میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته سوم بهمن در اولین روز از برگزاری جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» به نویسندگی و کارگردانی قطب الدین صادقی ساعت ۱۹ در سالن اصلی مجموعه تئاتر به صحنه رفت.
شاید تنها نمایشی که توانست شور و هیجان را به اولین روز جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر تزریق کند نمایش «سفرنامه آبجی مظفر» بود. نمایشی سنتی براساس سفر مظفرالدین شاه قاجار به پاریس برای افتتاح نمایشگاه ۱۹۰۰ که طی آن رابطه عاطفی بین یکی از همراهان شاه به نام قدمشاد و یک سرباز فرانسوی شکل میگیرد اما در بازگشت به ایران مسیر طنازانه داستان به سمت تراژدی کشیده میشود.
قطب الدین صادقی در جدیدترین تجربه تئاتری خود به سراغ نمایشهای ایرانی رفته و در آن علاوه بر مرور برخی اتفاقات تاریخی به زبان طنز و هجو ماجرایی عاشقانه را هم به تصویر میکشد که در نهایت راهی به وصال نمییابد. صادقی که پیش از این «خط عشق»، «باغ شکرپاره» و «طلسم صبحگل» را به شیوه نمایش های ایرانی به صحنه برده بود در کارگردانی این اثر نمایشی دوباره به روزهای اوجش بازگشته و نشان میدهد که همچنان دود از کنده بلند میشود.
اجرایی که دل تماشاگران را به دست آورد
با وجود طولانی بودن نمایش، اجرا در طول نزدیک به ۲ ساعت از ریتم نمیافتاد و تماشاگران با شور و هیجان که ناشی از داستان طنازانه از حضور پرزرق و برق مظفرالدین شاه در پاریس و ماجراهای عاشقانه جوان فرانسوی برای رسیدن به قدمشاد مطرب بود، با این نمایش روحوضی مدرن همراه میشدند و در بیشتر صحنه های نمایش خنده بر لبشان بود و با گروه همراهی می کردند. سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در اولین روز از اجراهای صحنه ای جشنواره شب دلانگیزی را پشت سر گذاشت و با وجودی که انتظار می رفت استقبال بیشتری از اجرای نمایش بشود اما مخاطبان با احساس رضایت از سالن خارج شدند.
بازیهای خوب بازیگران مخصوصا شهرام مسعودی بازیگر نقش مظفرالدین شاه و الهه پورجمشید بازیگر نقش قدمشاد، هماهنگی گروه حرکت و بهره گیری از حرکات و رقصهای خلاقانه که مشخص است با تمرینهای زیاد همراه بوده، فضاسازی بدیع برای برخی صحنهها مانند صحنه بازگشت با قطار به ایران، بخش باغوحش و همچنین پرده تراژیک پایانی نمایش که با اجرای درست الهه پورجمشید حس و حال متفاوتی را در تماشاگران ایجاد کرد و از همه مهمتر حضور گروه موسیقی زنده نمایش که فضاسازی مناسبی با توجه به صحنه های مختلف شکل می دادند از برگ برندههای این اثر نمایشی بود.
در چند روز اخیر قطب الدین صادقی نسبت به شرایط نامناسب اجرای نمایش و این که بعد از پایان جشنواره نمیتواند به اجرایش ادامه دهد و همچنین مشکلاتی که در پرداخت نشدن تعهدات مالی به نمایش به وجود آمده بود، اعتراض داشت که این صحبتها سروصدای زیادی نیز در فضای مجازی به پا کرد.
قطبالدین صادقی همچنان معترض است
شب گذشت بعد از پایان نمایش نیز صادقی مجددا به گلایه از شرایط پرداخت و عنوان کرد: این نمایش هشتادوسومین نمایشنامهای است که نوشتهام و پنجاهوششمین کارگردانی من است. من بعد از ۱۰ سال دوری به دعوت دبیر جشنواره قرار شد این نمایش را آماده کنم. قرار بر این بود که نمایش حمایت شود که ۲۴ ساعت قبل از اجرا یک دهم از تعهداتشان را پرداخت کردند. در نتیجه من این نمایش را با قرض و وام به صحنه بردم.
وی افزود: اما مساله نمایش به همین جا ختم نمی شود چون مدیر قبلی به نمایشی که چند ماه قبل در سالنی دیگر اجرا رفته و در شهرستان ها هم اجرا داشته است قول اجرا داده بود که جای ما را بگیرد. اما من به شدت ایستادم و اعتراض کردم حتی به معاون وزیر. منشی خانم معاون وزیر گفت که وی با من تماس می گیرد. من تمام شب منتظر تماس ایشان بودم اما با نهایت توهین هنوز با من تماس نگرفته است. مسئول در زمان وقوع بحران مدیر است نه در شرایط عادی.
صادقی در پایان تصریح کرد: بعد از اعتراض هایی که داشتم به من گفتند که بعد از جشنواره می توانم تا ۱۰ اسفند نمایشم را روی صحنه ببرم. مسئولیت اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت و دفاع از نمایش ایرانی و تئاتر حرفهای و هنری است نه تئاترهایی که در آن دلالها با آوردن چند چهره و نمایشنامه خارجی پول به جیب میزنند. ما قرار است از ۱۸ بهمن تا ۱۰ اسفند اجرا برویم. امیدوارم خللی در این اجرا به وجود نیاید وگرنه صدای من خیلی بلندتر از این خواهد شد.
صادقی در حالی خبر از اجرای نمایش بعد از جشنواره داد که طبق اعلام گروه نمایش «ترور» این اثر نمایشی نیز قرار است بعد از جشنواره در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا داشته باشد. هنوز مشخص نیست قرار است این ۲ نمایش به صورت همزمان اجرا شوند یا اجرای یکی از آنها لغو شود.
منبع : خبرگزاری مهر
برپایی نمایشگاه «بیجان» با آثاری از هنرمندان شناخته شده تجسمی
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان کشور منصوب شد
افتتاح «جشنها و جشنوارهها» تجسمی فجر در موزه گرافیک
راز «آن درخت آشنا» در گالری سهراب فاش میشود
اکران مستندی درباره پرویز فنیزاده در خانه هنرمندان
«رنگ به رنگ» به باگالری رسید
محمدرضا مالکی «بازی استریندبرگ» را به صحنه میآورد
متولیان فرهنگی استفاده از هوش مصنوعی را به خرید عکس ترجیح میدهند!
روایتی از نسبت طبیعت و فرهنگ در خانه هنرمندان
تشییع پیکر شهید مقاومت در دیوارنگاه میدان ولیعصر (عج) نقش بست
تشییع پیکر شهید مقاومت در دیوارنگاه میدان ولیعصر نقش بست
روایت جوانی که قصد مهاجرت دارد در «نبض»
معرفی آثار راهیافته به نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
«شب والونیه» در شهرزاد خوانش میشود
کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
رعنا آزادیور «مادیان» را توضیحدار کرد
آغاز کنسرت نمایش «ژن زامبی» از ۲ اسفند
آلبوم جدید حمید خزاعی منتشر شد
مرد شورچشم با «مجوز» به تئاتر میآید!
انیمیشن چینی پرفروشترین انیمیشن جهان شد
با داستان زندگی علیاکبر صادقی در «رخ» همراه شوید
جامعه کره متاثر از مرگ خودخواسته بازیگر جوان و بیرحمی رسانهها
از پندهای گیلگمش در یک نمایشگاه تا توجه به موتیف حیوانی در مجسمهسازی
کارگردان «ستایش»: انتظار این اقبال شگفتانگیز از سریال را نداشتیم
جایزه سپاس در دستان تهیهکنندگان و سینماگران جای گرفت
آلبوم «نگاه» حمید خزاعی منتشر شد
سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی میشود
ایرج طهماسب: امسال «مهمانی» نداریم
مدیران شبکه افق در سامانه ۱۶۲ با مخاطبان گفتگو کردند
پویش کاسبان منصف ویژه ماه رمضان در رادیو راه افتاد