میرنیوز
آرش بادپا که از فصل اول سریال «زیرخاکی» ساخت موسیقی این مجموعه تلویزیونی را برعهده داشته است در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این یک پروژه عادی نبوده و نیست، اظهار کرد: از فصل اول سعی کردیم به یک تم موسیقایی برسیم که هم دربردارنده فضای کمدی سریال باشد، هم ایرانی بودن آن را انتقال دهد و هم رنگ و بوی دهه ۵۰ که در سریال هم روایت میشود را به همراه داشته باشد. به همین دلیل من موسیقی آثار دهه ۵۰ را به کرات گوش دادم اما نکتهای که وجود دارد این است که موسیقی فیلم از اوایل انقلاب جدی شد.
وی ادامه داد: در سالهای پیش از انقلاب، از موسیقیهای انتخابی و یا قطعات کلاسیک جهان برای فیلمها استفاده میکردند که رنگ و لعاب موسیقی ایرانی در آنها دیده نمیشد، از طرفی این موسیقیها بیشتر در فضای غیر طنز بود و نهایتاً با استفاده از شعر، موسیقی را به سمت کمدی میبردند. به همین دلیل عملاً دستمان برای بهرهگیری از آثار گذشته خالی بود و در نهایت خودم به این موسیقی رسیدم.
وی ادامه داد: موسیقی سریال «زیر خاکی» در عین دارا بودن فضای کمدی، ماهیت ایرانی خود را دارد. به ویژه در موسیقی نسخه تیتراژ فصل ۱، فضای دهه پنجاه که در داستان سریال هم وجود داشت، به خوبی روایت میشود. خوشبختانه از همان ابتدا بازخوردهای خوبی نسبت به کارم از سوی موزیسینها، همکاران و البته مردم دریافت کردم که بسیار خوشحال کننده است. البته فرصت ما برای تولید فصل سوم بسیار کم بود، آقای سامان هم حساسیت بسیار زیاد در کار دارد و تا زمانی که به نسخه دلخواه خود چه در موسیقی، چه در تدوین و… نرسد، اعمال اصلاحیهها را انجام میداد.
این آهنگساز با بیان اینکه ایجاد فضای طنز در موسیقی بسیار سخت است، عنوان کرد: در واقع ساخت موسیقی برای یک اثر طنز که وزین است، لغزش و هجو ندارد و مفاهیم را به خوبی به بیننده القا میکند، بسیار دشوار است و شوخی بردار نیست. متاسفانه نمونههای موسیقی طنز خوب بسیار کم است و آنطور که باید به آن نپرداختهاند. شاید عدهای گمان کنند موسیقی طنز راحتتر از موسیقی اثر درام است، در صورتی که اصلاً اینطور نیست. از طرفی تعریف جغرافیا در موسیقی که باید نشان دهد برای ایران است، ساخت آن را سختتر میکند.
بادپا در پایان تأکید کرد: شرط ماندگاری موسیقی یک فیلم در ذهن مخاطب، در وهله اول ماندگاری خود آن فیلم است. یعنی فیلم باید قابل دیدن باشد تا موسیقی آن هم شنیده شود. اگر یک سریال به خوبی تولید شده باشد، آهنگساز هم میتواند از این فرصت استفاده کند و قطعهای بسازد که به ماندگاری بیشتر آن فیلم یا سریال هم کمک کند.
منبع : خبرگزاری مهر
انتصاب مدیرکل تولیدات نمایشی معاونت برون مرزی سازمان صدا و سیما
پژمان جمشیدی با «علفزار» به سینماها میآید/ اکران از ۲۸ اردیبهشت
سازمان سینمایی با درخواست انحلال کدام سینماها موافقت میکند؟
آکشی کومار فرش قرمز کن را از دست داد/ ابتلا به کرونا برای بار دوم
بهرام دهقانی در «سایه» تجلیل میشود/ گلایه از انتقادات دانشجویان
بدرقه وزیر فرهنگ لبنان از سوی رییس سازمان سینمایی کشور
لیام نیسن در «سرزمین مقدسان و گناهکاران» دیده شد
انصراف گروه تئاتر «نقاب» از اجرا به دلیل نبود حمایت
آشا محرابی به تئاتر کودک بازگشت/ تلاش بچهها برای رهایی از فاگین
معاونت برونمرزی فعلا شبکه جدید تاسیس نمیکند/خیز برای آثار نمایشی
ابراز تمایل بازیگران برای حضور در «رکسانا»/ شهبازی به فجر میرسد؟
«اژدها لازم می شود» امشب در شبکه سه سیما
«روی موج یکشنبهها» جان میگیرد/ جهان تجسمی مبنای رویکرد اجرایی
فروش ۸۴۷ میلیون تومانی تئاتر شهر در ۲ ماه اول ۱۴۰۱
برنامه تازهترین کنسرتهای تهران و شهرهای دیگر اعلام شد
مجید زینالعابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد
تام کروز: ساخت «تاپ گان ۲» غیرمسئولانه و ستایش جنگافروزی است
همچنان پیگیر وضعیت رضا رویگری هستیم/ حفظ کرامت هنرمندان سیاست ماست
«وسان» در کانادا رونمایی میشود/ یاسر خاسب و اجرایی بینالمللی
مجموعه انیمیشن «مینا» رونمایی شد/ فرصتی برای آموزش زبان فارسی
بازیگران در تئاتر شهر گردهم آمدند/ به نام تئاتر به کام موسیقی
تودیع و معارفه مدیران شبکههای تلویزیون/ تحول چگونه رخ میدهد؟
گلدن گلوب فروخته میشود/ پیچیدگی و ابهام در وضعیت نهاد سینمایی
پرفورمنس خاستگاهی اجتماعی دارد/ ماجرای یک مشغله فراگیر
پخش مستندی ویژه ناشنوایان/ کارآفرینان به مناطق صعبالعبور رفتند
اولین تصاویر «آزادی مشروط» منتشر شد/ سریال کرونایی مسعود دهنمکی
ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
پخش مستندی ویژه نابینایان/ کارآفرینان به مناطق صعبالعبور رفتند
اولین آلبوم گروه «وَنگِ وا» منتشر شد/ شنیدن «رجزخون» با صدای متفاوت
«رویای پرشکوه خالی» در مولوی/ بازگشت به کارگردانی بعد از ۴ سال