میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صابر شیخ رضایی، طراح و تصویرگر پوستر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. او سال گذشته توانست عنوان برگزیده بخش قلههای پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را از آن خود کند و امسال علاوه بر طراحی پوستر فجر شانزدهم، به عنوان داور بخش طراحی گرافیک نیز در این رویداد هنری حضور دارد.
شیخرضایی درباره چگونگی شکلگیری ایده پوستر فجر شانزدهم به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: موضوع سفارش پوستر در جلسهای با حضور دبیرکل، دبیر هنری، عوامل هنری و رسانهای جشنواره شانزدهم شکل گرفت که با مرور پوسترهای ادوار گذشته و بررسی جوانب فنی آنها همراه بود. در این جلسه، راهبرد عمومی جشنواره در اقلام تبلیغی تشریح و با درنظر داشتن حس امید، نشاط و تأکید بر هویت ملی و ایرانی، پیشنهاد شد تا شکل متفاوتتری از طراحی و ساخت پوستر برای این دوره ارائه شود.
او ادامه داد: بر همین اساس، پیشنهادم این بود روی طرحی متمرکز شوم که ظرفیتهای «نوشتاری» مثل تایپوگرافی و خوشنویسی را توأمان در کنار ظرفیتهای «تصویری» مثل فتوگرافیک و تصویرسازی داشته باشد. با توجه به سوابق آثار استاد نجابتی در طراحی پوسترهای رویداد تجسمی فجر و بازخورد مناسب مخاطبان هنرمند نسبت به طرحهای ایشان، به نظرم رسید شاکله ایده و پرداخت تصویری اثر میتواند بر مبنای املای عنوان «فجر» پایهگذاری شود و عناصر بکارگرفته شده در خدمت روایت یا آراستن این عنوان باشند.
این هنرمند گرافیست درباره چگونگی رسیدن به فرم و ترکیببندی کنونی اظهار کرد: در موتیف اصلی پوستر، فرمهای سیال و مدور عنوان «فجر» با الگو گرفتن از قلم خوشنویسی شکسته نستعلیق و نقطهگذاری مؤکد بر چشم بیننده در اسپیرال داخل حرف «ف» و سه بعدیسازی نوشتار و ایجاد پلانبندی در نقاط و بدنه حروف ایجاد شدند. استفاده از محدوده قُطری قاب پوستر برای حرکت هر چه بهتر چشم از بالا به پایین کادر در ترکیببندی، ازجمله راهبردهای طراحی فرم اصلی پوستر بود. در ادامهی افزودن اتفاق و روایت جذاب اصلی طرح بود که دیدار خانم و آقا بهواسطه قلم شخصیسازی شده و تصویرگرانه با الگو گرفتن از نگارههای ایرانی مکتب صفوی شکل گرفت. در کنار جذابیتهای تصویری درختان رنگارنگ و حرکت سیال پرندگان که در مجموع، تصویری مدرن از باغ تمثیلی مینوی ایرانی را با شباهتسازی به سازههای معماری گالریهای امروزین هنری در دنیا ارائه میکند.
شیخ رضایی در ادامه به استفاده از رنگها در طراحی پوستر فجر شانزدهم اشاره کرد و افزود: از آنجایی که شعار جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال؛ «نوآوری، نشاط و شادیآفرینی» است، ایجاب میکرد که تنوع رنگی در طرح پوستر توان انتقال این رویکرد را داشته باشد. ضمن اینکه زمینه فیروزهای رنگ در تناسب کامل با نشاط، آرامش، وزانت و اصالت فرمهای ایرانی استفاده شده در طرح است. تنوع رنگ در برگ درختان، پرندگان، البسه و پوشش شخصیتهای اصلی نیز در ادامه همین تمهیدات بود.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا از مولفههای مفهومی هنر نگارگری در این طراحی استفاده کرده است، توضیح داد: شاید اثر بهواسطه قلم و حکمت طراحی و نگارگری ایرانی در این طبقهبندی فهم شود، اما این جنس مرزبندیها در آثار گرافیک با تعاریف سنتی تحلیل نمیشود. چنانکه عناصر این پوستر مانند آثار سینما و تئاتر، واجد طراحی صحنه، دکور، لباس، نورپردازی، جانمایی و تعریف حرکت دوربین هستند. شخصاً تمایل داشتم بر شکل خلاقانه و بهروزرسانی شده این میراث فرهنگی و هویتیمان در عرصه تصویر، تأکید کنم تا قاب جذابی از عناصر هنر سنتی به مخاطبان و هنرمندان ارائه شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد