میرنیوز

مش مریم «مهمان مامان» سمبل تمام زنان جنگ‌زده بود/ یک بازی ایده‌آل

مش مریم «مهمان مامان» سمبل تمام زنان جنگ‌زده بود/ یک بازی ایده‌آل 2022-04-04T10:55:53+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «فریده سپاه منصور» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید.

فریده سپاه منصور درباره علاقه خود به سینما و تئاتر گفت: در دبستان تئاتر بازی می‌کردم و در دبیرستان دکلمه می‌کردم پدرم دیوان اشعار شعرای مختلف را برایم می‌خرید اما زمانی که به بازیگری علاقمند شدم می‌دانستم خانواده مخالفت می‌کنند اما از همان کودکی عشق به هنر و بازیگری داشتم.

وی با اشاره به حضورش در فیلم «رد پای شن» ساخته محمدرضا هنرمند افزود: در ابتدا همه از بازی‌ام تعریف می‌کردند و یادم می‌آید در سکانسی که پسر من را می‌خواستند بگیرند آقای هنرمند به من گفت خانم سپاه منصور لنز من را شکستی و من به اطرافم نگاه کردم و دیدم پاهایم به چیزی برخورد نکرده و گفتم آقای هنرمند من چیزی را نشکستم و او در پاسخ به من گفت انرژی‌ات خیلی زیاد است و من متوجه منظور او نمی‌شدم درحالی که ما در کارگاه نمایش از انرژی حداقل استفاده می‌کردیم اما همان مقدار هم برای سینما زیاد بود.

سپاه منصور یادآور شد: یادم می‌آید در زمان فیلمبرداری «رد پای شن» زنده یاد نعمت حقیقی گفت بیاید به صورت خطی بگیریم و ما دوربین را تنظیم کنیم و آقای هنرمند به من گفت در نقشت حس نداشته باش، ما پلان‌ها را خطی می‌گیریم و شما خودت را خسته نکن زیرا فقط می‌خواهیم جای میزانسن‌ها را مشخص کنیم. کار انجام شد و من منتظر بودم تا سکانس اصلی را بگیرند اما دیدم دوربین را برداشتند و رفتند و از آنها سوال کردم چرا نمی‌گیرید؟ به من گفتند سکانس‌هایی که الان گرفتیم همه اصلی بود.

وی ادامه داد: زمان نمایش فیلم در جشنواره قبل از اینکه فیلم را ببینم بسیار ناراحت بودم زیرا آن سکانس را حسی بازی نکرده بودم و وقتی دیدم تصورم این بود که غلوآمیز کار کرده بودم و تا شب سرم درد می‌کرد. بعد از «ردپایی بر شن»، سه کار سینمایی بازی کردم اما سال ۶۸ که سریال «عقیق» را کار می‌کردم تازه متوجه شدم که بازی کردن در سینما یعنی چه؛ درواقع دو سال طول کشید تا متوجه شوم.

سپاه منصور با اشاره به بازی‌اش در «خانه ای در تاریکی» بیان کرد: داستان مربوط به دهه ۱۳۰۳ بود و نقش یک زن رخت شور را بازی می‌کردم که همسرش دزد بود و زمانی که رضاشاه می‌خواهد به قدرت برسد، رئیس شهربانی می‌شود. درباره این نقش تحلیلی داشتم که به آقای سعید سلطانی کارگردان سریال گفتم و او گفت هرطور که می‌خواهم آن را انجام بدهم. در مدت زمان دو ماه و نیم که سر لوکیشن بودیم اصلاً اذیت نشدم و یکی از کارهای خوب من است زیرا برای آن کار کتاب‌های تاریخی زیادی خواندم.

وی درباره همکاری خود با داریوش مهرجویی در «مهمان مامان» نیز گفت: یادم می‌آید آقای مهرجویی می‌آمد سکانس‌ها را برای ما می‌خواند و می‌گفت بروید ببینم چه کار می‌کنید و من با خودم گفتم چقدر خوب است که چنین کارگردانی هم پیدا می‌شود که از خلاقیت‌های خود بازیگر درباره نقش استفاده می‌کند.

سپاه منصور یادآور شد: داریوش مهرجویی به من گفت نقشم را در «آسمان محبوب» به خوبی بازی کردم و من در پاسخ به او گفتم هنر نکردم هر بازیگری که با شما کار می‌کند کارش بهترین است. یکی از مشخصه‌های کارهای آقای مهرجویی این است که برداشت‌ها در فیلم‌های او کم است زیرا حس زندگی در نقش را می‌خواهد.

وی ادامه داد: زمانی که نقش مش مریم در «مهمان مامان» را می‌خواندم اشک از چشمانم سرازیر شد زیرا مش مریم سمبل تمام زنان جنگ زده ما بود. در زمان جنگ هشت ساله خودم را مدیون زنان جنوب می‌دانستم که زیر بمباران زندگی می‌کردند. مش مریم زنی بود که هست و نیستش را از دست داده بود، او را از ایلام به تهران آورده بودند و ماهی ۱۰ هزار تومان هم به او می‌دهند و دلخوشی های او فقط همان مرغ و خروس‌ها بود. طبیعی بود که با اطرافش ارتباط نداشته باشد و من باید بخشی از آن را تخیل می‌کردم زیرا بخشی از بازیگری خلاقیت و تخیل است یعنی باید تمرکز می‌کردم و فکر می‌کردم که اگر هیچ کسی را نداشته باشم، عکس العمل‌هایم در نقش باید به چه شکلی باشد. حدود یک ماه و نیم روی نقش مش‌مریم کار کردم تا بتوانم به بهترین شکل آن را اجرا کنم.

سپاه منصور بیان کرد: مخاطبان زیادی سوال می‌کردند که من از چه کسی برای نقش مش مریم الگو گرفتم و من تصور می‌کنم تحلیلم در مورد این نقش درست بوده است. من معتقدم زمانی که تحلیل نقش صحیح باشد و هدایت کارگردانی مانند داریوش مهرجویی وجود داشته باشد، غلوهای نقش گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در یک و ماه نیمی که سر فیلم «مهمان مامان» بودم مرغ و خروس‌هایم را می‌پرستیدم درحالی که پرنده‌ها جز موجوداتی هستند که من حتی دست هم نمی‌زدم و فقط آنها را همیشه فقط نگاه می‌کردم اما باید مش مریمی می‌شدم که بچه‌هایش را در مرغ و خروس‌ها می‌دید. از آقای شریفی نیا خواهش کرده بودم با مرغ و خروس‌ها تمرین کنم تا وقتی به آنها دست می‌زدم بدم نیاد و چند روز طول کشید؛ روی سر و دامنم دونه می‌ریختم و بعد از چهار روز آنها به طرف من آمدند و من دیگر به آنها عادت کردم.

سپاه منصور با بیان اینکه دوست دارد اغلب نقش‌هایش را ایده آل بازی کند تاکید کرد: همه نقش‌ها می‌تواند ایده‌آل باشد اما مهم این است که بازیگر آنها را به چه شکلی بازی کند. همیشه فکر می‌کنم هرکاری که انجام می‌دهم آخرین کارم است و تصور می‌کنم این کار قرار است از من به یادگار بماند و آیندگان با دیدن این فیلم درباره من را قضاوت می‌کنند. اصلاً فکر نمی‌کنم در سابقه کاری‌ام چه کارهایی وجود دارد تصورم این است که با آخرین کار قرار است قضاوت شوم.

سپاه منصور با بیان اینکه نسبت به مخاطب مسئولیت دارد، در پایان گفت: تماشاچی که من را در خیابان می‌بیند و ابراز احساساست می‌کند مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند و من نمی‌توانم در مقابل مخاطبان بی‌تفاوت باشم به همین دلیل هم برای نقش‌هایم وقت زیادی می‌گذارم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس

«خرمشهرها» رونمایی شد/ یک پلان سینمایی از افتخارات در قالب یک عکس
2022-05-25T18:37:03+04:30
عکس صحنه پردازی شده «خرمشهرها» به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در حوزه هنری رونمایی شد.

درخواست فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید

درخواست فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید
2022-05-25T18:10:23+04:30
فرزند مرحوم علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خرداد سال گذشته دارفانی را وداع گفت در اولین سالگرد درگذشت پدر فقیدش متنی را منتش...

طرح یک درخواست از فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید

طرح یک درخواست از فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید
2022-05-25T15:30:23+04:30
فرزند مرحوم علی مرادخانی معاون اسبق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خرداد سال گذشته دارفانی را وداع گفت در اولین سالگرد درگذشت پدر فقیدش متنی را منتش...

پیام تسلیت رئیس بنیاد روایت در پی درگذشت مریم کاظم‌زاده

پیام تسلیت رئیس بنیاد روایت در پی درگذشت مریم کاظم‌زاده
2022-05-25T15:17:04+04:30
رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح درگذشت مریم کاظم‌زاده را تسلیت گفت.

«گورکن» جلوی دوربین رفت/ روایتی از یک داستان معمایی در دهه ۵۰

«گورکن» جلوی دوربین رفت/ روایتی از یک داستان معمایی در دهه ۵۰
2022-05-25T14:37:02+04:30
فیلم کوتاه «گورکن» به کارگردانی داوود مرادیان جلوی دوربین رفت.

انتشار فراخوان دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند

انتشار فراخوان دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند
2022-05-25T13:57:03+04:30
خانه مستند فراخوان دوره جدید ارسال طرح را پس از ۲ سال منتشر کرد.

در فقدان هنرمندی که تا پایان عمر در خط انقلاب ماند

در فقدان هنرمندی که تا پایان عمر در خط انقلاب ماند
2022-05-25T13:43:42+04:30
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت مریم کاظم‌زاده نخستین بانوی عکاس جنگ تحمیلی و همسر شهید علی اصغر وصالی را تسلیت گفت.

نمایش‌ دعوت شده به جشنواره حرکت تفلیس گرجستان معرفی شد

نمایش‌ دعوت شده به جشنواره حرکت تفلیس گرجستان معرفی شد
2022-05-25T13:30:24+04:30
نمایش دعوت شده به جشنواره حرکت تفلیس گرجستان در حالی اعلام شد که از هم اکنون گروه‌های ایرانی متقاضی شرکت در جشنواره‌های تئاتری کشورهای ارمنستان و گرجستان می‌...

آغاز اجراهای «شب بخیر، مادر» در تماشاخانه سپند

آغاز اجراهای «شب بخیر، مادر» در تماشاخانه سپند
2022-05-25T13:30:23+04:30
نمایش «شب بخیر، مادر» به کارگردانی احسان حسینخانی از شامگاه سوم خرداد در تماشاخانه سپند روی صحنه رفت.

نماهنگ «پنجاه و نُه ۶۱» تماشایی شد/ «تو خرداد از نو شکوفا شدیم»

نماهنگ «پنجاه و نُه ۶۱» تماشایی شد/ «تو خرداد از نو شکوفا شدیم»
2022-05-25T13:03:43+04:30
نماهنگ «پنجاه و نُه ۶۱» از جمله آثار تصویری جدیدی است که همزمان با چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

اولین نشست «سایه روشن ارکستر ملی» برگزار شد/ تبارشناسی یک اصطلاح

اولین نشست «سایه روشن ارکستر ملی» برگزار شد/ تبارشناسی یک اصطلاح
2022-05-25T12:43:43+04:30
نخستین نشست تخصصی همایش سایه روشن ارکستر ملی با عنوان «برداشت‌ها از چیستی و جایگاه این ارکستر» سوم خرداد در تالار رودکی برگزار شد.

مرحوم کاظم زاده اسوه ای از یک بانوی رزمنده و هنرمند بود

مرحوم کاظم زاده اسوه ای از یک بانوی رزمنده و هنرمند بود
2022-05-25T12:43:42+04:30
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت مریم کاظم زاده نخستین عکاس زن در دوران دفاع مقدس را تسلیت گفت.

سامان احتشامی با «باغ ایران» می آید

سامان احتشامی با «باغ ایران» می آید
2022-05-25T12:30:25+04:30
تازه ترین آلبوم سامان احتشامی نوازنده و آهنگساز با عنوان «باغ ایران» طی روزهای پیش رو در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

انجمن سینمای جوانان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در استان‌هاست

انجمن سینمای جوانان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در استان‌هاست
2022-05-25T12:30:24+04:30
جلسه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی و معاونان این سازمان با موضوع بررسی برنامه‌های انجمن در سال‌جاری برگزار شد.

رییس سازمان سینمایی پرتغال زیر چتر سینمای ایران قرار گرفت

رییس سازمان سینمایی پرتغال زیر چتر سینمای ایران قرار گرفت
2022-05-25T12:30:23+04:30
رئیس سازمان سینمایی پرتغال در چتر سینمای ایران در بازار کن حضور پیدا کرد و درباره تعاملات سینمایی بین ۲ کشور ایران و پرتغال گفتگو کرد.

هند سالن‌های سینما را زیاد می‌کند

هند سالن‌های سینما را زیاد می‌کند
2022-05-25T12:30:22+04:30
هند با وجود داشتن بزرگ‌ترین صنعت فیلم در جهان از نظر تولید، یکی از کم‌ترین تعداد پرده‌های سینما را دارد، اما قصد دارد تا این امر را تغییر دهد.

جراحی جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی

جراحی جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی
2022-05-25T10:57:02+04:30
سعیده خلیلی همسر جمال اجلالی بیان کرد که جراحی جمال اجلالی که به دلیل بیماری گوارشی بستری شده بود، کنسل شد.

خواننده پاپ و تولید یک آلبوم اختصاصی برای «پلیس»

خواننده پاپ و تولید یک آلبوم اختصاصی برای «پلیس»
2022-05-25T10:43:43+04:30
محسن توسلی از خوانندگان فعال حوزه تولید آثار انقلابی ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از تمرکز ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایرانی برای تولید آثار موضو...

جراحی جمال اجلالی کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی

جراحی جمال اجلالی کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی
2022-05-25T10:43:42+04:30
سعیده خلیلی همسر جمال اجلالی بیان کرد که جراحی جمال اجلالی که به دلیل بیماری گوارشی بستری شده بود، کنسل شد.

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی درگذشت

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی درگذشت
2022-05-25T09:50:22+04:30
مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی در ۶۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان، آسمانی شد.

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید وصالی درگذشت

مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید وصالی درگذشت
2022-05-25T09:37:02+04:30
مریم کاظم‌زاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی در ۶۶ سالگی بر اثر ابتلابه سرطان، آسمانی شد.

روایت جزئیات شهادت شیرین ابو عاقله از زبان همکارش

روایت جزئیات شهادت شیرین ابو عاقله از زبان همکارش
2022-05-25T09:10:22+04:30
روایت دردناک به شهادت رسیدن شیرین ابو عاقله از زبان خبرنگاری که در زمان کشته شدن شیرین کنار او بود در پرس تی‌وی مطرح شد.

ماجراهای عجیب «دختری در قطار»/ تئاتر برای مسئولان ضرورت شود

ماجراهای عجیب «دختری در قطار»/ تئاتر برای مسئولان ضرورت شود
2022-05-25T08:17:02+04:30
حمیده مقدسی کارگردان نمایش «دختری در قطار» درباره ویژگی های این اثر نمایشی که این روزها در حوزه هنری روی صحنه است، توضیحاتی ارائه داد.

«ضد»، «هناس» و «شادروان»به کن رسید/ مذاکرات مثبت برای تولید مشترک

«ضد»، «هناس» و «شادروان»به کن رسید/ مذاکرات مثبت برای تولید مشترک
2022-05-25T06:30:23+04:30
الهه طاهایی مدیر مرکز بین‌الملل سازمان سینمایی سوره به ارایه توضیحاتی درباره بازار جشنواره فیلم کن پرداخت.

جزییات تازه از اولین ساخته سینمایی آهنگساز اسکاری «محمد(ص)»

جزییات تازه از اولین ساخته سینمایی آهنگساز اسکاری «محمد(ص)»
2022-05-24T16:57:01+04:30
رحمان گفت در ساخت موسیقی فیلم از تجربه‌اش در فیلم «محمد رسول‌الله» مجید مجیدی بهره برد.

نشان ویژه فرهنگستان هنر به هادی حجازی‌فر رسید

نشان ویژه فرهنگستان هنر به هادی حجازی‌فر رسید
2022-05-24T15:50:22+04:30
در آستانه سالروز فتح خرمشهر فرهنگستان هنر طی مراسمی لوح ویژه خود را با عنوان «فَرِّ فرهنگستان هنر» به هادی حجازی‌فر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا کرد.

شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم

شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
2022-05-24T15:23:42+04:30
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف،‌ تأکید کرد که سند تحول سازمان صداوسیما خردادماه امسال منتشر خواهد شد.

افزایش سریال‌های بی‌کیفیت از ترس «ماهواره»/ سند تحول خرداد می‌رسد

افزایش سریال‌های بی‌کیفیت از ترس «ماهواره»/ سند تحول خرداد می‌رسد
2022-05-24T14:57:02+04:30
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف،‌ تأکید کرد که سند تحول سازمان صداوسیما خردادماه امسال منتشر خواهد شد.

«هیچ‌کس نخوابد» و «رخ» را می‌سازم/ یک مستند دیگر با موضوع ورزشی

«هیچ‌کس نخوابد» و «رخ» را می‌سازم/ یک مستند دیگر با موضوع ورزشی
2022-05-24T12:43:42+04:30
سام کلانتری می‌گوید در حال ساخت دو مستند «هیچ‌کس نخوابد» و «رخ» یکی با موضوع ورزشی و دیگری درباره یکی از نقاشان شناخته شده کشور را می‌سازد.

در قضاوت عدالت را مدنظر قرار دادیم/جذابیت‌های منحصر به فرد

در قضاوت عدالت را مدنظر قرار دادیم/جذابیت‌های منحصر به فرد
2022-05-24T12:30:24+04:30
فاطمه گودرزی عضو هیأت داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی بیان کرد که در قضاوت عدالت را مد نظر قرار دادیم.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)