میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در برنامه رادیوییِ «ارغنون» با اشاره به تفاوت ارکسترهای فیلارمونیک با ارکستر سمفونیک، گفت: تفاوت اصلی این دو ارکستر در رویکرد اداری و سازمانی آنها مشخص میشود. ارکستر سمفونیک هر کشور، ارکستر رسمی و دولتی آن کشور است، اما ارکسترهای فیلارمونیک در بخشهای خصوصی شکل میگیرند.
این آهنگساز ادامه داد: برخی از کشورها ممکن است ارکستر سمفونیک نداشته باشند و در هر یک از شهرهای خود یک ارکستر فیلارمونیک قوی تشکیل دهند. معمولاً اینگونه است که ارکسترهای فیلارمونیک توسط شهرداریها اداره میشوند. این ارکسترها در نقاط مختلف دنیا به دو تلفظِ «فیلهارمونیک» و «فیلارمونیک» شناخته میشوند.
آرش گوران تأکید کرد: شیوهها و سبکهای موسیقی به تناسب تغییر واژهها تغییر میکنند و بر این اساس ما باید در بکارگیری واژگان نهایت توجه و دقت را به کار بگیریم. اهل موسیقی میدانند که «سمفونیک» یک فرم موسیقیایی است. ارکسترهای سمفونیک، آثاری با فرم سمفونی را اجرا میکنند.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران ادامه داد: عبارت «ارکستر سمفونیک» به هر اثری اطلاق میشود که برای تعداد نوازندگانی بیش از یک عددِ استاندارد نوشته شده باشد و رنگبندی سازی متنوع و کاملی داشته باشد. هر نوازندهی حرفهای میداند که حضور در ارکستر به نفعش تمام میشود. میانِ نوازندگان اروپایی فضایِ رقابتیِ خاصی برای حضور در ارکسترها وجود دارد.
حضور در ارکستر باعث میشود تا نوازنده از نظر شنوایی و شعور موسیقیایی و فرهنگ موسیقیایی و دایره واژگان موسیقیایی ارتقا پیدا کند.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران درباره اوضاع این ارکستر گفت: ارکستر فیلارمونیک تهران هزینههای خودش را از گیشه تأمین میکند. بسیاری از نوازندگان قدیمی این ارکستر با هدف بقای فلارمونیک تهران از اخذ حقوق مادی خود صرف نظر کردهاند. ما برای استمرار فعالیتهای ارکستر فیلارمونیک تهران از زندگی و کارهای خودمان گذشتهایم.
وی همچنین درباره رهبری ارکستر تأکید کرد: یک رهبر ارکستر علاوه بر توانایی در فهم و تفسیر آثار مختلف، باید در کمک کردن به ارکستر برای بهتر نواختن توانمند باشد.
برنامه ارغنون با موضوع بررسی ارکستر فیلارمونیک تهران، با حضور آرش گوران (آهنگساز و رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد