میرنیوز

از اولین نمایشگاه پوستر عاشورایی تا تحول در بخش‌های مختلف سوگواره

از اولین نمایشگاه پوستر عاشورایی تا تحول در بخش‌های مختلف سوگواره 2022-11-21T08:18:03+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سوگواره، نخستین دوره از سوگواره عاشورایی سال ۱۳۸۴ از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با عنوان سوگواره پوسترهای عاشورایی در دو بخش مدعوین و مسابقه برگزار شد. ریاست این نمایشگاه را علی وزیریان برعهده داشت و عبدالمجید حسینی راد، سید حمید شریفی آل هاشم، سعید عجمی، سید حسن موسی زاده و مسعود نجابتی داوری به داوری و بررسی آثار پرداختند.

در اولین دوره این رویداد هنری ۸۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و از این میان ۴۶ اثر در قالب دو نمایشگاه به مخاطبان ارائه شد. اولین نمایشگاه پوستر عاشورایی اردیبهشت ماه ۱۳۸۴ در حوزه هنری و دومین نمایشگاه بهمن ماه در خانه هنرمندان ایران برپا شد.

در این دوره مرتضی اسدی، محمدرضا دوست محمدی، سیدحمید شریفی آل هاشم، امیر عبدالحسینی، حمید عجمی، سعید عجمی، سیدحسن موسی زاده مسعود نجابتی و علی وزیریان به عنوان مدعوین سوگواره، ۳۸ اثر تولید کردند.

در این رویداد سمیه نیکزاد به عنوان نفر اول، محمدمهدی کتابدار به عنوان نفر دوم و حامد حکیمی به عنوان سومین برگزیده سوگواره معرفی شدند. همچنین لوح تقدیر سوگواره به حسین یوزباشی، فرهود مقدم، محراب اسدخانی، محمد ریاضی و منا قزلو اهدا شد.

دومین سوگواره پوستر عاشورایی ۲۲ دی ماه تا ۴ بهمن ماه ۱۳۸۶ به دبیری احمد آقاقلی زاده در خانه هنرمندان ایران و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد. دومین دوره سوگواره پوستر عاشورایی به دو بخش مدعوین و مسابقه اختصاص داشت که از میان ۲۰۷۸ اثر رسیده به دبیرخانه از ۷۳۰ هنرمند، ۷۲ اثر هنری در خانه هنرمندان ایران و ۷۲ پوستر در نگارخانه ابوالفضل عالی به نمایش در آمد.

در این دوره علی وزیریان ثانی، سید حمید شریفی آل هاشم، فرزاد ادیبی، مسعود نجابتی و کوروش پارسا نژاد به داوری آثار پرداختند و محمدرضا آستانه، احمد آقاقلی زاده، فرزاد ادیبی، مرتضی اسدی، کوروش پارسا نژاد، مهدی حاجی محمدی، محمد خزایی، محمدرضا دوست محمدی، سید حمید شریفی، سعید عجمی، حمید عجمی، امیر عبدالحسینی، مصطفی گودرزی، سید حسن موسی زاده، مسعود نجابتی و مصطفی ندرلو مدعوین دومین سوگواره پوستر عاشورایی بودند که ۳۱ اثر هنری را در این سوگواره به نمایش گذاشتند.

جایزه نفر اول دومین سوگواره پوستر عاشورایی به مجید زارع، جایزه نفر دوم به رشید رهنما، جایزه نفر سوم به مهدی تمیزی اعطا شد و آنتونی آندون جایزه ویژه سوگواره را به خود اختصاص داد. همچنین مرتضی آکوچکیان، یونس حامدی فرد، محمدمهدی خدادادی، جلال خصوصی، محمد ربیعی، محمدصابر شیخ رضایی، سمیرا عرب سلمانی، روح‌اله گیتی نژاد، احسان مرادی سنجانی و هادی معزی به عنوان ۱۰ برگزیده این دوره سوگواره شناخته شدند.

سومین سوگواره پوسترهای عاشورایی به دبیری محمد خزایی در قالب سه بخش ویژه (قمر بنی هاشم)، اصلی (حماسه عاشورا) و کتیبه از ۱۴ تا ۲۶ دی ماه ۱۳۸۷ در نگارخانه ابوالفضل عالی برگزار شد.

در این دوره از سوگواره پوسترهای عاشورایی مجموعه‌ای شامل ۱۱۰ اثر عاشورایی به نمایش گذاشته شد و با انتخاب هیأت داوران متشکل از احمد آقا قلی‌زاده، سید حمید شریفی آل هاشم، مجید قادری، سیدحسن موسی زاده و علی وزیریان در بخش اصلی (حماسه عاشورا) سومین سوگواره پوستر عاشورایی، محمدصابر شیخ رضایی به عنوان اولین برگزیده، مجید کاشانی و محمد ربیعی به عنوان دومین برگزیده و علیرضا جوادی به عنوان سومین برگزیده این رویداد هنری معرفی شدند. همچنین حسین ماهرانی، مصطفی مهری، محمد صمدی، محبوبه نجفی، محمد عدیلی‌پور، پریسا رضی‌پور، علی‌آقا حسین‌پور، یونس رجبی، رضا ملکی‌نژاد و سید نوید درخش به عنوان ۱۰ هنرمند برتر شرکت‌کننده در سوگواره مورد تشویق قرار گرفتند.

در بخش ویژه (قمر بنی هاشم) سومین سوگواره پوستر عاشورایی شمس‌الدین غازی، محمود ساکی و محمدصابر شیخ رضایی به عنوان هنرمندان برگزیده معرفی شدند. همچنین محمد ربیعی و سیدحسین جعفرنژاد به عنوان هنرمندان برگزیده بخش کتیبه شناخته شدند.

چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی به دبیری امیر عبدالحسینی از ۲۹ آذرماه تا ۱۱ دی ماه ۱۳۸۸ در خانه هنرمندان ایران و از ۲۹ آذرماه تا ۲۴ دی ماه ۱۳۸۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

در این دوره ۱۴۶۵ اثر از ۵۷۳ هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که از این میان ۱۱۲۲ اثر در بخش اصلی، ۲۵۰ اثر به بخش موضوعی حر بن یزید ریاحی، ۹۳ اثر به بخش کتیبه اختصاص داشت.

در چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی آثار ۴۰ هنرمند به نمایش در آمد که از این میان در بخش جنبی با محوریت کتیبه‌نگاری، سعید دین‌پناه، رضا باباجانی و علیرضا جوادی موفق به دریافت لوح تقدیر و ۳ سکه بهار آزادی شدند.

همچنین در بخش موضوعی با عنوان حر بن یزید ریاحی، رضا منجزی و محمدحسین اناری مورد تقدیر قرار گرفتند و در بخش اصلی با موضوع حماسه عاشورا ضمن تقدیر از ۱۰ هنرمند محمود حاجی‌وند را به عنوان سومین برگزیده این بخش، مسلم علم‌زاده را به عنوان دومین برگزیده این بخش و علیرضا جوادی را به عنوان نخستین برگزیده بخش اصلی چهارمین سوگواره پوستر عاشورایی معرفی کرد.

ابراهیم حقیقی، صداقت جباری، محمد خزایی، کوروش پارسانژاد، محمدرضا دوست محمدی داوری آثار را برعهده داشتند.

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی پس از ۴ دوره متوالی، آذرماه ۱۳۸۹ به دبیری احمد آقاقلی زاده از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در سه بخش اصلی (حماسه عاشورا)، بخش کتیبه و بخش موضوعی (حضرت زینب سلام الله علیها) برگزار شد.

آثار این دوره از سوگواره عاشورایی شامل پوسترهایی با موضوع عاشورا بود که نیمی از حجم کتاب این دوره از سوگواره را به خود اختصاص داد. در این کتاب پوسترهای با موضوع عاشورا (حماسه عاشورا، کتیبه و حضرت زینب (س)) و همچنین خالقان هر یک از آثار به چاپ رسید.

در بخش اصلی این دوره از سوگواره پوسترهای عاشورایی آثار مریم آزاد، زهرا ابوالحلم، محمود بازدار، سید مجید برقانی، مهدی بهلویی، امین پرهیزگار، محسن تاجرزاده تبریزی، محمدباقر جاوید، علیرضا جوادی، علی آقا حسین‌پور، ابوالفضل رنجبران، محمود ساکی، حامد سعیدی، حسن سلطان زاده، منا شفیعی نژاد، محدثه عزیزآبادی، احمد عزیزپور، مازیار علی یاری، محبوبه علیار، جاوید علیوندی، محمدرضا فرخ پور، محمدحسین قلی‌پور، لیلا قنبری یکتافر، رضا منجزی، کیانوش محبیان، سیدمحمد حسین میرباقری، جواد میرحسینی، سمیه سادات ملکی نژاد، هادی گلچین، حمید وصفی و محمدحسین همدانیان به نمایش در آمد که از این میان علی آقا حسین‌پور، رضا منجزی و حسن سلطان‌زاده به ترتیب به عنوان نفرات نخست تا سوم این بخش معرفی شدند.

در بخش موضوعی حضرت زینب (س) سید حسین جعفرنژاد و جاوید علیوند به ترتیب نفرات دوم و سوم معرفی شده و از آنان تقدیر بعمل آمد.

بر اساس این گزارش در این بخش هیأت داوران هیچکدام از شرکت‌کنندگان را حائز رتبه نخست ندانسته و همچنین در بخش جنبی کتیبه‌نگاری نیز مریم حسن‌نژاد را به عنوان نفر برگزیده معرفی کردند.

ششمین دوره سوگواره پوسترهای عاشورایی در دوره مدیریت مرتضی گودرزی دیباج در مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ی هنری به دبیر علمی سیدحسن موسی‌زاده در سه بخش حماسه، حضرت علی اصغر و کتیبه از ۲۸ آذرماه تا ۲۰ دی ماه ۱۳۹۰ در حوزه هنری برگزار شد.

در این دوره کوروش پارسا نژاد، صداقت جباری، علی خورشیدپور، مهدی سعیدی و مسعود نجابتی داوری آثار را برعهده داشتند و از میان ۳۰۱۴ اثر ارسال شده ۲۰ نفر از هنرمندان را حائز رتبه معرفی کردند.

در بخش حماسه از امیر شهبازی، سمیه نیکزاد، عباس پرچمی، فرزانه زارع زاغه، محمد سعید نقاشیان مهدیه قاسمی، مهنوش نوری، سید محسن حسینی و صفورا بیگدلی، محمدرضا صدیق تقدیر شد و یاسر قمی، مهدی تمیزی و رضا باباجانی رتبه اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند. در بخش حضرت علی اصغر، راضیه زندی، رضا منجزی، مسعود شکیبایی و ملیحه عوض بیگی مورد تقدیر قرار گرفتند و میثم خالوندی، روح الله تیموری و هدایت علیپور تقدیرشدگان بخش کتیبه بودند.

در بخش اصلی این سوگواره آثار ۴۴ هنرمند از جمله محمد افشار، مرتضی فرحناک، حمید محمودی، طاهر نبی‌زاده، میثم خالوندی و روح‌الله تیموری، سید حسین جعفرنژاد، محمد جمشیدی، علی عمرانی، هدایت علیپور، رحیمه همرنگ، لیدا ملیحی، اکبر حیدری، رضا نوری، جلال خصوصی نیا، محمدتقی سخایی، مجتبی قهرمانی، حمید حدیدی، محسن عباسی، مصطفی سلیمانی، میثم خاکپور، امیر کبیرنژاد، مهدی مرادی، علی کیان مهر، علی رضا توکلی، سیده ساناز البرزی، سید نوید بی‌بی شهربانویی، احمد عزیزپور، مهرداد دریا افزون، سحر رضائیه راد، حسین صبحی، مهدیه روستایی، ملیکا خداجو، زهرا پاشایی، رضا منجزی، زهرا ابوالحلم، وحید نوروزی، سید علی میر حسینی، ثارالله فرخ، علیرضا حصارکی و محمدرضا عبداله نژاد فراهانی به نمایش در آمد.

سوگواره پوسترهای عاشورایی در هفتمین دوره به سوگواره هنرهای عاشورایی تغییر نام داد تا به مرور زمان بخش‌های مختلف هنری نیز به آن اضافه شود. آثار این سوگواره با موضوع حماسه عاشورا، حضرت علی‌اکبر (ع) و طراحی پرچم‌های سوگواری به دبیری مسعود نجابتی در سه بخش پوستر، تصویرسازی و پرچم‌های سوگواره از ۱۳ آذرماه تا ۹ دی ماه ۱۳۹۱ به نمایش گذاشته شد.

در هفتمین دوره سوگواره هنر عاشورایی هیأت داوران متشکل از محمدعلی بنی‌اسدی، علی‌اکبر صادقی، محمدحسین حلیمی، کوروش پارسانژاد و محمد خزایی ۱۵۰۰ اثر هنری را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

هیأت داوران در بخش پوستر با موضوع حماسه عاشورا، محمد جواد زهادت از قم را به عنوان رتبه اول این دوره از جشنواره برگزید و در این بخش رتبه دوم به محمدصابر شیخ رضایی از تهران و رتبه سوم به علیرضا جوادی از تهران اختصاص یافت.

در بخش تصویرسازی با موضوع حماسه عاشورا، رضا دالوند از لرستان رتبه اول را به خود اختصاص داد و نرگس دلاوری از تهران و محمدرضا صدیق از اردبیل به ترتیب نفرات دوم و سوم این بخش شناخته شدند.

همچنین در بخش پوستر با موضوع حضرت علی اکبر (ع) میثم خالوندی از سمنان، احمد عزیزپور از ایلام، محسن جعفری از خراسان رضوی و علیرضا جوادی از تهران مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در بخش تصویرسازی هفتمین سوگواره هنر عاشورایی با موضوع حضرت علی اکبر (ع) رتبه اول به سیدمیثم موسوی ازتهران، رتبه دوم به مهرناز سراج القوم از کرمان و رتبه سوم به عصمت خاکی از اصفهان اختصاص یافت.

هیأت داوران هفتمین سوگواره هنر عاشورایی در بخش پوستر با موضوع پرچم‌های سوگواری با توجه به تعداد کم آثار نتوانست به انتخاب نفرات اول تا سوم برسد. به همین دلیل لوح تقدیر سوگواره بدون ذکر اولویت به حمید قربان پور از خراسان رضوی، محمدصابر شیخ‌رضایی از تهران، علیرضا پوراکبری از تهران و امین‌الله صادقی رودانی از هرمزگان تعلق گرفت.

طبق فراخوان منتشر شده از هشتمین سوگواره هنر عاشورایی، این دوره از سوگواره با موضوع مادر شهید و حماسه عاشورا در حالی آذرماه ۱۳۹۳ برگزار شد که ۵۳۸ هنرمند متقاضی حضور در سوگواره بودند.

از میان تعداد ۱۴۰۴ اثر رسیده به هشتمین سوگواره هنر عاشورایی که به تفکیک ۹۵۳ اثر در بخش پوستر ،۳۱۰ اثر در بخش تصویرسازی و ۱۴۱ اثر در بخش پرچم بودند، تعداد ۳۰ اثردر بخش پوستر، ۴۹ اثر در بخش تصویرسازی و ۱۳ اثر در بخش پرچم به نمایشگاه راه یافتند.

در بخش پوستر با موضوع حماسه عاشورا، محمدصادق محمدپور از استان مازندران با اثر «روزنامه» نفر اول و سید محمدهادی قادری از استان قم با اثر «شفا» حائز رتبه دوم شناخته شد. همچنین نصیر بشری از استان تهران با اثر «حضرت علی اکبر» در رتبه سوم این بخش قرار گرفت. در همین بخش از اثر نوشین بیجاری از استان تهران با عنوان «تنهای تنها مانده»، جلال پیر مرزآباد از استان آذربایجان شرقی با عنوان «هل من ناصر ینصرنی» و ایمان خاکسار بنی اسدی از استان البرز با اثر «بصیرت» تقدیر شد.

در بخش پرچم‌های سوگواره با موضوع حماسه عاشورا میثم نامدار از استان تهران با اثر «شفای کربلا» حائز رتبه اول شناخته شد و محمد تقی‌پور از استان تهران با اثر «یا حسین شهید» جایزه رتبه دوم را از آن خود کرد و مسلم علم‌زاده از استان تهران با اثر «هیهات منا الذله» به عنوان سومین برگزیده این بخش معرفی شد.

در بخش تصویرسازی با موضوع حماسه عاشورا الهه امیر حسینی از استان البرز با اثر «حضرت علی اصغر» جایزه رتبه اول را کسب کرد و مقام دوم این بخش به مهدی جوادپور از استان گیلان و با اثر «شش ماهه کربلا» رسید. همچنین راحله کریم بخش نوبر از استان گیلان با اثر «حماسه عاشورا» به عنوان سومین برگزیده این بخش معرفی شد.

در بخش تصویرسازی با موضوع مادر شهید، هیئت داوران این بخش هیچ اثری را شایسته رتبه برتر ندانست و سولماز جهانگیر از استان البرز با اثر «معراج» را به عنوان دومین برگزیده معرفی کرد و جایزه رتبه سوم این بخش را به سمیه علیپور از استان تهران که با اثر «شام غریبان» در سوگواره شرکت کرده بود، اعطا کرد.

نهمین دوره از سوگواره هنر عاشورایی در بخش‌های پوستر و پرچم‌های سوگواره با موضوعات «حماسه عاشورا»، «حسین تنها نمی‌ماند» و در بخش تصویرسازی با موضوعات «حربن یزید ریاحی» و «قیس بن مسهر صیداوی» آبان ۱۳۹۴ به صورت بین‌المللی برگزار شد.

از میان ۳۸۲ شرکت‌کننده در نهمین سوگواره هنر عاشورایی ۱۱۱ اثر به نمایشگاه راه یافت که شامل ۳۷ اثر در بخش پوستر، ۱۷ اثر در بخش پرچم و ۵۷ اثر در بخش تصویرسازی بود.

در بخش تصویرسازی با موضوع حر بن یزید ریاحی، سیدحسن موسوی از تهران، سمانه مطلبی از تهران و نوشین صفاخو از دماوند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. در همین بخش با موضوع قیس‌بن مسهر نیز فاطمه خسرویان از اصفهان، فاطمه قاسمی از تهران و آسیه گونه‌زاده از تهران رتبه‌های اول تا سوم را گرفتند.

در بخش پرچم سوگواره صدیقه کاشانی و میثم نامدار رتبه دوم را به خود اختصاص دادند و رتبه سوم از آن سجاد همتی از لرستان و حامد سهرابی از تهران شد. هیأت داوران در بخش پرچم هیچ شرکت‌کننده‌ای را برای رتبه نخست انتخاب نکرد.

