میرنیوز
فاطمه گودرزی عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی درباره آثار دریافتی این بخش و کیفیت آنها توضیح داد: معمولاً در هر دوره از جشنواره پویانمایی شاهد یک تحول سلیقه یا پیشرفت تکنیکی هستیم و این دوره هم به همین صورت بود.
به گفته وی، تلاش هنرمندان برای بهتر شدن کیفیت آثار قابل ملاحظه و تعداد زیاد فیلم با تکنیک استاپ موشن به دبیرخانه رسیده بود که کیفیت اجرا در این آثار بسیار چشمگیر بود.
این فیلمساز حوزه انیمیشن ادامه داد: همچنین به نظر میرسید که تعداد بیشتری از فیلمسازان ما، آثار مهم تولیدشده و آخرین تحولات تکنیکی در دنیا را دیده، مطالعه کرده و مورد موشکافی قرار دادهاند.
گودرزی درباره همگام شدن رشد در زمینه فرم و محتوا نیز توضیح داد: مدتها بود که شاهد پیشرفت سال به سال تکنیک آثار بودیم اما در زمینه فیلمنامه ضعف دیده میشد ولی خوشبختانه امسال این طور دریافت کردم که در بخش تولید پیشرفتهایی در زمینه داستان گویی و ارتباط با مخاطب شکل گرفته که میتواند موجب اتفاقات خوبی در آینده این صنعت شود.
این طراح و گرافیست درباره نکات و ویژگیهای مهم ۹۶ اثر پذیرفته شده این دوره گفت: فیلمهای پذیرفته شده در بخش مسابقه ایران معمولاً جزو آثاری هستند که از نظر فنی کمترین ایراد و ضعف را داشتهاند و یا به نوآوری و قوت خاصی در یک زمینه رسیدهاند. کارهای این دوره از جشنواره هم به همین منوال بود و میتوان این طور بیان کرد که عصاره بهترینهای تولید شده در ۲ سال اخیر کنار هم جمع شدهاند.
عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی تهران درباره روند داوری آثار و موارد مهم در قضاوت یک اثر توضیح داد: جلسات داوری بسیار منظم، فشرده و همراه با تعامل بود. در مورد قضاوت یک اثر هنری نظر من این است که کلمه «قضاوت» شاید مناسب نباشد. در حقیقت اثر هر هنرمند فارغ از اینکه توسط دیگران چگونه خوانده شود، حاوی جستجو و کنجکاویهای اوست و با این دید اغلب آثار حاوی نکات و جذابیتهای منحصر به فرد خود خواهند بود.
گودرزی افزود: داوری در چنین فضایی اغلب یک نگاه کلی برای نشانههای مشترکی است که توسط گروه بزرگتری از افراد قابل شناسایی باشد.
وی که ساخت فیلم «کشاورز و گاو» را در کارنامه خود دارد، درباره نوع داوری این بخش و چالش برانگیز بودن آن بیان کرد: این روند خیلی ماهیت دقیق و قابل اندازهگیری ندارد بنابراین نمیدانم که دقیقاً موارد و رویکرد یکسانی در ذهن داوران نسبت به یک اثر لحاظ شده است یا خیر، اما چیزی که از آن اطمینان دارم این است که همه افراد این جلسات تا حد توان تلاش کردند تا این روند عادلانه جلو برود و سعی و تلاش هیچ هنرمندی نادیده گرفته نشود. مواردی از اختلاف سلیقه هم طبعاً وجود داشت که نشانه امیدبخش تفاوت در نگاه هاست.
این طراح و گرافیست درباره اهمیت بخش سینمای ایران جشنواره پویانمایی تهران گفت: به نظر من اصلاً نیازی نیست که کسی درباره اهمیت این بخش توضیحی دهد. هرکس بخواهد از فضای انیمیشن ایران مطلع شود نباید دیدن این مجموعه را از دست بدهد.
گودرزی در پایان درباره شانس دیده شدن آثار منتخب و حضور موفق در سایر جشنوارهها نیز توضیح داد: اغلب آثار منتخب یا کاندید شده، در بقیه جشنوارههای داخلی هم پذیرفته میشوند مگر اینکه رویکرد جشنواره متفاوت و خاص باشد، اما در مورد جشنوارههای کشورهای دیگر، معمولاً آثاری که نشانههای قابل درک بیشتری دارند، میتوانند با سایر فرهنگها هم ارتباط بهتری برقرار کنند؛ حتی اگر موضوع خیلی محلی و بومی یا حتی خیلی شخصی باشد.
منبع : خبرگزاری مهر
«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذریها
زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
تام هنکس دوباره به فضا میرود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
ناگفتههای جنگ در «آرزم» روایت میشود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
سینمای رسول ملاقلیپور واکاوی میشود
از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن
گزارش آماری نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت میکند
قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندانبان مشهور زندان قزلقلعه
بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
«بچه زرنگ» به سینماها میآید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
معرفی راهیافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول میکنه بره جهنم!؟»
بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دلها»
انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
صلاح نمیدانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیشتولید سریالهای جدید
کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت میکنند؟
بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان