میرنیوز
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «سوگ شفق»روایتی از حماسه کربلا در 5 پرده با همراهی ارکستر بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کر به رهبری سرژیک میرزائیان با خوانندگی مجتبی عسگری(امام حسین (ع))، هادی فیضآبادی حضرت عباس(ع))، سید محسن حسینی (جناب حُر)، امیرحسین سمیعی (عمر بن سعد)، محمدرضا صفی (شمر) و ستار روزبه (ابلیس)و آهنگسازی میلاد آقایی به روی صحنه رفت.
این در حالی است که تمام پردههای اجرای«سوگ شفق» با نقاشی امیرمحمد سرمدی و با نظارت استاد حسن روحالامین همراه است که به صورت موشنگرافی و با توجه به مضمون هر پرده به نمایش درمیآیند.
در پرده اول «سوگ شفق»به گونهای تقابل خیر و شر است. روایتی موسیقایی که ابتدا توسط گروه کر و با اشعاری از حافظ شیرازی مرور میشود و در نهایت ابلیس وارد صحنه میشود و ستار روزبه اشعاری از فردوسی را میخواند.
پرده دوم اما راوی صبح عاشورا است و با رجز خوانی عمر سعد (امیرحسین سمیعی) آغاز میشود: آمدهام امروز پیکاری کنم، خون ز قلب تیغها جاری کنم...
سپس امام حسین (ع) (مجتبی عسگری) وارد صحنه میشود و به رجزخوانی عمر سعد پاسخ میدهد: مرد جنگی را هراس از جنگ نیست، زیستن با ظلم غیر از ننگ نیست...این گفتگو با همراهی گروه و سازهای ارکستر ادامه مییابد و در نهایت وارد پرده سوم میشود.
پرده سوم اجرای خواننده بازگشت جناب حر نزد لشگر امام حسین (ع) است؛ جایی که سازها راوی یک جنون میشوند و اینجا گفتگویی آهنگین و چالشبرانگیز میان حُر، شمر و عمربن سعد در میگیرد و در نهایت با آواز مجتبی عسگری در اوج پایان میگیرد: روز ازل که عهد خلایق ستاندهاند،
نام تو را به جرعه پاکان نشاندهاند
تو حر عاشقی و چه زیباست نام تو
حقا تو را چه خوش که به این نام خواندهاند...
پرده چهارم یک سوگ عمیق است. سازها و نواها برای روایت شهادت حضرت عباس(ع) همصدا میشوند و گروه کر آغازکننده است: باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین، بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است...
سپس یک عاشقانه آرام میان هادی فیضآبادی (حضرت عباس (ع)) و مجتبی عسگری (امام حسین (ع)) شکل میگیرد و در نهایت گروه کر خبر میدهد که: ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...
پرده پنجم اجرا همان پایان کار یعنی شهادت امام حسین (ع) است. گروه کر شعری از مولانا «کجایید ای شهیدان خدایی» را میخواند و شمر همچنان رجز میخواند. همنوازی بینظیری در ارکستر شکل میگیرد و مجتبی عسگری (امام حسین (ع)) میخواند: وقت سفر رسیده و هنگام دوری است بر من، بلاست قسمت و بر تو صبوری است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
"پرداخت نفقه " نمونهای از رعایت حقوق زن در اسلام است
سخت ترین خاطره اسیر جنگ تحمیلی از اسارت چه بود؟
ماجرای یک عکس/نگاهی از شهید چمران که در تاریخ ثبت شد
گفتوگو با مریم قربانزاده درباره «حوض شربت»/ روایت درست از زن ایرانی گمشده تاریخ معاصر است
تصویر انیمیشنهای ایرانی زینتبخش نوشتافزارهای وطنی
نوجوان و بحران هویت - ۷| توانمندسازی فرزندان و حمایت از آنان در مقابل هجمه فرهنگی
تصویر انیمیشنهای ایرانی زینت بخش نوشتافزارهای وطنی
«قصۀ سنگو و شوبانه» رمانی براساس افسانههای ایرانی
انتشار نخستین کتاب داستانی از عملیات کربلای ۴ و شهدای غواص برای نوجوانان
رهبر انقلاب اسلامی: شهیدان، الگوهای بیزوال برای همه نسلها هستند
اخوت اسلامی مهمترین عامل عزت مسلمانان است / جهاد باید در برابر دشمن باشد نه برادر مسلمان
پژوهشگر کویتی: امت اسلام باید دربارۀ آزادسازی قدس تلاش کند / دشمن دنبال آزادی بدون چارچوب است
انتشار پوستری جدید با محور پرتاب «ماهواره نور ۳» به فضا+عکس
"عکاس چریک" به حوزه هنری آمد
توانمندسازی فرزندان و حمایت از آنان در مقابل هجمه فرهنگی
سردار ایزدی: دفاع مقدس از جلوههای انقلاب اسلامی است
مروری بر شعر دفاع مقدس و دورههای مختلف / شعر، زبان مردم و رزمندگان شد
انتشار کتابی تحقیقی درباره مادر مومنان حضرت خدیجه کبری
جامعترین عملیات دفاع مقدس به روایت حاج قاسم
چهلوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب اندونزی آغاز به کار کرد/ ۳۵۰ عنوان کتاب از ایران
کلاته: جامعه نخبگانی ما اغلب مقلد و دنبالهرو است / نگرانی سردار قاآنی از پرداختن غلو آمیز و ناقص پیرامون شخصیت حاج قاسم سلیمانی
آغاز تحویل کاغذ ایرانی دیبای شوشتر به ناشران
تاریخ انقضای کاراکترهای ایرانی بلای جان صنعت نوشتافزار / مصرفکننده پای حمایت از تولید داخلی ایستاد؛ فروشنده نه
نگاهی به رمان نوجوان «کتانیهای کوکام»/قدمهایی استوار با کتانیهای ایثار
اجتماع سفیران فرهنگی در نیمه مهر ماه
بازیگر قدیمی سینما درگذشت
استفتاء از امام خامنهای؛ چه کسی باید "هزینه نماز و روزه قضای میت" را بپردازد؟
جلسه نقد کتاب سرداران ایرانی از کوروش تا سلیمانی برگزار شد/ فقر منابع دانشگاهی در تاریخ دفاع مقدس
تلاش در همگرایی جهانی از زمان پیامبر(ص) تا دوران پس از ظهور امام زمان (عج)
«مشت در نمای درشت» آماده نمایش شد/ تقاضای حضور در «سینماحقیقت»