تشریح فرآیند صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های این دوره، درباره آخرین وضعیت دو فیلم «شیشلیک» و «...

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه

«عصر جدید» بالاخره به آنتن بازمی‌گردد/ پخش از ۵ بهمن ماه
2021-01-22T12:10:58+03:30
مرحله نیمه نهایی مسابقه «عصر جدید» بدون تماشاگر ضبط شده است و از پنج بهمن پخش می‌شود.

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه

تاریخ اکران جیمز باند باز هم عقب افتاد/ تعویق ۷ ماهه
2021-01-22T11:04:18+03:30
اکران جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند با عنوان «زمانی برای مردن نیست» بار دیگر عقب افتاد.

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد

«یک کاست لته/ روی c» چگونه شکل گرفت/ غیبتی که منتج به تقرب شد
2021-01-22T09:57:38+03:30
محمد اکبری کارگردان «یک کاست لته/ روی c» از نمایش‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی بیان کرد که کرونا دل مخاطبان را به تئاتر و دل هنرمندان...

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی

«سینمافرهنگ» در رادیو متولد شد/ برنامه‌ای با اجرای جهانگیر الماسی
2021-01-22T09:57:38+03:30
مدیر رادیو فرهنگ از تولید برنامه «سینما فرهنگ» و جزئیات این برنامه که به صورت هفتگی روی آنتن می‌رود.

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»

صداهایی که باید در «فجر ۳۹» دیده شوند/ تجربه متفاوت «قاتل و وحشی»
2021-01-22T07:17:39+03:30
احسان افشاریان صداگذار سینمای ایران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بخش‌های فنی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد داوران سی و نهمین جشنواره به ...

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت

ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده تئاتر دار فانی را وداع گفت
2021-01-21T23:29:40+03:30
ابراهیم اثباتی از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی که عمده آثارش متمرکز بر موسیقی تئاتر بود دار فانی را وداع گفت.

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود

بیانیه شبکه ۴ درباره اظهارات کارشناس «زاویه»/ عرصه گفتگو تنگ نشود
2021-01-21T23:29:39+03:30
شبکه چهار سیما بیانیه‌ای را نسبت به بخشی از سخنان یکی از مهمانان برنامه «زاویه» صادر کرد.

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟

رادیو نمایش این هفته چه سریال هایی پخش می کند؟
2021-01-21T12:49:38+03:30
پنج سریال جدید رادیویی طی روزهای آینده در شبکه رادیویی نمایش پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد

خوشحالی هالیوود از رفتن ترامپ/ دینگ دانگ جادوگر مرد
2021-01-21T11:56:19+03:30
چهره‌های مطرح هالیوودی قبل و بعد از مراسم تحلیف جو بایدن و کامالا هریس به رسانه‌های اجتماعی رفتند تا حمایت خود را اعلام کنند و خوشحالی خود از رفتن دونالد ترا...

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده

جریانی سینمای ایران را هدایت می‌کند/ موضوعات تکراری و خسته‌کننده
2021-01-21T11:42:59+03:30
فردین انصاری کارگردان فیلم کوتاه «فشن» بیان کرد که در این سال‌ها پرداختن به موضوعات اجتماعی باب شده که دلیلش این است که جریانی خاص سینمای ایران را هدایت می‌کند.

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا

«مافیای کنکور» در «دستخط» بررسی می شود/ پشت پرده یک استعفا
2021-01-21T11:16:20+03:30
وزیر سابق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «دستخط» ضمن ارائه روایت کناره گیری خود از این سمت به موضوع «مافیای کنکور» می پردازد.

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی

بررسی دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی در یک دانشگاه فرانسوی
2021-01-21T11:16:19+03:30
نشست «ادبیات فارسی در سینمای مولف ایران، دنیای شاعرانه ابوالفضل جلیلی، سینماگر ایرانی» توسط گروه مطالعات ایرانی دانشگاه اکس آن پرووانس فرانسه برگزار می‌شود.

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود

«سینمای بدنه» با نگاهی به آثار فریدون جیرانی بررسی می شود
2021-01-21T10:09:39+03:30
برنامه تلویزیونی «نقد سینما» روز جمعه سوم بهمن به واکاوی و بررسی سینمای بدنه با نگاهی به آثار فریدون جیرانی می پردازد.

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است

کارمان با تو تمام نشده است/ دادگاه و زندان در انتظارت است
2021-01-21T10:09:38+03:30
مایکل مور مستندساز برنده اسکار خطاب به ترامپ گفت: کارمان با تو تمام نشده و دادگاه و زندان در انتظارت است.

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد

نمایش «یاماها» روزهای پایانی هفته ۲ اجرایی شد
2021-01-21T09:42:59+03:30
نمایش «یاماها» به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج به دلیل استقبال تماشاگران روزهای دوم و سوم بهمن ماه طی ۲ نوبت به صحنه می رود.

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر

میزبانی تماشاخانه ایرانشهر از ۱۲ نمایش در جشنواره تئاتر فجر
2021-01-21T09:42:58+03:30
با اعلام دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر، تماشاخانه ایرانشهر میزبان ۱۲ اثر در سی و نهمین دوره از این جشنواره شد.

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم

«پنهان خانه پنج در» در «فجر ۳۹» گشوده می‌شود/ خودم رقیب خودم هستم
2021-01-21T08:09:38+03:30
آرش فلاحت پیشه با اشاره به حضور نمایش «پنهان خانه پنج در» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر از رویکرد این جشنواره در برگزاری همزمان این رویداد به صورت آنلاین ...

«روابط عاشقانه» در صدر جوایز لومیر فرانسه/ یلدا بی‌نصیب ماند

«روابط عاشقانه» در صدر جوایز لومیر فرانسه/ یلدا بی‌نصیب ماند
2021-01-20T18:11:04+03:30
جوایز لومیر که به عنوان گلدن گلوب فرانسه شناخته می‌شود شب پیش برندگانش را شناخت.