میرنیوز
خبرگزاری مهر-گروه هنر-محمدمهدی ابراهیمی نصر؛ فیلم سینمایی«رها» نخستین اثر حسام فرهمند، روایت کننده خانواده ای است که اتفاقات زمانه آنها را از طبقه اجتماعی شان تنزل داده و توحید ۵۵ ساله با بازی شهاب حسینی که به همراه همسر با نقش آفرینی غزل شاکری و فرزندانش زندگی می کنند، در مقابل این اتفاقات، سعی دارند با حفظ ظاهر، آبروی خود را حفظ کنند.
هر چند که «رها» فیلم تلخی است اما می توان گفت نگاهی غیرواقع بینانه به مشکل این خانواده و موضوع فیلم ندارد. با وجود اینکه فرزندان معتقدند که پدرشان گاهی وقت ها کارهایی می کند که اشتباه است و حتی این را هم به او می گویند اما در مواجهه با انتقادات دیگران حتی مادر، از پدرشان دفاع می کنند و سعی می کنند سخنی نگویند که توحید را دچار عذاب وجدان کنند.
می توان «بی تفاوتی اجتماعی» را مسئله اصلی این فیلم دانست که به خوبی توانسته است ابعاد آن را در فیلمنامه بگنجاند و با کارگردانی قابل قبول و بازی خوب بازیگران آن را به نمایش بگذارد. بی اعتنایی فامیل نسبت به وضعیت خانواده توحید، بی اعتنایی کارفرمای رها به مشکلات و کمبودهای نیروهایش و مطالبه پی در پی، بی اعتنایی دوستان نزدیک دختر خانواده نسبت به وضعیت او در حالی که از سرقت لپ تاپ او با خبر هستند و می دانند که او بدون آن نمی تواند کارهایش را به موقع انجام دهد، بی اعتنایی دوست نزدیک رها، نسبت به شأن و شخصیت خانوادگی توحید، همسر و فرزندانش با روش ناپسندی که برای آوردن لباس ها و کفش های دست دومش انتخاب کرده است، بی اعتنایی توحید نسبت به اینکه می داند، از جایی برای دخترش لپ تاپ خریده است که اموال سرقتی به فروش می رسد، بی اعتنایی دوست رها که با وجود اینکه می توانست به دوستش پول قرض بدهد اما او را ناچار کرد که برای رسیدن به خواسته اش، موهایش را بفروشد، بی تفاوتی برادر دختر به کما رفته نسبت به درخواست های مکرر توحید و رها برای تحویل فایل های طراحی رها و چندین و چند اتفاق مشابه و از همه ناگوارتر عملی که پسر خانواده در عین این که خیال می کرد می خواهد نسبت به رها و خانواده بی تفاوت نباشد، با بی تفاوتی اش نسبت به سرنوشت دختر به کما رفته، رقم زد.
فیلم به خوبی توانسته است این مسئله را نشان بدهد که بی تفاوتی انسان های جامعه نسبت به هم نه تنها نمیتواند آنها را از آسیب هایی که در جامعه وجود دارد، دور کند بلکه همین بی تفاوتی، بسیار پرقدرت آنها را به دامن مشکلات و آسیب هایی شبیه باتلاق می اندازد که هر چه بیشتر در آن دست و پا می زنند، بیشتر در مشکلات و مسائل جدید فرو می روند.
پژوهش که با عنوان «آیندهپژوهی ایران ۱۳۹۶» توسط مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری انجام شده است، بی تفاوتی اجتماعی را یکی از ۱۰ چالش مهم و جدی اجتماعی معرفی می کند که ابعاد گوناگونی دارد. فیلم سینمایی«رها» به خوبی توانسته بود نشان دهد که دوری از همدلی و نوع دوستی و بی اعتنایی به سرنوشت انسان هایی که روزانه یا به عنوان خانواده، فامیل، همکار، دوست، همشهری و هموطن با آنها تعامل می کنیم، اتفاقاتی را رقم می زند که خانواده ها را داغدار عزیزانشان می کند. همان عزیزانی که سعی می شد با جدا کردن سرنوشت آنها از دیگران از ایشان مراقبت کرد.
باید گفت «رها» توانسته است موضوع اهمیت بی تفاوتی اجتماعی را در فیلمنامه مطرح کند اما نمی توان از برخی اشکالات در فیلمنامه و بازی های نه چندان یکدست بازیگران اصلی این اثر چشم پوشی کرد که اگر آنها نبودند می شد، فیلم شسته رفته تری را مشاهده کرد.
منبع : خبرگزاری مهر
سینمای مقاومت صدای مظلومان جهان است
سرخپوست معروف در سالن وزارت کشور روی صحنه میرود
نقشی نو از دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) برای نیمه شعبان
وزیر فرهنگ و ارشاد: نقش برجسته هنر در «تجسمی فجر» نمود پیدا میکند
راسل کرو زندانبان ایتن هاوک میشود!
قدردانی معاون هنری وزیر ارشاد از هنرجویان هنرستان موسیقی دختران
«روز صفر» در فرانسه روی صحنه میرود
«درخت زرین» تجسمی فجر از جمعه بار میدهد
همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما
ستاره پسیانی به جای فاطمه نقوی به «جزیره لؤلؤ» میرود
از شنیدن «راز و نیاز» سالار عقیلی تا «دِدان» دانیال و پیمان!
بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
نگاهی به مستند «خونه مامان شکوه»؛ اینجا ما درد هم را میفهمیم
خیالات موهوم درون مایه محوری ۲ نمایشنامه ناصح کامگاری شد
نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد
اطلاعیه ساترا درباره «تاسیان»؛ بدون مجوز منتشر شده است!
«قرارگاه» با موضوع اقدامات مردمی برای نیمهشعبان روی آنتن میرود
«متغیرها» به خانه هنرمندان میآید
واکنش دفتر موسیقی ارشاد به اظهارات کیوان ساکت
تاکید وزیر فرهنگ بر نمایش جمال و جلال فرهنگ و هنر ایرانی از طریق موسیقی
لیندا کیانی بازیگر «ترور» شد
هدف جشنواره موسیقی فجر تداوم جریان موسیقی کشور است
تماشاخانه هما و روایت «امیرو»
ارکستر ملی ایران نت آغازین جشنواره موسیقی را در تالار وحدت نواخت
تلاش برای برگزاری یک کنسرت متفاوت؛ ناصر زینلی از مشکلات فنی و صندلیهای خالی گله کرد!
گفتگو با عوامل رادیو مقاومت در واحد ۱۶۲
نمایشگاه پته به روایت صدیقه جلال کمالی
باز کردن «صندوقچه مادربزرگ» در پردیس تئاتر تهران!
خوشحالی اکبر زنجانپور از تماشای «یوزفکا»
توضیحات مدیر دفتر موسیقی در پاسخ به اظهارات کیوان ساکت درباره اعطای مجوز