میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز چهارشنبه ۲۷ مهر مسجد مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم (ص) میزبان مراسم یادبود امیرحسن ندایی هنرمند، پژوهشگر و مدرس تأثیرگذار عرصه فرهنگ و هنر ایران بود.
در این مراسم که با حضور چهرههای فرهنگی و هنری همراه بود، دوستان و همکاران ندایی از ویژگیها و جایگاه این چهره فقید سخن گفتند.
اولین سخنران مراسم، محمدعلی صفورا از استادان دانشگاه تربیت مدرس بود که به بیان نکاتی درباره تأثیرگذاری امیرحسن ندایی در عرصههای فرهنگی و هنری پرداخت. وی یادآور شد: ندایی پژوهشهای بسیار تأثیرگذاری داشت. در حوزه رسانه صدایش همچون موسیقی بود. در حوزه آموزش نیز بسیار برای دانشجویانش دوستداشتنی است و در دل و خاطر همهشان جای گرفته و ماندگار است.
وی تأکید کرد: امیرحسن ندایی از زمین به آسمان بارید و جاودان خواهد ماند.
صفورا در پایان سخنان خود از زندهیاد اکبر عالمی یاد کرد و گفت: متأسفانه به دلیل کرونا نتوانستیم برای ایشان مراسمی برگزار کنیم. به همین خاطر بایستید و برای هر دوی این عزیزان دست بزنید.
سپس امید نجوان نویسنده و فیلمساز به ایراد سخنانی درباره آشنایی خود با امیرحسن ندایی پرداخت و گفت: اوایل دهه ۷۰ با ایشان آشنا شدم و ای کاش این روز نمیرسید که بر این رفاقت نقطه پایان بگذارم. شاید کمتر کسی با یک استادتمام همکار شود و جرعه جرعه از شربت دانش استاد خود بنوشد که این موهبت نصیب من شد.
وی یادآور شد:یکی از مهمترین فرازهای دوستی من و امیرحسن ندایی با استاد اکبر عالمی گره خورده بود. ندایی و عالمی ارتباط عاطفی و قلبی قوی داشتند. ندایی اقیانوس عظیمی از اطلاعات مختلف و مهمتر از همه تاریخ هنر بود. مانند عالمی به کلام و کلمه بسیار تسلط داشت و ترجمه «مدهآ» نمونه بارز این توانایی بود.
در ادامه فردین خلعتبری آهنگساز و مدرس موسیقی درباره جایگاه امیرحسن ندایی در عرصه فرهنگ و هنر، یادآور شد: وقتی هنرمندی مستعد است و اثر هنری تولید میکند و به سمت آموزش میرود ۲ دلیل دارد، یکی اینکه میخواهد ریشهای نگاه کند و دیگر جوانان را پرورش و رشد دهد که امیرحسن ندایی اینگونه بود.
وی تأکید کرد: وقتی یک سلطان میمیرد از خود گنجینه و همچنین مسیری که بعدیها از آن استفاده کنند به جای میگذارد و این درباره امیرحسن ندایی صدق میکند. گنجینهاش کتابها و پژوهشهای اوست.
این هنرمند شناخته شده تصریح کرد: نمیدانم دانشگاه تربیت مدرس چگونه میخواهد جای اکبر عالمی و امیرحسن ندایی را پر کند، کار بسیار سختی است.
خلعتبری درباره ویژگیهای شخصیتی زندهیادان اکبر عالمی و امیرحسن ندایی، اظهار کرد: خاصیت عالمی و ندایی این بود که نگاه و زبان تحسینشان بسیار آموزنده بود. اگر زبانی باشد که درباره ندایی صحبت کند دعوت میکند آثارش را دوباره ببینیم و بخوانیم. این مجلس میتواند آغاز مسیر یک پژوهشگر و هنرمند باشد.
وی در پایان سخنان خود به ذکر فعالیتهای مختلف امیرحسن ندایی در عرصههای رسانه، نگارش کتاب، پژوهش و مقاله و ترجمه پرداخت.
مهوش ندایی خواهر زندهیاد امیرحسن ندایی سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن قدردانی از حاضران در مراسم و همچنین اشاره به ویژگیهای اخلاقی زندهیاد ندایی و نگاه او به زندگی و پیرامون خود، شعری را که امیرحسن ندایی از سوم شهریور سال ۸۹ سروده بود، برای حاضران قرائت کرد:
«نمیدانم گور من کجا خواهد بود/ اما بسیار به آن اندیشیدهام/ من مرگ را خواهم دید/ در دیداری سخت مشتاقانه/ گور من، اما نمیدانم کجا خواهد بود/ سنگی سرد بر آن مینهند/ تا مبادا تن من/ که توان پروازش گریخته/ گریزی از آن باشد/ و من خسته و پای از راه افتاده/ با پوزخندی بدانان چنین خواهم گفت/ دیگر توان دویدن در پاهای من نیست/ دیگر کبوتران رویاهای من را/ تا دوردست خیال/ پروازی نیست/ دیگر یارای دزدیدن سیب/ با من نیست/ دیگر حتی بوسهای گرم/ مرا بیدار نخواهد کرد/ و تن من/ در جدالی نابرابر با کرمکان حقیر/ خواهد پوسید/ زیرا من، مردهام/ نمیدانم گور من کجا خواهد بود/ خود اگر گوری توانست بود/ حتی نمیخواهم بدانم/ گور من کجا خواهد بود/ تار و پود گلویم/ خاک خواهند شد/ اما آواز رویای بلند دریا/ تا کناران دوردست/ در فریادی فروخفته/ چنا چون موجی آرام در اعماق/ آبکنارانی ژرف/ آرزوی پرواز را/ چونان مرگ/ خواهند سرایید»
در ادامه نیز مریم ایرانی به قرائت شعری سروده خود برای درگذشت زندهیاد امیرحسن ندایی با عنوان «کابوس» پرداخت.
سپس عباس یاری به ایراد سخنانی درباره نحوه آشنایی و همکاری خود با زندهیاد امیرحسن ندایی پرداخت و گفت: در دورهای شانس این را داشتم در مجله فیلم اینترنشنال با ایشان همکار باشم. ندایی چهرهای است که محال است هیچوقت تصویر تلخی از او به ذهنتان بیاید. پر از رنگ و انرژی بود.
وی تأکید کرد: آدمی با این همه کار و انرژیهای خوب از بین ما نرفته و حتما حضور دارد. امیرحسن ندایی در قلب همه ماست.
نیلوفر ندایی فرزند زندهیاد امیرحسن ندایی از دیگر سخنرانان این مراسم یادبود بود. وی خطاب به حاضران در مراسم گفت: دوستان عزیز پدر من، استادان، هنرمندان، خواهران، برادران، من نیلوفر ندایی فرزند عشق هستم. پدر و مادر من در سالهای جوانی هم را دیدند و مادرم عاشقانه با پدرم زندگی کرد. فکر میکنم مادرم در آرزوهای پدرم زندگی کرد و لحظهای نبود که به او فکر نکند و با شادیاش شاد و با غمش محزون نشود.
وی در پایان تأکید کرد: پدر همه ما اشتباه میکنیم، همه ما بخشیده میشویم.
در ادامه ابوالقاسم ایرانی نیز ضمن قرائت ۳ قطعه شعر به یاد امیرحسن ندایی، گفت: من ندایی را سالهای سال قبل از اینکه دامادم باشد میشناختم و با هم رفیق بودیم و در نشستهای ادبی حضور پیدا میکردیم.
حسین معماری از استادان دانشگاه نیز به ذکر خاطرات خود با زندهیاد امیرحسن ندایی پرداخت و یادآور شد: سالها پیش حدود ۲۳ سالگی امیر در منزلشان بودم و از او پرسیدم گل و گیاه خانه شما چقدر خوب هستند، او به من گفت دلیلاش این است که برایشان موسیقی خوب پخش میکنم.
وی تأکید کرد: موسیقی خوب بشنویم، فیلم خوب ببینیم، کتاب خوب بخوانیم تا شبیه امیرحسن ندایی شویم.
ستاره ایرانی همسر زندهیاد امیرحسن ندایی نیز ضمن قدردانی از حضور حاضران در مراسم، تأکید کرد: امروز هنر و ادب و اندیشه ایران یکی از دردانههای خود را از دست داد. امیرحسن ندایی رفت ولی میراثاش باقی است.
هوشنگ گلمکانی نیز سخنرانی پایانی مراسم یابود امیرحسن ندایی بود. وی گفت: با ندایی از طریق دخترم که شاگردش بود آشنا شدم و پیشتر با آثارش آشنا بودم. وقتی در مجله فیلم با هم آشنا شدیم، دیدم که انسان بسیار منظم و بی حاشیهای است. دختر من خیلی شیفتهوار درباره ندایی صحبت میکرد که ناشی از عشق شاگرد و استادی بود. این جنبه ندایی را در آن مقطع آشنایی و همکاری با هم شناختم.
محمدمهدی عسگرپور، محمد حمیدیمقدم، علی دهکردی، محمدرضا خاکی و جواد طوسی از دیگر حاضران در مراسم یادبود زندهیاد امیرحسن ندایی بودند.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان