میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی حیدری آلکثیر، شاعر و یکی از داوران بخش «نماهنگ» چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار است. آلکثیر فعالیتش در حوزه شعر را از سال 1378 و به صورت حرفهای از سال 1381 آغاز کرده است. او با عضویت در انجمن شعر جوان و حضور در مسابقات شعر کشوری توانست فعالیتش را در حوزه شعر گسترشدهد و رتبه برگزیده جشنوارههای شعر دانشجویی را کسب کند. این شاعر تسلط کامل به زبان عربی دارد و توانسته دهها سروده از شاعران معاصر عرب از جمله محمود درویش، احمد مطر، نزار قبانی، عبدالوهاب البیاتی و .... را به فارسی برگرداند.
حیدری آلکثیر در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره اهمیت رصد آثار و تولیدات هنری گفت: رصد یک امر هنری، کار بسیار درستی است. این رصد با پیشرفت، رابطه مستقیمی دارد. به این معنی که اگر هنری مثل هنر انقلاب که در این پنج دهه سربرآورده و در حال معرفی خود است، از دوران اولیه شکلگیری، رصد میشد، شاید هنر انقلاب اسلامی امروز در جایگاه بالاتری قرار میگرفت. چنین رصدی به ویژه وقتی به شکل مسابقه باشد و جایزهای برای آن تعیین شود، طبیعتا میتواند اثرگذاری بالاتری را در پیشرفت بهتر امور داشته باشد. جشنواره عمار به خوبی در این مسیر گامنهاده و توانسته در بخشهای مختلف، خدمات قابل توجهی را ارائه دهد.
او درباره موضوعاتی که جشنواره عمار باید به آنها بپردازد اشاره کرد: ما حتما باید به دنبال یک پیوست بینالمللی برای آثار«نماهنگ» بگردیم. برای مثال زمانی که کارهای بخش نماهنگ را داوری میکنیم، باید تاثیر بینالمللی آن را هم مورد بررسی قراردهیم. اکنون به خاطر تاثیر شبکههای اجتماعی و فضای مجازی که فرهنگها را به هم نزدیک ساخته است، اینکه شما بتوانید محصولی را ارائهدهید که بعد بینالمللی آن برجسته باشد، اهمیت زیادی دارد. به نظر من باید یک جایزه ویژه برای هر بخش باتوجه به این مقوله در نظر گرفته شود.
آلکثیر خاطرنشانکرد: هر جشنواره، سیاستگذاریها و مولفههایی دارد که باید در داوری لحاظ شوند و این موضوع تا حدودی قابلقبول است؛ اما تاجایی که این خطوط آنقدر پررنگ نباشد که داور باتوجه به این سیاستها، مجبور به انتخاب اثری شود که صرفا از اندیشههای جشنواره پشتیبانی میکند. چراکه هنر، جنبههای گوناگونی دارد که شامل عنصر زبان، اندیشه و تاثیرگذاری است.
این شاعر یادآور شد: من جنبه تاثیر گذاری را اولویت اول میدانم. اگر عنصر تاثیرگذاری در خروجی کار دیده نشود، نمیتوان آن را به عنوان یک اثر برگزیده معرفی کرد. گاهی اوقات در یک نماهنگ؛ شعر، صدای خواننده و ویژگیهای فنی خوب است، اما تاثیرگذاری لازم را به دلایل مختلف ندارد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر
دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
صادرات نوشتافزار ایرانی کلید خورد
قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازمالاجرا شد
تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه میآید
عملیات اجرایی آمادهسازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
گنبد آهنین چه میداند از صریر قیامت سجیل
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد