میرنیوز
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، «جوناس مکاس» که به عنوان «پدرخوانده سینمای آوانگارد آمریکا» شناخته میشود، نقشی کلیدی و چند وجهی را در پیشبرد سینمای آوانگارد آمریکا ایفا کرد. تا جایی که تاثیرگذاری گسترده او در این زمینه میتواند دستمایه ساخت یک فیلم مستند قرار گیرد. کتاب «پدرخوانده سینمای آوانگارد آمریکا» نوشته «کی دی دیویسون» درباره تاثیر عمیق او میگوید، اما از جزئیات ناخوشایند زندگی اولیهاش را پنهان میکند.
مکاس در یک روستا در لیتوانی به دنیا میآید، سالها بعد در دوران نازی به زندان میافتاد و سپس به آمریکا مهاجرت میکند. او از تمام اینها هیچ تصویر ضبط شدهای ندارد و با این حال به خوبی میداند که به عنوان یک تبعیدی در آمریکا، زندگیاش چقدر وابسته به این اتفاقات است. به همین دلیل گذشته به مسئله اصلی او در فیلمسازی تبدیل میشود. او یک فیلمساز تجربی به تمام معنا است که باور دارد تجربه به هیچ عنوان مستقل از گذشته نیست. بدون گذشته هیچ تجربهای وجود ندارد و تجربه نمیتواند بیگذشته شکل بگیرد.
هنگامی که مکاس در سال 1949 به عنوان یک تبعیدی لیتوانیایی وارد نیویورک شد، اولین چیزی که خرید یک دوربین بولکس بود. برای مهاجری آواره مانند او زمانی که به لحاظ زبانی دچار تزلزل در برقراری ارتباط با دیگران شد، تصاویر برایش به ابزاری برای ارتباط تبدیل میشدند. او با تأسیس مجله فرهنگ فیلم، تعاونی فیلمسازان و سپس آرشیو فیلم گلچین، موفق شد فضایی را برای کسانی پرورش دهد که توسط جریان اصلی فراموششده بودند. این کار او نشاندهنده آن بود که حقیقتا سینما را خانه خود میداند.
فیلمهای مکاس یک دفترچه خاطرات تصویری هستند. او زندگی خود را به لطف دوربین به یک وقایعنگاری تبدیل میکند. مکاس سردمدار فیلمسازانی بود که میخواستند جهان را در تمامیتش حفظ کنند. گدار، مارکر، فرامپتون، وارهول، بینگ و دیگران.
این فیلمساز تحت تاثیر جریانهای هنری و روشنفکری دوران خود، از جریان اصلی سینما کناره گرفت و توجهاش را تا پایان عمر به سینمای تجربی و آوانگارد معطوف کرد. سینمایی ارزان، مترقی و خلاقانه که هر کسی میتوانست درون آن به سهم خود چیزی خلق کند و سینما را هر لحظه از نو بسازد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
جشن نیمه شعبان هیئت کجا برویم؟
شاعران به استقبال نیمه شعبان رفتند/ کاش، سَحر، خاک رهِ « مهدی موعود » شوم
بهترین دعاها در شب نیمه شعبان به روایت امام صادق (ع)
"پایان جنگ"، "عزل منتظری و بنیصدر" و "فوت احمد خمینی" موضوع گفتوگو با کارگردان "احمد"/ احمد آقا حتی یک «واو» به صحبتهای امام دست نزد!
ویکی موعود با ۴۰ هزار مقالۀ تخصصی راه اندازی شد
«کتاب قانون» هر شب پخش میشود
بچه رویان در میدان جهاد رونمایی شد
مهمترین اعمال شب و روز نیمه شعبان
امام زمان (عج) در سورۀ بقره / رفتار منافقان در برابر منجی
عیدی سینمایی تلویزیون در نیمه شعبان
چگونه امام زمان(ع) پس از قرنها انتقام خون امام حسین(ع) را خواهد گرفت؟
چشم به راه برای نیمه شعبان منتشر شد
مجلس آتی باید میزبان زنان متخصص و شایسته در حوزه زنان و خانواده و به دور از لابیگری سیاسی باشد
روزبه بمانی و علیرضا عصار در کنسرت دارکوب / خوانندگان ما آرتیست نیستند
زودبرگرد بابای مهربون دنیا
پاسخ مهدی طائب دربارۀ حکم «حرمت عدم شرکت در انتخابات» از سوی امام خمینی
یادی از دوبلور فقید پرویز ربیعی/ صدایی که گوینده نقشهای مکمل بود
شفیعی سروستانی: راهکار اصلاح جامعه هجرت بهسوی امام عصر است / اقدامی برای آمادگی ذهن مردم برای ظهور نکردیم
زمان تشییع پیکر پردیس افکاری مشخص شد/ خاکسپاری در قطعه هنرمندان
غلامرضا صنعتگر قطعه جدیدش را به رهبرمعظم انقلاب تقدیم کرد
عکسهای جدید از پشت صحنه سریال «نون خ ۵»/ تاکید رییس صداوسیما بر ساخت فصلهای جدید
صلوات شعبانیه | راه رسیدن به رضایت خدا
شهرک غزالی میزبان کدام پروژهها است؟ / از «تنها گریه کن» و «طوبی» تا «زیرخاکی۴»
مهدویت و آخرالزمان یکی از جذابترین موضوعات روز دنیا است/ عشق از امام زمان جدا نیست
ویژگیهای نماهنگی با موضوع امام زمان / کودک و نوجوان فراموش شدهاند
پردیس افکاری درگذشت
«دیپلماسی سازندگی» در بازار نشر
استفتاء از امام خامنهای؛ حکم تخریب نامزدهای انتخاباتی چیست؟
تبیین ارتباط ظهور امام زمان (عج) با انتخابات
سیمای امام زمان در سورۀ بقره