میرنیوز
مسعود آب پرور کارگردان سریال «مستوران» درباره این مجموعه که تاکنون دو قسمت از آن پخش شده و سوالهایی را برای مخاطب نسبت به فضاسازی رئال یا فانتزی این اثر به وجود آمدهاست به خبرنگار مهر بیان کرد: ژانر این سریال فانتزی و افسانهای است و قصه مبنای واقعی ندارد بلکه قصهها برگرفته از داستانهای کهن ایرانی است.
وی در ادامه درباره مولفههایی که نسبت به فضای فانتزی یا واقعی در سریال وجود دارد گفت: این سریال مبنای تاریخی ندارد اما چون مخاطب عادت بصری به چنین مجموعههایی نداشته است شاید هنوز نتوانسته این تفکیک بین رئال و فانتزی را بپذیرد.
این کارگردان در بخش دیگر درباره پرداختن به افسانههای ایرانی و در عین حال برخی مولفههای دینی عنوان کرد: بخشی از آداب و مناسک دینی را هم در سریال میبینیم که وجود آنها هم قواعد خاص خودش را دارد ما در کشوری زندگی میکنیم که بنیانش این فضای ایدئولوژیک را دارد. از طرفی اگر به لباسها و معماریها در سریال نگاه کنید به ایران ۶۰۰ سال پیش تعلق دارد که به زمان صفویه میرسد که شیعه هم در آن زمان شکل گرفته بود.
آب پرور درباره نمونههایی چون «سلطان و شبان» و اینکه این سریال چقدر میتواند مانند آن آثار مخاطبش را جذب کند توضیح داد: «سلطان و شبان» نمونه خوبی از این فضای فانتزی است که آنجا فضا کمدی و طنز بود و ما وارد فضای تراژیک شدیم. ما حتی در این سریال از محمدرضا سرشار (رهگذر) به عنوان راوی استفاده کردیم تا یک نوستالژی ایجاد کرده و برای نسل جدیدتر هم خاطرهسازی کنیم.
وی با اشاره به قسمتهای بعدی این سریال گفت: فکر میکنم «مستوران» بی هیچ واسطهای میتواند با مخاطبش ارتباط بگیرد. بافت قصه، روابط آدمها، نوع تصویرپردازی و فضاسازی و… میتواند برای مخاطب جذاب باشد.
کارگردان «هوش سیاه» در بخشی دیگر به یک عادت غلط اشاره و بیان کرد: مخاطب تلویزیون به شدت به طنز اعتیاد پیدا کرده است که بخشی به سلیقه سازی تلویزیون برای آنها برمیگردد که در این سالها صرفاً سراغ طنز رفته است. حالا مخاطب هم اگر طنز روی آنتن نباشد سراغ طنز را میگیرد درحالیکه این انحراف سلیقه مخاطب است.
وی در پایان گفت: اگر تلویزیون در سوژه مخاطبمحور است باید سراغ همه مخاطبان برود. خود من سعی کردهام سمت ساخت سلیقه بروم و در حوزه پلیسی این رویکرد را داشتهام. بعد از «هوش سیاه» هم سطح مطالبات تماشاگر در ژانر پلیسی بالاتر رفت و امیدوارم بعد از «مستوران» هم چنین اتفاقی رخ دهد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان