میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، کمدی «آنتیک» با سوژهای متفاوت و بحث برانگیز از دل تاریخ معاصر را هادی نائیجی کارگردانی و محمود بابایی تهیهکنندگی کرده است. این فیلم امروز ۱۳ بهمن در دومین روز چهلوسومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد اکران شد.
پژمان جمشیدی و بیژن بنفشهخواه زوج اصلی این فیلم هستند و ستاره پسیانی، آناهیتا افشار، امیر نوروزی، غلامرضا نیکخواه، فرزین محدث، علی باقری، مجتبی شفیعی، هادی افتخارزاده، آرش نوذری، لادن ژافهوند، یدالله شادمانی، رحمان باقریان و … با معرفی مهدی قربانی بازیگران اصلی هستند که در «آنتیک» ایفای نقش کردهاند.
در خلاصه داستان «آنتیک» آمده است: «انقلاب شده و کاسبی اِبی و وَلی، آنتیک بازهای قبل انقلاب کساد است اما درِ بازِ ضریح پر از پول یک امامزاده، مسیر زندگیشان را تغییر میدهد.»
در ادامه گفتگوی مهر با هادی نائیجی کارگردان فیلم را میخوانید:
*پس از تجربه فیلمهایی مانند «هیهات» و «حق سکوت» چه شد که سراغ ساخت فیلم «آنتیک» رفتید که کمدی است و فضای متفاوتی دارد؟
اولین دلیل و انگیزه برای ساخت یک فیلم، تصور فیلمساز از یک قصه جذاب است. جذابیت «آنتیک» برای من دوچندان بود، هم موضوع و قصه فیلم جذاب بود و هم در ژانری بود که محبوب تماشاگران است.
*ایده این داستان چطور شکل گرفت؟
اولین بار یکخطی داستان را از آقای حسنی شنیدم و همین جلسه نقطه شروعی شد برای طراحی فیلمنامه «آنتیک».
*در چند سال اخیر برخی از مخاطبان و به خصوص منتقدان و اهالی سینما به طور پیشفرض دیدگاه منفی نسبت به فیلمهای کمدی و گیشهپسند دارند. فکر میکنید فیلم شما بتواند این دیدگاه را عوض و نسبت به کمدیهای دیگر حرف جدیدی ارائه کند؟
در هر ژانری فیلمها ردهبندی ضعیف و قوی دارند، یکی از دلایل این دیدگاه منفی نسبت به ژانر کمدی تعداد زیاد فیلم در این ژانر است. در دورانی که فیلمهای اجتماعی نیز بر سینما غلبه داشتند کمکم حرف از تعداد بالای فیلمهای ضعیف در این گونه سینمایی مطرح شده بود. طبیعتا ضریب خطا در تعداد بالا بیشتر به چشم میآید. الان که نسیم سینمای اجتماعی وزیدن گرفته است یک سال بعد وقتی تماشاگر از این نوع فیلمها اشباع شد، ببینید درباره سینمای اجتماعی چه مینویسند!
*لطفا درباره انتخاب بازیگران فیلم توضیح دهید. بیژن بنفشهخواه به عنوان بازیگر تلویزیون در چندسال اخیر بیشتر در فیلمهای سینمایی بازی کرده است. ایفای نقش او در این فیلم را چطور دیدید؟
بازیگر اگر بازیگر باشد دیگر مسئله او انتخاب برای نقش تعیینکننده است. انتخاب غلط برای نقش، بهترین بازیگر را نیز گرفتار میکند و نتیجه کار غلط از کار در میآید. آقای بنفشهخواه یک بازیگر حرفهای هستند و ما برای نقش ولی به آقای بنفشهخواه رسیدیم. البته تجربه حضور گرم آقای بنفشهخواه در فیلم «صبحانه با زرافهها» در این انتخاب بیتاثیر نبود.
*بیژن بنفشه خواه و پژمان جمشیدی در سریال «پژمان» و «صبحانه با زرافهها» نیز کنارهم بازی کرده اند. حضور این ۲ نفر به عنوان زوج هنری در «آنتیک» چگونه است؟
در تجربیات قبلی این ۲ بازیگر پارتنر هم در نقشهای اصلی نبودند و در «آنتیک» پا به پای هم داستان را پیش میبرند و این مساله یک تجربه تازه است.
*در روند تولید برای بازسازی فضای دهه شصت در طراحی صحنه و گریم چه چالشهایی داشتید؟
اولین مسئله پرچالش ما روند تغییرات معماری بیهویت شهری است که در این چند دهه شکل گرفته است. وقتی فیلمی درباره تاریخ معاصر میسازید، بی قوارگی شهرسازی در هویت بخشی تاریخی شهر بسیار به چشم میآید. تحول و پیشرفت زمانی خوب است که هویت تاریخی را هم حفظ کنیم. البته تحول در جلوههای بصری مسیر را تا حدودی هموار میکند.
*فیلمهای کمدی معمولا در جشنواره فیلم فجر توجه داوران را جلب نمیکنند. پیش بینی شما از جشنواره امسال چیست؟
این سوال را باید از داوران بپرسید که چرا ژانری را که محبوب تماشاگران است و اقتصاد سینما هم بر آن تکیه میکند، نادیده میگیرند؟ کمدی «نقد شیرین» است و شاید ما سینماییها «نقد تلخ» بیشتر به چشممان میآید.
منبع : خبرگزاری مهر
سینمای مقاومت صدای مظلومان جهان است
سرخپوست معروف در سالن وزارت کشور روی صحنه میرود
نقشی نو از دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) برای نیمه شعبان
وزیر فرهنگ و ارشاد: نقش برجسته هنر در «تجسمی فجر» نمود پیدا میکند
راسل کرو زندانبان ایتن هاوک میشود!
قدردانی معاون هنری وزیر ارشاد از هنرجویان هنرستان موسیقی دختران
«روز صفر» در فرانسه روی صحنه میرود
«درخت زرین» تجسمی فجر از جمعه بار میدهد
همایون اسعدیان؛ از کانون پرورش فکری تا کارگردانی در سینما
ستاره پسیانی به جای فاطمه نقوی به «جزیره لؤلؤ» میرود
از شنیدن «راز و نیاز» سالار عقیلی تا «دِدان» دانیال و پیمان!
بخش «گنجینه» هفدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
نگاهی به مستند «خونه مامان شکوه»؛ اینجا ما درد هم را میفهمیم
خیالات موهوم درون مایه محوری ۲ نمایشنامه ناصح کامگاری شد
نمایش اعتبار موسیقی ایرانی در عرصه بینالملل؛ قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد
اطلاعیه ساترا درباره «تاسیان»؛ بدون مجوز منتشر شده است!
«قرارگاه» با موضوع اقدامات مردمی برای نیمهشعبان روی آنتن میرود
«متغیرها» به خانه هنرمندان میآید
واکنش دفتر موسیقی ارشاد به اظهارات کیوان ساکت
تاکید وزیر فرهنگ بر نمایش جمال و جلال فرهنگ و هنر ایرانی از طریق موسیقی
لیندا کیانی بازیگر «ترور» شد
هدف جشنواره موسیقی فجر تداوم جریان موسیقی کشور است
تماشاخانه هما و روایت «امیرو»
ارکستر ملی ایران نت آغازین جشنواره موسیقی را در تالار وحدت نواخت
تلاش برای برگزاری یک کنسرت متفاوت؛ ناصر زینلی از مشکلات فنی و صندلیهای خالی گله کرد!
گفتگو با عوامل رادیو مقاومت در واحد ۱۶۲
نمایشگاه پته به روایت صدیقه جلال کمالی
باز کردن «صندوقچه مادربزرگ» در پردیس تئاتر تهران!
خوشحالی اکبر زنجانپور از تماشای «یوزفکا»
توضیحات مدیر دفتر موسیقی در پاسخ به اظهارات کیوان ساکت درباره اعطای مجوز