میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، روز شنبه ۱۷ تیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک آخرین روز اجراهای خود را سپری کرد و نمایشهای مختلف این روز از جشنواره با استقبال مخاطبان اجرا شدند.
پایانی که با حضور مخاطبان رقم خورد
نهمین و آخرین روز نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در بخشهای صحنهای و فضای باز خود با استقبال مخاطبان و علاقهمندان به تئاتر سپری شد که برخی از این آثار توانستند به لحاظ کیفی نظر مخاطبان را جلب کنند و برخی نیز در این امر موفق نبودند.
اما در کل آخرین روز جشنواره با توجه به اینکه جدول اجرایی متراکمی را در بخش صحنهای داشت، با حضور مخاطبان در سالنهای میزبان، پایان خوبی برای نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک بود.
روایت مقاومت زنان در جبهههای جنگ با میکروتئاتر
نمایش «پیراهنی به نام جنگ» به نویسندگی و کارگردانی سرگل اسلامیان از تهران از جمله آثاری بود که در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک به صحنه رفت.
این نمایش که در ۲ نوبت ۱۷ و ۱۹ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت به شیوه میکروتئاتر اجرا شد. این نمایش شامل مجموعهای از اپیزودها با محور حضور زنان در جنگهای مختلف و بر اساس اتفاقات واقعی است. همچنین برخی روایتها نیز از کتاب «جنگ چهره زنانه ندارد» نوشته سوتلانا الکسیویچ انتخاب شده است.
«پیراهنی به نام جنگ» با عروسکها و اسباببازیهایی اجرا شد که در بازار اسباببازیهای خارجی در دسترس همگان هستند که البته این امر برای فضاسازی اپیزودهایی که بیشترشان مربوط به کشورهای بلوک شرق بود، مدنظر قرار گرفته بود.
استقبال مخاطبان جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی تهران-مبارک از ۲ اجرای این نمایش خوب بود.
«بازی» ساموئل بکت در تئاتر عروسکی
نمایش «بازی» نوشته ساموئل بکت و کارگردانی مشترک زهرا عظمینیا و وحید حجازی از رشت نیز در آخرین روز جشنواره تئاتر عروسکی در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شد.
این نمایش که با تکنیک تلفیقی اجرا شد به ماجرای یک مرد و ۲ زن میپرداخت که هر یک در چارچوبهای مجزا به روایت ماجرای خود میپرداختند. نور موضعی با قرار گرفتن روی هر کدام از این ۳ شخصیت مجال روایت را به آنها میداد و فقط در مقاطعی کوتاه نور به صورت همزمان روی هر ۳ شخصیت قرار میگرفت و روایتها و واگویهها در هم تداخل میکرد.
این نمایش هم در ۲ اجرای خود با استقبال مخاطبان همراه بود اما رضایتمندی حاضران در سالن از اجرایی که دیده بودند، در حد قابل قبولی نبود.
«عقاب» با استقبال مخاطبان به پرواز درآمد
نمایش «عقاب» به نویسندگی و کارگردانی ناصر آویژه از تهران دیگر اثر به صحنه رفته در نهمین روز نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک بود. این نمایش که در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ و در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت، برگرفته از شعر «عقاب» نوشته ناتل خانلری بود.
این نمایش که به شیوه زنده عروسکی اجرا شد، روایتگر زندگی استاد صمیمی کارگردان مطرح تئاتر است که به بیماری سختی دچار شده و تصمیم دارد آخرین اثر هنری گروه خود را در فضای یک پارک برای تماشاگران اجرا کند. وی اجرایاش را بر اساس شعر عقاب سروده پرویز ناتل خانلری آماده کرده اما در طول اجرا اتفاقاتی پیش آمده که مسیر نمایش را تغییر میدهد.
۲ نوبت اجرای نمایش «عقاب» با توجه به ظرفیت سالن سایه مجموعه تئاتر شهر با استقبال قابل توجهی همراه بود.
استقبال کودکان و خانوادهها از «قورباغه و غریبه» در کانون
سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در آخرین روز نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران-مبارک در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ پذیرای نمایش «قورباغه و غریبه» به نویسندگی مشترک زهرا ناظری و بهنام متعارفی و کارگردانی زهرا ناظری از تهران بود.
این نمایش که با تکنیک عروسکی تاپ تیبل اجرا شد روایتگر ورود یک موش صحرایی به جنگلی است که برخی حیوانات جنگل نسبت به او مشکوک هستند. در ابتدا تنها یک بچه قورباغه با این موش صحرایی غریبه ارتباط دوستی برقرار میکند و پس از رخ دادن اتفاقاتی دیگر حیوانات نیز پذیرای این شخصیت میشوند.
«قورباغه و غریبه» با ساخت عروسکیهایی جذاب، در جذب مخاطبان کودک و نوجوان و خانوادههایشان موفق بود و اجراهای این نمایش با استقبال قابل توجه و حتی تماشاگران خارج از ظرفیت سالن روی صحنه رفت.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان