میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر و موسیقی روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه همزمان با سالروز تولد اسحاق انور خواننده فقید موسیقی ایران و انتشار قطعه «نگاه» این هنرمند به آهنگسازی امیر بهزاد یادداشتی را منتشر کرد.
در یادداشت بهروز غریب پور آمده است:
از من پرسیده نشده، مگر در جمع نزدیکانم و آهنگسازان همکارم؛ اما اگر همه بپرسند باز جواب من این خواهد بود: اسحاق انور نابغهای در دنیای موسیقی بود که مرگ را از تاریخی به بعد به خودش تزریق کرد.
در هر اپرای جدیدی و به فاصله یکی دو سال، میتوانستم اوجگیری مرگ خود خواسته ی این استعداد را بیشتر دریابم. اما در دو اپرای سعدی و خیام – آخرین کار مشترکمان- من بیش از پیش باور کردم که او عامدا خود را به پرتگاه نزدیک تر میکند و همین طور هم شد.
من در اپرای مولوی، دواپرای حافظ، سعدی و خیام و با سه آهنگساز بهزاد عبدی، امیر پور خلجی و امیر بهزاد تواناییهایی در او یافتم که هرگز در دنیای موسیقی صرف میسر نبود.
در اپرا خواننده باید بازیگری بداند و او با راهنمائی کارگردان و چنان سریع توصیهها را بکار میگرفت که همه را مات و مبهوت میکرد و همین استعداد و قابلیت متفاوت باعث شد که من ازاو در نقشهای مختلف، در سعدی سه نقش شاعران درباری و خادم مسجد، در خیام دو نقش جابر و دلقک استفاده بکنم.
اسحاق انور به سرعت نشان داد که با دیگر خوانندهها متفاوت است و با اینکه ردیف دان و ملودی ساز و شاعر چیره دستی بود اما درک نقشش برهمه آنها میچربید. برای قبول این ادعا کافی است مناجات خادم در اپرای سعدی با آهنگسازی امیر بهزاد و نقشهای شاعران درباری را ببنید و بشنوید.
دقیقا دو امتیاز بازیگری و خوانندگی در اویکی و یگانه شده است .در خیام هم همین طور، اگر مرید کهنسال اپرای مولوی را بشنوید و ببینید باور خواهید کرد که مبالغه نمیکنم. او قوی ترین آواگر، خواننده – بازیگر اپرای نوخواسته ایران بود و جهان موسیقی ما فدرش ندانست.
البته هنوز دیر نیست. از صاحب نظران موسیقی میخواهم که پنج اپرای حافظ به آهنگسازی امیر پور خلجی، مولوی و حافظ با آهنگسازی بهزاد عبدی، سعدی و خیام به آهنگسازی امیر بهزاد را مرور کنند تا بدانند که چه گنجی به دست خودش و اطرافیانش برباد رفت...
اما در این رابطه به امیر بهزاد باید آفرین گفت که در ماهها و روزهای پایانی عمر کوتاهش یا رو غار او بود و هم او بود که بیادش چنین قطعه زیبائی را ساخت و نشان داد که دوستی اش با اسحاق انور بخاطر منافع آنی نبود و عمیقا به به عنوان یک استاد و یک استعداد بی نطیر به او احترام میگذاشت.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان