میرنیوز

مهدی جعفری: باید بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم

 مهدی جعفری: باید بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم 2020-09-12T09:52:21+04:30

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی جعفری، کارگردان فیلم سینمایی «23 نفر» گفت: ما اگر کاری در حوزه سینمای کودک و نوجوان انجام می‌دهیم، ادامه‌دهنده مسیری هستیم که بعد از انقلاب به جریان پررنگی در سینمای ایران تبدیل شد. این جریان پیش از انقلاب شروع شده بود اما بعد از آن به اوج شکوفایی خود رسید. سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب سینمایی پیشرو، جریان‌ساز و یکی از دروازه‌های معرفی سینمای ایران به جهان به خصوص با آن دسته فیلم‌های موفقی بود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بعدها در بنیاد سینمایی فارابی تولید شدند. متأسفانه سال‌های بعد تولیدات کمرنگ شدند البته امیدوارم که هیچ وقت به سمت خاموشی نرود و همیشه پویا و جریان‌ساز باشد.

به نقل از ستاد‌‌‌ اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان ونوجوانان، جعفری اظهار داشت: من و مهین عباس‌زاده سال‌هاست که با هم کار می‌کنیم و کارهایی که برای کانون پرورش فکری انجام دادیم، تولیداتی که برای تلویزیون داشتیم و فیلم‌های سینمایی که ساختیم بیشتر در پی توجه‌ به حوزه کودک و نوجوان و کمبود‌هایی بود که در حوزه فرهنگ و بیشتر حوزه هنر وجود دارد. ما امروزه به طور عام در شرایط کلی فرهنگی و به طور خاص در سینما به طرز غریبی کودک و نوجوان را فراموش کرده‌ایم. در حوزه آموزش، تربیتی و سرگرمی کارهایی انجام می‌شود و نهادهای شاخص و پر طمطراقی در این حوزه فعالند اما خروجی مناسبی وجود ندارد یا کاری تولید نمی‌شود که تاثیرگذار و جریان‌ساز باشد و ما بتوانیم شاهد تأثیر آن روی نسل جدید باشیم. اکثر منابع تغذیه آموزشی و فرهنگی خارجی هستند و طبیعی است که وقتی ما نمی‌سازیم آن‌ها می‌سازند. البته لزوماً چیزی که در خارج تولید می‌شود چیز بدی نیست.

او افزود: اگر به سینمای غرب و هالیوود نگاه کنید شاخص‌ترین و پرفروش‌ترین کارهای آن‌ها در این حوزه تولید می‌شوند؛ این نشان‌دهنده اهمیت این حوزه برای آن‌ها است. همچنین هر سال در میان فیلم‌های مطرح آن‌ها دو یا سه کار کودک و نوجوان وجود دارد که این خود می‌تواند جریان‌ساز بوده و بر روی کشورها و نسل‌های مختلف تاثیر بگذارد. در کشور ما چه به لحاظ سرمایه‌گذاری، قصه و درام و پخش این اتفاق نمی‌افتد. مسأله اینجا است که چرا ما با توجه به پیشینه و فرهنگ خودمان، اتفاق مهمی در این زمینه نداریم؟!

جعفری اضافه کرد: اینگونه خلاءهای موجود و همینطور پیشینه و کودکی ما، وقایعی که از سر گذرانده‌ایم و خاطراتی که داریم باعث شد در حوزه سینمای کودک و نوجوان فیلم بسازم.

کارگردان «یدو» اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر کاری قرار است تاثیرگذار باشد باید بخشی از زندگی زیسته هنرمند فیلمساز نیز در آن اثر وجود داشته باشد. ما هم در انتخاب‌های‌مان به تجربه‌ای که داشتیم به خصوص دوران کودک و نوجوانی خودمان که مصادف با دوره بعد از انقلاب و جنگ بود، باز می‌گشتیم. درواقع حیفم آمد که آن خاطرات‌ و داستان‌ها به بهانه‌ای به واسطه خلاقیت‌هایمان و یا اقتباس روی پرده سینما کشیده نشود چون احساس می‌کردم که از نسل نوجوان دهه شصت کمتر گفته شده است. اگرچه کارهایی ساخته شده بود و آثار شاخصی هم بودند اما کاش بیشتر در حوزه سرگرمی کار بکنیم. در دوره‌ای از این لحاظ موفق بودیم اما متاسفانه رو به افول رفتیم.

جعفری عنوان کرد: خروجی فیلم‌هایی که در مورد مسائل نوجوانان است باید به نحوی منجر به اثرگذاری بشود. احساس می‌کردیم که این مدل فیلم‌ها کمترند و بر اساس تجربیاتمان تلاش کردیم تا بهانه‌هایی برای نمایش زاویه‌های دیده نشده از آن دوران را به تصویر بکشیم‌ و همچنین بتوانیم پاسخگوی نیاز نسل نوجوان امروز باشیم. درواقع اگر بخواهیم فقط به صورت نوستالژیک از گذشته خود بگوییم و تماشاگر نداشته باشیم، کاری بیهود کرده‌ایم. ما نماینده نسلی هستیم که خاطرات دوران‌ساز داشتند که شاید در ادبیات به خوبی ثبت شده‌اند اما در سینما کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

او در خصوص بازتاب فیلم در نسل امروز گفت: اولین و آخرین شرط برای موفقیت یک فیلم در این حوزه این است که بتواند با مخاطب امروزی ارتباط برقرار کند. در مورد «23 نفر» با اغراق می‌گویم که من برای مخاطب فراتر از امروزی این فیلم را ساختم. بخشی از نگاه سازنده در این فیلم به اصل واقعیت و بخش دیگر از این منظر است که این واقعیت رخ داده در تاریخ معاصر ما می‌تواند برای مخاطب آینده هم دیدنی و شنیدنی باشد. تمام تلاش من این بود که المان‌هایی که در قصه وجود دارند در زیر متن باقی بمانند و با روایت، بازی‌ها و میزانسن‌ها جهان داستان را طوری بسازیم که برای مخاطب امروزی دلنشین باشد، کشش داشته باشد و فیلمی باشد که مخاطبش قصه را تا پایان دنبال کند.

مهدی جعفری بیان کرد: «23 نفر» از آن دسته فیلم‌هایی است که پس از پایان اثرگذاری آن روی مخاطب جوان و نوجوان آغاز می‌شود. در بازخوردهایی که در این چند سال از مردم گرفتم این تاثیرگذاری را دیده‌ام. از این لحاظ احساس کردم که فیلم موفق بوده است چراکه یکی از فاکتورهای موفقیت فیلم‌ها این است که بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند و «23 نفر» اساساً با این نیت ساخته شد. البته مسائل دیگری هم بود و می‌خواستیم به تاریخ جنگ اشاره کنیم و موضوعی حماسی را به تصویر بکشیم اما واقعیت این است که با توجه به پیگیری‌های هفت یا هشت ساله من، پشت فیلمنامه ایستاده بودم تا فیلم ساخته شود به این جهت که می‌دانستم از این دست قصه‌ها در سینمای کودک و نوجوان به خصوص برای نوجوان امروزی بسیار کم داریم. با توجه به سرعت و شتابی که دنیای امروز دارد الگوسازی و آموزش از طریق سخنرانی و کلاس درس در نسل امروز جوابگو نیست چون عموماً نسل‌های جدید، نصیحت‌پذیر نیستند تا کلاس درس بتواند آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر قرار است اثرگذار باشیم باید از همین مدیوم سینما استفاده کنیم.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری آنلاین جشنواره می‌تواند تاثیرگذار باشد یا خیر، توضیح داد: سینمای کودک و نوجوان حوزه‌ای است که همچنان مغفول مانده است و در کشور ما از جانب مسئولین و فیلمسازان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. من از آن دسته آدم‌هایی نیستم که تمام تقصیرات را به گردن نهادهای دولتی و مسئولین بیندازم بلکه معتقدم فیلمسازان ما هم به این حوزه کم لطفی می‌کنند. چه بسا که اگر فیلم‌سازی به دنبال موضوعی خوب در این حوزه باشد، چه با حمایت دولتی و چه خارج از دولت بالاخره می‌تواند فیلم را بسازد. در حقیقت باید نسبت به این حوزه دغدغه وجود داشته باشد و این شرط اساسی است. از این جهت که حوزه کودک و نوجوان حوزه کم بضاعتی در کشور ما است، موافقم که این فعالیت فرهنگی هنری گسسته نشود و برگزار بشود. ما شرایط خاصی را در این مقطع تاریخی در جهان تجربه می‌کنیم و در عین حال هم نمی‌توانیم زندگی روزمره خود را متوقف کنیم. همچنین توجه به مسائل فرهنگی کودک و نوجوان نیز باید جزو اولویت‌های ما باشد.

او تأکید کرد: برگزاری آنلاین جشنواره طبیعتاً تجربه‌های آزموده و نیازموده بسیاری خواهد داشت اما آرزو می‌کنم که اتفاق‌های خوبی بیافتد. با این روش این حوزه می‌تواند مخاطب گسترده‌تری داشته باشد و این تجربیات در اختیار دوره‌های بعد هم قرار بگیرد.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.

«کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود

 «کتاب قانون» هر شب پخش می‌شود
2024-02-26T06:01:04+03:30
تهیه‌کننده «کتاب قانون» با اشاره به اهمیت تولید برنامه‌های سیاسی در قالب‌های متنوع برنامه‌سازی، گفت: با استقبال مخاطبان و در آستانه برگزاری انتخاب...

بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد

 بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
2024-02-26T06:01:03+03:30
«بچه رویان» عنوان دیوارنگاره‌ای است که در میدان جهاد و برای درمان نازایی رونمایی شد.

مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان

 مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:03+03:30
نیمه شعبان یکی از مهمترین روزهای سالم محسوب می‌شود و از نظر فضیلت در کنار شب قدر قرار گرفته است. اهل بیت(ع) این شب را از مقدمات شب قدر در تقدیر امور و تقسیم...

امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی

 امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
2024-02-26T06:01:03+03:30
یکی از نشانه‌های نفاق آن است که فرد یا افرادی عهد خدا را نقض و اتصال خود با اهل بیت علیهم السلام را قطع کند؛ در این صورت زمینۀ افتادن آنها در ورطۀ فسادآفرین...

عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان

 عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
2024-02-26T06:01:02+03:30
شبکه‌های تلویزیونی چند فیلم جدید و قدیمی را برای شب نیمه شعبان درنظر گرفته که شاید برای حوزه کودک پخش «پیشونی سفید» از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟

 چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
2024-02-26T06:01:02+03:30
یکی از پرسش‌های مهم که سال‌ها ذهن انسان‌ها را به خود مشغول کرده، این است که چگونه امام زمان(ع) پس از قرن‌ها در دوران ظهور خود، انتقام خون امام حسین(ع) و شهد...

چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد

 چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
2024-02-26T06:01:02+03:30
قطعه «چشم به راه» نخستین اثر صدران مایلی است که با موضوع انتظار تولید و منتشر شد.

مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد

 مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابی‌گری سیاسی باشد
2024-02-26T06:01:01+03:30
زنانی باید به مجلس ورود کنند که فهم درستی از حوزه زن و خانواده داشته باشند و ریل قانون گذاری را از مجرای تخصصی حرکت دهند. مجلس نباید جایی برای افرادی باشد ک...

روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند

 روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
2024-02-26T06:01:01+03:30
کنسرت شب گذشته گروه دارکوب درحالی برگزار شد که سه خواننده روی صحنه داشت و حضور روزبه بمانی و علیرضا عصار مخاطبان را غافلگیر کرد.

زودبرگرد بابای مهربون دنیا

 زودبرگرد بابای مهربون دنیا
2024-02-26T06:01:00+03:30
نماهنگ «زودبرگرد» به مناسبت نیمه شعبان در خبرگزاری تسنیم تولید و منتشر شده است.

پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی

 پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
2024-02-26T06:00:59+03:30
حجت الاسلام مهدی طائب طی سخنانی دربارۀ جمله تاریخی امام خمینی مبنی بر حرمت عدم شرکت در انتخابات استدلالی ارائه کرد.

یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود

 یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقش‌های مکمل بود
2024-02-26T06:00:58+03:30
پرویز ربیعی از پیشکسوتان عرصه دوبله روز گذشته در منزل خود بر اثر ایست قلبی در سن ۸۴ سالگی درگذشت؛ صدای ماندگاری که هیچ وقت مخاطبان آن را فراموش نخواهند کرد.

شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم

 شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت به‌سوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
2024-02-26T06:00:58+03:30
شفیعی سروستانی می‌گوید: ذکر نام امام و بزرگداشت امام، امری در مسیر زمینه سازی ظهور به شمار می‌آید؛ ما دانسته و یا نادانسته واقعۀ ظهور را عقب می‌اندازیم. هیچ...

زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان

 زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
2024-02-23T16:28:03+03:30
همسر زنده یاد پردیس افکاری خبر داد که روز دوشنبه هفتم اسفندماه مراسم تشییع پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد

 غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
2024-02-23T13:41:23+03:30
غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ جدیدترین قطعه موسیقی خود را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد.

عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید

 عکس‌های جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصل‌های جدید
2024-02-23T13:27:43+03:30
پیمان جبلی در بازدید از پشت‌صحنه فصل پنجم سریال «نون خ»، به تولید فصل جدید این مجموعه در شرایط بسیار خاص و ویژه‌ اشاره کرد و گفت: امیدواریم مخاطبا...

صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا

 صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
2024-02-23T11:41:01+03:30
فرازی از صلواتش شعبانیه گویای آن است که پیامبر صلی الله علیه و آله واسطۀ شفاعت امت و نیز راهی به‌سوی خداست.

شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»

 شهرک غزالی میزبان کدام پروژه‌ها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
2024-02-23T11:41:00+03:30
مهدی میرچی مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی از ساخت مجموعه‌ها و فیلم‌هایی گفت که ما را با خودش به دهه شصت، ۷۰۰ سال پیش و داستان فریبرز باغ‌بیشه و حتی چند...

مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست

 مهدویت و آخرالزمان یکی از جذاب‌ترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
2024-02-23T11:01:13+03:30
اثری که دائم در حال سیاه نمایی و گله و گذاری است نمی‌تواند مخاطب را تا پایان همراه خودش نگه دارد و موجب دلسردی جامعه می‌شود. اصلی‌ترین معیار در واقعه ظهور ا...

ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند

 ویژگی‎های نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شده‌اند
2024-02-23T10:34:29+03:30
«عزیزم مهدی» تازه‌ترین پویشی است که توسط مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) پایه ریزی و در جمکران برگزار شد.

پردیس افکاری درگذشت

 پردیس افکاری درگذشت
2024-02-23T09:14:29+03:30
پردیس افکاری، بازیگر، عصر امروز، پنجشنبه ۳ اسفند ماه بر اثر بیماری از دنیا رفت.

«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر

 «دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
2024-02-23T09:14:26+03:30
کتاب دیپلماسی فرهنگی نوشته هادی حق‌پرست از سوی اندیشکده روابط بین‌الملل منتشر و روانه بازار نشر شد.

استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟

 استفتاء از امام خامنه‌ای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
2024-02-23T09:14:26+03:30
رهبر معظم انقلاب به استفتاء درباره «تخریب نامزدهای انتخاباتی» پاسخ گفتند.

تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات

 تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
2024-02-23T09:14:25+03:30
امام زمان (عج) برای یک امر سیاسی می‌آیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه‏» (توبه؛ ۳۳) این یک امر سیاسی است، برای حکومت می‌آیند، برای این...

سیمای امام زمان در سورۀ بقره

 سیمای امام زمان در سورۀ بقره
2024-02-23T09:14:25+03:30
وقتی از زاویه نگاه مهدویت سراغ سوره های قرآن می رویم، مشاهده می کنیم آنچه که ما به اسم تفسیر تاکنون خوانده بودیم، برداشتی ذوقی از قرآن بود.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)