میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه کوتاه تلویزیونی «قندنامه» که جدیدترین محصول مرکز مستند سوره است، با موضوع اهمیت زبان و ادب فارسی در نوروز ۱۴۰۱ میزبان مخاطبان خود در شبکه مستند شده است.
سعید فرمانی، پژوهشگر و نویسنده مجموعه کوتاه تلویزیونی «قندنامه»، با بیان اینکه بهواسطه یاسر فریادرس مدیر پیشین مرکز مستند سوره، با محسن کریمیان، کارگردان و تهیهکننده «قندنامه»، آشنا شده است، درباره ایده ساخت این مجموعه به خبرنگار مهر عنوان کرد: پیشنهاد اولیه و طرح خام این برنامه را یاسر فریادرس که مدیری جوان و خلاق و کاربلد است، بر اساس دغدغهای که درباره زبان فارسی داشت، مطرح کرد. پس از آن، بهمرور که پیش رفتیم، متوجه شدم میتوانیم با همکاری محسن کریمیان به چنین موضوع مهمی بیشتر توجه و کاری درخور عرضه تولید کنیم.
پژوهشگر «قندنامه» درباره منابع استفادهشده برای نگارش این مجموعه گفت: دَهها منبع از منابع کهن و امروزی برای نگارش این مجموعه تهیه و از نظر گذرانده شده است؛ برای مثال، کتاب «چهار مقاله» نظامیعروضی از منابع کهنی است که از آن استفاده کردهام. و یا «سفرنامه ابنبطوطه» که در قرن ۸ هجری به نگارش درآمده و اصل آن به زبان عربی است و استاد محمدعلی موحد آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. همچنین، از آخرین تحقیقات پژوهشگران امروزی نیز بهعنوان منابعِ روز بهره گرفتهام.
فرمانی تاکید کرد: از آنجا که «قندنامه» یک مجموعه کوتاه تلویزیونی و مجال آن اندک است، نمیتوانستیم به شیوه تحقیقات مکتوب امروز نام ارجاعات مختلف در تکتک موارد را ذکر کنیم، به همین دلیل، صرفاً بستهای مختصر و فشرده، متناسب با سلیقه مخاطب امروز، عرضه کردهایم.
نویسنده «قندنامه» با اشاره به اینکه چارچوب اولیه پیشنهادی یکی از چالشهای این پروژه بود، گفت: ما در حکایات زبان فارسی شاید به منابعی برخورد میکردیم که بتوانیم خواسته اولیه را تامین کنیم اما چون ممکن بود تعداد آن در بازه زمانی تعیینشده به ۲۶ قسمت نرسد، با چالش مواجه شدیم.
وی اضافه کرد: مجبور بودیم برخی از حکایتها را به زبانی بیان کنیم که همه مخاطبان امروزی در هر گروه سنی بتوانند از آن بهره ببرند. در حقیقت، در نگارش متن و شکل ساخت، تلاش شده است قالبی عرضه شود که برای مخاطب امروزی جذاب باشد، نه اینکه به شیوههای متداول و رایج سنتی بپردازیم.
فرمانی در پایان گفت: هر چه پیشتر میرفتیم، پنجرههایی جدید باز میشد اما نمیخواستیم از چارچوبی که برای خودمان تعیین کرده بودیم، عبور کنیم و قصد داشتیم فضای کلی ۲۶ قسمت در یک حالوهوا باشد. همچنین، به دوستان پیشنهاد کردم مجموعهای دیگر برای موضوعاتی که در «قندنامه» به آنها نمیپردازیم، با موضوع اشتباهات و غلطهای رایج امروزه زبان فارسی، ساخته شود.
منبع : خبرگزاری مهر
جشنهای آزادسازی خرمشهر لغو شد/ همدردی با داغدیدگان متروپل
از «نوبت ظفر» تا «خرمشهرها»/ «هنر» مهمترین ابزار تبیین است
برنامه پنج ساله تحولی انجمن سینمای جوانان ایران ابلاغ شد
رویکرد «امیدیه» در سال جدید/ تأکید برنامه بر کارآفرینی است
روایت سینمایی از ترور مقابل چشم همسر/ «هناس» خرداد اکران میشود
رویکرد «امیدیه» در سال جدید/ با دوره تحولی رسانه ملی تغییر کردیم
عکسهای دیده نشده از عملیات بیتالمقدس روی دیوار رفت
تشکیل شورای نظارتی در تئاتر شهر/ حل مشکلات توسط غیردولتیها
«طهران، باران بهاری» نام یک کنسرت شد/ اجرا در تالار وحدت
استعفای نمایندگان صنوف از شورای راهبردی اکران/ دلیل اختلاف چیست؟
عادت به مناسبات سرکوب در «میز»/ وقتی گفتمان اهمیت چندانی ندارد
سریال «موسی(ع)» حاتمیکیا یک «ابرپروژه» است/ خبری از توقف نیست
کارت سینما به مخاطبان ارایه میشود/ اعلام برنامه تعطیلی سینماها
افتتاح ۲ نمایشگاه جدید حوزه هنری/ عکسهای دیده نشده خرمشهر
اعلام ویژه برنامههای حوزه هنری به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر
رویا تیموریان وارد هیأت مدیره خانه تئاتر شد/ معرفی نفرات جدید
سابقه سیاه صهیونیستها در قتل خبرنگاران/ شیرین اولین قربانی نبود
زندگی دراماتیک زنان خرمشهر و جنگ در سیما/ افسانه بایگان روایت کرد
مدیر مجموعه تئاتر شهر تغییر کرد/ طاهری جایگزین گلهدارزاده شد
کمدی میسازم برای حرفهای تلخم/ «ستاره سینما» در آستانه پیش تولید
اضافه شدن موضوع «دختر فلسطین» به جشنواره کاریکاتور قدس
«ایسفا» برندگان خود را شناخت/ جوایز اصلی به نام «ارفاق» ثبت شد
رونمایی از «حال نامعلوم» یک خواننده/ راغب صاحب آلبوم شد
جزییات ویژهبرنامه آزادسازی خرمشهر تشریح شد/ رونمایی ۶ اثر جدید
مدیران جوان انگیزه بیشتری دارند/ به «ماه عسل» هم انتقاد میکردند
زنده کردن حماسه ایثار در «فتح خرمشهر»/ ایثارگری آزادگان مقاومت
اهدای نشان درجه یک هنری به یک هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی
«بهشتِ حکیمالله» کجاست؟/ روایتی از نفوذ لشکر فاطمیون به دل داعش
بازرسی نامحسوس از سالنهای سینمایی علیه قاچاق/ صداوسیما از سینما حمایت کند
چطور طرح را به تهیهکننده ارائه کنیم/ تاکید بر ساخت هویت دیجیتال