میرنیوز

مرزهایی که جواد عزتی در «مرد بازنده» جابه‌جا کرد/حرکت روی خط قرمز

مرزهایی که جواد عزتی در «مرد بازنده» جابه‌جا کرد/حرکت روی خط قرمز 2022-02-10T19:09:31+03:30

سجاد پهلوان‌زاده تدوینگر فیلم «مرد بازنده» از آثار بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سختی کار تدوین این فیلم به ویژه به دلیل تعدد لوکیشن‌ها گفت: در کارهایی که لوکیشن‌های متعدد دارد، نه تنها کار تدوین بلکه کار تمام گروه سازنده هم سخت است، اما برای مخاطب جذابیتش بیشتر می‌شود. اینکه مخاطب در هر سکانس وارد صحنه جدیدی می‌شود، کار را برایش جذاب‌تر می‌کند، البته این تعدد لوکیشن باید به فراخور قصه باشد، زیرا در غیر این صورت کاری بیهوده است. قصه «مرد بازنده» ظرفیت لازم را برای اینکه هر سکانسش یک صحنه جدا و پرش‌های زیادی داشته باشد، داشت. طبیعتاً کار تدوین و انسجام بخشیدن به تصاویر هم سخت بود. ضمن اینکه پروانه ساخت هم به دلیل تغییر دولت و تشکیل کارگروه‌های جدید دیر صادر شد و زمان کمی داشتیم.

پهلوان‌زاده ادامه داد: «مرد بازنده» فیلمی بود که باید به سرعت درباره‌اش تصمیم می‌گرفتیم که چگونه مونتاژ شود، زیرا فیلم بلندی بود و اگر می‌خواستیم یک راف کات اولیه بزنیم تا یک مونتاژ اولیه داشته باشیم و ببینیم حال و هوای فیلم چگونه است، حدود ۱۸۰ دقیقه می‌شد. به همین دلیل در همان دو سه سکانس اول که به دستم رسید با مشورت آقای مهدویان به این ریتم رسیدیم، فیلم به شدت قصه‌گو است، من تمام سعی‌ام را کردم که بازی‌ها درست و یکدست باشد و جواب تمام سوالات داده شود. در نهایت قضاوت با مخاطب است و امیدوارم از کلیت فیلم راضی باشد.

وی درباره ویژگی این فیلم که محمدحسین مهدویان گفته بود شاید این بهترین فیلمم باشد، گفت: فیلم به شدت در ژانر است. مهدویان خیلی سینما را کلاسیک و دانشگاهی بلد است و خیلی دلش می‌خواست یک فیلم در ژانر بسازد. «مرد بازنده» یک فیلم پلیسی معمایی است که درام معمایی دارد، نوآر است، لحنش صریح و ساده است، اما در عین حال پیچیدگی دارد و این کار همه عوامل را سخت می‌کند.

تدوینگر «مرد بازنده» ادامه داد: مثلاً آرش آقابیک که جلوه‌های ویژه میدانی فیلم را بر عهده داشت، می‌گفت کاش یک نفر بداند که کار من چقدر سخت بود. او در اکثر لحظات فیلم باران داده و زمین را خیس کرده است، بچه‌های گروه جلوه‌های ویژه اتوبان مدرس را خیس کردند. همه بچه‌هایی که در این فیلم کار کردند، به شدت سختی کشیدند، انرژی گذاشتند و فکر می‌کنم کاملاً می‌توان نتیجه آن را روی پرده دید.

پهلوان‌زاده بیان کرد: من شخصاً فیلم را خیلی دوست دارم، بعد از «ماجرای نیمروز» و «ایستاده در غبار» فیلمی نبود که این‌طور حالم را خوب کند، نه اینکه فیلم‌های دیگر مهدویان را دوست نداشته باشم، کلاً فیلم‌های مهدویان را دوست دارم و حتی دلم می‌خواست تدوینگرش نبودم و فیلم‌هایش را به عنوان مخاطب می‌دیدم، مثل سریال «آخرین روزهای زمستان» که برای اولین بار با آن مواجه شدم و واقعاً لذت بردم، اما «مرد بازنده» برای عاشقان سینما فیلم جذابی است، این بازخوردها که می‌بینیم و می‌شنویم خیلی مسرت‌بخش است.

وی درباره کار گروهی که در فیلم‌های مهدویان وجود دارد، اظهار کرد: اگر با هم رفیق نبودیم و روز و شب‌هایمان با هم نبود، فیلم‌هایمان اینگونه نبود و در نمی‌آمد. مثلاً من یک زمانی یک کات می‌زنم که خیلی دوستش دارم و فکر می‌کنم درست است، اما مهدویان می‌آید و می‌گوید این خوب نیست، چون به او ایمان دارم، می‌گویم برویم آن نقطه خوبی که مد نظرت هست را پیدا کنیم، در حالی که شاید اگر کارگردان دیگری این حرف را بزند به راحتی نپذیرم و پافشاری کنم. این‌ها اگر در عالم رفاقت نباشد و در دور کار حرفه‌ای بیفتد، ساخت این فیلم سه ماه و مونتاژ آن هم سه ماهی طول می‌کشید. البته بگویم ما در عین اینکه رفیق هستیم اما در کارمان قواعد کار حرفه‌ای حرف اول را می‌زند.

تدوینگر «مصادره» درباره اینکه به نظر می‌رسد دوست دارد فقط با محمدحسین مهدویان کار کند، گفت: من خیلی آدم رفیق‌بازی هستم و در سینما هم دوستان زیادی دارم. همه فکر می‌کنند آدم کم‌کاری هستم اما این‌طور نیست. سال گذشته ۱۱ ماه مشغول مونتاژ سریال «زخم کاری» بودم و هر پیشنهادی داشتم رد کردم، زیرا مسئله این است که اگر به طور کامل وقت نگذارم، ممکن است «زخم کاری» آنچه که دیدید، نشود. شاید در این بین متحمل ضرر مالی هم بشوم ولی آبرویم را بیش از هر چیز دوست دارم، ضمن اینکه کار کردن با محمدحسین مهدویان را هم دوست دارم.

وی درباره ویژگی خاص محمدحسین مهدویان گفت: ممکن است یک نفر را از دور ببینی و از او خوشت بیاید و وقتی به او نزدیک می‌شوی، بیشتر خوشت بیاید. مهدویان این است، اول از همه آدم خوبی است و انسانیت دارد. اگر این خصوصیات را نداشت و بهتر از این هم فیلم می‌ساخت، شاید این اندازه دوستش نداشتیم و به این اندازه برایش انرژی نمی‌گذاشتیم. من مطمئنم جواد عزتی همزمان با «مرد بازنده» پیشنهاد جذاب‌تر، راحت‌تر و با دستمزد بهتر داشته، اما همانطور که مهدویان در نشست مطبوعاتی فیلم هم گفت ما با هم کار می‌کنیم، چون در کنار هم با وجود سختی زیاد به همه‌مان خوش می‌گذرد.

تدوینگر «زخم کاری» درباره شاخصه بازی جواد عزتی در «مرد بازنده» و احتمال کسب سیمرغ عنوان کرد: برای اهدای سیمرغ هر دوره ۷-۸ نفر داور تصمیم می‌گیرند، اتفاقاً به نظر من جواد عزتی نه تنها امسال بلکه سال‌های قبل هم می‌توانست سیمرغ بگیرد، اما مهم این است که آدم‌ها ماندگار شوند و جواد عزتی از جمله افرادی است که ماندگار شده است.

وی افزود: من برای تدوین «ماجرای نیمروز» کاندیدا هم نشدم و خیلی برایم سخت بود، یک آدم ۳۰ ساله که ۵-۶ سال تلاش کرده تا بتواند فیلم مونتاژ کند و در ۳۰ سالگی با فیلم مهم «ماجرای نیمروز» به جشنواره فیلم فجر آمده است. وقتی لیست کاندیداها آمد من چند بار لیست را مرور کردم، باورم نمی‌شد کاندیدا نشوم چون اکثر اساتید تدوین سینما، کارگردان‌های بنام و افراد متخصص می‌گفتند تدوین «ماجرای نیمروز» عالی است و به گوشم می‌رسید، اما حتی کاندیدا هم نشدم. از همان روز تصمیم گرفتم به جایزه فکر نکنم، اگر زمانی جایزه بگیرم قطعاً خوشحال می‌شوم و اگر هم نگیرم از کارم لذت می‌برم. نه اینکه جایزه و سیمرغ برایم اهمیتی نداشته باشد، اما برای جایزه و با فکر جایزه کار نمی‌کنم و در انتخاب‌هایم به این فکر نمی‌کنم که کدام فیلم ممکن است منجر به جایزه گرفتنم شود. بر این اساس تصمیم می‌گیرم که کدام فیلم را بیشتر دوست دارم و آن کار را قبول می‌کنم. در زمان تدوین به این فکر نمی‌کنم که یک صحنه را طوری مونتاژ کنم که به چشم داورها بیاید. به این فکر می‌کنم به فیلم کمک کنم نه به خودم.

تدوینگر «ماجرای نیمروز» در ادامه بیان کرد: جواد عزتی برای «شنای پروانه»، «آتابای»، «ماجرای نیمروزها» می‌توانسته جایزه بگیرد، ولی آن فیلم‌ها یک فرقی با «مرد بازنده» دارد؛ عزتی در «مرد بازنده» مرزهای تهور و شجاعت را جابه‌جا کرده و نقش پیرمردی حدود ۲۰ سال از خودش بزرگ‌تر را بازی کرده، در حالی که قبلاً نقش پیرمردی را در کمدی بازی کرده است که همه مردم او را می‌شناسند، اما او در تمام فریم‌ها صرفاً احمد خسروی است. او از بازی در این فیلم نترسید، در تمام سکانس‌ها و حتی در روزهای فیلمبرداری به وضوح می‌دیدم که حتی نگاه‌هایش پیر شده بود. او حتی زمانی که با درد کلیه درگیر است حالش خوب است و می‌خندند اما در روزهای فیلمبرداری «مرد بازنده» همیشه خموده و شکسته بود و خودش می‌گفت احساس می‌کنم خستگی این فیلم هرگز از تنم بیرون نمی‌رود.

پهلوان زاده در پایان مطرح کرد: من فکر می‌کنم «مرد بازنده» از آن فیلم‌هایی است که هم در جشنواره و هم در زمان اکران مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند برای دانشجوهای سینما و جوان‌ترها یک رفرنس باشد؛ یک نمونه خوب در ژانر پلیسی و معمایی. «مرد بازنده» فیلمی است که پایش را روی خط قرمز گذاشته، فشار می‌دهد و مطمئنم در اکران موفق خواهد بود.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار هنری

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی

«بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی
2023-09-25T21:28:38+03:30
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» ساخته مجیدرضا مصطفوی با پایان فیلمبرداری به زودی وارد مراحل فنی پس از تولید می‌شود.

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی

میزبانی تئاتر شهر و برج آزادی از چند نمایش جشنواره آیینی و سنتی
2023-09-25T21:28:37+03:30
مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و مجموعه تئاتر شهر میزبان چند نشست تخصصی، نمایش ویژه بانوان و نمایش های رادیویی شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی نم...

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها

استارت کنسرت های پاپ زده شد/ میزبانی سه خواننده از آذری‌ها
2023-09-25T21:28:37+03:30
فصل تازه کنسرت های موسیقی پاپ با برگزاری سه اجرای زنده سه خواننده این ژانر موسیقایی در سه شهر آذربایجان شرقی آغاز می شود.

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند

زنانی که فرار نکردند و شهید شدند/ مدافعانی که نترسیدند
2023-09-25T21:28:37+03:30
نمایش رادیویی «فرشتگان خرمشهر» به کارگردانی صادق وفایی که درباره زنان مبارز و پرستار در زمان مقاومت خرمشهر است هفته اول مهر ۱۳۹۹ همزمان با هفته دفاع مقدس از ...

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت

دست افشانی رادیو صبا در آستانه عید ولایت
2023-09-25T21:28:37+03:30
رادیو صبا به مناسبت سالروز به امامت رسیدن ولی عصر (عج) ویژه برنامه «دست افشان» را راهی آنتن می کند.

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی

تام هنکس دوباره به فضا می‌رود/ همکاری در یک نمایشگاه فضایی
2023-09-25T21:28:36+03:30
تام هنکس برای نوشتن و روایت نمایشگاه فضایی چندجانبه در لندن همکاری می‌کند.

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله

ناگفته‌های جنگ در «آرزم» روایت می‌شود/ پرداختن به یک شبهه ۱۰۰ ساله
2023-09-25T21:28:36+03:30
کارگردان مجموعه مستند «آرزم» بیان کرد که این مجموعه روایتی از جنگ دارد که تاکنون گفته نشده است.

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود

سینمای رسول ملاقلی‌پور واکاوی می‌شود
2023-09-25T21:28:36+03:30
نشست تحلیل و بررسی سینمای زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور همزمان با هفته دفاع مقدس در موزه سینما برگزار می‌شود.

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد

از همکاری با کیارستمی تا تجربه «سرهنگ ثریا»/ استعدادهایی که کشف شد
2023-09-25T21:28:36+03:30
جلیل شعبانی تهیه‌کننده سینما ضمن اشاره به خاطرات خود از سال‌ها فعالیت در انجمن سینمای جوانان از تأثیرگذاری این انجمن در کشف استعدادهای فیلمسازی در سینمای ایر...

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد

۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در «سینماحقیقت» شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
با پایان مهلت ارسال اثر برای حضور در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۶۱۵ مستند ایرانی خواستار حضور در این دوره شد.

فراخوان صندوق اعتباری هنر برای اعضای متقاضی مسکن

فراخوان صندوق اعتباری هنر  برای اعضای متقاضی مسکن
2023-09-25T21:28:35+03:30
با هدف حمایت از تأمین مسکن هنرمندان در مرحله اول، مقدمات اختصاص مسکن در شهر پرند، برای ۵۷۰ نفر از اصحاب فرهنگ و هنر واجد شرایط دریافت مسکن که دارای فرزند هس...

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد

گزارش آماری نمایش‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر اعلام شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش‌هایی که در نوبت اجرایی مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ در سالن‌های تماشاخانه‌ ایرانشهر روی صحنه رفتند، اعلام شد.

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد

شایعه بازسازی «راننده تاکسی» برای تبلیغ تاکسی آنلاین رد شد
2023-09-25T21:28:35+03:30
رابرت دنیرو و «اوبر» خبرهای منتشر شده درباره ایفای نقش «راننده تاکسی» توسط این بازیگر برای تبلیغات تلویزیونی بریتانیا را تکذیب کردند.

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران

میزبانی جشنواره «مروارید جاده ابریشم» از سینمای ایران
2023-09-25T21:28:34+03:30
بخش روزهای سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی «مروارید جاده ابریشم» تاشکند برگزار می‌شود.

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند

صدای رضا کیانیان «کمدی گمنام» را روایت می‌کند
2023-09-25T21:28:34+03:30
رضا کیانیان به عنوان صداپیشه به نمایش «کمدی گمنام» به کارگردانی علی اصغری پیوست.

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ

قدردانی از یک عمر فعالیت هنری بهزاد فراهانی در مراسم حافظ
2023-09-25T21:28:34+03:30
در بیست و دومین دوره مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر (تندیس حافظ) جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا و از او قدردانی می‌شود.

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه

مستند «استوار ساقی» ساخته شد/ قصه زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه
2023-09-25T21:28:34+03:30
مستند «استوار ساقی» درباره زندان‌بان مشهور زندان قزل‌قلعه به کارگردانی میلاد محمدی در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته می‌شود.

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵

بررسی تاثیر سینمای ژاپن بر موج نو سینمای ایران در جایزه عکس ۵
2023-09-25T21:28:33+03:30
جشنواره بین المللی جایزه عکس ۵ نشست‌های تخصصی با موضوع سینما را از سوم تا نهم مهر با حضور جمعی از منتقدان و پژوهشگران حوزه سینما در خانه هنرمندان برگزار می‌کند.

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز

«بچه زرنگ» به سینماها می‌آید/ رازهای جنگل اسرارآمیز
2023-09-25T21:28:33+03:30
انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری از چهارشنبه این هفته پنجم مهر ماه اکران خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند.

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»

معرفی راه‌یافتگان بخش عکس سومین دوره جشنواره «مادر»
2023-09-25T21:28:33+03:30
آثار راه یافته به بخش عکس سومین جشنواره ملی فیلم و عکس «مادر» معرفی شدند.

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»

پوستر «هتل» رونمایی شد/ «کی بهشت رو ول می‌کنه بره جهنم!؟»
2023-09-25T21:28:33+03:30
در آستانه اکران عمومی کمدی سینمایی «هتل» تازه‌ترین ساخته مسعود اطیابی، پوستر رسمی این فیلم منتشر شد.

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره

بازگشت به تئاتر با «بنگاه تئاترال»/ در تدارک اجرایی ۲ نفره
2023-09-25T21:28:32+03:30
محمدهادی عطایی با اشاره به فعالیت های جدیدش در مقام بازیگر و کارگردان از حضور در نمایش «بنگاه تئاترال» به کارگردانی هادی مرزبان از ۹ مهر ماه خبر داد.

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران

فصل اول «ایلستان» تولید شد/ نگاهی به زندگی عشایر ایران
2023-09-25T21:28:32+03:30
پوستر مجموعه مستند «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول رونمایی شد.

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز

«هایپاور» را با «منصور» مقایسه نکنید!/ انهدام ۸۷ هواپیما در ۲۰ روز
2023-09-25T21:28:32+03:30
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «هایپاور» که همزمان با هفته دفاع مقدس در گروه «هنروتجربه» روی پرده رفته است، به انتقادات نسبت به کیفیت این فیلم پاسخ داد.

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»

کنداکتور شبکه امید دفاع مقدسی شد/ پخش «مرحمت» و «صیاد دل‌ها»
2023-09-25T21:28:31+03:30
مدیر شبکه امید و کودک درباره تغییر کنداکتور این شبکه‌ها در هفته دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد.

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید

انجمن اعتصابی نویسندگان هالیوود با تهیه کنندگان به توافق رسید
2023-09-25T21:28:31+03:30
قرارداد تاریخی برای پایان دادن به اعتصاب ۱۴۶ روزه نویسندگان به دست آمد.

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره

صلاح نمی‌دانم درباره بودجه صحبت کنم/ حضور شکنر و کارلسن در جشنواره
2023-09-25T21:28:31+03:30
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی صبح سوم مهر در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید

جزییات جشنواره موسیقی صدا و سیما اعلام شد/ پیش‌تولید سریال‌های جدید
2023-09-25T21:28:31+03:30
جزییات «جشنواره موسیقی سنتی صدا و سیما» که قرار است ۸ تا ۱۱ مهر در کردستان برگزار شود امروز ۳ مهر طی نشستی تشریح شد.

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟

کدام هنرمندان تسهیلات رایگان بیمه تکمیلی را دریافت می‌کنند؟
2023-09-13T13:50:12+03:30
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از ارائه تسهیلات رایگان برای اعضای بالای ۶۰ سال دارای مدرک درجه یک هنری این مجموعه تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ...

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان

بنیاد ملی کتاب درو بریمور را کنار گذاشت/حمایت از اعتصاب نویسندگان
2023-09-13T13:50:12+03:30
بنیاد جایزه ملی کتاب، دعوت از درو بریمور برای میزبانی مراسم اهدای جوایز سالانه این بنیاد را پس گرفت.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)