میرنیوز
آریان رضایی که قصد دارد نمایش «آقای شادی» را امروز و فردا به صورت آنلاین اجرا کند درباره این تجربه به خبرنگار مهر گفت: این نمایش یه اجرای خیریه خواهد بود و همه عواید فروش بلیت آن صرف کمک به پویش یادا (یاران درمانگران ایران) می شود. افشین هاشمی تنها بازیگر این نمایش است و همه تمرین ها به صورت آنلاین انجام شده است.
وی درباره ویژگی های این اجرا توضیح داد: در واقع من و افشین هاشمی هر شب در یک سالن مجازی آنلاین این نمایش را تمرین می کردیم و در اجرا نیز من مدیریت این اتاق آنلاین را برعهده دارم که مانند اتاق فرمان در اجرای زنده تئاتر خواهد بود و افشین هاشمی به عنوان بازیگر جلو دوربین قرار می گیرد. اصل را بر این گذاشتیم که در تمرین ها قرنطینه را نشکنیم بنابراین هرکدام از منازل خودمان در تمرین ها حضور می یافتیم. یکی از نکات مهمی که در اجراهای آنلاین وجود دارد این است که آن اجرا براساس پلتفورمی که قرار است نمایش در آن پخش شود، شکل بگیرد به این معنی که هر پلتفورم امکاناتی به اجراگران می دهد که ممکن است در پلتفورم دیگری آن امکان وجود نداشته باشد به همین دلیل باید اجرا براساس امکانات موجود شکل بگیرد و منحصر به همان پلتفورم باشد.
رضایی یادآور شد: اتاق آنلاینی که در سایت تیوال برای اجرای این نمایش طراحی شده امکان گفتگو و گذاشتن پیام برای مخاطبان را دارد و در عین حال تماشاگران این اجرای آنلاین می توانند یکدیگر را بشناسند؛ مشابه اتفاقی که در فضای لایو اینستاگرام رخ می دهد اما این سیستم کمی متفاوت تر است به شکلی که پیام ها روی تصویر بازیگر نمی آید و تمرکز او به هم نمی ریزد و من به عنوان مدیر این اتاق آنلاین می توانم بنا به ضرورت پیام ها را ببندم یا باز کنم.
کارگردان «دروغ» درباره داستان نمایش بیان کرد: «آقای شادی» نام یک برنامه زنده محبوب است که مجریِ آن به نامهها، پیامها و مشکلات مردم پاسخ میدهد و بنا به ضرورت اجرا برخی از این پیام ها را از مخاطبان به صورت آنلاین دریافت می کند. متن اصلی متعلق به دیوید ممت است و نمایشنامه برای اجرای آنلاین تنظیم مجدد شده است. البته تلاش کردم این اتفاق با کمترین تغییر در دیالوگ ها رخ دهد اما متن در عین حال برای یک اجرای آنلاین و اینتراکتیو تنظیم شود.
وی افزود: مراحل خرید بلیت نمایش دقیقا مثل نمایش های دیگر است با این تفاوت که بعد از خرید و از نیم ساعت قبل از اجرا ورود مخاطبان به اتاق آنلاین اجرا با زدن یک گزینه فراهم می شود و از این طریق می توانند به دیدن نمایش بنشینند. تلاش کردیم با نورهای موجود در خانه فضاسازی بکنیم اما تلاشمان این بود که به سمت فضایی مصنوعی و دکوراتیو نرویم چون در اجرای آنلاین نمایش قراردادهای تئاتری تغییر می کند. این کار برای من یک تجربه تازه به حساب می آید و فعلا در حال آزمون و خطا هستم البته همه تلاشمان را کرده ایم تا کار بدون خطا اجرا بشود اما با رفع ایرادات احتمالی تصمیم دارم اجرای نمایش را ادامه بدهم.
رضایی با اشاره به انتقاداتی که از جانب برخی از هنرمندان به اجرای تئاتر آنلاین میشود، گفت: اجراهای آنلاین اگر حضور مخاطب را به مخاطب یادآوری نکند تبدیل به فیلمتئاتر می شود چون مخاطب این نوع از اجراها باید بفهمد که چرا دارد یک تئاتر آنلاین می بیند بنابراین یکی از قواعد اجرای تئاتر آنلاین تعامل با مخاطب و اینتراکتیو بودن آن است و لازم است این اتفاق هم در اجراهای آنلاین و هم آموزش های آنلاین رخ دهد. افرادی که به اجرای تئاتر به صورت آنلاین اعتراض دارند متوجه این ویژگی نیستند و یکی از دلایل مخالفتشان ارتباط نداشتن تماشاگر با بازیگران است.
وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های اجرا و آموزش آنلاین به وجود آمدن توازن قدرت است به این مفهوم که استاد و یا بازیگران دیگر به صورت فیزیکی با هنرجو یا مخاطب خود در تماس نیستند بنابراین کنترل آنها از دست خارج می شود و به این ترتیب یک ارتباط دوسویه شکل می گیرد. در اجرای تئاتر آنلاین دیگر مخاطب در تاریکی سالن حضور ندارد و بازیگر قهرمان صحنه نیست بنابراین در اجراهای آنلاین توازن قدرتی شکل می گیرد که ارتباط را تعاملی و دوسویه می کند.
نمایش «آقای شادی» به کارگردانی آریان رضایی با بازی افشین هاشمی به صورت آنلاین و تعاملی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲ در سایت تیوال اجرا خواهد شد. تمام عواید این اجرا صرف کمک به پویش یادا (یاران درمانگران ایران) در خیریه یاران برکت مهر خواهد شد.
علاقهمندان به تهیه بلیت این اجرا میتوانند به سایت تیوال مراجعه کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان