میرنیوز
حسین عصمتی هنرمند نقاش و نگارگر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی ایجاد خلاقیت و نوآوری در آثار نگارگران توضیح داد: اینکه چطور میشود نوآوری را وارد اثر نگارگری خود کنیم، نه من میتوانم بگویم نه هنرمند دیگری. شاید تنها موردی که میتوان گفت این است که کسی میتواند به این جایگاه برسد، که در آثار قدما جستجو کند و آنها را هم از لحاظ تکنیک و هم از لحاظ مباحث نظری شناسایی کرده و اشراف کاملی روی این آثار داشته باشد. بعد از مرحله اشراف که ممکن است چندین سال طول بکشد، باید در بحث خیالینگاری وارد شویم.
وی با اشاره به آموزش قدما که در آن سه اصطلاح کاربرد دارد، گفت: مشق نظری، مشق عملی و مشق خیالی سه اصطلاحی است که نگارگر معمولاً در آنها به کمال میرسد. مرحله اشراف شامل مشق عملی و نظری است و پس از آن ۲، مشق خیالی است. واقعیت این است که نمیتوان گفت چطور میتوان به این مرحله رسید! تنها راهش کار زیاد است، یعنی باید اینقدر در کار تداوم داشته باشد که اتفاق مورد نظر در کارش بیفتد. این مشق خیالی را میتوان یک اتفاق خواند اما شاید هم هدیهای است که خداوند به انسان اعطا میکند. همچنان که وقتی یک نفر در را زیاد بکوبد خداوند هم جواب میدهد، کار هنری هم به همین منوال است که وقتی کار زیاد انجام شود، به مرتبهای از کمال خواهد رسید.
این هنرمند نگارگر در ارزیابی نگارگری امروز ایران توضیح داد: نگارگری معاصر ما بدون شک تحت تاثیر هنر کلاسیک است که اشکالی هم ندارد. البته هنرمندان کمی هم هستند که تلاش دارند از هنر مدرن بهره بگیرند اما اکثر هنرمندان نگارگر از هنر کلاسیک غرب و رئالیسم در کارهایشان استفاده میکنند. به واسطه نزدیکی هنر رئالیسم به هنر نگارگری، این تاثیر در دوران معاصر این هنر دیده میشود و این سبک هنری به فراخور، بیشتر و کمتر در آثار هنرمندان استفاده شده است. برخی به صورت ظاهری از این المانها استفاده میکنند که در آثارشان جا نمیافتد اما برخی هم با تمرین و مطالعه بیشتری که داشتند، استفاده از عناصری را که از هنر غرب وام گرفتهاند، بهتر نمایان میکنند.
وی تصریح کرد: نسبت به چندین سال اخیر، الان در شرایطی بهتری در هنر نگارگری قرار داریم ولی خیلی ایدهآل هم نیست و شرایط کاری برای این هنرمندان فراهم نیست، یعنی گالریها عموماً آثار نگارگری را به نمایش نمیگذارند به جز اندک گالری هایی همچون لاجورد و گویا.
عصمتی در پایان در پاسخ به اینکه امروزه هنرمندان نگارگر در ابعاد خیالینگاری فعالیت دارند یا رئال، گفت: هنر نگارگران امروز ترکیبی است و هم در خیالینگاری، هنرمندانی داریم و هم برخی هنرمندان تحت تاثیر فرمها و عناصر نقاشی کلاسیک هستند. البته باید تاکید کنم که در این ۲ دسته از هنرمندان، تعدادی هستند که از عناصر این هنر به درستی استفاده میکنند که آن هم به دلیل پشتکار و کار زیادشان است.
منبع : خبرگزاری مهر
روایت جوانی که قصد مهاجرت دارد در «نبض»
معرفی آثار راهیافته به نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
«شب والونیه» در شهرزاد خوانش میشود
کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
رعنا آزادیور «مادیان» را توضیحدار کرد
آغاز کنسرت نمایش «ژن زامبی» از ۲ اسفند
آلبوم جدید حمید خزاعی منتشر شد
مرد شورچشم با «مجوز» به تئاتر میآید!
انیمیشن چینی پرفروشترین انیمیشن جهان شد
با داستان زندگی علیاکبر صادقی در «رخ» همراه شوید
جامعه کره متاثر از مرگ خودخواسته بازیگر جوان و بیرحمی رسانهها
از پندهای گیلگمش در یک نمایشگاه تا توجه به موتیف حیوانی در مجسمهسازی
کارگردان «ستایش»: انتظار این اقبال شگفتانگیز از سریال را نداشتیم
جایزه سپاس در دستان تهیهکنندگان و سینماگران جای گرفت
آلبوم «نگاه» حمید خزاعی منتشر شد
سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی میشود
ایرج طهماسب: امسال «مهمانی» نداریم
مدیران شبکه افق در سامانه ۱۶۲ با مخاطبان گفتگو کردند
پویش کاسبان منصف ویژه ماه رمضان در رادیو راه افتاد
قرنطینه بزرگ کرونا در هند در قاب شبکه نمایش
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار، با «سوجان» دیده شدند
فراخوان «میراث نصر» منتشر شد
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار با «سوجان» دیده شدند
مشکل شرعی «قاتل و وحشی» باید توسط چه کسی حل شود؟
«اچ» میزبان دومین نمایشگاه «کرشندو» میشود
بهار زودرس شکوفههای گیلاس در نقاشی کودکان ایران و کره جنوبی
نوشتاری درباره آکادمی شدن جشن سینمای مستند و طرح یک درخواست!
بتهوون بر صحنه تئاتر حاضر میشود
کنسرت فلامنکو به نیاوران رسید
دور سوم اجرای نمایش «آنبُرد» در مجموعه تئاتر لبخند