میرنیوز

چالش‌های معرفتی و کارآفرینی در رشته‌های الهیات

 چالش‌های معرفتی و کارآفرینی در رشته‌های الهیات 2023-09-25T14:02:21+03:30

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سیدمجید نبوی دانش‌آموخته دکتری الهیات گروه قرآن و حدیث طی یادداشتی به چالش‌های معرفتی و کارآفرینی در رشته‌ علوم قرآن و حدیث پرداخت. وی معتقد است سرفصل‌های آموزشی رشته علوم قرآن و حدیث (و مطالعات دینی) با نیازهای معرفتی و نیازهای بازار کار تطبیق ندارد. این متن را در ادامه می‌خوانیم:

پرده اول بحث: رشته علوم قرآن و حدیث، رشته‌ای است که به صورت عمده دانشجویانی را جذب خود می‌کند که علاقه به علوم و معارف عترت دارند. این امر بسیاری طبیعی و اتفاقاً مبتنی بر نیاز فطری هر فرد مؤمنی است؛ منتها معمولاً این دست دانشجویان به اقتضای سن خود شاید تصوری از آینده شغلی خود نداشته باشند و لذا هر اندازه بر سنّ آنها اضافه می‌شود،‌ نیازمندی‌های مادی و اقتصادی هم سراغ آنها می‌آید. در چنین عرصه‌ای است که شاهدیم دانشجویان دچار اضطراب می‌شوند و تعداد بالایی از آنها از ادامه تحصیل منصرف شده و به رشته‌های درآمدزا گرایش می‌یابند.

اما سؤال اینجاست که آیا متولیان امر به این مسئله توجه دارند یا خیر؟ آیا آنها در وهله اول توانسته‌اند چشم‌اندازی از آینده این رشته به دانشجویان ارائه دهند و در وهله بعد به فکر زمینه‌سازی برای ایجاد شغل این دانشجویان باشند؟ دانشجویانی که با نیاز فطری خود و عمدتاً در سن کم وارد این رشته می‌شوند، امانت‌های گرانقیمتی هستند که باید با تدابیر لازم به فکر آینده شغلی‌های آنها نیز بود که در ادامه این یادداشت به برخی نکات کاربردی اشاره می‌شود.

اما پرده دوم بحث: یکی دیگر از دلایل کمبود شغل برای دانش‌آموخته‌های رشته علوم قرآن و حدیث: عدم تطابق آموزش‌های درسی با نیازهای جامعه و نیازهای بازار کار است. در حال حاضر، سرفصل و محتوای آموزشی رشته علوم قرآن و حدیث به صورت عمده بر روی مباحث نظری و تاریخی و غیرکاربردی متمرکز است، در حالی که جامعه و بازار کار اصلاً به این آموزش‌های تاریخی و غیرکاربردی نیاز ندارد. همچنین در این رشته، هیچ گونه مهارت‌های کاربردی که منجر به شغل شود، آموزش داده نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که مسئله عدم تطابق آموزش با نیازهای جامعه و بازار کار یک مشکل اساسی در بسیاری از رشته‌های تحصیلی است که یکی از بزرگ‌ترین ظلم‌ها نسبت به دانشجویان است و در جای خود به طورکامل و جامع باید بحث شود؛ اما این مشکل در رشته علوم قرآن و حدیث و رشته‌های معارفی بیشتر است. این موضوع نشان‌دهنده ضرورت تغییر هرچه سریع‌تر در سرفصل‌ها و محتوای آموزشی این رشته به منظور تناسب بیشتر با نیازهای جامعه و بازار کار است. البته ذکر این نکته ضروری است که منظور نگارنده حذف کلی مباحث علوم قرآن و حدیث نیست بلکه می‌توان مجموعه این دروس را به نیمی از واحدهای رشته تقلیل داد و نیم دیگری از آن را بر اساس نیازهای جامعه طراحی کرد و مهارت های مفیدتر و بهتری در سرفصل‌ها گنجاند.

در ادامه به توضیح بیشتر این موضوع(عدم تطابق محتوا با نیازهای بازار کار) پرداخته می‌شود:

ضرورت نگاه معرفتی و کارآفرینی

 به نظر می رسد ابتدا باید نیازهای جامعه را در حوزه علوم قرآن و حدیث احصاء کرد، سپس بر اساس آن دروسی را طراحی کرد. طراحی دروس نباید بدون توجه به جامعه و نیازهای آن باشد؛ در کنار نیازهای ایمانی، معرفتی و نیازهای روحی که با منبع نورانی قرآن و وحی فراهم می‌شود، باید به فکر بازار کار هم بود. برای تأمین شغل و ایجاد فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان، آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی لازم است. برنامه‌های درسی می‌توانند با اضافه کردن درس‌ها و موادی که به توسعه مهارت‌های کاربردی مرتبط با حوزه قرآن و حدیث کمک می‌کنند، ارتقاء یابند. درباره مهارت‌های کاربردی برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث باید بسیار اندیشید تا موارد خوب و و مناسبی را برای آن پیدا کرد که خود این کار یک پروژه بزرگی است؛ اما برای مثال برخی از مهارت‌ها و دانش‌های کاربردی نظیر آموزشِ پژوهش و انواع روش‌های تحقیق، مهارت‌های نگارشی، مهارت روش تدریس و مهارت یادداشت‌نویسی برای خبرگزاری‌ها و مهارت‌های کامپیوتری و دیجیتالی، انوع روش‌های تحلیل داده‌ها، و مهارت‌های ارتباطی و تیمی، مهارت ترجمه متون و غیره را که کمی کاربردی‌تر هستند، می‌توان در برنامه‌های آموزشی قرار داد؛ البته می‌توان اذعان داشت این رشته نتوانسته نیازهای معرفتی دانشجو را فراهم کند.بسیاری از دوستانی که با رویکرد معرفتی وارد این رشته می‌شوند، ناراضی‌اند، چرا که آن معارفی را که به دنبال آن بودند، در این رشته نیافتند. این امر هم نشان می‌دهد در طراحی رشته به نیازهای معرفتی هم توجه کافی نشده است که البته درجای خود و در یادداشتی دیگر بررسی خواهد شد.

تغییرات در نیازهای جامعه
در گذشته اگر یک آیه یا یک حدیث خوانده می‌شد یا یک اطلاعات کوتاهی درباره یک مبحث دینی ارائه می‌شد؛ هم گوینده و هم شنونده به آن اکتفا می‌کرد، اما امروزه نیازهای جامعه به محتوای آموزشی در حوزه‌های مختلف دینی و اخلاقی تغییر کرده است. افرادی که به دنبال محتواهای دینی و ارتقای اخلاق و ارزش‌های دینی در زندگی روزمره هستند، محتواهای خلاق و دارای نوآوری را می‌خواهند. بنابراین باید به تولیدمحتواهای غنی‌تر از گذشته فکر کرد. البته منظور از محتوای دینی مراسم‌ها و مناسک نیست.

به طور کلی باید گفت که انواع مهارت‌های ارائه محتوای دینی به شکل‌های متنوع مثل بستر رسانه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌ها و غیره و نیز ارتقای فهم عمومی از مفاهیم پایه‌ای و اصولی و مهم طبق قرآن و روایات عترت، نیازهایی هستند که در آموزش و سرفصل‌های وزارت علوم در رشته علوم قرآن و حدیث توجه کافی نشده است.

* ارزیابی و بازخورد مداوم: برای بهبود مستمر آموزش در رشته علوم قرآن و حدیث، نیاز است تا فرایند ارزیابی و بازخورد مداوم در نظر گرفته شود. این ارزیابی می‌تواند شامل بازخورد از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و غیره باشد و براساس آن اقداماتی برای بهبود کیفیت آموزش انجام شود.

* ارائه تحقیقات و پژوهش‌های متناسب با نیازهای جامعه: تحقیقات و پژوهش‌های آکادمیک متناسب بانیازهای جامعه در حوزه قرآن و حدیث می‌تواند به ارتقای آموزش و اصلاح تطابق سرفصل‌های درسی با نیازهای جامعه و بازار کار کمک کند. تحقیقات و پژوهش‌ها می‌توانند به شناخت بهتر نیازها و مشکلات موجود و ارائه راهکارهای عملی و کاربردی منجر شوند.

* همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بین‌المللی: برقراری همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی بین‌المللی می‌تواند امکان دسترسی به تجربیات و دانش‌های جدید را فراهم کند و تطابق آموزش با نیازهای جهانی را بهبود بخشد.

* ضرورت توجه به فناوری اطلاعات و تکنولوژی: تغییرات سریع تکنولوژی در دنیای امروز نیاز به ارتقای مهارت‌های دیجیتالی و استفاده از ابزارهای مدرن در آموزش، تحقیق و غیره را دارد؛ اما توجهی به این مسائل در سرفصل‌های آموزشی نشده است. فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث باید توانایی استفاده از ابزار جدید و تکنولوژی جدید را داشته باشند. برای ایجاد تطابق بیشتر، می‌توان برنامه‌های درسی را به نحوی تنظیم کرد که آموزش تکنولوژی‌های جدید در آنها جایگاه خود را داشته باشد.

* ترویج کارآفرینی: تشویق و آموزش دانشجویان به کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط با قرآن و حدیث می‌تواند به کاهش کمبود شغل در این رشته کمک کند. دانشگاه‌ها و مؤسسات مذهبی می‌توانند دوره‌هایی را برای آموزش مهارت‌های کارآفرینی و مدیریت کسب و کار مرتبط، برگزار کنند.

* نیاز به توسعه مهارت‌های ارتباطی و تیمی در موضوعات مربوط به قرآن و حدیث: در بازار کار امروز، مهارت‌های ارتباطی و توانایی کار در تیم‌های کاری بسیار اهمیت دارند. فارغ‌التحصیلان رشته علوم قرآن و حدیث باید بتوانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و در تیم‌های کاری به عنوان عضو مؤثر شرکت کنند. آموزش مهارت‌های ارتباطی و کار تیمی در برنامه‌های درسی این رشته می‌تواند به ایجاد تطابق بیشتر کمک کند.

با توجه به مسائل مطرح شده، اصلاح برنامه‌های درسی، ایجاد فرصت‌های کارآفرینی و ارتقای مهارت‌های کاربردی می‌تواند به بهبود وضعیت شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته کمک کند برای تأکید می‌گوییم ابتدا باید انواع نیازهای جامعه مثل نیاز شغلی، معرفتی و غیره استخراج شود، سپس بر اساس آن برنامه‌ریزی و طراحی درس کرد.

به طور کلی می‌توان گفت:

بنابراین بازنگری جدی در سرفصل‌ها و محتوای آموزشی این رشته برای هماهنگ‌سازی با نیازهای عصر حاضر، اجتناب‌ناپذیر است. این امر مستلزم همکاری دانشگاه‌ها، وزارت علوم و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف است.در نهایت، ترکیب این راهکارها و تلاش مشترک از سوی دانشگاه‌ها، اساتید، دانشجویان و افراد مرتبط و مسئول، می‌تواند به بهبود تطابق آموزش در رشته قرآن و حدیث با نیازهای جامعه و بازار کار منجر شود.

انتهای‌پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار فرهنگی

پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل

 پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشک‌باران اسرائیل
2024-04-14T13:45:31+03:30
سازمان اوقاف و امور خیریه و بنیاد ایران‌شناسی به مناسبت حمله به اهداف رژیم غاصب صهیونیستی پیام‌های تبریک صادر کردند.

برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی

 برای «بی‌بدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
2024-04-14T12:52:09+03:30
قصاص نفس و ماجرای بخشش، سالهاست دستمایه تولیدات سینمایی بسیاری شده‌است اما در کنار به تصویر کشیدن این مفهوم گاهی گریزی به مسائل اجتماعی دیگری هم زده می‌شد.

اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت

 اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
2024-04-14T12:25:18+03:30
شب گذشته ایران طی حملاتی پهپادی و موشکی بخش هایی از سرزمین های اشغالی را مورد هدف قرار داد. حمله ای که در پاسخ به زدن کنسولگری ایران در سوریه بود.

«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند

 «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
2024-04-14T11:45:55+03:30
دو فیلم سینمایی «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در هشتمین جشنواره فیلم بریکس مسکو روی پرده می‌روند.

بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران

 بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
2024-04-14T11:45:54+03:30
انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص پاسخ پهپادی و موشکی نیروهیا مسلح جمهوری اسلامی ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در...

آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان

 آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
2024-04-14T11:45:54+03:30
قائم‌مقام رادیو از وضعیت رو به بهبود مسعود اسکویی گوینده، کارشناس و مجری پیشکسوت خبر داد.

هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟

 هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
2024-04-14T11:45:53+03:30
همزمان با حملات تنبیهی و عملیات گسترده پهپادی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی، تعدادی از هنرمندان در فضای‌مجازی به این عملیات واکنش نشان دادند.

نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی

 نمایش‌های کودک و ایرانی رونق‌بخش سالن‌های دولتی
2024-04-14T11:05:21+03:30
آمار فروش نمایش‌های‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.

تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد

 تکلیف سریال رضا شفیعی‌جم روشن شد
2024-04-14T11:05:21+03:30
سریال «خط رو خط» قرار است سه روز در هفته با بازی رضا شفیعی‌جم و موضوعات مختلف روی آنتن شبکه نسیم باشد.

تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر

 تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایده‌هایی جدید و پخته‌تر
2024-04-14T11:05:20+03:30
دستیار وزیر در امور شعر از تولید فصل دوم برنامه «سرزمین شعر» با ایذده‌هایی جدید و پخته‌تر خبر داد و گفت: بارخوردها نشان می‌دهد نخبگان فارسی زبان د...

دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است

 دیپلماسی میان ایران و تاجیکستان مبتنی بر عشق است
2024-04-14T11:05:20+03:30
گلرخسار صفی‌اوا گفت: من در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی دنیا از جمله مسکو، فرانکفورت و... شرکت کرده‌ام، اما به نظرم هیچ نمایشگاهی مانند نمایشگاه کتاب ت...

افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟

 افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد بود؟
2024-04-14T11:05:19+03:30
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید گفت: هنوز مقدار افزایش حقوق ایثارگران مشخص نشده اما تا آخر فروردین اعلام خواهد شد.

دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب

 دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
2024-04-14T11:05:19+03:30
امروز بنی‌اسرائیل در غزه آن خباثت نهفته در خود را که سبقه در گذشته سیاه‌شان دارد، آشکار کردند و آتشی که در گذشته برای سایر پیامبران و ملت‌ها روشن کرده بودند...

یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه

 یاسینی رکورددار کنسرت در سال ۱۴۰۲ / در مسیر همایون یا یگانه
2024-04-14T11:05:18+03:30
روزگاری در موسیقی پاپ ایران اعلام شد که حامد همایون در پنج ماه ۲۳۹ کنسرت برگزار کرده است؛ آماری که از رکوردی عجیب روایت داشت؛ اما در نهایت سرنوشت حامد همایو...

صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد

 صادرات نوشت‌افزار ایرانی کلید خورد
2024-04-14T11:05:18+03:30
مدیرعامل مجمع ایران‌نوشت صادرات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به برخی از کشورها را جزو مهمترین برنامه‌های این مجمع در سال جدید خواند.

قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد

 قانون عفاف و حجاب برای همه مردم لازم‌الاجرا شد
2024-04-14T11:05:17+03:30
مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب با اشاره به لازم‌الاجرا بودن قانون حجاب در کشور و لزوم مکانیزه بودن مواجهه با هنجارشکنان گفت: کسانی که به موضوع عفاف و حجاب در کش...

تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

 تلاطم در بازار ظهیرالاسلام/ قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت
2024-04-14T11:05:17+03:30
افزایش نرخ ارز پس از دو هفته دامن بازار کاغذ را نیز گرفت،‌بر این اساس قیمت کاغذ تحریر در بازار افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.

سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد

 سهم ۴۹درصدی تمساح خونی از گیشه‌ تعطیلات/ پرویزخان درجا زد
2024-04-14T11:05:16+03:30
براساس آمارهای ثبت‌شده از میزان استقبال از فیلم‌های درحال اکران در تعطیلات پایان هفته قبل ۳۵۳۰۰۰ هزار نفر برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در هفته سوم فروردین ...

شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند

 شاعرانی که خود را "عطار" جا زدند
2024-04-14T11:05:16+03:30
پس از سده نهم هجری شاعران متعددی با تخلص عطار ظهور کردند که اتفاقاً بسیاری از آثار منسوب به عطار نیشابوری، از برکات حضور آنهاست.

«محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!

 «محفل» بدون سلبریتی با خلاقیت و یک شبِ صدمیلیونی!
2024-04-14T11:05:15+03:30
«محفل» دوباره توانست برنامه پربیننده ایام ماه مبارک رمضان باشد؛ برنامه‌ای که سلبریتی ندارد اما یک برنامه‌اش تنها به ۱۰۰میلیون بازدیدکننده رسید.

مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید

 مهرداد صدقی با "آبنبات لیمویی" به نمایشگاه می‌آید
2024-04-14T11:05:15+03:30
مهرداد صدقی از انتشار کتاب "آبنبات لیمویی" در ادامه مجموعه طنز خود خبر داد و گفت: این کتاب آخرین اثر از مجموعه "آبنبات‌ها" خواهد بود.

عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد

 عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران آغاز شد
2024-04-14T11:05:14+03:30
مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی این نمایشگاه خبر داد.

دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید

 دژهای پوشالی یهود به دادشان نرسید
2024-04-14T11:05:14+03:30
یهودیانِ بنی‌نضیر چنان مغرور و از خود راضی بودند که تکیه‌گاهشان دژهای نیرومند و قدرت ظاهری‌شان بود، اما از آنجا که خدا می‌خواست بر همه روشن کرد که چیزی در ب...

حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران

 حمایت شاعران از "وعده صادق" ایران
2024-04-14T11:05:14+03:30
جمعی از شاعران کشور در حمایت از عملیات "وعده صادق"، تازه‌ترین سروده‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل

 گنبد آهنین چه می‌داند از صریر قیامت سجیل
2024-04-14T11:05:13+03:30
نغمه مستشار نظامی در تازه‌ترین سروده خود از عملیات «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق حمایت کرد.

جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟

 جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
2024-02-26T06:01:07+03:30
هیئت‌ها و حسینیه‌های سراسر کشور همزمان با میلاد سراسر خیر و برکت امام زمان (عج) مراسم شادی و سرور برگزار می‌کنند.

شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم

 شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
2024-02-26T06:01:06+03:30
شاعران فارسی زبان در آستانه نیمه شعبان در نشست ادبی «منتظران وصل» با تازه‌ترین سروده‌های خود به ساحت مقدس امام مزان عرض ارادت کردند.

بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)

 بهترین دعا‌ها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
2024-02-26T06:01:06+03:30
امام صادق علیه‌السلام دربارۀ آداب شب نیمۀ شعبان، به یکی از بهترین دعاها اشاره می فرماید.

"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!

 "پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنی‌صدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفت‌وگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبت‌های امام دست نزد!
2024-02-26T06:01:05+03:30
مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم "احمد" درباره احمد خمینی صحبت کرد؛ از ۴۲ روز سالک شدن او تا ماجرای عزل منتظری و پایان جنگ. او گفت: کارگردان دیکته‌پ...

ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد

 ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
2024-02-26T06:01:04+03:30
همزمان با میلاد سراسر سعادت حضرت مهدی موعود(عج) از ویکی موسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج) رونمایی شد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)