میرنیوز
میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها ۲ اثر نمایشی «پیش از صبحانه» و «شاعر» را در مقام کارگردان و نمایش «اسم» را به عنوان طراح در خانه نمایش مهرگان روی صحنه دارد، درباره چالشهای تجربه اجرای همزمان سه نمایش به خبرنگار مهر گفت: اجرای سه نمایش به طور همزمان بسیار دشوار است. پیش از این ۲ نمایش را پشت هم ساپورت کرده بودم اما سه نمایش را نه. راستش آماده سازیشان بسیار وقتم را گرفت و چالش برانگیز بود و هنوز هم لابلای اجراها از تمرین دوری نمیکنیم تا نقایص باقیمانده برطرف شود؛ نقایصی که تنها با تمرین مرتفع میشوند نه اجرا در برابر تماشاگر و خوشحالم که این تلاشها به بار نشست و سه نمایش دیدنی را آماده کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا چندسالی است از دنیای حرفهای تئاتر فاصله گرفته و ترجیح میدهد با هنرجویانش کار کند، توضیح داد: از دنیای بهقول شما حرفهای فاصله نگرفتم. بیشتر از سالهای قبل تلاش میکنم تا هنرپیشههای بیشتری را تربیت و به تئاتر معرفی کنم که تمامی با رفتار و اخلاقی حرفهای به این کسوت ورود میکنند اما اگر منظورتان همکاری با دوستان متقدم است، باید عرض کنم این امکان برای بنده هر ۱۰ سال یک بار فراهم میشود آن هم با کلی دردسر. بازیگران پرسابقه متوقعاند و توقع شان هم بجاست. از این راه ارتزاق میکنند. عمرشان را در این راه هزینه کردهاند و بسیاری شان کار و شغل دیگری ندارند. نمیشود گفت بیا با من سه ماه تمرین کن و به صحنه برو، بی هیچ پشتوانه و تعهد مالی و تهیه کنندهای. ولی کارهای دانشجویی که معمولاً هزینههایش را خودم بر عهده میگیرم، امکان مناسبی است تا هم هزینه کمتری بپردازم و هم ظهور چهرههای تازه و جدیدی که سواد این کار را داشته باشند، درست تربیت شوند، بدانند از هنر (تئاتر) چه میخواهند و مخاطبان چه توقعاتی از آنها دارند که باید برآورده کنند، برایم امکانپذیرتر است.
شهرستانی درباره انتخاب این سه نمایشنامه برای اجرا بیان کرد: بیتردید نمایشنامهها همگی انتخاب بنده است و دلایلِ آموزشی و یا تربیتی و اجتماعی دارد. در این میان نمایش «اسم» جایگزین نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» شد که کار پر دردسری هم از کار درآمد. بازیگران زیادی برای نقش کلود انتخاب شدند؛ یکی کرونا گرفت، یکی توقع مالی زیادی داشت، یکی نمیتوانست و مناسب نبود، یکی پروژههای متعددی را میخواست همزمان با این نمایش هماهنگ کند، دیگری بی انضباط بود و … نهایتاً نقش به دستیار نمایش آقای سلیمانی رسید که به نظرم از همه آنها مناسبتر است. وی حداکثر تلاشش را کرد و میکند و این در حالی ست که در ۲ نمایش دیگر هم دستیار من است و در یکی شان نقش کوتاهی هم به عنوان شاعر ایفا میکند و این برایم قابل تحسین و ستایش است. او یکی از شاگردانم است که با جدیت اهدافش را دنبال میکند و مسئولیت پذیر است و گروه به او اعتماد کرد و از این اعتماد هم نتیجه گرفت. البته از تلاش گروه در آماده سازی وی هم نباید گذشت؛ از کارگردان تا همکاران بازیگر.
بازیگر نمایش «سحوری» درباره میزان استقبال از نمایش عنوان کرد: تا امروز استقبال از کارها خوب بوده است. با توجه به ترس خیلیها از کرونا و عدم تبلیغات گسترده برای نمایش به این دلیل که هیچ گاه اهل شوآف کردن و تبلیغات دروغین نبودم و در عین حال از به اصطلاح «چهره» هم هیچ وقت در کارهایم استفاده نمیکنم، از بازخوردهای هر سه نمایش و عکسالعمل مخاطب بسیار راضیام.
وی در پایان صحبتهایش متذکر شد: امیدوارم با اطلاع رسانیهایی که افراد گروه و روابط عمومی و اهالی رسانه انجام میدهند استقبال بیشتری از نمایشها شود. هر چند نمایش «شاعر» از بین سه نمایش، ۳ شب با تکمیل ظرفیت اجرا شد. با توجه به اینکه گروه ما از تمام ظرفیت سالن استفاده نمیکند و پروتکلها را شدیداً مراعات میکنیم که خدای نکرده نه تماشاگر متضرر شود و نه خطری برای گروه داشته باشد این میزان استقبال قابل توجه است.
نمایشهای «پیش از صبحانه» و «شاعر» به طراحی و کارگردانی میکائیل شهرستانی به ترتیب هر روز ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۸:۳۰ در سالن ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه میروند.
همچنین نمایش «اسم» به کارگردانی شیرین فرخنده نژاد و طراحی میکائیل شهرستانی نیز هر روز ساعت ۲۰ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان اجرا میشود.
منبع : خبرگزاری مهر
طرح یک درخواست از فرزند مدیر فقید/ لطفا مراسم سالگرد برگزار نکنید
پیام تسلیت رئیس بنیاد روایت در پی درگذشت مریم کاظمزاده
«گورکن» جلوی دوربین رفت/ روایتی از یک داستان معمایی در دهه ۵۰
انتشار فراخوان دوره جدید ارسال طرح به خانه مستند
در فقدان هنرمندی که تا پایان عمر در خط انقلاب ماند
نمایش دعوت شده به جشنواره حرکت تفلیس گرجستان معرفی شد
آغاز اجراهای «شب بخیر، مادر» در تماشاخانه سپند
نماهنگ «پنجاه و نُه ۶۱» تماشایی شد/ «تو خرداد از نو شکوفا شدیم»
اولین نشست «سایه روشن ارکستر ملی» برگزار شد/ تبارشناسی یک اصطلاح
مرحوم کاظم زاده اسوه ای از یک بانوی رزمنده و هنرمند بود
سامان احتشامی با «باغ ایران» می آید
انجمن سینمای جوانان بازوی اجرایی سازمان سینمایی در استانهاست
رییس سازمان سینمایی پرتغال زیر چتر سینمای ایران قرار گرفت
هند سالنهای سینما را زیاد میکند
جراحی جمال اجلالی بازیگر پیشکسوت کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی
خواننده پاپ و تولید یک آلبوم اختصاصی برای «پلیس»
جراحی جمال اجلالی کنسل شد/ بهبود وضعیت جسمانی
مریم کاظمزاده عکاس جنگ و همسر شهید اصغر وصالی درگذشت
مریم کاظمزاده عکاس جنگ و همسر شهید وصالی درگذشت
روایت جزئیات شهادت شیرین ابو عاقله از زبان همکارش
ماجراهای عجیب «دختری در قطار»/ تئاتر برای مسئولان ضرورت شود
«ضد»، «هناس» و «شادروان»به کن رسید/ مذاکرات مثبت برای تولید مشترک
جزییات تازه از اولین ساخته سینمایی آهنگساز اسکاری «محمد(ص)»
نشان ویژه فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
افزایش سریالهای بیکیفیت از ترس «ماهواره»/ سند تحول خرداد میرسد
«هیچکس نخوابد» و «رخ» را میسازم/ یک مستند دیگر با موضوع ورزشی
در قضاوت عدالت را مدنظر قرار دادیم/جذابیتهای منحصر به فرد
گفتگوی معاون سیما با دانشجویان صداوسیما/ در ساختار اداری باید جنگید
گفتگوی معاون سیما با دانشجویان صداوسیما/ شورش نه ولی تلاش کنید!