میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، انوشیروان مانی طراح پوستر و تندیس این دوره از جشنواره درباره طراحی آن توضیح داد: پوستر و تندیس جشنواره موسیقی بینالمللی باید نمادی از هنر موسیقی باشد و طبعا اولین ایدهای که به ذهن طراح میرسد قراردادن ساز به عنوان نماد موسیقی ایرانی و یا تلفیقی از سازهای ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر است.
وی گفت: اما این نوع ایده ایرادهای بسیاری داشت اول اینکه در طراحی تندیس و پوستر امکان جاگذاری همه سازها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی موجب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر سازهای موسیقی ایرانی بود. بنابراین باید به طرح دیگری فکر می کردم که مهمترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود.
مانی در توضیح الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از طبیعت بیان کرد: صدای باران، صدای باد، صدای رود، دریا، صدای طبیعت همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روحافزا و دل انگیز و آرام بخش است. از همین رو بلبل (هزار دستان) که به بلبل هزار آوا یا هزار آواز مشهور است به دلیل اصوات دلنشین و خوش آهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطا کرده و به دور از هرگونه ناکوکی و فالش بودن و تماما سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است به عنوان نماد اصلی در نظر گرفته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این بلبل تنها متعلق به ایران نیست، گفت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزار دستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی میکند و در فصل بهار در ایران دیده میشود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوشخوان تکرار شده است. زمانی که طرح اولیه این بلبل از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد طرح گرافیکی را روی این نماد پیاده سازی کردم و به جای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم.
طراح پوستر و تندیس چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر در ادامه صحبتهای خود با اشاره به اینکه طرح پوستر و تندیس رویدادهای هنری نباید شلوغ باشند، گفت: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنواره های مختلف در عرصه بین الملل یکی از شاخصههای اصلی در معرفی رویدادهای هنری است از همین رو از آغاز میدانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود.
انوشیروان مانی در پایان در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه اشتراکات فرهنگی بین ایران و سایر کشورها را در طراحی پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در نظر گرفته است، بیان کرد: بلبل به عنوان نمادی از خوش آوایی در همه جای جهان یاد می شود و مردم به صورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت می برند. بنابراین طرح بلبل برای آنها آشنا است. از سوی دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در عرصه بین الملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است به همین دلیل هم جنبههای بین المللی دارد و هم اصالت ایرانی بودن اثر را در خط زیبای شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است.
چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ در تهران و استان های کشور برگزار میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
کارگردان «ستایش»: انتظار این اقبال شگفتانگیز از سریال را نداشتیم
جایزه سپاس در دستان تهیهکنندگان و سینماگران جای گرفت
آلبوم «نگاه» حمید خزاعی منتشر شد
سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی میشود
ایرج طهماسب: امسال «مهمانی» نداریم
مدیران شبکه افق در سامانه ۱۶۲ با مخاطبان گفتگو کردند
پویش کاسبان منصف ویژه ماه رمضان در رادیو راه افتاد
قرنطینه بزرگ کرونا در هند در قاب شبکه نمایش
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار، با «سوجان» دیده شدند
فراخوان «میراث نصر» منتشر شد
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار با «سوجان» دیده شدند
مشکل شرعی «قاتل و وحشی» باید توسط چه کسی حل شود؟
«اچ» میزبان دومین نمایشگاه «کرشندو» میشود
بهار زودرس شکوفههای گیلاس در نقاشی کودکان ایران و کره جنوبی
نوشتاری درباره آکادمی شدن جشن سینمای مستند و طرح یک درخواست!
بتهوون بر صحنه تئاتر حاضر میشود
کنسرت فلامنکو به نیاوران رسید
دور سوم اجرای نمایش «آنبُرد» در مجموعه تئاتر لبخند
«جامجم» سراغ برنامههای نقد سینما رفت
زمان مراسم خاکسپاری دوبلور «ارتش سری» مشخص شد
بررسی چالشهای خودروسازی در اکران مستند «اسب بیبخار»
منتظر فرود تام کروز در جشنواره کن ۲۰۲۵ باشید!
«کورگردان» در تماشاخانه انتظامی روی صحنه میرود
سهراب پاکزاد در یک کنسرت خیریه شرکت میکند
«بامبولک» صاحب تیزر شد
«طبخ طباخ مطبخ» در تماشاخانه صحنه آبی
برنا فیروزی مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما شد
انتقاد یک مستندساز از جعل روایت و شیرجه رفتن در زندگی مردم!
وقتی نوازنده زن تونسی کیف مخاطبان را کوک کرد
مت دیمون «اودیسه» نولان است