میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر شریفی نوازنده موسیقی دستگاهی ایران به تازگی ردیف میرزاعبدالله و قطعات ضربی موجود در آن را با سازهای تار و سه تار و ردیف میرزاحسینقلی را با ساز تار اجرا و روانه بازار کرده است.
وی اجرای ردیف میرزاعبدالله با ساز تار را بر پایه تعمق بر روایت و نواخته های مرحوم نورعلی برومند و اجرای این ردیف با ساز سه تار را در قالبِ ترجمانی متناسب با امکانات سه تار ارائه کرده است.
این هنرمند همچنین ردیف میرزاحسینقلی را بر پایه تأملات بسیار عمیق بر روایت و اجرای علی اکبر شهنازی اجرا کرده است.
شریفی با تأکید به اهمیت بسیار زیادِ حفظ میراث معنوی موسیقی دستگاهی، در بازنوازی ردیف های مذکور، تلاش کرده تا سرحد امکان وفادار به شیوه اجرا، حالات و تزیینات اعمالشده توسط استادان یادشده باشد.
در توضیحات تکمیلی این پروژه موسیقایی نوشته شده است:
امیر شریفی در ضبط و انتشار این سه مجموعه ردیف، اهدافی چهارگانه را در نظر داشته است. اولین هدف وی، تولید محتوای آموزشی دقیق و مستند از ردیف های میرزاعبدالله و میرزاحسینقلی برای تدریس به دانشجویان و هنرجویان موسیقی دستگاهی با توجه به مختصات و امکانات دوره معاصر و نیازهای زمانه است.
هدف دوم، تذکر به غفلتی بسیار رایج در آموزش ردیف و تلاشی در جهت رفع این فقدان فراگیر است. از نظر مجریِ این ردیف ها، سالیان متمادی در اماکن آموزشی، نظیر هنرستان ها و دانشگاه ها، اغلب بر جنبه های آموزشی ردیف تأکید شده است و جنبه های هنری و امکانات بالقوه ردیف های مذکور در ساحت اجرای موسیقی دستگاهی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. از نگاه وی این رویکرد باعث می شود دانشجویان به لحاظ عاطفی چندان با ردیف ارتباط عمیقی برقرار نکنند. بنابراین شریفی در اجراهای مذکور، به هر یک از دستگاه ها و آوازها به مثابه اثری آهنگسازی شده با عیار هنری بسیار بالا توجه کرده و در پی تأمینِ غنای عاطفی، پویایی و سرزندگی اثر، تلاش کرده تا جایی که وفاداری به متن مخدوش نشود و اجرایی هنری و نه صرفاً درسی از متن ردیف را در معرض شنود مخاطبان قرار دهد.
هدف سوم در بازنوازی این ردیف ها، نمایش مراتبی از مفهوم «نَقل» است. شریفی پیش از این، مراتب نقل را در دفترچه های ۲ آلبوم خود «درویشانه» و «فروتنانه» تشریح و کنسرت هایی را بر آن اساس اجرا کرده است.
وی در ضبط این روایات از ردیف نیز کوشیده است انواعی از مراتب نَقل را به نمایش گذارد تا ضمن تصریحِ بر جایگاه ممتاز محتوای موسیقایی این ردیف ها، بر ارجمندی شیوه نوازندگی استادان برومند و شهنازی تأکید و بخش مهمی از راه و رسم تحصیل فنون نوازندگی در موسیقی دستگاهی را برای هنرجویان، در بستر نَقل بازنمایی کند.
منبع : خبرگزاری مهر
با داستان زندگی علیاکبر صادقی در «رخ» همراه شوید
جامعه کره متاثر از مرگ خودخواسته بازیگر جوان و بیرحمی رسانهها
از پندهای گیلگمش در یک نمایشگاه تا توجه به موتیف حیوانی در مجسمهسازی
کارگردان «ستایش»: انتظار این اقبال شگفتانگیز از سریال را نداشتیم
جایزه سپاس در دستان تهیهکنندگان و سینماگران جای گرفت
آلبوم «نگاه» حمید خزاعی منتشر شد
سینما در عصر انقلاب اسلامی بررسی میشود
ایرج طهماسب: امسال «مهمانی» نداریم
مدیران شبکه افق در سامانه ۱۶۲ با مخاطبان گفتگو کردند
پویش کاسبان منصف ویژه ماه رمضان در رادیو راه افتاد
قرنطینه بزرگ کرونا در هند در قاب شبکه نمایش
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار، با «سوجان» دیده شدند
فراخوان «میراث نصر» منتشر شد
تجلیل از عوامل سریالی که بعد از سالها کار با «سوجان» دیده شدند
مشکل شرعی «قاتل و وحشی» باید توسط چه کسی حل شود؟
«اچ» میزبان دومین نمایشگاه «کرشندو» میشود
بهار زودرس شکوفههای گیلاس در نقاشی کودکان ایران و کره جنوبی
نوشتاری درباره آکادمی شدن جشن سینمای مستند و طرح یک درخواست!
بتهوون بر صحنه تئاتر حاضر میشود
کنسرت فلامنکو به نیاوران رسید
دور سوم اجرای نمایش «آنبُرد» در مجموعه تئاتر لبخند
«جامجم» سراغ برنامههای نقد سینما رفت
زمان مراسم خاکسپاری دوبلور «ارتش سری» مشخص شد
بررسی چالشهای خودروسازی در اکران مستند «اسب بیبخار»
منتظر فرود تام کروز در جشنواره کن ۲۰۲۵ باشید!
«کورگردان» در تماشاخانه انتظامی روی صحنه میرود
سهراب پاکزاد در یک کنسرت خیریه شرکت میکند
«بامبولک» صاحب تیزر شد
«طبخ طباخ مطبخ» در تماشاخانه صحنه آبی
برنا فیروزی مدیرکل بازرگانی سازمان صداوسیما شد