میرنیوز

چرا "قندون" در تلویزیون ساخته شد؟/ روایت مرتضی زارع از پشت خاکریزِ سریال "نابرده رنج"

 چرا "قندون" در تلویزیون ساخته شد؟/ روایت مرتضی زارع از پشت خاکریزِ سریال "نابرده رنج" 2020-09-20T09:32:23+04:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه نسیم در کنار اتکایِ به چند برنامه خاص، سراغِ برنامه‌ای جدید رفته است و پیش از محرم و صفر 6 روز در هفته آنتن ساعت 20:45 را قُرق کرده بود. برنامه‌ای که با زبان طنز و حکایت‌های شیرین به ادبیات فارسی می‌پردازد.  مرتضی زارع از بازیگران توانمند سینما و تلویزیون، "قندون" را روایت می‌کند. او پیش از این در برنامه رادیو هفت، روایت‌خوانی کرده و در رادیو هم تجربه گویندگی دارد.

بازیگری که فعالیت هنری‌اش را با نمایش  "پرده‌های نیلگون" از سال 1376 به کارگردانی امیر دژاکام و فعالیت سینمایی‌اش را از سال 1378 در مقام بازیگری با فیلم "نسل سوخته" به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور آغاز کرد. او را با سریال‌هایی مثل "پریدخت"، "بی‌گناهان"، اپیزودهای متعدد "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد"، "نابرده رنج"، "هشت و نیم دقیقه"، "گسل"، "بانوی سردار" و "شش قهرمان و نصفی" به یاد می‌آوریم. 

حالا او در برنامه‌ای تلویزیونی، حکایت می‌خواند و ادبیات فارسی را با زبان شیرین حکایت‌های طنزآمیزش روایت می‌کند. برنامه‌ای که "قندون" نام دارد و بیشتر از 60 قسمت این برنامه تلویزیونی پخش شده و بعد از ایام صفر دوباره به آنتن برخواهد گشت. البته این بار با شناختی که مخاطب نسبت به این برنامه تلویزیونی پیدا کرده در رقابت با برنامه‌های پربیننده‌ای همچون "دورهمی" و فصل جدید "خندوانه" و احتمالاً مسابقه "خونه‌مونی" عقب نخواهد ماند. 

شبکه‌ای که با تکیه بر سلبریتی و چند برنامه خاص برای خودش اعتبار کسب می‌کرد و حالا با ساخت چند برنامه جدید و آدم‌های متفاوت، نشان داد به دنبال برنامه‌سازی جدّی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی است. خودش البته به تعبیرِ مرتضی زارع، "قندون" علاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده و اگر شرایطش فراهم شود احتمال دارد فصل‌های دیگری هم داشته باشد. 

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , سریال ایرانی , شبکه نسیم , مجریان تلویزیون ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه سه سیما , سینمای ایران , هفته دفاع مقدس , برنامه کودک و نوجوان , ویروس کرونا ,

برنامه "قندون" شبکه نسیم

او به بهانه اجرای این برنامه و به واسطه بازی در فیلم "روز سوم" و سریال "نابرده رنج" با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفت‌وگویی کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: 

مرتضی زارع درباره هدف از ساخت "قندون" به خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: هدفی که شبکه داشت و ما هم پیرو آن بودیم؛ اولاً بتوانیم به واسطه ساخت برنامه‌ای تلویزیونی، ادبیات کلاسیک را به شکلی احیاء کنیم و در وهله بعدی با حکایت‌های طنز به زبانِ نسل جوان نزدیک شویم. 

وی افزود: شبکه نسیم مأموریت طنازی و سرگرمی دارد از این جهت با حکایت‌های طنز به دنبال ادبیات کلاسیک رفتیم. تیپ‌سازی را در دستور کار قرار دادم تا با زبان محاوره‌ای امروزی توجه مخاطبِ جوان به برنامه ما جلب شود. شوخی‌هایی که جوان‌ترها با آن‌ها بیشتر ارتباط می‌گیرند. مجموعه این اتفاقات و اهداف باعث شد تا "قندون" در تلویزیون متولد شود.

زارع به فقدان استفاده از این ادبیات غنی در برنامه‌های تلویزیونی، اشاره کرد و گفت: "قندون" دست روی حکایت‌هایی گذاشته که بسیار شنیدنی‌اند اما کمتر به سراغ‌شان رفته‌اند. البته در برخی برنامه‌های تلویزیونی به ادبیات و حکایت و روایت پرداخته شده اما به شکل امروزی و طنزآمیز، نپرداخته‌اند. خوشبختانه ادبیات کلاسیک ما غنای خوبی دارد؛ چون زبانش سنگین و با ادبیات محاوره‌ای فاصله‌ها دارد عمدتاً نسل جدید حوصله نمی‌کنند و سخت‌شان است سراغش بروند. به همین خاطر ما در "قندون" این واژگان و قالب‌ها را ساده‌سازی کردیم تا مخاطب با برنامه ارتباط برقرار کند. 

بازیگر سریال‌های "هشت و نیم دقیقه" و "بانوی سردار"‌ تأکید کرد: برای شناساندن ابعادِ مهم حکایت‌های قدیمی و ادبیات کلاسیک سراغِ کلیشه‌ها نرفتیم بلکه حکایت‌ها را متناسب با فضای مسائل اجتماعی امروز،‌ تربیتی، مسائل اخلاقی و سبک زندگی، ‌در برنامه مطرح کردیم. در واقع با شوخی‌های ادیبانه به نوعی حرف‌های امروزی زدیم. 

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , سریال ایرانی , شبکه نسیم , مجریان تلویزیون ایران , بازیگران سینما و تلویزیون ایران , شبکه سه سیما , سینمای ایران , هفته دفاع مقدس , برنامه کودک و نوجوان , ویروس کرونا ,

او درباره سه کار کودکی که در دستور کار دارد، گفت: سریال 52 قسمتی سفرنامه عروسک‌ها که برای شبکه دو سیما ساخته می‌شد نقش محوری بازی می‌کرد اما به علت شیوع کرونا تقریباً 45 روزی است متوقف شده؛ چون بعد از اصفهان، شیراز و کاشان قرار بود به شمال کشور برویم و کرونا این اجازه را به ما نداد. الان دو کار کودک "سلفی با رستم" و "والدین امانتی" پیشنهاد شده و قرار است جلوی دوربین حسین قناعت قرار بگیرم اما همه‌چیز به آرام‌شدن کرونا بستگی دارد.

زارع در پاسخ به این سؤال که آیا به فضای اجرا بیشتر علاقه‌مند است یا بازیگری، تصریح کرد: من در "قندون" اجرا را بازی می‌کنم، چون می‌بینید به یک باره صدایم عوض می‌شود و یا به خاطر تیپ‌سازی‌های متعدد، در این برنامه به نوعی بازیگری زیاد نقش دارد. با همه این اوصاف، بازیگری را به هر اتفاقِ دیگری ترجیح می‌دهم. دلیل اینکه "قندون" را انتخاب کردم علاقه بسیار زیادی بود که به ادبیات کلاسیک داشتم. چون در این حوزه کمتر کار شده و خلأ آن را احساس می‌کردم. از طرفی قرار نبود مجری این برنامه باشم و کار خودم را می‌کردم،‌ از این رو، برنامه "قندون" را پذیرفتم.

وی درباره روزهای کار با محمدحسین لطیفی در "روز سوم" و علیرضا بذرافشان در سریال "نابرده رنج" صحبت کرد و گفت: وقتی به ایام هفته دفاع‌مقدس نزدیک می‌شویم ناخودآگاه یادِ این دو اثر سینمایی و تلویزیونی می‌افتم. نقش آقا مرتضی را در  "روز سوم" داشتم و در "نابرده رنج" فرمانده پاسگاه کمیل بودم. یادم می‌آید که در "روز سوم" به جهت نقش تکاور دریایی باید اسلحه ژ3 تاشو به من می‌دادند که الان تولید نمی‌شود. بعد از روغن‌کاری این اسلحه را به من دادند اما با روغن‌کاری هم درست نشد و تیرهایش به هدف نمی‌خوردند. همین عامل باعث شد تا روز اول تست، پوکه یکی از تیرها به زیرِ پلکم اصابت کند. چند روز نتوانستم جلوی دوربین قرار بگیرم و بالأخره با گریم به کار رسیدم. اما یک بار دیگر در روزهای آخرِ کار، پوکه دیگری به بالای پلکم اصابت کرد و دوباره زخم برداشت. 

بازیگر سینما و تلویزیون به بازی در سریال "نابرده رنج" و ماجراهای جذابش اشاره کرد و گفت: خاکریزهای "نابرده رنج" مرا به اتفاقات نوستالژی زمان فیلمبرداری این سریال می‌برد. زمان درگیری و فریادهایی که میان من به عنوان فرمانده پاسگاه کمیل و کامبیز دیرباز در نقش اسد، رد و بدل می‌شد. پشت خاکریزی که هم گوشه‌ای از ایثاگری‌های رزمندگان را نشان می‌داد و هم تحولِ شخصیت‌ آدم‌هایی که قبل از آمدن به جبهه، روزمره دیگری داشتند و این خاکریزها عوض‌شان می‌کند. من همیشه دوست داشته و دارم در کارهای دفاع‌مقدسی حضور داشته باشم. فکر می‌کردم همچون "گسل" که حرف‌ و حدیثی بوجود آمد اما به مرحله اجرا درنیامد، "نابرده رنج" هم فصل دیگری داشته باشد. فعلاً خبری نیست!

وی در پایان خاطرنشان کرد: آرزو داشتم با کارگردانی مثل رسول ملاقلی‌پور کار کنم که خوشبختانه در دو کار "نسل سوخته" و "قارچ‌های سمّی" این افتخار نصیب من شد. دوست دارم با ابراهیم حاتمی‌کیا کار کنم و حتی کارهایی را در سینمای جنگ و سریال‌های دفاع‌مقدسیِ تلویزیون می‌بینم که به خودم می‌گویم ای کاش من در این آثار حضور داشتم. 

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)