میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان سینمای ایران که برای بازدید از جدیدترین نمایشگاه نقاشیهای عبدالحمید قدیریان در موزه هنرهای معاصر فلسطین حاضر شده بود، درباره آثار این هنرمند گفت: عبدالحمید قدیریان آدم ویژهای است؛ نه به خاطراینکه نقاش خوبی است؛ بلکه به این خاطرکه حال خوبی دارد و تلاش میکند این حال را روز به روز بهتر کند؛ او در پی کشف راههایی است برای اینکه بتواند معانی بزرگی را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.
وی افزود: تا جایی که من با قدیریان آشنایی دارم، تصور میکنم در وهله نخست، فهم مسائل و تعمیق شناخت شخصیاش از معارف دینی برای او اهمیت دارد و اشتراک ماحصل کار با مخاطبان در وهله بعدی جای میگیرد؛ کسانی که اینگونه به حوزه هنر نگاه میکنند، کارهایشان تأثیرگذارتر است.
میرکریمی بیان کرد: من در جریان کارهای قدیریان، نوع تفکرش و پژوهشهایی که انجام میدهد هستم؛ او تلاش میکند تا راههایی را پیدا کند تا بتواند حجم بزرگتری از معانی دینی؛ بهویژه معارف عاشورایی را در تابلوهایش به اشتراک بگذارد؛ چون با این احوال او آشنایی داشتم و از قبل هم پای صحبتهایش نشسته بودم، کنجکاو شدم که به نمایشگاهش بیایم و آثارش را از نزدیک تماشا کنم.
وی یادآور شد: به دلایل علایق مشترکم با قدیریان و حس زیبایی شناختی که در او سراغ دارم، تجربه تماشای آثار او در نمایشگاه «همپای نور» برای من تجربه جذابی بود.
این کارگردان عنوان کرد: فرمهایی که قدیریان در آثارش از آنها استفاده میکند و تجربههایی که در حال انجام آنها است، به معنای گشودن راه تازهای است برای اینکه ما هم بتوانیم به متون و معارف مقدسمان در قالب تصویرگری و هنرهای تجسمی نزدیکتر شویم؛ شاید این تجربه، تجربهای است که در هنر مسیحی به کرات رخ داده است؛ چراکه در فرهنگ مسیحیت این اجازه داده شده و شکل معرفتی که در آنجا تعریف شده، بسیار عینی و واقعگرا است؛ به همین دلیل، پیکرهها، نقوش و چهرههایی که در هنر غرب مشاهده میکنیم، دست نقاش را باز میگذارد تا بتواند تمام مهارت خود را برای زمینی ساختن مفاهیم آسمانی به کار ببندد؛ با اینوجود، قدیریان این راه را نمیرود.
وی افزود: راهی که قدیریان پیش گرفته مبتنی بردیدگاه دینی ما است؛ او معانی زمینی را به آسمان متصل میکند؛ کاری که به تازگی با نور و مفهوم آن آغاز کرده است، کار جالب توجهی است؛ مفهوم نور از آن دست مفاهیمی است که هم در قرآن و هم در روایات به وفور بدان پرداخته شده است؛ اساساً خداوند و اهل بیت(ع) را به شکل نور برای ما تعریف کردهاند.
میرکریمی اضافه کرد: قدیریان در پی یافتن نوعی ترکیببندی است که معنای بسیطتری را از مفهوم نور ارائه و به ما منتقل کند. در آثار این نمایشگاه، حجم زیادی به آسمان اختصاص داده شده است و آرامش خاصی در این اتمسفر وجود دارد؛ وقتی قدیریان به سراغ تصویر یکی از لحظههای حادث شده در واقعه عاشورا میرود، تصویری رقتانگیز یا درشتنمایی شده از ابعاد زمینی آن لحظه ارائه نمیدهد؛ بلکه تلاش میکند از منظری بالاتر به آن لحظه نگاه کند؛ آن لحظه را بزرگ کند و آن را به تمام تاریخ و همه اتفاقات معنویای که این لحظه زاییده آن است، متصل سازد.
وی تصریح کرد: قدیریان از رنگ آبی به خوبی استفاده میکند و ازینکه فرشتگان را در آسمان به تصویر بکشد ابایی ندارد؛ اما در عینحال این پرهیز را دارد که از حریم جهانبینی اسلامی-شیعی خود خارج نشود و پیکرهسازی و چهرهپردازی دقیقی ارائه ندهد تا توجه عمده ما به فضا جلب شود و موقعیت و میزانسن را کاملا احساس کنیم؛ بدون اینکه بخواهیم صورتها را بسیار دقیق ببینیم و یا اینکه در دیدن آنها متوقف شویم.
کارگردان «به همین سادگی» مطرح کرد: مسیری که قدیریان در آن گام برمیدارد، مسیر یک نقاشِ پژوهشگر و کنجکاو است که دوست دارد راههای ارتباطی بیشتری با مکتب ما پیدا کند؛ مکتبی که تاکنون کمتر توانستهایم تجربههای معنویمان در آن را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و آنها را به کلمات قابل فهمتری تبدیل کنیم؛ چنین تجربهای را در حوزه نقاشی باید ارج نهاد.
وی بیان کرد: در مسیر تکاملی که قدیریان در حال طی کردن است من منتظرم که هرسال شاهد اتفاقات بزرگتری باشم؛ کمااینکه در کار او تفاوتهایی را نسبت به گذشته احساس و وقتی با او صحبت میکنم متوجه میشوم که به ادراکات تازهای رسیده است؛ این ادراکات تازه باعث میشود که او گاهی به عقب بازگردد و تابلوهای پیشین خود را بازسازی و در آنها تجدیدنظر کند.
میرکریمی خاطرنشان کرد: آدمی که تلاش میکند، کنجکاو است و به آنچه که دارد، بسنده نمیکند، آدم ارزشمندی است و عبدالحمید قدریان یکی از این آدمها است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره