میرنیوز

معاف: تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر ضروری است

 معاف: تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر ضروری است 2024-01-04T16:26:45+03:30

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا معاف معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه حوزه فرهنگ و هنر، کلان مسئله و مسئله کلیدی در ارشاد است، گفت: عدالت فرهنگی ضرورت دارد. مسئله توزیع عادلانه هر آنچه که منابع و امکانات در سطح کشور نامیده می‌شود‌، مهم است و یکی از سرفصل‌های مهم این عرصه است و در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال اخیر به موفقیت‌هایی دست یافته است.

معاف به ارتباط مأموریت‌‌ها و وظایف وزارت ارشاد با سبک زندگی قرآنی و دینی اشاره کرد و تصریح کرد: این امر یک کلان مسئله‌ است. تقدم عمل بر ایمان در مسئله سبک زندگی حائز اهمیت است و این یعنی لایه کشش، گرایش، هنر، عولطف، امیال بر لایه بینش، نگرش، دانش و ارزش غلبه کرده است.

معاف در ادامه بر معنای حکمرانی قرآنی و فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: در این میان وزارت ارشاد قرآن بنیان، قرآن مدار، قرآن محور یعنی چه؟ و چه نقشی دارد، حکمرانی قرآنی و حکومت قرآنی، عموم و خصوص من وجه است و وجه تمایز حکمرانی و حکومت همراهی مردم در عرصه فرهنگ و هنر است.

وی در ادامه به تدوین منشور قرآنی حکمرانی فرهنگ و هنر توسط دکتر شبیر فیروزیان مشاور معاون قرآن و عترت و حسین سلیمانی مدیر کل کمیسیون تبلیغی و ترویجی قرآن با محوریت بحث‌های فنی و جدی ناظر بر بخش‌های وزارت ارشاد و نسبت آنها با قرآن و مفاهیم قرآنی، اشاره کرد و گفت: از همه نظرات اهالی فرهنگ و قرآنی برای رسیدن به نسخه اصلی و تکمیل سند تا ماه مبارک رمضان استقبال می‌کنیم.

زرشناس:  طراحی طرح جامع هویتی اسلامی ـ ایرانی در عرصه فرهنگ و هنر در وزارت ارشاد مهم است

سخنران دیگر این برنامه شهریار زرشناس، استاد فلسفه غرب و مطالعات فرهنگی بود. وی با اشاره به معضلات فرهنگ و هنری نظام و انقلاب به صورت کلان، گفت: اگر با مسائل فرهنگی روبرو هستیم به دلیل نوع سبک زندگی است که با هویت ایرانی ـ اسلامی ناسازگاز است و از میان دهه 70 بر کشور مسلط و حاکم شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر تضاد و تقابل در مسئله‌هایی چون حجاب، اوقات فراغت و مسئله زنان و مردان رخ می‌دهد، به خاطر تغییر در سبک زندگی است، افزود: مسائل فرهنگی چون طلاق، کاهش احساس مسئولیت اجتماعی و ... که در نظام و جامعه ورود پیدا کرده است به رویداد دو قرن اخیر ایران باز می‌گردد. زمانی که صورت بندی شبه مدرنیته در ایران پیدا می‌شود که آن نیز از حدود 100 سال پیش از اواخر مشروط و اوایل پهلوی رخ داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شبه مدرنیته، مسیر ساخت هویت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما را تغییر داد، افزود: بنابراین مسائل فرهنگی که با ارکان هویت اسلامی، ناسازگار هستند از این زمان خودنمایی می‌کند.

زرشناس در ادمه بر جنگ نرم به معنای جنگ تمدنی غرب مدرن با ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی با انقلاب اسلامی ظهور و بروز کرد و باید به موازات حوزه سیاسی تغییرات در سایر حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز استمرار داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ایرانی باید بداند تجددمآبی و شبه مدرنیته ما را در عرصه وابستگی، ذلت و گسترش فقر نگه می‌دارد، گفت: راه‌حل این موضوع نیز بازگشت به هویت خودی با روایت انقلابی است. معتقدم وزارت ارشاد در کنار سایر دستگاه‌ها و در رأس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر روی مباحث تئوریک و طراحی طرح جامع هویتی اسلامی ـ ایرانی در عرصه فرهنگ و هنر تلاش کند تا انسجام و هماهنگی ایجاد کند.

سرلک: حکمرانی، جریان سازی و تمدن سازی است

حجت‌الاسلام سرلک، استاد دانشگاه هنر به بیان نقطه نظراتی پرداخت و گفت: ما به دبیرخانه‌ فعال و منسجم با نیازهای روشن و تعریف شده در ساحت طراحی و ارائه نظریه‌های مبتنی بر قرآن نیاز داریم تا بتوانیم هم پرسش‌های خود را از قرآن استنطاق کنیم و هم از نسخه‌های تجویزی قرآن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: حکمرانی، حکومت ورزی منطقی است که به نوعی به جریان سازی منجر می‌شود. حکمرانی قدرت نرم و توانایی است که در وجود خود به دیگری ها توجه دارد. در حکمرانی اصل ماجرا به اقامه وابسته است. حکمرانی یعنی آنچه که مراد در آن اقامه و جریان سازی می‌شود و این اعم از این است که حکمرانی جهت مثبت داشته باشد و یا جهت منفی.

سرلک با اشاره به رابطه وثیق بین امام و پیشوا و مردم و ملت در حکمرانی، گفت: حکمرانی، جریان سازی و تمدن سازی است و مفهومی فراتر از حکومت دارد. حکومت و حکمرانی عموما بر هم تطبیق نمی‌شود. مهمترین شاخصه حکمرانی اهتمام در آن است.

این استاد دانشگاه هنر بیان کرد: حکمرانی باطل به دلیل تناقض‌های محتوایی و هدف‎گرایی جایی شروع و جایی تمام می‌شود و ماندگاری مربوط به جریان حکمرانی قرآنی است. تعبیر حکمرانی را باید به مسئله اقتدار، نفوذ و اطاعت نزدیک بدانیم. حکمرانی را هم در حکومت‌های باطل هستند، می توانیم ببینم و هم در حکومت‌هایی که معیار و هدف دارند و بر اساس هدف بزرگتر و با اصالت پیش می‌روند.

وی با اشاره به اینکه حاکمان حکیم می‌توانند حکمرانی حق را گسترش دهند، ادامه داد: در حکومتی که حکمرانی مبتنی بر حق باشد، کارگزاران بر سهم معنوی خود اهتمام دارند و مسئله توانمندی برایشان حائز اهمیت است. در حکمرانی مبتنی بر نگاه قرآن اگر فرد توان نداره، وارد این عرصه نمی‎ شود. حتماً در این جنس حکمرانی، افرادی که شایسته آن نیستند، در هر رده آن را نمی‌پذیرند و داعی الی الله برایشان مهم است.

اصول حکمرانی قرآنی

سرلک بر درنظر گرفتن سه اصل در حکمرانی قرآنی اشاره کرد و گفت: تسلط بر موضوع و اشراف بر مسئله، شفقت، رأفت و مهر داشتن نسبت به مردم و نگاه فراگیر و دارا بودن شرح صدر از جمله سه اصل حکمرانی قرآنی است. آنچه که مهم است، این است که در حوزه فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرکز مؤثر در این میدان با قوت کار خود را مبتنی بر آموزه‌های قرآنی پیش ببرد.

مسائل فرهنگی را نباید امنیتی کنیم

وی ادامه داد: کاری که قرآن در مسئله حکمرانی امکان پذیر می‌کند، ایجاد آگاهی‌ها برای انتخاب‌های آگاهانه است. مسائل فرهنگی را نباید امنیتی کنیم حتی مسائل امنیتی نیز راه حل فرهنگی دارد. در حوزه فرهنگ، حکمرانی قرآنی، مدارا و شرح صدر از ما می‌خواهد و اگر شرح صدر از ما تلقی نشود، عموم افرادی که در برابر ما هستند به هیچ کجا نمی‌رسند.

سخنران پایانی این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وی با اشاره به تحول آفرینی شگرف انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی، خلاف جریان‌های موجود جهان بود که شکل گرفت. در تمام جریان‌های چپ و راست عبور از دین محتوم بود؛ هم در نگاه لیبرالیستی و هم در نگاه سوسیالیستی که اساساً دین را به عنوان افیون معرفی می‌کرد؛ در بطن فلسفی هر کدام از نگرش های حاکم در نظام جهانی این مفروض بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه انقلاب اسلامی را با نگاه پست مدرنیسم، انقلابی شالوده شکن می‌خوانیم، همین است؛ چرا که انقلاب اسلامی در نقطه‌ای ایستاده که اساساً تصوری از بازگشت دین به عرصه اجتماع و مدیریت نبود. جنس کار امام(ره) از جنس کار انبیاء است. ما انقلاب را مسامحتاً درباره نهضت امام(ره) به کار می‌بریم، چون انقلاب تعبیر جدیدی برای دوران رنسانس است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی از جنس بعثت و برانگیختگی است و این کاملاً ریشه قرآنی دارد. پیام سوم اسفند امام(ره) در سال 67 به درستی منشور روحانیت نام گرفته است که بیانیه راهبردی انقلاب اسلامی است. امام(ره) در این منشور توصیفاتی دارد آنجا که به اوضاع حوزه های علمیه اشاره می‌کنند.

انتهای پیام/ 

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)