در بخش پوستر این سوگواره با موضوع «حسین تنها نمی‌ماند»، هادی مهاجری از البرز، نرجس محمدلو از قم و تیلا اصغرزاده منصوری از تبریز نفرات اول تا سوم شناخته شدند. در همین بخش با موضوع حماسه عاشورا نفرات اول تا سوم به ترتیب سمیه خزایی متک از خراسان جنوبی، سیدمحمد جاماسبی از کرمانشاه و مجید بهرامی از اصفهان معرفی شدند.

‎حوزه هنری انقلاب اسلامی با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های واقعه کربلا در زمینه خلق آثار تجسمی دهمین سوگواره هنر عاشورایی را در آبان ماه ۱۳۹۵ در بخش‌های نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچم‌های سوگواری به صورت بین‌المللی برگزار کرد.

در این دوره جمعاً ۱۰۹ اثر در سه بخش پوستر و پرچم، تصویرسازی و نقاشی به نمایش در آمد که به ترتیب ۳۵ اثر در بخش پوستر، ۱۷ اثر در بخش پرچم و ۱۱ اثر در بخش نقاشی و ۴۶ اثر در بخش تصویرسازی بودند.

در بخش پوستر و پرچم احمد آقا قلی‌زاده، محمد خزایی و مهدی حاجی‌محمدی به عنوان اعضای هیئت داوران، حجت مجرد را با اثر «آب» از استان اردبیل شایسته رتبه اول دانستند و سمانه سادات رفائی با اثر «حسین از من است» از استان تهران به عنوان رتبه دوم شناخته شد. همچنین فاطمه سادات موسوی از استان قم با اثر «سلام بر آن شیرخوار کوچک» به عنوان رتبه سوم معرفی شد.

در بخش پرچم هیئت داوران، علیرضا معظمی گودرزی (ارسطو) با اثر «پرچم یا حسین شهید» از استان لرستان، وحید یعقوبلو با اثر «هیهات من الذله» از استان قم، محسن خلیل‌نژاد با اثر «چهار سلام» از استان تهران و محمد جواد زهادت را شایسته تقدیر معرفی کرد.

هیأت داوران بخش نقاشی و تصویرسازی که متشکل از ابوالفضل همتی آهویی، اکبر نیکان‌پور و فاطمه رادپور بودند، در بخش تصویرسازی علی محمدی از استان تهران را با اثر «آستان حضرت قاسم (ع)» به عنوان رتبه اول و مهدی مزرعه فراهانی با اثر «حماسه عاشورا» را از استان تهران به عنوان رتبه دوم معرفی کرد. رتبه سوم این بخش نیز به معصومه صحبتی از استان تهران با اثر «نبرد حضرت قاسم با دشمنان» اختصاص یافت.

در بخش نقاشی احسان سلگی با اثر «عاشورا ۲» از استان لرستان در این بخش رتبه اول را کسب کرد. همچنین رتبه دوم این بخش به مهدی پرستار شهری با اثر «حماسه عاشورا» از استان همدان و رتبه سوم به طهمورث آشناگر با اثر «بیا به بالینم حسین جان» از استان تعلق گرفت.

یازدهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی هم‌زمان با محرم و صفر سال ۱۴۳۹ هجری قمری در آبان ماه ۱۳۹۶ به صورت بین‌المللی در چهار بخش نقاشی، تصویرسازی، پوستر و پرچم‌های سوگواری برپا شد. در این سوگواره که دبیر هنری آن را محمدرضا دوست‌محمدی برعهده داشت، یک هزار و ۲۳۵ اثر از ۴۳۱ هنرمند داوری شد.

داوری آثار بخش پوستر و پرچم این دوره از سوگواره را محمد خزایی، مسعود نجابتی و سید حسن موسی‌زاده برعهده داشتند و علی هاشمی شهرکی، محمدحسین صلواتیان و حسن روح‌الامین هم آثار بخش تصویرسازی و نقاشی را ارزیابی کردند.

در بخش تصویرسازی رضا دالوند از تهران به عنوان نفر اول، مسلم علم‌زاده از تهران به عنوان نفر دوم و زهرا کیانی از قم به عنوان نفر سوم، معرفی شدند.

در بخش پوستر، علیرضا پوراکبری از تهران نفر اول، حمید پورشریف از قم نفر دوم و محمدصابر شیخ‌رضایی از تهران نفر سوم شناخته شدند.

در بخش مدافعین حرم، سیدمهدی میرحیدری از قم، دانیال فرخ از تهران، محمدصابر شیخ‌رضایی از تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین در بخش میانمار، عماد تیماس از اهواز، امید کردی از یزد، محمدصالح تشکری از همدان، عباس شریف از تهران و امیرخادم شریف از بندرانزلی تجلیل شدند.

در بخش پرچم، الهام زارعی از کرمانشاه، امین وطنی‌شهمیرزادی از مازندران و فاطمه‌السادات موسوی از قم تقدیر شدند.

در بخش نقاشی، بهار رحیم زاده از اصفهان، مهدی پرستار شهری از همدان و یاور بالسینی از تهران تجلیل شدند. هیأت داوران در این بخش از سه نوجوان و یک هنرمند ارامنه نیز تقدیر کردند که بدین ترتیب لوح تقدیر و جایزه غیرنقدی به طاها قاسمی از مازندران (۱۴ سال)، آدلینا درآنتونیان از تهران (هنرمند ارامنه)، لاوین حسن‌زاده اسکویی از خوزستان (۱۲ سال) و مهدی نصیری‌خوزانی از اصفهان (۱۲ سال) اهدا شد.

در بخش تصویرسازی، سیدمیثم موسوی از تهران، مریم حسن‌نژاد از تهران و هما رستمی از تهران تقدیر شدند. همچنین در بخش پوستر، مصطفی بهمن‌آبادی از خراسان رضوی، پدرام فرخ‌نیا از چهارمحال و بختیاری و محمدحسین همدانیان از قم مورد تجلیل قرار گرفتند.

دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی مهرماه ۱۳۹۸ به دبیری علی وزیریان در بخش‌های نقاشی، تصویرسازی، پوستر و عکس برگزار شد.

در نمایشگاه دوازدهمین سوگواره هنر بیش از ۲۵۰۰ اثر از ۷۵۵ هنرمند به دبیرخانه سوگواره ارائه شد، که از این میان حدود ۱۵۰ اثر از ۱ تا ۱۴ آبان ماه در نگارخانه ابوالفضل عالی و گالری‌های شماره یک و دو خانه عکاسان حوزه هنری به نمایش در آمد.

در آئین افتتاحیه دوازدهمین سوگواره هنر عاشورایی از پرویز اقبالی (تصویرگر و طراح باسابقه کشورمان) تقدیر شد و ۱۵۰ اثر منتخب روی دیوار رفت.

در بخش نقاشی، سجاد گمار از همدان رتبه اول، عبدالحمید نورآبادی از خوزستان رتبه دوم و سامان جعفری از لرستان رتبه سوم بخش نقاشی را به خود اختصاص دادند. همچنین در این بخش از شهربانو منفرد، محمدرضا عباس پور و مهدی پازوکی تقدیر شد.

در بخش تصویرسازی، ضمن تقدیر از افسانه مرادی، فاطمه سادات درالتاج تهرانی و منصوره باقری، میکائیل براتی از تهران رتبه اول، هما رستمی شاهواری از تهران رتبه دوم و صدیقه احمدی از خوزستان رتبه سوم را از آن خود کردند.

در بخش عکس، روح‌اله جوانی از اصفهان به عنوان رتبه اول، اردلان حسنعلی‌زاده از خراسان رضوی به عنوان رتبه دوم و میثم ملکی‌قزوینی از قزوین به عنوان رتبه سوم معرفی شدند. در این بخش از صابر قاضی تقدیر شد.

در بخش پوستر، مبینا جعفری از استان مرکزی نیز به عنوان رتبه اول بخش پوستر معرفی شد و هیأت داوران این بخش هیچ اثری را شایسته دریافت رتبه‌های سوم و دوم ندانستند. ایمان ماندگاری از اصفهان، مهدی عسگری از تهران، رباب فاضل از تهران، فاطمه حقیقی از تهران و مهدی گنجی از تهران مورد تقدیر قرار گرفتند.

سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی به دبیر هنری مهدی حاجی‌محمدی فریمانی مهرماه ۱۴۰۰ در ۴ بخش عکس، پوستر، نقاشی‌خط و تصویرسازی برگزار شد.

آثار این دوره از سوگواره شامل ۲۰۰۰ اثر خلق شده از سوی هنرمندان عرصه تجسمی بود که به دبیرخانه «سوگواره هنر عاشورایی» ارسال شده بودند.

در بخش نقاشی‌خط رتبه سوم به مهدی جلالی از سمنان، رتبه دوم به سمیرا گلزاد از تهران و رتبه نخست به حسین بهرامی اختصاص یافت.

در بخش نقاشی‌خط، هیئت داوران (جلیل رسولی و صداقت جباری و عذرا عقیقی بخشایشی)؛ فاطمه حسنی از سمنان، مسعود جان‌بزرگی از لرستان و نرجس شریف‌زاده از تهران را شایسته تقدیر دانستند.

در بخش تصویرسازی جایزه رتبه سوم به سعیده نصرتی‌فرد از خراسان رضوی، جایزه رتبه دوم به محمدعلی نادری از هرمزگان و جایزه رتبه اول به رضوانه مرادی از قم اعطا شد. همچنین هیئت داوران (سید حمید شریفی آل هاشم، سعید رزاقی و محمدرضا دوست‌محمدی) صدیقه احمدی از خوزستان، لیلا بدر عظیمی از تهران و محسن فرجی از قم را شایسته تقدیر دانستند.

در بخش اصلی طراحی پوستر رتبه سوم به وحید یعقوبلو از قم، رتبه دوم به عمار ابوالفتحی از تهران و رتبه نخست به علیرضا پوراکبری و الهام شفیعی از تهران اختصاص یافت.

هیئت داوران همچنین امین وطنی شهمیرزادی از مازندران، محمود بازدار از خراسان رضوی و مهدی عسکری از تهران را شایسته تقدیر دانستند.

در بخش جنبی طراحی پوستر نیز هیئت داوران (محمد خزایی، مسعود نجابتی و سیدحسن موسی‌زاده)، ابوالفضل کریمی از تهران، صدیقه احمدی از خوزستان و محمدجواد پردخته از گیلان را شایسته تقدیر دانستند.

در بخش عکس (مجموعه عکس) رتبه سوم به سیدجواد میرحسینی از گیلان، رتبه دوم به علی‌اصغر فیض‌اللهی از کردستان و رتبه نخست به پوریا ترابی از قزوین تعلق گرفت.

در این بخش، هیئت داوران همچنین حمید وکیلی از تهران و یاسر محمدخانی از استان مرکزی را شایسته تقدیر دانستند.

در بخش عکس (تک عکس) رتبه سوم به میثم ملکی قزوینی از قزوین، رتبه دوم به محمد وحدتی از قم و رتبه نخست به تهمینه رحمانی از تهران اختصاص یافت. در این بخش، هیئت داوران (فرهاد سلیمانی، یدالله عبدی و رئوف محسنی) همچنین حیدر رضایی از تهران و علی ابک از سمنان را شایسته تقدیر دانستند که لوح تقدیر و جایزه نقدی به آنها اهدا شد.

هیئت داوران هیچ اثری را در بخش فتوکلیپ شایسته دریافت رتبه ندانستند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)