میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «نیوجرسی» به کارگردانی سعید دشتی در چهارمین روز از چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نمایشی که فضایی اجتماعی با روایتی غیرخطی داشت و قصه تا حدودی فضای سریال هایی با تم انتقام و خون پاشی این روزهای شبکه نمایش خانگی را تداعی میکرد.
نمایش «نیوجرسی» در ۲ سانس ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن سمندریان به صحنه رفت و توانست مخاطبش را تا پایان با خود همراه کند.
این نمایش با حضور پنج کاراکتر اجرا شد که از جمله بازیگران آن میتوان به امیرحسین فتحی و مهتاب ثروتی اشاره کرد. افتتاحیه نمایش مونولوگی از مهتاب ثروتی درباره خودکشی بود و ماجرا با همین خودکشی در یک دریاچه شروع می شد؛ خودکشی ای که البته قهرمان آن زنده می ماند و قرار است یکی یکی کاراکترهای داستان را به سرانجام اعمالشان برساند.
سعید دشتی کارگردان این نمایش پیش از این تجربه های مختلفی در حوزه تئاتر، سینما و سریال داشته است و آثاری چون «تهران پاریس تهران» را به صحنه برده است. او همچنین در سریال های مختلفی از جمله «پوستر شیر» به ایفای نقش پرداخته است.
دشتی در تجربه جدید خود ماجرایی از یک قصه معمایی جنایی را به تصویر می کشد. دختری که همه شهر عاشق او هستند اما به هیچیک از خواستگارانش جواب نمی دهد تا اینکه چند روز ناپدید می شود … فرم قصه روایتی غیرخطی دارد و داستان از زاویه شخصیت های مختلف برای مخاطب روایت می شود. این ساختار می تواند ریتم نمایش را بالا ببرد و دست کم از کلیشه یک روایت یک دست و خطی به دور باشد.
صحنه دکور ساده ای دارد، یک المان آهنی که به تناسب هر موقعیت از قفس زندان تا موارد دیگر از آن بهره گرفته می شود و در طول نمایش میدان بازی بازیگران است. برخی کاراکترها دیالوگ ها را با فضایی طنازانه جلو می برند که کمی از زهر و تلخی قصه برای مخاطب بکاهد.
آب و تابی که برای قصه داده می شود و شرحی که از زبان کاراکترها می رود مخاطب را بیشتر و بیشتر در انتظار اتفاقات پیش رو می گذارد. از این حیث شاید قصه مثل برخی فیلم و سریال های ایرانی است که روند خود داستان از پایان بندی جذاب تر می شود و کارگردان به یک باره قصه را خاتمه می دهد.
قصه همانطور که در ابتدا گفته شد شبیه برخی از سریال های شبکه نمایش خانگی است که کاراکترها بی محابا خشونت می ورزند و حتی کسی که عاشق تختی است می تواند دست به ناجوانمردانه ترین اتفاقات بزند. تمی که شاید این روزها برای صحنه تئاتر کمی قدیمی و کهنه هم به نظر برسد و حتی بیشتر برای فیلمنامه ای سریالی یا سینمایی مناسب باشد.
دشتی البته این تم را با لحن متفاوت دیالوگ گویی ها، بازی ها و اکت های کاراکترها تئاتری کرده است مثل صحنه ای که ۲ کاراکتر نمایش از هم دور و نزدیک می شوند و این بخش با حرکت متفاوت نور به صحنه ای خاص بدل می شود. در این نمایش ترکیب کلی بازیگران با هم تناسب دارد اما به نسبت نقش هایی که در قصه تعریف شده و فضاسازی و ذهنیتی که برای مخاطب خلق می شود از لوکیشن و طبقه اجتماعی افراد، تا عرف جامعه و … انتخاب بازیگران می توانست متفاوت تر باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
جایزه سپاس در دستان تهیهکنندگان و سینماگران جای گرفت
آلبوم «نگاه» حمید خزاعی منتشر شد
سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی میشود
ایرج طهماسب: امسال «مهمانی» نداریم
مدیران شبکه افق در سامانه ۱۶۲ با مخاطبان گفتگو کردند
پویش کاسبان منصف ویژه ماه رمضان در رادیو راه افتاد
قرنطینه بزرگ کرونا در هند در قاب شبکه نمایش
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار، با «سوجان» دیده شدند
فراخوان «میراث نصر» منتشر شد
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار با «سوجان» دیده شدند
مشکل شرعی «قاتل و وحشی» باید توسط چه کسی حل شود؟
«اچ» میزبان دومین نمایشگاه «کرشندو» میشود
بهار زودرس شکوفههای گیلاس در نقاشی کودکان ایران و کره جنوبی
نوشتاری درباره آکادمی شدن جشن سینمای مستند و طرح یک درخواست!
بتهوون بر صحنه تئاتر حاضر میشود
کنسرت فلامنکو به نیاوران رسید
دور سوم اجرای نمایش «آنبُرد» در مجموعه تئاتر لبخند
«جامجم» سراغ برنامههای نقد سینما رفت
زمان مراسم خاکسپاری دوبلور «ارتش سری» مشخص شد
بررسی چالشهای خودروسازی در اکران مستند «اسب بیبخار»
منتظر فرود تام کروز در جشنواره کن ۲۰۲۵ باشید!
«کورگردان» در تماشاخانه انتظامی روی صحنه میرود
سهراب پاکزاد در یک کنسرت خیریه شرکت میکند
«بامبولک» صاحب تیزر شد
«طبخ طباخ مطبخ» در تماشاخانه صحنه آبی
برنا فیروزی مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما شد
انتقاد یک مستندساز از جعل روایت و شیرجه رفتن در زندگی مردم!
وقتی نوازنده زن تونسی کیف مخاطبان را کوک کرد
مت دیمون «اودیسه» نولان است
آهنگساز «سونسوز»: موسیقی آذری ظرفیت زیادی برای ورود به سینما دارد