میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «صداقت در تراث سیاسی اسلامی» اثر طیبه محمدی کیا در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۲۹۴ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.
سخن گفتن از نسبت صداقت و سیاست در جهان امروز، با توجه به زنجیرهای از انگارههای عمومی پیرامون سیاست، دشوار به نظر میرسد؛ اما پژوهش در چارچوبی اکتشافی، تحلیلی و انتقادی در این موضوع خصوصاً بررسی ویژگیهای دانش سیاست در جهان و میراث کهن ضروری است. نکته آنجاست که بازخوانی این میراث پر بسامد میتواند در گره گشایی برخی از دشواره های جهان - زیست سیاست امروز به کار آید.
کتاب پیش روی، این کوشش را در حوزههای گستردهای از اندیشه سیاسی هدف خود قرار داده و به نسبت صداقت و سیاست در میراث فلسفه سیاسی، کلام سیاسی سیاست نامهها و عرفان سیاسی مسلمانان و ایرانیان پرداخته است.
پژوهش نشان میدهد تلاش پیشینیان در بنیانگذاری شیوههایی از سیاستورزی که زمامداری نیکآیین را در پیوند با صداقت مطرح میکند، ادبیات نظری سودمندی را به بار نشانده است.
هدف کتاب کشف این مهم است که چگونه اندیشه وران پیشین، به فراخور حوزههای دلمشغولی دانشی خویش، راهکارهایی را برای جریان یابی راستی در سیاست ورزی پیش کشیده و از این رهگذر اخلاقی - سیاسی شهریاران و شهروندان را به سر منزل سعادت و نیکبختی و رستگاری دو جهان رهنمون شده اند.
در فصل اول به «روش شناسی و کاربرد آن در مطالعه صداقت سیاسی در تراث اسلامی» پرداخته شده است؛ نویسنده در فصل دوم با عنوان «صداقت در تراث فلسفه سیاسی»، صداقت در تراث سیاسی فارابی (خیر، کمال و سعادت) را مورد بررسی قرار داده، صداقت در تراث سیاسی (سیاست پیامبران و صداقت، معرفت شناسی و سیاست و نفس انسانی و سیاست) را تبیین کرده و صداقت در تراث سیاسی سهروردی (نور در اندیشه سیاسی شیخ اشراق و صداقت و سیاست ورزی) را به رشته تحریر درآورده است.
«صداقت در کلام سیاسی» عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن نویسنده به تبیین صداقت در کلام سیاسی اهل سنت و صداقت در کلام سیاسی اشعریان پرداخته، صداقت در کلام سیاسی معتزله و صداقت در کلام سیاسی شیعه را مورد تأکید قرار داده و جبر و اختیار و نظریه کسب و صداقت در کلام سیاسی شیعه و امامت، قاعده لطف و صداقت در کلام سیاسی شیعه را بررسی کرده است.
فصل چهارم با عنوات «صداقت در تراث سیاست نامهها و اندرزنامههای سیاسی اسلامی به رشته تحریر درآمده و مطالعه جاویدان خرد یا پندنامه هوشنگ پیشدادی به عنوان کهنترین اندرزنامه سیاسی جهان، بررسی رویکرد خواجه نظام الملک به سیاست به شیوهای حرفهای از یک سو و پرداختن به نگرش خنجی به مثابه گریز از جامعهای متحول، از بخشهای اصلی این فصل به شمار میروند.
نویسنده در فصل پنجم، صداقت در عرفان سیاسی اسلامی را از دیدگاه حسن بصری، ابراهیم ادهم، رابعه عدویه و شقیق بلخی مورد بررسی قرار داده است.
«ارزیابی صداقت در ایران امروز و راهکارهای ارتقای آن بر اساس میراث اسلامی» عنوان ششمین فصل از کتاب مذکور است که در آن نسبت صداقت و اخلاق در افق اندیشه ورزی معاصر اسلامی، بروز و ظهور صداقت در سیاست جدید و صداقت بهمثابه کهن الگوی رفتاری تبیین شده و آسیب شناسی پرداختن به صداقت در منابع کهن مورد بررسی قرار گرفته و نگرش تاریخی، قطع ارتباط نسبی میان آگاهی معاصر با نظام آگاهی کلاسیک ایرانی و اسلامی و نگرش اجتماعی، بیاعتباری نسبی حوزه عمومی در مناسبات اجتماعی معاصر در ایران به رشته تحریر در آمده است.
نویسنده در هفتمین و آخرین فصل از کتاب حاضر به «بررسی پیامدهای شناسایی صداقت در تراث سیاسی اسلامی» پرداخته است.
صداقت در کلام سیاسی شیعه
اندیشه شیعه و دانش کلام از دیرباز با یکدیگر مرتبط بودهاند. از زمان امامان معصوم (ع) و سپس در عهد فقیهان متکلم بغداد، شیعیان در میان مهمترین متکلمان جای میگرفتند و بخشی از کانونی ترین جریانهای کلامی اسلامی بودهاند. این ارتباط و همزادی میان تأملات شیعی و کلامی به آنجا باز میگردد که رویکرد اعتقادی متفاوت شیعه با اکثریت مسلمانان نمیتوانست فارغ از مراجعهای جانمایه دار و اساسی به دانش کلام تحقق یابد.
تشیع در نهاد خود وجهی کلامی نیز داشت و به یک معنا گویای نگرش کلامی متفاوتی با اکثریت و عامه بود؛ از همین رو، دانش کلام به مثابه بخشی از مهمترین فرازهای دانشی شیعی درآمد و در دل سنت و میراث شیعه کارکردی اساسی و پایهای یافت. نکته مهم آن که این اهمیت و کارکرد به اعصار نخستین شیعه محدود نمیشود و رد رویکرد به کلام را _ به یک معنا _ در تاریخ شیعه میتوان سراغ گرفت.
از متکلمان نامدار شیعی در عصر امامان معصوم (ع) گرفته تا بزرگان متکلم بغداد و بصره و کوفه و از فقیه _ متکلمان دوران طلایی شیعه در بغداد عصر آل بویه تا فیلسوف _ متکلمان دوران میانه اسلامی میتوان نام برد و تطور دانش کلام شیعی را یافت و تکامل تاریخی آن را نشان داد.
منبع : خبرگزاری مهر
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره